Welke hengst zou geschikt voor mijn merrie kunnen zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Welke hengst zou geschikt voor mijn merrie kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 15:18

Hoihoi
volgend jaar wil ik mijn peterpan x cassanova merrie laten dekken, dan is ze namelijk 3. De merrie is niet echt groot zal denk ik 1.63 worden dus ik zoek een hengst die groot fokt. Ze is mooi kwa type maar vrij heet kwa karakter. Het moet dus een hengst zijn die maat en karakter vererft. verder mag het dressuur of springbloed zijn. Ze mag wat meer buiging in de benen krijgen dus als een hengst dit ook vererft zou mooi zijn!
Ik zat toch weer te denken aan gribaldi omdat die maat fokt karakter en makkelijke bewegingen, maar ook cabochon sprak me wel aan. Of een hengst als lux. Maar misschien weten jullie wel een hengst die veel beter hierbij zou passen!!!!
Alle advies is welkom!!
groetjes jeannette
ps: zou je je keus ook kunnen motiveren?



Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:26

Citaat:
Ik zat toch weer te denken aan gribaldi omdat die maat fokt karakter en makkelijke bewegingen,


Die reklame kennen we onderhand wel !!
En trouwens waarom is er weer een Gibraldi van de verrichtingen naar huis?

Je kent die nieuwe van Joop gebruiken (Wolkentanz I X Volturno)
Een goed paard met lengte en gummy, maar in de croupe wat klassiek en wat groot hoofd. Maaaaar wel zwart.
Laatst bijgewerkt door Troef op 18-04-02 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:31

Hoi,
Ik zou toch wel allround blijven fokken als ik jou was, gezien het feit dat je merrie, zowel dressuur als springbloed in zich heeft.
Wat dacht je van Karandasj, mooie hengst die veel kwaliteiten voor een allrounder vererft. Jetset D, helaas fokt deze niet zo heel groot, maar wel hele goede paarden, met veel beweging. Ook Osmium is een idee, of hij groot fokt weet nog niemand, want daar zijn de nakomelingen nog niet oud genoeg voor. Maar deze hengst heeft alles in zich, wat een goed paard moet hebben.
Cabochon zou ik niet snel doen, want hij fokt toch wat ouderwetse types, ik zou met een wat meer in het bloed staande merrie wel bij hem fokken.
Ook fokt hij niet zo hele grote paarden.
Verder vindt ik Rubels een heel apart paard, maar of hij maat fokt???? dat is natuurlijk ook nog niet bekend.
Gribaldi is een heel goed paard, denk er wel aan dat je met een merrie fokt die een heel goed achterbeen moet hebben voor deze hengst, want er komen nog wel eens nakomelingen vanaf die moeilijk te sluiten zijn achter.
Als je alleen dressuurgefokt wil fokken, kun je ook denken aan Jazz, een hele goede hengst die zijn eigenschappen heel goed vererft.
Succes met je keuze

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:37

Pipo schreef:

Als je alleen dressuurgefokt wil fokken, kun je ook denken aan Jazz, een hele goede hengst die zijn eigenschappen heel goed vererft.

Valt wel mee. Het KWPN heeft net gisteren de twee Jazzen naar huis gestuurd, uit de verrichtingen.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:41

Ja, dat heb je vandaag al een keer eerder geschreven, blijft een feit, dat Jazz verschrikkelijk goede paarden fokt, en dat het Kwpn er twee naar huis stuurt zegt natuurlijk niet zoveel, gezien het feit dat er al een aantal zijn goedgekeurd, waardoor de selectie een stuk strenger wordt voor zo'n hengst. Daarbij welke hengst staat in de dressuurindex nr !, en van welke hengst lopen ze in de Pavo cup ed, altijd voorop!!! juist van Jazz.!!

Maar in plaats van commentaar te geven, zou je ook een voorstel kunnen doen van een goede hengst volgens jou, ipv alleen onrechtvaardig commentaar geven.
Troef schreef:
Pipo schreef:

Als je alleen dressuurgefokt wil fokken, kun je ook denken aan Jazz, een hele goede hengst die zijn eigenschappen heel goed vererft.

Valt wel mee. Het KWPN heeft net gisteren de twee Jazzen naar huis gestuurd, uit de verrichtingen.

germie

Berichten: 25920
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:41

Lees de indexen in het bewaarboek van het KWPN, daar staat in wat een hengst verbetert, en wat een hengst verslechtert, verder staat er ook in of de hengst vergrotend of verkleinend fokt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:44

Wie er volgend jaar 500 merries dekt is:

Sir Sinclair (Lord Sinclair x Flemmingh x Le Mexico) ( loopt nu de verrichtingen) Heeft alles wat een hengst moet hebben.

Of die van Wiebke de Nimmerdor x Amor x Courville.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:50

ff off-topic

Troef schreef:
Pipo schreef:

Als je alleen dressuurgefokt wil fokken, kun je ook denken aan Jazz, een hele goede hengst die zijn eigenschappen heel goed vererft.

Valt wel mee. Het KWPN heeft net gisteren de twee Jazzen naar huis gestuurd, uit de verrichtingen.


Zijn er toch weer 2 zo goed om iig het verichtingsonderzoek te halen. Dat komt natuurlijk ook niet zo vaak voor.

weer on-toppic

Ik ga mee met Germie. Kijk eens door de indexen.

veel succes met je keuze!

Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:51

Heel goed paard absoluut, nu nog kijken of hij het ook vererfd, iets wat jazz al heeft bewezen!

Troef schreef:
Wie er volgend jaar 500 merries dekt is:

Sir Sinclair (Lord Sinclair x Flemmingh x Le Mexico) ( loopt nu de verrichtingen) Heeft alles wat een hengst moet hebben.

Of die van Wiebke de Nimmerdor x Amor x Courville.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:10

Merilyn schreef:

Zijn er toch weer 2 zo goed om iig het verichtingsonderzoek te halen

Dus toch niet omdat de commissie tussentijds aangeeft dat ze het verkeerd gezien hebben.
Anders wordt je zo vroeg niet naar huis gestuurd.
Ik heb ze samen met 800 fokkers gisteren wel zien lopen.

Dus ik geef geen mening van horen zeggen.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:23

Ach joh, is de discussie niet waard, die hengst heeft zich allang bewezen, prfff moet nog maar eens zien welke hengsten nog meer zoveel goede paarden hebben gefokt!!!
Troef schreef:
Merilyn schreef:

Zijn er toch weer 2 zo goed om iig het verichtingsonderzoek te halen

Dus toch niet omdat de commissie tussentijds aangeeft dat ze het verkeerd gezien hebben.
Anders wordt je zo vroeg niet naar huis gestuurd.
Ik heb ze samen met 800 fokkers gisteren wel zien lopen.

Dus ik geef geen mening van horen zeggen.

germie

Berichten: 25920
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:29

De 70 dagen test halen?? Dan heb je een goed paard hoor, dus dan is de vader een goede hengst.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:32

Hey Troef,
als je het niet eens bent met de keuze van Gribaldi voor de Peter Pan merrie, verklaar dan waarom!

Kom dan niet met van die onzinnige uitspraken!

Er zijn nog talloze hengsten waarvan hun afstammelingen nog nooit een verrrichtingsonderzoek hebben meegemaakt,
zijn die dan ook allemaal niet goed?!

Als je niets zinnigs te melden hebt.....

Ik zou persoonlijk niet zo snel meer voor Gribaldi gaan, vind het een fantastische hengst met fantastische nakomelingen maar vind het leuk om ook wat te experimenteren!
Ik zou voor de jonge garde gaan!
Denk aan een Redford...
Die deed het op verrichtingsonderzoek nog niet zo slecht wat springen betreft en dat zou leuk bij Peter Pan passen, daarbij heeft Redford leuke bewegingen in huis!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:37

Gut wat een gehakketak op elkaar weer....Give it a rest, will you!

De kwaliteit van Jazz staat allang neit meer ter discussie. Houd er maar over op, de hengst staat bovenaan in de dressuurindexen dankzij zijn voortreffelijke nafok. Of je hem mooi vind is een ander ding, maar kwaliteit heeft hij zeker wel!

Terug naar de vraag van Gribaldi-fan...
Een hete merrie met spring-afstamming, die ook wat meer buiging zou mogen hebben...
ik denk Quidam de Revel. Geeft makke paarden, en Franse paarden hebben veel meer actie in de benen dan kwpn-ers. Let op: minder ruimte, meer actie. Is echt wat anders. De fransen bewegen meer omhoog dan naar voren. Je fokt met Quidam wel een heus springpaard, geen dressuurcrack naar alle waarschijnlijkheid, maar voor Quidam-veulens is absoluut markt, zeker uit een Peter Pan merrie....

Wil je dressuur (je bent immers niet voor niets fan van gribaldi), dan kan je denken aan een Rubinstein. Geeft maat en makkelijke karakters. Bijna alle Rubinsteins hebben fraaie bewegingen, wat dat aangaat zit het wel snor.
Maar toch, je merrie heeft een prima spring-afstamming, het is eigenlijk een beetje 'uit de richting' daar een dressuurhengst op te zetten.
Veelzijdig zou een prima keus zijn, maar daar ken ik zo niet een passend voorbeeld van ....(zeoliet is immers overleden Huilen )

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:41

Sjuimpje schreef:

Hey Troef,
als je het niet eens bent met de keuze van Gribaldi voor de Peter Pan merrie, verklaar dan waarom
!

We hebben net een topic van Gribraldi achter de rug.

En als je weet waar je vermoedelijk toch mee dekt heeft zo'n topic totaal geen zin .
Daar dit alleen maar verhitte discussie's uitlokt.

Zoals je eigen reactie.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:46

Als haar keuze al zou vast staan zou ze dit topic natuurlijk neit geopend hebben...

Als je niet persee een hengst met springaanleg zoekt is misschien Diamond Hit wat...
Wat een krack!
Niet zo groot maar wel wat bewegingen betreft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:58

Nadeeltje van de franse paarden, zijn allemaal wat op de kop gebouwd waardoor ze moeilijk te rijden zijn!!!

Dees schreef:
Gut wat een gehakketak op elkaar weer....Give it a rest, will you!

De kwaliteit van Jazz staat allang neit meer ter discussie. Houd er maar over op, de hengst staat bovenaan in de dressuurindexen dankzij zijn voortreffelijke nafok. Of je hem mooi vind is een ander ding, maar kwaliteit heeft hij zeker wel!

Terug naar de vraag van Gribaldi-fan...
Een hete merrie met spring-afstamming, die ook wat meer buiging zou mogen hebben...
ik denk Quidam de Revel. Geeft makke paarden, en Franse paarden hebben veel meer actie in de benen dan kwpn-ers. Let op: minder ruimte, meer actie. Is echt wat anders. De fransen bewegen meer omhoog dan naar voren. Je fokt met Quidam wel een heus springpaard, geen dressuurcrack naar alle waarschijnlijkheid, maar voor Quidam-veulens is absoluut markt, zeker uit een Peter Pan merrie....

Wil je dressuur (je bent immers niet voor niets fan van gribaldi), dan kan je denken aan een Rubinstein. Geeft maat en makkelijke karakters. Bijna alle Rubinsteins hebben fraaie bewegingen, wat dat aangaat zit het wel snor.
Maar toch, je merrie heeft een prima spring-afstamming, het is eigenlijk een beetje 'uit de richting' daar een dressuurhengst op te zetten.
Veelzijdig zou een prima keus zijn, maar daar ken ik zo niet een passend voorbeeld van ....(zeoliet is immers overleden Huilen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:00

Toch ben ik het er wel mee eens dat talloze hengsten goedgekeurd zijn, maar verder slecht vererven.
Waar je in de fokkerij goed op moet letten is het feit, dat een hengst een heel goed sportpaard kan zijn, maar in het fokken niet verbeterd. En veel hengsten die goedgekeurd zijn verbeteren niet, maar dat weet je natuurlijk niet op 3 jarige leeftijd!!

Zo zijn er van veel jaargangen hengsten waar je nooit meer wat van hoort, en de hengsten die goed vererven worden extreem veel gebruikt.
Sjuimpje schreef:
Hey Troef,
als je het niet eens bent met de keuze van Gribaldi voor de Peter Pan merrie, verklaar dan waarom!

Kom dan niet met van die onzinnige uitspraken!

Er zijn nog talloze hengsten waarvan hun afstammelingen nog nooit een verrrichtingsonderzoek hebben meegemaakt,
zijn die dan ook allemaal niet goed?!

Als je niets zinnigs te melden hebt.....

Ik zou persoonlijk niet zo snel meer voor Gribaldi gaan, vind het een fantastische hengst met fantastische nakomelingen maar vind het leuk om ook wat te experimenteren!
Ik zou voor de jonge garde gaan!
Denk aan een Redford...
Die deed het op verrichtingsonderzoek nog niet zo slecht wat springen betreft en dat zou leuk bij Peter Pan passen, daarbij heeft Redford leuke bewegingen in huis!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:45

Maar er zijn ook veel hengsten die nooit de kans hebben gehad om zich te bewijzen,
stomweg omdat ze in 1 of andere uithoek zitten en niet genoeg gepromoot worden door de eigenaar.
En tuurlijk zijn er hengsten die niet veel verbeteren, maar diegene die echt niets toevoegen worden er uiteindelijk op afstammelingen uitgegooid.

We kunnen wel weer een heel lang verhaal gaan houden over een corrupt KWPN bla bla bla,
feit is gewoon dat het KWPN de beste sportpaarden van de wereld voortbrengt, zoiets komt niet aanwaaien.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 22:27

Troef schreef:
Citaat:
Ik zat toch weer te denken aan gribaldi omdat die maat fokt karakter en makkelijke bewegingen,


Die reklame kennen we onderhand wel !!
En trouwens waarom is er weer een Gibraldi van de verrichtingen naar huis?

Je kent die nieuwe van Joop gebruiken (Wolkentanz I X Volturno)
Een goed paard met lengte en gummy, maar in de croupe wat klassiek en wat groot hoofd. Maaaaar wel zwart.

Ja hallo zeg!! dat bedoel ik niet! ik vraag jullie advies omdat ik dus niet op een andere hengst kan komen!! snappie!! Misschien wel met jullie hulp!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 22:31

Pipo"]
Ja, dat heb je vandaag al een keer eerder geschreven,
Maar in plaats van commentaar te geven, zou je ook een voorstel kunnen doen van een goede hengst volgens jou, ipv alleen onrechtvaardig commentaar geven.
[quote="Troef schreef:
Pipo schreef:

Als je alleen dressuurgefokt wil fokken, kun je ook denken aan Jazz, een hele goede hengst die zijn eigenschappen heel goed vererft.

Valt wel mee. Het KWPN heeft net gisteren de twee Jazzen naar huis gestuurd, uit de verrichtingen.
[/quote]
PIPO ik sluit me volledig bij je aan!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 22:35

Sjuimpje schreef:
Hey Troef,
als je het niet eens bent met de keuze van Gribaldi voor de Peter Pan merrie, verklaar dan waarom!

Kom dan niet met van die onzinnige uitspraken!

Er zijn nog talloze hengsten waarvan hun afstammelingen nog nooit een verrrichtingsonderzoek hebben meegemaakt,
zijn die dan ook allemaal niet goed?!

Als je niets zinnigs te melden hebt.....

Ik zou persoonlijk niet zo snel meer voor Gribaldi gaan, vind het een fantastische hengst met fantastische nakomelingen maar vind het leuk om ook wat te experimenteren!
Ik zou voor de jonge garde gaan!
Denk aan een Redford...
Die deed het op verrichtingsonderzoek nog niet zo slecht wat springen betreft en dat zou leuk bij Peter Pan passen, daarbij heeft Redford leuke bewegingen in huis!


Hoihoi
weet je wat het probleem is kijk van een hengst zoals gribaldi, calvados en burgraaf daar is van bekend dat ze groot fokken!!
van de jonge hengsten moet je dat nog maar afwachten dat is een beetje mijn probleem en dat is waarom ik me dan aan bovengenoemde hengst vast klamp want erg origineel is het niet ne!! hahaha
groetjes jeannette

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 22:52

effe een vraagje waarom zou ik dit topic beginnen?? als mijn keus al vast staat!! ik heb nog helemaal geen keus gemaakt! weet je wel niet hoe moeilijk het is!!
We zitten namelijk te denken om haar te verkopen of met haar te houden tot 3 jaar inrijden en dekken!
dus moet ik een leuke hengst vinden!
vind ik die niet wordt ze misschien verkocht! trouwens een wat ouderwetser type hengst is niet erg want ze is heel chique gebouwd mag juist wel wat meer massa!
als ik hier en foto op kan zetten zal ikd at binnenkort wel eens doen!
dit is een foto van de moeder van de 2 jarige merrie. Deze was dus 1.56 cassanova (v. lucky boy xx) x sebastiaan. Deze merrie wordt nu dus al groter dus we hebben al vooruitgang geboekt. Het veulen is trouwens niet de peterpan merrie dit is onze gribladi (misschien snapt troef nu ook waarom ik toch aan grib. blijf plakken want van dit paardje ben ik zo gek!!) De moeder is trouwens een allround merrie, vriendelijk en geschikt voor dres en springen dat wil ik een beetje er in houden!
ps ik hoorde dat peterpan ook goede dressuur nakomelingen heeft gefokt!
Afbeelding

dit is een foto van het hoofd van de peterpan merrie misschien dat je daaraan kunt zien dat het een bloedtypetje is!
Afbeelding
en dit is nog een vage foto!
Afbeelding
ik probeer zo snel mogenlijk nieuwe te maken!
Ze heeft wel veel weg van d'r vader
peterpan
Afbeelding
ps: troef ik heb nog elk jaar onze merrie met een andere hengst gedekt dus ik ben echt niet zo eenzijdig als je denkt!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 23:03

Wat dacht je van Riverman? (De Ermelo-topper van vorig jaar)
KAn zowel voor springen als dressuur. Zie de site van van Manen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 07:40

Gribaldifan- Wat een ongelooflijk plaatje is dat Gribaldi veulen toch!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SylS en 115 bezoekers