manege mensen, wat heb jij aan spullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

manege mensen, wat heb jij aan spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 21:06

Kijk, rijkleding, een setje borstels en een halstertje had ik vroeger ook voor mijn lievelingspony op de manege.
Ik zie bij ons echter steeds meer meidjes (12/13 jaar) die een eigen shabrakje hebben, sommige zelfs een zweetdeken! Uiteraard in bijpassende kleuren.
Als je nu regelmatig op de manege bent, en je rijdt meerdere keren per week dezelfde pony heb ik nog zoiets van ala, maar er zitten kids tussen die eens in de week een lesje rijden.
Tuurlijk, ze moeten het zelf weten, maar ik vind het zo opvallend, mocht ik vroeger echt niet!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:07

Even terug denken. Ik geloof dat ik ook wel een shabrakje, halster en touw had. Maar daar bleef het ook bij. De rest heb ik pas aangeschaft toen ik een eigen pony kreeg.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:11

Ik had vroeger een halstertje en hoofdstel een keer voor mijn verjaardag gekregen, een concours dekje*wit natuurlijk Knipoog*, een setje borstels en een kistje voor alles op de manege te zetten.
En natuurlijk ook laarzen cap rijbroek en zweepje. Voor de rest had ik niet zoveel...Had ik ook niet eens nodig.. Knipoog

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:31

mmm, wat heb ik?
borstels, een halster+halstertouw+vliegenfrontriemsliertjes (:D)
een ander halster dat ik gekocht had voor een pony waar ik mee reed maar die in feite te klein is+bijpassend halstertouw
beide halsters in het groen
een poetskist(een doos voor werktuig in te steken)
dan ook een cap,rijbroek,laarzen,dressuurzweep,kort zweepje,
een rood goedkoop shabrakje, deze week ga ik achter een ander,beter kwaliteit, Haha!
3 kilo knoflookpaardesnoepjes
t'is ongeveer alles denk ik
en ja, ik rij ook 1 keer in de week, alleen ben ik geen pennymeisje meer, en ben ik aan het kijken om 2 keer in de week te gaan Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:33

ik had borstels omdat ik er een verzorgpony had, nog geen 3 maanden later kreeg ik een veulen Lachen op dat moment kreeg ik ook meer. (was toen op 9 jarige leeftijd)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:34

Voor de manege alleen maar spullen voor mezelf. Borstels en de rest van de kneut daar dient de manege voor te zorgen vind ik.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:16

Ik had rijkleding, borstels, een wit dekje en een halster + touw, maar die laatste twee heb ik ooit gewonnen Haha!. Zweetdeken is wel erg overbodig... behalve als je t ergens gewonnen hebt, kampioenschap ofzo, dan is t wel leuk.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:26

Waarom hebben manegemensen een eigen shabrak?
Stoppen ze die ook voor ieder uur onder het zadel bij de desbetreffende pony / paard?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:29

Iris82 schreef:
Waarom hebben manegemensen een eigen shabrak?
Stoppen ze die ook voor ieder uur onder het zadel bij de desbetreffende pony / paard?



neem aan van wel Tong uitsteken
ik ken heel veel meisje van bij ons op de manege toen, die hadden een eigen hoofdstel en zadel (dat ging mij dus echt TE ver) Haha!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:29

ik had een poetskoffer vol zooi.. een halster en halstertouw.. en dat was t.. Ging toch niet een shabrak en dekens kopen voor manege paarden... (was tenslotte al vanaf mn 9e aan t sparen voor n eigen paard Knipoog Haha! )

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:03

Op mijn manege in Parijs had ik eigelijk zowat alles van mezelf, behalve de staldeken!
Ik had buiten poetsspullen 2 of 3 sjabrakjes, mn eigen hoofdstel en eigen Wintec dressuurzadel. Een eigen uitrijdeken natuurlijk ook, dat was op het laatst in de winter zelfs verplicht, aangezien alle paarden geschoren waren. Nou moet ik er wel aan toevoegen dat die manege wel het neusje van de zalm is, en daar bijna alleen maar rijke mensen uit Parijs en Versailles kwamen, en die hun neus ophalen voor mensen die alleen maar manege spullen gebruiken. Ik vond het zelf ook wel leuk om mn eigen spulletjes te showen, die er toch altijd leuker en beter uitzien als algemene doorsnee manege stuff, dat moet je toch wel toegeven?

Ik zie het probleem niet zo hoor, ben er eerder positief over!


Om een idee te krijgen: www.haras-de-jardy.com

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:05

tja zo belachelijk vind ik het niet.

voor in de winter een lekker zweetdeken voor na het rijden en een schoondekje zullen die pony's niet erg vinden hoor Haha!

ik ken een meisje die rijd op de manege en die heeft ook hele mooie rijkleding, zelfs leren laarzen! en natuurlijk der eigen shabrakje (geloof ik dan) leren laarzen vind ik echt wat ver gaan,maarja tenzij de ruiter er zelf fijn mee rijd,eigen keus dus.

ik zelf had vroeger gewoon op me rijkleding na een halster met touw en wat poetsspullen.
ja en heb erna even een shabrak en zweetdeken gehad voor me verzorgpony dan wel.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:08

Oh ja, natuurlijk ook eigen bandages en peesbeschermers, dat was op een bepaald niveau ook verplicht. En mn eigen gogue, en mn eigen slofteugel etc etc etc. Heb voor Koortje destijds niet zoveel meer aan hoeven schaffen! Nagelbijten / Gniffelen

Sylleke_Olga

Berichten: 16
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Essen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:16

Op de manege had ik enkel een bak met borstelzooi (+halster en touw):P. Ja en natuurlijk een rijbroek, cap, een zweepje en een grote zak wortels Haha!. maar een eigen hoofdstel en zadel, voor manegepaarden? Dt vind ik eigenlijk toch wel gek Tong uitsteken (sorry dat ben ik). Mssn als het je verzorgpaard is ofzo...

Voor m'n huidige verzorgpaard heb ik al wel shabrakjes en een halster en halstertouw gekocht enzo en wie weet ook nog een hoofdstel, maar ik mag haar dan ook zo veel rijden als ik wil en wedstrijden rijden Lachen.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:20

Sorry hoor, maar ik denk dat ik echt extreem uitgelachen zou worden als ik met mijn eigen zweetdeken aan zou komen bij ons op de manege. Haha!
Zelfs alleen al met een dekje, dat zou ik er meteen af moeten halen waarschijnlijk.

En bovendien: iedere keer een ander hoofdstel en zadel lijkt mij voor een paard ook niet ideaal.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 00:05

Rond mijn 12e kreeg ik elk half jaar een stukje uitrusting erbij. Dus cap, laarzen, rijbroek, zweep, poetsbak. (In die volgorde, en verder ben ik nooit gekomen Lachen )

Nu ben ik na een hele poos weer opnieuw begonnen dus moet ik weer sparen, 1 dingetje per keer. Spullen voor paarden koop ik echt niet snel, dat kunnen ze veel beter op de manege zelf doen. Dan past het tenminste goed, hoeft het niet steeds meegesleept worden en is het er altijd. En bij ons is er ook alles: halsters, borstels, dekens, zadels, hoofdstellen, shabrakjes, wedstrijddekjes, etc.

Zou ik ooit zelf een paard hebben, dan zou ik bovendien ook willen dat het gebruik van dekens, zadels en hoofdstellen overlegd wordt.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 00:12

Ik had in mijn manege-tijd ook een eigen hoofdstel, sjabrak, bandages, halster, touw, etc. En natuurlijk de nodige poetsspullen e.d. Haha!
Ik reed toen echter wel met manegepony's (officiele) wedstrijden, ook buiten d manege.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 00:15

Ik had vroeger alleen spul voor mijzelf, ik had niets voor de manegepaarden. Die waren er al. Mijn franse uitwisselings meisje had op haar manege ook alles voor het manegepaard. Ze had een eigenkast daar met echt alles voor een manegepony. Maar dat was daar ook de normaalste zaak van de wereld.

Fardos

Berichten: 185
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 00:46

in mijn manege tijd mochten we helemaal niks mee nemen elk paard had zijn eigen spullen waar ik het helemaal mee eens ben het past goed word goed verzorgd er is toezicht op en daarnaast heb je minder infectie gevaar bij bijvoorbeeld schimmels of andere huid aandoeningen ik vind het dus eigenlijk zelf een klein beetje fout als je eigen spullen gebruikt

Tenzij je natuurlijk elke week vaste prik op hetzelfde paard rijdt dan is het nog tot daar aan toe maar zeker zadels vind ik link die moeten gewoon perfect liggen anders heb je een kapotte rug en elke dag een ander zadel lijkt me indd niet ideaal

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 07:56

Welshcobfan schreef:
Ik had vroeger alleen spul voor mijzelf, ik had niets voor de manegepaarden. Die waren er al. Mijn franse uitwisselings meisje had op haar manege ook alles voor het manegepaard. Ze had een eigenkast daar met echt alles voor een manegepony. Maar dat was daar ook de normaalste zaak van de wereld.


je ziet dat daar inderdaad overal, het is eerder "raar" als je alles van de manege gebruikt, dan word je echt zo aangekeken Verward
Ik had op de manege daar het voordeel dat mijn toenmalige vriend daar woonde en werkte, dus lag al mijn paardenzooitje bij hem in de kelder! Schijnheilig Ook toen het uit was mocht het daar blijven liggen, erg handig! Ik had dat nooit met het OV allemaal mee kunnen sjouwen hoor!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:00

beautyfull_mickey schreef:

ik ken een meisje die rijd op de manege en die heeft ook hele mooie rijkleding, zelfs leren laarzen! en natuurlijk der eigen shabrakje (geloof ik dan) leren laarzen vind ik echt wat ver gaan,maarja tenzij de ruiter er zelf fijn mee rijd,eigen keus dus.


en juist leren rijlaarzen snap ik heel goed. Die kun je altijd gebruiken en het rijdt gewoon fijner, lijkt me nuttiger dan een iegen sjabrakje op een manege paard.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:31

Ik heb maar een jaartje op de manege gereden, toen kreeg ik mn pony maar ik had buiten juiste rijkleding en cap helemaal niets! Ik vind poetspullen juist onnodig ivm overdraagbare ziektes, op iedere manege staat wel een centrale kist.

Gehannis met eigen hoofdstellen en zadels vind ik onverantwoord mbt het niet goed passen van het spul. Wie weet hangen ze er dan zelf ook wel een (scherp) bit in...

Calice

Berichten: 9814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:48

ik heb uhmmm Bloos .
2 hoofdstellen, shabrakje,bandages,5 halsters, 3 halstertouwtjes,poetsspullen, 5 broeken (gespaard over 5 jaar Tong uitsteken maar ik ben verslaafd aan broeken met leren zit)3 zwepen,een cap,leren laarzen, rubberen laarzen (staan te koop), 3 paar chaps,stalschoenen,jobhurts.
en dat was het wel zo'n beetje Schijnheilig .(ik heb op de manege wel een verzoorgpaard....)
ik rij dan op een manege maar ik rij ook nog ergens anders lekker vrij.(mag zo vaak als ik zelf wil)en dan rij ik lekekr met mijn eigen troep......want ik mag die ponytjes wel een beetje als "eigen" beschouwen
en ok ik heb best veel troep voor iemand die geen eigen paard heefd Knipoog .

groetjes ilse
Laatst bijgewerkt door Calice op 29-09-04 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:50

Toen ik vroeger op de manege reed had ik daar voor in het weekend ook een verzorg knollie en daarvoor had ik alleen mijn eigen poetskist, verder de normale rij dingen cap laarzen rijbroek... Verder eigenlijk niks..

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:07

Lielle schreef:
en juist leren rijlaarzen snap ik heel goed. Die kun je altijd gebruiken en het rijdt gewoon fijner, lijkt me nuttiger dan een iegen sjabrakje op een manege paard.

Bij ons rijdt echt bijna iedereen met leren laarzen zelfs de ukkies!
We hebben ook vaak 2ehands markt op de manege waar mensen dan hun leren laarzen te koop zetten en die worden dan ook vaak overgenomen door manegeklanten!
Bij ons hebben ook veel kinderen eigen dekje en hoofdstel en bandages.
Dat vinden ze meestal gewoon leuk, je hebt tegenwoordig voor 10 euro al een leuk dekje, vaak krijgen ze dat met sinterklaas of kerst.
Als er dan een feestdag is geweest zie je de volgende dag ineens al die pony'tjes in setjes lopen *LOL*
Ik had vroeger alleen een halster + touw, poetsspullen en een dekje voor de wedstrijden.

Tegenwoordig gaat het er heel anders aan toe..