* Koliek of Epilepsie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 23:13

Er is iets vreemds aan de hand met mijn Shetlander.
Ik dacht eigenlijk dat hij koliek had maar twijfel nu toch.
Het volgende is nu 2x gebeurd met een tussenpose van ongeveer 4 maanden.
Hij staat wortelen te eten, stopt daarmee, blijft met zijn hoofdje naar de grond staan, laat alles uit zijn mond vallen en als ik hem dan een wortel voor houd, wil hij wel eten maar het lijkt wel of hij zijn kaken niet meer van elkaar kan krijgen, hij duwt alleen met zijn voortanden tegen de wortel alsof hij hem er tussendoor wil persen.
Vervolgens geeft hij het op en blijft in dezelfde houding met zijn hoofdje bijna op de grond staan.
Dan gaat hij zeer zwaar en snel ademen, vervolgens zie ik dat hij wil gaan liggen, maar dat lukt niet dus valt hij daarna om...
Dan ligt hij even, ongeveer 1 minuut en rolt 1x om met luid gekreun en gaat daarna weer staan.
Ik denk dan meteen aan koliek en ga met hem lopen, hier lijkt hij van op te knappen maar hij blijft ontzettend moe, die vermoeidheid duurt een uurtje of 2 en dan is hij weer het mannetje.
Het is nu 2 keer gebeurd en ik ben er erg van geschrokken.
De eerste keer dat dit gebeurde had hij ook dunne mest, dus ik dacht aan darm krampen.
Gisteren, de 2e keer dus, heeft hij in de 3 uur daarna niet gemest, of hij na die 3 uur wel heeft gemest weet ik niet want hij staat op stal met nog 3 andere pony's.
Vandaag was hij weer helemaal goed maar had wel dunne mest, heeft de hele dag op het land gestaan maar is wel ergens erg van geschrokken want hij was bang voor mij en dat gebeurt nooit, als hij bang is heeft hij ook direct dunne mest dus daar kan dit ook vandaan komen.
Epilepsie schijnt bijna niet voor te komen bij paarden maar de laatste keer dat het gebeurde stond er iemand bij die een hond heeft met deze ziekte en die zij dat haar hond exact hetzelfde deed in het begin, ik maak mij nu erg veel zorgen...
Mede omdat ik mijn Shet vorig jaar bij iemand weg heb gehaald die hem verschrikkelijk mishandelde, de Shet is erg gevoelig op zijn hoofd en ik sluit ook niet uit dat hij vaak hard op zijn hoofd is geslagen, dat weet ik eigenlijk wel zeker!
HELP!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 00:18

jee das zeker vreemd,en schrikken!ik heb helaas geen antwoord........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 12:19

heeft ie dit alleen met wortels??? Of ook met andere hapjes??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 13:44

Epilepsie komt wel voor bij paarden, we hebben vroeger een fjord gehad die dat had. Ik vind het gedrag van jouw shet wel op een toeval lijken maar ik zou de DA eens naar je shet laten kijken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 20:56

De eerste keer gebeurde het met hooi eten en de laatste keer met wortelen eten.
Vandaag is er niets meer aan de hand, hij is lekker met zijn maatje naar buiten geweest en heeft heerlijk gerend, ik blijf het eng vinden.
Ik wil hem vanaf volgende week dag en nacht buiten zetten maar dan staat hij een heel eind weg en zie ik hem niet iedere dag, de kans dat het nu weer gebeurt is volgens mij erg klein omdat er tussen de eerste en de tweede keer ook een paar maanden zat, maar ik blijf het eng vinden!
Bij mij op stal wordt gezegd dat het geen koliek kan zijn omdat hij daar langer last van zou moeten hebben, maar een hele lichte koliek aanval kan toch ook de volgende dag over zijn?
Ik haal de volgende keer de dierenarts er bij, alleen wel een probleempje, hij is zo bang voor vreemde mensen dat hij zich niet laat onderzoeken of behandelen.......

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 21:02

Katrien,
Wat heeft de dierenarts er toen aan gedaan bij je Fjord?
En hoe ben je er achter gekomen dat het ook echt epilepsie was?
Ik weet dat het wel voorkomt bij paarden want bij mij op stal heeft net een vrouwtje haar haflinger in laten slapen, die had het heel heftig, alleen dacht ik dat het bijna niet voorkwam bij paarden.
Dat vrouwtje loopt wel weer rond op stal maar ik durf het haar niet te vragen want ze heeft nog zo ontzettend veel verdriet!!
Echt, als ik er ook maar iets is wat ik voor mijn Mister Freddy kan doen dan doe ik het meteen, ik heb hem niet voor niets uit die hel gehaald bij zijn vorige eigenaar, hij is alles voor mij!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 21:10

Bij die Fjord is het in Utrecht geconstateerd. En daarna afgemaakt want die kreeg steeds meer anvallen en leek niet echt wakker meer te worden. Maar ik weet er niet zoveel van want toen was ik pas 9 en da's alweer15 jaar geleden.
Succes ermee!


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 21:13

Okay, bedankt!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis en 91 bezoekers