[AR]hoe lang moet de boom zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

[AR]hoe lang moet de boom zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 19:45

mijn boom moet waarschijnlijk een stukje korter gemaakt worden maar wie kan me vertellen hoe lang hij ongeveer moet zijn? hoe ver moet hij ongeveer van de zweng af staan??

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:08

je paard mag als hij voor de kar staat niet in middendraf met zijn achterbenen de kar raken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:37

Lengte is natuurlijk verschillend. Want bij een shet is de lengte heel wat anders dan bij een tinker.
Maar wij rijden marathon's, en dan komt de boom ongeveer net zover als het uiterste puntje van het borsttuig van de pony's. Maar 10/20 cm is ook geen probleem als je gewoon recreatief rijd.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:37

m00nlight schreef:
je paard mag als hij voor de kar staat niet in middendraf met zijn achterbenen de kar raken.


Liever het lamoen eerst goed op maat maken dan in hierboven genoemde situatie terecht komen en dan te concluderen dat de bomen te kort zijn!

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:47

Sjonniej schreef:
Lengte is natuurlijk verschillend. Want bij een shet is de lengte heel wat anders dan bij een tinker.
Maar wij rijden marathon's, en dan komt de boom ongeveer net zover als het uiterste puntje van het borsttuig van de pony's. Maar 10/20 cm is ook geen probleem als je gewoon recreatief rijd.


Met zulke antwoorden helpen jullie de vraagstelster dus echt niet.
Als je iets niet zeker weet, moet je er zeker in dit soort gevallen geen slag naar slaan.

Leg het lichtoog achter de haken op het lamoen, verkort vervolgens de strengen en verleng de broek tot er in draf ongeveer 30 cm tussen de hak en de kar overblijft. Bij een marathomwagen kan je veilig tot 20 cm gaan mits je de broek zorgvuldig op maat maakt.

Tijdens dit op maat maken moet je geen scherpe wendingen maken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:19

Gaat het nu over een boom of over een lamoen??? Zie in de vraag boom staan, maar dit antwoorden heeft alleen betrekking op een lamoen!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:38

Ja dat las ik dus ook al Neonlight...

Dus Lonneke, enkel of dubbelspan? Ik neem aan dat je enkelspan bedoeld Lachen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:59

Ik denk enkelspan Linda, ik denk dat Albert het dan inmiddels als goed heeft uitgelegd. Ik heb die van mij niet zo heelr kort op de wagen staan, misschien dat ik dat nog eens doe. Nu is het nog niet nodig, ik strijd nog niet echt mee in marathons Tong uitsteken. Als ik dat ga doen, misschien Maart volgens jaar kunnen we tlijd nog kijken. Maar zoals Albert het uitlegd snap ik het wel Knipoog

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 17:05

het gaat idd over enkelspan. ik ben nog niet zo thuis in termen van het aangespannen rijden.