hoe een teek eruit halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

hoe een teek eruit halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 15:59

mijn hond heeft regelmatig teken, en nu ook weer Boos! . Maar ik heb nu zoiets ik haal hem er zelf wel uit. nu heb ik in een paar topics dingen gelezen, maar nergens stond echt duidelijk hoe je hem eruit kan halen. en wat je ervoor kan gebruiken?

ik hoop dat iemand het kan vertellen.


Sam22
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:19

Hallo,

het makkelijktste is gewoon met een tekentang (te koop in de dierenwinkel) en dan tot op de huid en dan draaien tegen de richting van tegen de klok in.... kan evt ook met de nagels tot op de huid... let er wel op dat je de kop ook hebt.... aan de kop zitten de pootjes dus kun je dat direct zien

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:33

gewoon een tekentang halen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:56

En NIET verdoven! Dat is heel belangrijk, want dan komt het gif juist in de hond terecht en dat wil je juist voorkomen. Het helpt trouwens goed om je hond in te sprayen met frontline - dan blijven de teken op afstand.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 07:21

met een pincet tegen de huid van de hond en juist onder de teek zijn kop de teek vastnemen ! recht omhoog draaien maar tegen de klok in en trekken en inderdaad niet verdoven !

groetjes

a dog is for life not just for christmas

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:24

Een tekentang halen is erg makkelijk.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2

Sam22
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:49

shana schreef:
met een pincet tegen de huid van de hond en juist onder de teek zijn kop de teek vastnemen ! recht omhoog draaien maar tegen de klok in en trekken en inderdaad niet verdoven !

groetjes


hoe kan je nou een teek onder zijn hoofd pakken hoofd zit voor en groot deel tegen de huid, je kunt bijna niet ziejn waar de kop zit.....? Verward

recht omhoog draaien ken ik niet.... Knipoog
Clown

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:25

Misschien handig als je iemand uit je omgeving die hier ervaring mee heeft de teek laat verwijderen. Die kan het jou gelijk leren.
Het is trouwens het beste om de teek ZO SNEL MOGELIJK te verwijderen, dus zou er niet langer mee wachten!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:43

Geen paniek, gewoon met je vingers zo dicht mogelijk bij de huid van de hond vastpakken en dan draaiend er uit trekken. Met de klok mee of er tegen in, maakt niets uit, teken kunnen nl. geen klok kijken Tong uitsteken

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:45

idd met een tekentang
absoluut niet met alcohol!!
dan laat ie ze kop los of spuit gif erin en dat kan een ontzettende ontstekingsbult worden

Teamspirit... Je bent een toppertje!

dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:46

we hebben een teken tang gekocht nu nog even wachten tot de hond weer terug is {me moeder is er mee naar het bos} en dan haal ik hem eruit.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:55

een huis, tuin en keuken middeltje tegen teken is ook: Boter!!
Lekkere vette boter, je smeert het op en rondom de teek, niet te zuinig en de teek valt er vanzelf af als ie wegglijdt door de boter. Wij gebruiken het altijd bij de katten, werkt prima!!

supergroom van Ragne!!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:57

wanneer je een teek met de klok mee draait draai je hem vaster daarom tegen de klok in draaien
met de teek voor zijn hoofd nemen bedoel ik daar waar je de pootjes in de huid ziet zitten en nooit een teek naar je toe trekken want dan breekt hij af daarom je picet recht omhoog houden

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Djinti

Berichten: 27
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Haaltert, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:50

Het middeltje van de boter helpt inderdaad perfect!! Een teek ademt door zijn huid en wanneer je hem volop onder de boter stopt kan hij niet meer ademen en komt hij er vanzelf uit!!

Goedkoop en efficiënt!!!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:05

shana schreef:
wanneer je een teek met de klok mee draait draai je hem vaster daarom tegen de klok in draaien


dit is dus echt een fabeltje, het maakt niet uit welke kant je op draait. Bekijk de anatomie van een teek maar eens.... en als dat je niet kan overtuigen dan bel je gewoon de eerste beste DA.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:10

Wij hebben een speciale tekenpen daar komt een lusje uit die je om de teek heen legt en hem er dan zo uit kan trekken voor informatie zie http://www.codaproducts.com/ dit werkt perfect en er blijft nooit wat achter in je huisdier. OK dan!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:15

ik heb dat eens ergens in een hondenmagazine gelezen dat een teek zich met de klok mee in de hondenhuid draait en dat je daarom tegen de klok hem er moet uitdraaien ! of dit nu een fabeltje is of niet , ik draai voor alle zekerheid toch maar tegen de klok wanneer ik een teek verwijder !

groetjes

a dog is for life not just for christmas


Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:56

Hier een plaatje van hoe de pen werkt

Afbeelding

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:38

Ik doe het gewoon met een pincet zet hem goed tegen de huis aan en dan even draaien en trekken tegelijk en klaar. Doe het snel anders voelt het niet zo lekker voor de hond.

Utah is mijn topper!!!

dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 14:00

me moeder had een tekenpen gekocht en daar staat in dat het niet uit maakt welke klant je hem eruit trekt. alleen was de teek opeens weg nadat hij terug kwam uit het bos. dus wachte met de volgende teek totdat we hem uit kunnen proberen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:02

Ik laat teken er door de DA uithalen. Ben veel te bang dat ik t nietg oed doe Bloos

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 14:44

Jellie schreef:
Ik laat teken er door de DA uithalen. Ben veel te bang dat ik t nietg oed doe Bloos

dat zei me moeder ook en ze vind het vies zegt ze. maar ik moest iedere keer met dat beest naar de dieren arts, en dan zit er soms zo'n troela die eerst helemaal naar de behandel kamer gaat en dan is de hond helemaal in paniek. ik doe het wel lekker thuis als het lukt dan Schijnheilig

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:12

Kijken of het beest er helemaal uit is hoor. Als zo'n teek te lang zit moet je sowieso antibiotica halen, ze kunnen er knap ziek van worden.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

miertje1981

Berichten: 27
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Grijpskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:18

Hallo Allemaal,

Ik heb een cursus dieren EHBO gedaan bij een dierenarts, en ik heb daar precies geleerd hoe je een teek moet verwijderen. Daarna ben ik 2 weken met 5 honden naar de belgische ardennen geweest, en daar waren 2 honden bij die elke dag ongeveer 20 vaste en 10 los lopende teken hadden, dus ik kon meteen oefenen.
Absoluut GEEN alcohol, boter, en al dat soort middeltjes gebruiken als de teek er nog in zit!
De teek gaat dan inderdaad in de tegenaanval, en leegt dan zijn speekselklieren in het bloed van je hond. En dat kan niet alleen ontstekingen veroorzaken, maar je kan er ook ernstige ziektes van krijgen, zoals de ziekte van weil als de teek deze bacterie met zich mee draagt.
Je hond voelt niks als er een teek in zijn huid zit, hoogstens jeukt het wat.
Het makkelijktste is omde teek er met een tekentang uit te halen, heb je die niet kan het ook met een pincet of met je vingers, pas dan wel op dat je de teek niet kapot knijpt.
Draai dan links of rechts om, maakt echt niet uit welke kant!
Totdat de teek loslaat.
Gooi hem dan in een bakje water met eventueel wat afwasmiddel, zodat je kunt zien of je alles hebt en maak hem daarna goed dood!
Tenslotte desinfecteer je de plek waar de teek heeft gezeten wel heel goed, en hou je de komende dagen je hond in de gaten of dat zijn gezondheid in orde blijft. Wordt hij traag en wil hij niks meer eten, ga dan naar de DA en vertel over de teek.
Ik hoop dat ik zo voldoende geinformeerd heb.
Heb je nog vragen erover, vraag het gerust.
Succes.
Groetjes, Miranda

Herman is de grootste en de liefste! Knipoog

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:25

Ik heb in de loop der tijd bij diverse honden al heel wat teken verwijderd. Ik doe het gewoon met drie vingers. Een tekentang heb ik wel eens gehad, maar daamee is het me nooit gelukt ! Wat een gepruts zeg Haha!

Gewoon, met gebruikmaking van je nagels de teek vastpakken tussen duim- wijs- en middelvinger. Zet die maar eens tegen elkaar, dan zie je dat je een soort klein driehoekje in het midden hebt. (hoe het werkt met hele lange nagels weet ik niet Lachen )
Zodra ik de teek goed beet heb trek ik hem er met een rukje uit. Niks draaien, niet twijfelen, gewoon een flinke ruk. Gaat altijd goed en komt er mooi heel uit.

(De teek vraagt daarna altijd wel: "hee vriend... moest jij niet draaien ?" maar ja, dan is het voor de teek al te laat Haha! )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laura1982, maj0, xAnthea en 25 bezoekers