[NH] discussie: welke 'methode' is echt NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

[NH] discussie: welke 'methode' is echt NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 14:47

Hoi!

Het leek me leuk om eens een goede discussie op gang te brengen over NH naar aanleiding van de NH dag in Arnhem. Daar heb ik veel verschillende manieren gezien en ik ben benieuwd naar de voor en tegen standers van al deze 'methodes'. Lachen

Mij lijkt het interessant te lezen waarom mensen voor een bepaalde 'methode' kiezen en waarom juist niet voor al die andere methodes. Ik wil hiermee niet mensen beledigen of ruzies uitlokken, ik ben gewoon benieuwd. Bovendien is een goede discussie altijd leuk! (zolang er niemand echt gekwetst wordt natuurlijk).

Om vast wat meningen los te krijgen, zal ik ff vertellen op welke manier ik met Lente Lovers om ga en waarom deze manier en niet een andere.

Twee jaar geleden heb ik bij Pieter Baalbergen (Terra Natura) de cursus communiceren met paarden gevolgd. Ik was altijd al geïnteresseerd in een natuurlijke omgang met paarden en via een collega van mijn moeder zijn we bij Pieter terecht gekomen. De cursus was ontzettend bijzonder, heel verhelderend en erg leuk!!!! Ik heb er zoveel van geleerd!

Wat mij aanspreekt, is dat je echt de taal van de paarden leert. Als een paard iets niet doet wat je wil, begrijpt het paard je niet, omdat je niet duidelijk genoeg tegen hem 'praat'. In plaats van je paard een mep met een zweep, halstertouw oid te geven, leer je wat je zélf beter kan doen om duidelijk, zuiver te communiceren.
Met andere woorden je werkt aan je zelf en niet aan het paard. Het paard weet het allemaal wel nu wij nog!

Belangrijke dingen bij terra natura zijn o.a. denken in 'samen' (vorm een team met je paard, beteken iets voor hem), je aandacht (waar je aandacht is, gaat je paard heen), leider zijn voor ipv baas zijn over en haal het paard niet in de mensenwereld, maar verdiep je in de paardenwereld. Terra natura gaat over de inhoud niet om een vormpje (Voor meer info zie terra-natura.nl).

Hopelijk is nu een beetje duidelijk waarom ik voor Terra Natura heb gekozen. Omdat er nog meer NH manieren zijn, heb ik me ook in andere methodes verdiept. In iedere methode zit denk ik wel iets van waarheid. Het één ligt je meer dan het andere.

Ik heb me verdiept in oa Monty Robbers en Parelli. Op het eerste gezicht leken het mij goede manieren van omgaan met je paard. Het boek van Monty vond ik erg boeiend, maar toen ik er verder over naar ging denken, viel het me eigenlijk toch erg tegen. De join up is eigenlijk echt zielig. Je jaagt je paard steeds van je weg totdat ie eigenlijk niets anders kan dan jou maar zien als leider en je gaat volgen. Ik ga mijn vriend toch ook niet wegjagen als ie niks verkeerd doet?

Van Parelli heb ik laatst een demo/ clinic gezien in de omgeving van A'dam. Een vrouw bij ons op stal is daar erg intensief mee bezig en ik was benieuwd hoe Parelli nu precies werkt.
Ik had best veel vooroordelen, omdat Parelli naar mijn idee niet vanuit 'samen' werkt. Toch heb ik me ingelezen (oa het groene intro boekje) en ben erheen gegaan.

Op het 1e gezicht leek het erg leuk. De paarden deden alles wat hun baasjes hun vroegen en het zag er op zich best 'samen' uit (behalve bij een man op een witte arabier). Na de clinic was ik daarom ook best enthousiast. Ik wilde weten hoe die mensen dit hadden bereikt en heb van een kennis level1 mogen bestuderen. Toen ik dat las, knapte ik gelijk weer af Scheve mond . Het is puur je paard programmeren (staat er letterlijk in!), je paard afhankelijk van je maken (staat er ook letterlijk in) Dan creëer je naar mijn idee een robot. Ik wil een echt paard! Dat zuiver reageert op mijn lichaamstaal, zodat ik ok zo zuiver mogelijk moet communiceren.

Dit is mijn mening. Mensen brand maar los! Haha!

Liefs Roos


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:54

Ik doe aan Parelli. Of dat door de buitenwereld als "echt NH" wordt gezien boeit me niet zo, en mijn paarden zijn bepaald geen voorgeprogrammeerde robots. Integendeel, vooral mijn merrie is er een stuk vrolijker, moediger en initiatiefrijker (!) door geworden.

Ik denk dat je er een te somber beeld bij hebt, pas bij het zelf uitvoeren kun je er echt over oordelen lijkt me Lachen.

Ik ben niet bekend met de methode van PB, zover ben ik nooit gekomen. Ik vind "team" Baalbergen in de communicatie naar mensen toe niet zo sterk, dus daar ben ik maar niet verder op door gegaan...

Extremely rare and Beyond Compare

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:03

Ik heb nooit cursussen gevolgd. Alleen maar boeken gelezen. Emiel Voest was mijn eerste boek en het leek me wel aardig maar ik ken mensen die bij mij stal stonden (ik ben verhuisd, zij staan er nog Knipoog ) die hun paard niet eens fatsoendelijk konden leiden of hem aansingelen zonder getrapt te worden. Afknapper dus. Rijden ging wel, ook op halstertje maar het paard gebruikte het halster als 5e been. Natuurlijk is dat maar een praktijk geval (uhh, 2, 2 paarden) maar in het boek van Voest las ik over zijn loswerken en dat vond ik te dicht bij een join-up in de buurt komen. Wel zelf geprobeert, dan op een vriendelijk manier maar het blijft jagen en ze kijkt me dan zeer beledigd aan. Geschrapt dus. Wel haal ik er inspiraite vandaan voor een grondwerkparcoursje. Hempfling doe ik wel. Ik rijd volgens zijn manier, iig ongeveer. Zijn regels vind ik zeer goed en probeer me er zo veel mogenlijk aan te houden. Zijn loswerken lukt me ook niet echt, als ik achter de kont van mijn paard kom blijft ze denken dat ik haar opjaag terwijl ik gewoon met haar mee wil bewegen maar dan in een andere positie! Daar ben ik nog, voorzichtig dat wel, mee bezig. Ook dingen die ik op internet heb gelezen en me aanspreken doe ik. Sinds kort wat klikkertraining maar dat heb ik niet echt in mijn trainingen ingebouwd.
Parelli heb ik zon mijn vraagtekens bij, maar ik weet er niet genoeg van om er een echt gefundeerde mening over te hebben. Mijn manier bevalt me best, het gaat ook best redelijk dus ik zie geen reden om over te stappen op een andere methode. Wel wil ik binnenkort een cursus gaan volgen bij iemand in de buurt van Amersfoort, die had een website maar die url ben ik kwijt, er waren allerlei cursussen met titels als kinder en spelen met ponys, natuurlijk ponyrijden ed. Wie weet hem?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:16

In 1997 maakte ik voor het eerst kennis met 'Natural Horsemanship'. Dat was toen ik Klaus Hempfling op Paard'97 een demo zag geven. Ik weet nog dat ik dacht: Hee wat grappig, dat doe ik ook met mijn pony. Lachen Eindelijk iemand die leuk met een paard kan spelen en het lijkt te begrijpen.

In 1998 kwam het eerste (?) Natural Horsemanship evenement. Ik viel van de ene verbazing in de andere: er waren mensen die hier kennelijk LES in gaven... en ik had zelf net het wiel uitgevonden Haha! Ik vond het wel geweldig dat er wat meer aandacht kwam voor 'de weg er naar toe' en het omgaan met paarden in het algemeen. OK dan!

Wat ik jammer vind is dat het soms als een aparte discipline beschouwd wordt. Bijna alle demo's blijven ook altijd maar in de basis steken. Daarmee wordt wel een groot publiek bereikt, maar het is nu niet bepaald inspirerend. Jammer!

Roos schreef over Parelli:
Citaat:
Het is puur je paard programmeren (staat er letterlijk in!), je paard afhankelijk van je maken (staat er ook letterlijk in) Dan creëer je naar mijn idee een robot.


Dat heet in paardenjargon 'africhten' Haha!

Verder schreef Roos:
Citaat:
Ik wil een echt paard!


Wat bedoel je met 'echt'?

Citaat:
Dat zuiver reageert op mijn lichaamstaal, zodat ik ok zo zuiver mogelijk moet communiceren. .


Je kunt toch niet voorkomen dat het paard op jou(w aanwijzingen) anticipeert? Misschien begrijp ik je verkeerd?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:31

de programma's waar ik iets over weet (hempfling, voest en parelli) gaan eigenlijk allemaal van hetzelfde uit, alleen de weg erheen is anders. Monty robberts wordt als nh gezien, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Baalbergen heb ik me eigenlijk nooit echt in verdiept, omdat ik daar zeer slechte verhalen over gehoord heb van verschillende mensen, daarbij heb ik het idee dat het veel te zwevie is voor mij Haha!
voest en parelli is voor de normale mens te bereiken. Hempfling heeft geen manier om iets te leren aan andere mensen en vind eigenlijk alleen zichzelf goed, dat spreekt me totaal niet aan.

sarah89
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:33

Heej!

Leuk zeg, ik heb ook een cursus bij pieter gevolgd. En wel communiceren met paarden 1 en 2, masseren met gevoel en natuurlijk en bewust paardrijden 1. Best veel dus. Jammergenog is het geld nu op Schijnheilig .

trouwens, ik zag meteen al aan je schrijfwijze dat je een cursus bij pieter gevolgd hebt, omdat je 'methodes' tussen haakjes zet. Wat grappig zeg, alle mansen die een cursus gevolgd hebben bij pieter heel erg letten op hun woordgebruik . Is opzich niets mis mee maar dat valt mij gewoon op.Trouwens het woord wat jij zocht inplaats van methodes is werkwijzes Knipoog .

Ik heb voor pieter zijn werkwijze( ) gekozen omdat ik daar de meeste logica in zie. Ik heb me ook in andere methodes(ja methodes) verdiept en vind dat dat dus echt methodes zijn, net als de de standaard manier in omgeen met paarden. En als dat goed is voor jou en je paard, waarom niet? Bij mij en mijn paard 'werkt' dat jammergenog niet .

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:42

vertel eens iets over die baalbergen, ik ben benieuwd naar zijn werkwijze. Wat doe je precies bij zijn cursus?


EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:24

sanne83 schreef:
voest en parelli is voor de normale mens te bereiken. Hempfling heeft geen manier om iets te leren aan andere mensen en vind eigenlijk alleen zichzelf goed, dat spreekt me totaal niet aan.

Hempflings laatste boek had ik als eerste en toen ik het uithad had vond ik hem zichzelf nogal de hemel in prijzen. Maar uiteindelijk heb ik daar ook wat van geleerd: geloven in wat jezelf doet, kijken wat je kan overnemen en je niet blind staren op een voorbeeld Lachen. Zijn eerste boek heb ik later gekocht als zijn eerste en ik verwachte er best veel van maar uiteindelijk heb ik vrij weinig aan gehad. Vooral de oefeningen vielen mij tegen. Ik hou niet van oefeningen. Ze kunnen best handig zijn en ik haal er ook mijn inspiratie vandaan (zo heb ik het wijken voor druk mijn paard ook aangeleerd, staat dan wel niet in Hempflingsboek maar het is toch een oefening) maar ik ga ze neit nadoen of iig precies nadoen. MIj gaat het om de psygologie en handvaten die hij aanrijkt in de vorm van regels. Andere "methodes" ben ik het wel van gewend maar Hempfling had ik een heel ander beeld van. Maar toch staan er ook genoeg in zijn eerste boek maar om een een of t andere reden drongen die niet door tot mijn "handelingsdeel".

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:14

Sarah, als je bij PB al zo krampachtig op je taalgebruik moet letten - dan vind ik dat toch wel hersenspoelachtige trekjes hebben. Niks voor mij , ik ben meer van "spontaan aan de slag". Doet me denken aan het nare mailtje dat ik van die kant uit kreeg nadat ik me netjes en op tijd voor iets had afgemeld....

Extremely rare and Beyond Compare

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:02

EbbyT schreef:
MIj gaat het om de psygologie en handvaten die hij aanrijkt in de vorm van regels. Andere "methodes" ben ik het wel van gewend maar Hempfling had ik een heel ander beeld van. Maar toch staan er ook genoeg in zijn eerste boek maar om een een of t andere reden drongen die niet door tot mijn "handelingsdeel".


Ik had ook hempflings boek eerst. heel erg mooi, goed de psychologie uitgelegd, maar voor de meeste mensen is het niet mogelijk om alles te doorbreken en zo even alles aan jezelf te veranderen.
Bijv over angstige paarden zegt hij alleen dat het paard vertrouwen in je moet hebben (even heel kort samengevat Haha! ), je houding moet daarvoor zo en zo en zo zijn, maar als je met een totaal over de zeik gaand paard zit, dan heb je daar geen bal aan.
Uiteindelijk zijn de oefeningen van parelli juist om je een houding aan te leren. Jammer genoeg leer je dat pas later, en hebben de meeste mensen alleen ervaring met level 1. Dit moet je eigenlijk binnen een maand kunnen afronden en gaat om basis en veiligheid. Uiteindelijk (in level 2 en verder) zie ik steeds meer ideeen van hempfling terug, maar geeft parelli een manier om mensen die aan te leren.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:11

promptertje schreef:
Sarah, als je bij PB al zo krampachtig op je taalgebruik moet letten - dan vind ik dat toch wel hersenspoelachtige trekjes hebben.


Haha! OK dan! Klopt helemaal, ben er ook een weekend geweest en heb alleen maar prachtige spreuken en one-liners gehoord Tong uitsteken

En Roos: ik heb PB wel degelijk een aantal join-ups zien doen, waaronder met mijn eigen paard, die door hem werd bestempeld als 'bijna hopeloos'. Paardenbeest is erg happy overigens nu ik mijn eigen 'manier' van omgaan met hem heb (gewoon zwart-wit en consequent zijn en veel geduld hebben, paard is/was erg onzeker).

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 12:29

Hoi Peruaanse pas, ik snap dat het missschien een beetje wazig klonk. Daarom nu een uitleg (sorry als die ook een beetje wazig is. Vind het lastig om uit te leggen haha Lachen )

Wat ik bedoel met een echt paard, is dat ik een paard wil dat zichzelf kan zijn en niet een robot moet zijn.

Ik heb het idee dat als je je paard programmeerd (of africht) je een dier creëert met knopjes. Dat je dus een paard krijgt wat niet meer reageert zoals het in de natuur zou reageren. Bijvoorbeeld die oefening van Parelli dat je naar een hek wijst en dat het paard dan zijwaarts langs het hek gaat lopen. Dat is niet natuurlijk, dat is gewoon aangeleerd gedrag en heeft niets met paardentaal te maken (sorry dat vind ik nu krijg ik vast boze parelli mensen over me heen Haha! ).

Bijvoorbeeld: als je bij een veulen naar een hek wijst gaat ie toch ook niet langs een hek zijwaarts lopen? Dat komt omdat ie je niet begrijpt, je spreekt zijn taal niet. Als je hem deze oefening gaat leren (of inprogrammeren) zal ie het wel gaan doen, maar dan heb je het veulen JOU taal geleerd en dat lijkt me niet de bedoeling toch? Je wilt toch de taal van de paarden leren? Ik wel althans.

Een echt paard vind ik een paard dat niet geprogrammeerd is. Een echt paard is een paard dat alleen reageert op ZIJN taal. En anders niet. Als een 'echt paard' alleen reageert op zijn eigen taal, zul je zelf dus zo zuiver mogelijk paardentaal moeten praten om jezelf begrijpbaar te maken. Dat is misschien soms frustrerend, omdat je af en toe het liefst gewoon even een tik met een zweep geeft, maar dat is veel te gemakkelijk. Bijvoorbeeld als je paard niet wil draven komt dat, omdat ik niet genoeg richting naar voren geef en mijn aandacht op mijn paard heb ipv op de omgeving.

Een paard leert je te werken aan jezelf en dat kan tijd kosten, maar dat heb ik ervoor over. Een paard is altijd (in de meeste gevallen) uit op samenwerking. Als ie iets niet doet, komt dat dus niet omdat ie 'je in de zeik neemt', maar omdat je niet duidelijk bent. Bijvoorbeeld: paarden die erg lastig zijn met longeren: ze komen de hele tijd naar je toe en willen niet op het rondje lopen, blijven stilstaan enz. Dit zijn vaak heel zuivere paarden! Tijdens het longeren zeg je namelijk tegen je paard met je lichaamshouding: kom maar! Terwijl je hem met de zweep voorwaarts jaagt. Heel tegenstrijdig voor een paard, daarom heb ik Lente nog nooit gelongeerd. Ik vind het geen goede oefening Scheve mond .

Ik weet dat parelli ook gebruik maakt van een aantal paarden'woorden', maar ik vind persoonlijk dat hij er een vormpje van maakt ipv er inhoud aan geeft. Bijvoorbeeld: als je paard niet reageert, ga je steeds verder met je fases (1 t/m 4). Eigenlijk best zielig, want misschien geef je zelf wel helemaal niet het goede signaal af en begrijpt je paard je gewoon niet. Je gaat dan wel netjes de 4 fases af als je paard niet reageert, maar schuift het in feite af op je paard ipv te beseffen dat je zelf misschien wel niet duidelijk bent. Paarden reageren op zulke kleine signalen! Dat is ontzettend belangrijk om te realiseren. Natuurlijk doet niet iedereen het altijd fout dat snap ik, maar wilde even uitleggen met wat ik bedoel met vormpje en inhoud.

Ok hopelijk is het nu duidelijker.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:58

*Roos* schreef:
Bijvoorbeeld die oefening van Parelli dat je naar een hek wijst en dat het paard dan zijwaarts langs het hek gaat lopen. Dat is niet natuurlijk, dat is gewoon aangeleerd gedrag en heeft niets met paardentaal te maken (sorry dat vind ik nu krijg ik vast boze parelli mensen over me heen Haha! ).


WHAHAHA *LOL* , denk je serieus dat het zo werkt...grappig Haha!.
Wel een oordeel over Parelli, maar geen benul van hoe het werkt. Dit werkt altijd weer goed op mijn lachspieren.

Wat denk je dat alles wat je met paard doet is? Het is bijna allemaal aangeleerd gedrag hoor. Natuurlijk gedrag als ze ons zien, zou zijn WEGWEZEN!!! Maar door operante conditionering kunnen we ze een hoop leren. Dat je daarbij gebruikt maakt van 'signalen' die paarden onderling ook gebruiken, dat is voor mij NH

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:04

EbbyT schreef:
Hempfling doe ik wel. Ik rijd volgens zijn manier, iig ongeveer. Zijn regels vind ik zeer goed en probeer me er zo veel mogenlijk aan te houden. Zijn loswerken lukt me ook niet echt, als ik achter de kont van mijn paard kom blijft ze denken dat ik haar opjaag terwijl ik gewoon met haar mee wil bewegen maar dan in een andere positie!


Volgens mij heb je dan nog niet goed begrepen dat de positie schuin achter het paard een drijvende positie is (door jouw paard misschien geinterpreteerd als opjagen) maar de reactie van je paard daarop (dus weglopen) is niet meer dan natuurlijk...
Wil je met je paard meebewegen, blijf dan naast hem lopen en niet achter de kont van het paard.

Je suis Charlie.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 13:12

hey Memory!

natuurlijk snap ik dat de oefening niet zo simpel is als hoe ik het nu beschrijf, maar ik geeft deze even als voorbeeld. Ik heb namelijk gelezen dat een meisje hier op bokt (ben ff dr naam kwijt) haar paard zo geprogrammeerd had dat als zij alleen al naar het hek wees, het paard meteen wist wat ie moest doen (erlang lopen zijwaarts). Ik weet trouwens wel hoe parelli werkt, want heb me er redelijk in heb verdiept. Ik ga het alleen niet zelf doen omdat ik het er niet mee eens ben.

Je laatste zinnen zijn een perfect voorbeeld van waarom ik voor PB heb gekozen. Hun natuurlijk gedrag hoeft helemaal niet te zijn wegwezen! Paarden willen samenwerken en als jij je bewijst als leider zal je paard bij je blijven waar je ook gaat. PB heeft een lange tijd rondgereist door europa met zijn paarden. Het werd zo'n goede leider voor zijn paarden dat ie nu zonder dat zijn paarden aan een halster zitten gewoon een stuk met ze in het bos gaat lopen. Zijn paarden blijven bij hem omdat die paarden dat zelf wíllen. Dat vind ik mooi aan terra natura.

Jij was er toch ook op de NH dag? Wat vond je van Yvonne? Ben ik wel benieuwd naar.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:29

*Roos* schreef:
hey Memory!

natuurlijk snap ik dat de oefening niet zo simpel is als hoe ik het nu beschrijf, maar ik geeft deze even als voorbeeld. Ik heb namelijk gelezen dat een meisje hier op bokt (ben ff dr naam kwijt) haar paard zo geprogrammeerd had dat als zij alleen al naar het hek wees, het paard meteen wist wat ie moest doen (erlang lopen zijwaarts). Ik weet trouwens wel hoe parelli werkt, want heb me er redelijk in heb verdiept. Ik ga het alleen niet zelf doen omdat ik het er niet mee eens ben.

Als je het niet zelf geprobeerd hebt, kun je er ook niks over zeggen..
Dus ik neem aan dat je je oordeel hebt gemaakt over een paard wat toevallig met een vingertje zijwaarts gaat. Misschien vind het paard dat spelletje wel gewoon zo leuk, of is toevallig dat spelletje erg veel met hem gedaan.
Parelli is niet programeren, Parelli is spelen.

Citaat:
Je laatste zinnen zijn een perfect voorbeeld van waarom ik voor PB heb gekozen. Hun natuurlijk gedrag hoeft helemaal niet te zijn wegwezen! Paarden willen samenwerken en als jij je bewijst als leider zal je paard bij je blijven waar je ook gaat. PB heeft een lange tijd rondgereist door europa met zijn paarden. Het werd zo'n goede leider voor zijn paarden dat ie nu zonder dat zijn paarden aan een halster zitten gewoon een stuk met ze in het bos gaat lopen. Zijn paarden blijven bij hem omdat die paarden dat zelf wíllen. Dat vind ik mooi aan terra natura.

Natuurlijk gedrag is wegwezen. Wij zijn hier de roofdieren. Paarden die mensen gewend zijn, zijn geleerd dat wij ons misschien niet als roofdier gedragen. Ga maar eens naar een kudde wilde paarden, en probeer er maar in de buurt te komen... Probeer die maar eens te bewijzen dat jij hun leider bent.. Wat PB doet, doet Parelli ook hoor, alleen is de manier ernaartoe misschien wat anders. Ik ken PB niet, en weet niet wat en hoe hij doet. Maar van parelli weet ik het wel.
En jij blijkbaar toch niet..
Citaat:
Jij was er toch ook op de NH dag? Wat vond je van Yvonne? Ben ik wel benieuwd naar.


Sterker nog, ze heeft het georganiseerd.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 13:35

oh haha, ja dan moest ze er natuurlijk wel zijn Lachen . Memory, ik vond het echt een leuke dag!

Loekje, ik snap dat je het zelf moet proberen voordat je er echt wat over kan zeggen, maar wat ik ervan heb gezien en gelezen, ligt het mij gewoon niet. Tuurlijk zal het voor mensen wel heel leuk zijn enzo, maar het is niet iets voor mij. Met deze discussie wil ik dus ook niet mijn gelijk halen ofzo, ik wil gewoon een leuke discussie en horen wat iedereen erover te zeggen heeft.

Even een vraag dan voor de parelli mensen. Waarom is het spelen? Dat begrijp ik niet. Ik zie dat niet namelijk. Vaak kijken die paarden juist heel boos en ziet het er niet echt leuk uit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:36

Ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van PB. Heb hem een keer bezig gezien op een demonstratie op Manege Mansour. Leuk om naar te kijken, maar hij kan niet vertellen wat hij doet. Er zit geen stappenplan in, gaat erg ongeorganiseerd.

Het argument dat hij met zijn eigen paarden zo goed kan omgaan gaat voor meer mensen op (NH of niet NH) en is in mijn ogen geen punt om mee te adverteren. Wat ik gezien heb van zijn omgang met voor hem wildvreemde paarden was niet overtuigend.

Pat Parelli komt met een duidelijk stappenplan en goede begeleiding. Ik heb een hogere pet van hem op dan van PB. Dingen uit zijn programma pik ik er ook uit en pas ze op mijn paarden toe.

Echte NH doet een goed klassieke ruiter ook. Daar hoef je geen touwhalster voor te gebruiken, en ook geen carrot stik. Het is je verdiepen in de psychologie van het paard, en of je daar dan een vierkante picadero of een round pen voor gebruikt, of een zadel of een barback pad. Het blijft hetzelfde....

Je suis Charlie.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 13:40

hoi cassidy, ik begrijp dat je geen hoge pet op hebt van PB. k vond hem tijdens de cursus ook beter met paarden communiceren dan met mensen... Ik heb wel gehoord dat ie het afgelopen jaar erg zijn best heeft gedaan dat te veranderen. Of dat gelukt is weet ik niet.

Het verhaal van Yvonne vond ik afgelopen zondag wel heel helder. Toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:03

Ben niet geweest.

Maar over PB: als iemand een demonstatie geeft zou hij misschien zich ook wel kunnen realiseren dat er vragen gesteld kunnen worden die een antwoord verdienen, en niet alleen een ophalen van de schouders van degene die de demonstratie geeft. Als je niet goed bent met woorden en tijdens de demonstratie niet uit kunt leggen wat je doet, moet je in mijn ogen geen demonstratie geven. Uiteindelijk wil PB toch zieltjes winnen voor zijn cursussen en manier van omgaan met paarden. En die wint hij niet door zijn schouders op te halen als er een vraag komt. Iedere vraag verdient een antwoord, of denk je daar anders over?

Je suis Charlie.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:05

Craignethan schreef:

En Roos: ik heb PB wel degelijk een aantal join-ups zien doen, waaronder met mijn eigen paard, die door hem werd bestempeld als 'bijna hopeloos'. Paardenbeest is erg happy overigens nu ik mijn eigen 'manier' van omgaan met hem heb (gewoon zwart-wit en consequent zijn en veel geduld hebben, paard is/was erg onzeker).


*Roos* Ik zou graag hier een reactie op willen hebben Lachen

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:40

Cassidy schreef:
Volgens mij heb je dan nog niet goed begrepen dat de positie schuin achter het paard een drijvende positie is (door jouw paard misschien geinterpreteerd als opjagen) maar de reactie van je paard daarop (dus weglopen) is niet meer dan natuurlijk...
Wil je met je paard meebewegen, blijf dan naast hem lopen en niet achter de kont van het paard.

Ik denk dat ik mij in mijn eerste stukje verkeerd verwoord heb. Ik bedoel dat ze het opvat alsof ik haar wegjaag (wat ik vroeger ook wel eens heb gedaan, misschien 2 keertjes maar goed, jagen is jagen) en dat ik haar wil drijven en niet jagen. Dat de positie achter je paard een drijvende positie is lijkt me meer als logisch. Ik zij ook begeleiden en ik denk dat het ook achter de kont van een paard kan. Alleen hoe moet ikzelf nog uitvinden. Heb mijn pogingen trouwens gestaakt, eigenlijk zie ik het nut er niet meer van in, mijn paard loopt vrij verzameld en het was eigenlijk bedoelt om die hempfling oefeningen uit te proberen en zo verzameling te krijgen. Het gaat dus kennelijk ook op een andere manier dus waarom proberen met de kans dat je het eea verpest?

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:44

*Roos* schreef:
Even een vraag dan voor de parelli mensen. Waarom is het spelen? Dat begrijp ik niet. Ik zie dat niet namelijk. Vaak kijken die paarden juist heel boos en ziet het er niet echt leuk uit.


Kom eens bij mij kijken Lachen. Ik bouw een hele zooi dingen op, en dmv de 7 games begeven we ons samen op dit parcours. Ik garandeer je een blij paard hoor . Eentje die steeds even een "aaitje" komt halen met een blik van "dát deed ik goed hè?". Kan ik niet anders dan spelen noemen Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:45

Ik vraag me ook wel eens af of mensen die volgens hun NH-methode met hun paard communiceren accepteren dat een paard kan zeggen: nee ik heb geen zin?

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:57

*Roos* schreef:
Ik weet trouwens wel hoe parelli werkt, want heb me er redelijk in heb verdiept. Ik ga het alleen niet zelf doen omdat ik het er niet mee eens ben.


Ach, als je zo'n opmerking maakt als dat je bij Parelli je paard 'programmeert' om zijwaarts te gaan wanneer je naar een hek wijst, dan heb je het naar mijn idee echt niet begrepen hoor.

Paarden gaan onderling namelijk regelmatig zijwaarts voor elkaar aan de kant, en dat doen ze door met hun hele lichaamstaal te zeggen "he, schuif eens op" en als die ander niet naar voren kan lopen (door bijvoorbeeld een hek), dan gaat het andere paard zijwaarts opzij. Niets is minder natuurlijk hoor. En als wij ons paard dan zijwaarts willen laten lopen, gebruiken we daar in het begin een hek voor, om te zorgen dat hij niet vooruit loopt. We drijven dan de voorhand en de achterhand van het paard tegelijk (of omstebeurt) weg en het paard doet precies wat hij zou doen wanneer een ranghoger paard dit zou doen, hij gaat zijwaarts aan de kant.

Als je echter telkens wanneer je bij een hek komt, zijwaarts gaat oefenen, kan het paard gaan anticiperen, hij gaat dan al direct zijwaarts wanneer hij in de buurt komt bij een hek. En dat is dus NIET wat je wil zien bij Parelli. Het paard moet niet in 'truukjes' gaan denken, maar reageren op jouw lichaamstaal.
Als jouw lichaam rust en ontspanning uitstraalt, dan staat hij stil bij dat hek, drijf je alleen zijn voorhand, dan gaat zijn voorhand aan de kant en gaat hij dus niet zijwaarts. Hij gaat enkel zijwaarts wanneer jij daar de juiste lichaamstaal voor geeft. Het paard moet bij Parelli dus ook PUUR reageren op jouw signalen en niet zomaar een rij kunstjes afdraaien.

Wanneer je de theorie en praktijk van Parelli nog eens goed doorleest, kun je misschien wel ontdekken dat het ontzettend veel lijkt op hempfling en baalbergen etc. Alleen is het in een duidelijke vorm gegoten zodat iedereen het kan leren, zodat het logisch klinkt en niet zweverig blijft...

Paardentaal leren dus, maar wel volgens een A B C en niet zomaar heel af en toe toevallig een correcte zin uitspreken Knipoog

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers