Natuurlijk of K.I.?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoe is jou merrie gedekt?

Poll eindigt op

pony-natuurlijk
15 (100%)

Totaal aantal stemmen: 15


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Natuurlijk of K.I.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 22:48

Iedereen gaat er vannuit dat ik mijn NRPS-ponymerrie heb laten insemineren. (ze is natuurlijk gedekt). Vroeger was alles natuurlijk, alleen als er een probleem was ging je naar een K.I. station.

Ik heb ook het idee dat meer 'paardemensen' insemineren dan 'ponymensen'.

Ben benieuwd.

PS wat vind jij de voor/nadelen?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:56

Waarom gebruikt men een condoooooom ?

Juist ja.....

Daarom doet men KI.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:00

Voor mij KI. Maar daar zijn de redenen iets anders voor, als de gemiddelde paardenhouder. Haha! De hengsten zijn hier niet om de hoek.

Het is maar net hoe het uitkomt, Isolda was met KI omdat ik haar niet kwijt wilde aande hengstenhouder. (vaste land enzo, lastig)
Berber is vroeger natuurlijk gedekt, de hengsten waren hier op het eiland.

Het grote voordeel van KI is dat de hengst ook meer merries kan dekken in een grotere kring om zijn stal. (naast veiligheid voor merrie en hengst enzo dan)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 23:06

Troef schreef:
Waarom gebruikt men een condoooooom ?

Juist ja.....

Daarom doet men KI.


Vanwege bacterien dus? En als de hengst altijd eerst goed gewassen wordt? Zoe je dan wel voor K.I. kiezen?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:08

Ik heb mijn Quarter laten insemineren met vers sperma. De eigenaresse kwam met de hengst naar het dekstation, de hengst sprong op de bok, en van het kwakkie zijn er twee merries gedekt. Mijn merrie is van tevoren gescand en bleek een zeer goed ei te hebben, en het was meteen de eerste keer raak. Na 19 dagen hebben we op drachtigheid en tweelingdracht laten scannen en ze bleek drachtig te zijn.

Ik zou persoonlijk altijd voor KI kiezen. Geen hengst meer voor mij die natuurlijk dekt. Het is met extra kosten verbonden, (sprong op de bok en scannen voor en achteraf) maar de hele dekact is zoveel rustiger voor je merrie en het tijdstip van insemineren kan precies door het scannen bepaald worden. Het risico van infecties van de merrie wordt verminderd, en ook de blessures door het dekken van de hengst en de merrie worden daardoor uitgesloten. Niet iedere hengst is even lief voor de merrie, ik heb ware verkrachtingen gezien, vooral bij jonge merries die niets van de hengst moesten weten. Ik ken hengsten die na een mislukte dekking niets meer van merries moesten hebben. Niet iedere hengstenhouder heeft dezelfde discipline en dekhygiene. De hengst waar mijn merrie door is gedekt word ook nog uitgebracht in de sport en moet niet bij iedere merrie op- het wedstrijdterrein zijn hormonen voelen opspelen. En ik kan me best wel indenken dat ingevroren sperma van een hengst die nog volop in de sport meedraait de uitkomst is voor deze hengsten. In een van de laatste uitgaves van de Bit stond dat een hengst die een dekseizoen draait niet tegelijkertijd topprestaties in de sport kan leveren.

Van de andere kant kan ik me voorstellen dat degenen die denken op dekkingen te kunnen verdienen het zo goedkoop mogelijk willen houden, dus de kosten voor KI schuwen. Het is natuurlijker om de merrie's samen met de hengst op een land te zetten en een paar maanden hun gang te laten gaan. Bij waardevolle paarden kan ik me echter ook indenken dat de hengste-eigenaar zijn paarden daar niet aan geeft, omdat het risico van blessures toch heel groot is en de geboorte van een waardevol veulen dan ook niet te voorspellen is.

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:25

Tja, de kosten....
ik denk dat er ook voor de hengstenhouder veel voordelen aan zitten, hij hoeft niet meer met de hengst stad en land af, maar heeft ook niet al die merries op het erf.
Verder is voor hem het risico op blessures en infecties ook veel minder.

Uit 1 goede sprong kan je ook meerdere rietjes halen dus gaat het ook niet zo ten koste van de hengst.

Ik zou mijn merie iig nooit natuurlijk laten dekken!
(bewust dan Haha! )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 23:39

Jullie onderbouwen jullie argumenten voor K.I. erg goed! Als ik het zo lees, en wat ik er van weet ben ik het in grote lijnen ook eens met K.I. is veiliger enz.

Alleen, ik heb mijn merrie natuurlijk laten dekken, ben er elke keer bij geweest, ze is 3 keer gedekt, de hengst werd gewassen, was goed opgevoed, en mijn merrie heeft mijn inziens absoluut geen schade geleden, om het zo maar te zeggen. (de hengst uiteraard ook niet)

Dus, waarom:

Citaat:
Ik zou mijn merie iig nooit natuurlijk laten dekken!
(bewust dan )
????????????

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:12

Mijn pony's zijn ook allemaal natuurlijk gedekt.
Maar daarbij ook begeleid door een dierenarts (scannen). En met goed schouwen en rustig behandelen van de merrie's voorkom je "verkrachtingen" van de merrie's.

Het liefst zou ik de merrie's ook met de hengst in het land laten lopen. Dat wil ik dus volgend jaar ook doen als ik mijn eigen hengst ga gebruiken voor de merrie's.
Als je een beetje de boel in de gaten houdt, weet je ook ongeveer wanneer een merrie gedekt is en zelfs als een merrie na 1x insemineren drachtig is weet je niet wanneer een veulen geboren wordt...

Voor een hengst die echt veel dekt en ook nog in de sport loopt kan ik me voorstellen dat je KI gebruikt om de hengst minder te belasten.
Als die cob hengsten eens 15 merrie's per seizoen krijgen is het veel...

Het enige nadeel voor mij is dat de hengsten die ik voor de merrie's gebruik nogal ver weg staan. Ach, hebben de veulens ook meteen reiservaring Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:00

Ik denk dat je bij de paarden vaak niet eens keus hebt.
Dus dan valt een natuurlijke dekking al af als je een bepaalde hengst wilt.
En voor de hengst ook wel fijner dan dat hij de hele dag mee gesleurd word en door een pokke merrie een klap krijgt.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:10

Hm, nou mijn merrie is twee keer dmv KI gedekt, en dat heeft twee keer niet gepakt (het hoe en waarom is alleen maar gissen). Ze werd goed gemonitoord dmv opvoelen e.d. dus dat was het probleem niet. Het werd uiteindelijk best wel een dure grap.

De laatste poging (anders werd het te laat in het seizoen) is de hengstenhoudster met de hengst langsgekomen en is ze natuurlijk gedekt, en dat heeft toen gelijk gepakt. Ze heeft er geen schade van overgehouden. (ik denk persoonlijk dat ze het gezelliger vond dan dat kille opvoelhok)

Enne, over dat condooooooooom.. dat wordt, behalve tegen SOA's ook wel gebruikt om NIET zwanger te worden, dus dat lijkt me geen goeie vergelijking met KI Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

K.I. of geen K.I......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:33

Even vertellen waarom men met KI is begonnen. De eerste reden was het inperken van SOA's. Die zijn er namelijk zeker wel en het gevolg is dat je merrie niet meer vruchtbaar is. Aangezien de hengst degene is met de meeste wisselende contacten is men het sperma op gaan vangen en dat dmv een dierenarts Cool bij de merrie in te brengen.
Een tweede bijkomstigheid is dat een hengst niet meer voor z'n ballen wordt geslagen door een niet optimaal hengstige merrie (de bestaansreden van een schouwhengst). Het lijkt mij dus ook niet zo slim om de hengst maar bij de merries in de wei te gooien. Komen een boel problemen van.
Een derde bijkomstigheid is dat je nu hengsten in kan zetten die verder weg staan. En het is niet direct zo dat er alleen met diepvriessperma geinsemineerd wordt, dat gaat ook heel goed (beter zelfs Pling ) met vers sperma.
Natuurlijke dekking blijft technisch wel de meest optimale methode (arm van inseminator versus .......) maar er spreekt toch veel meer VOOR KI.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: K.I. of geen K.I......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:38

Jantien schreef:
maar er spreekt toch veel meer VOOR KI.


Mee eens, maar helaas, it didn't work..... De volgende wordt ook een natuurlijke dekking, en dan waarschijnlijk weer KI...


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:41

KI, nou ja, VDL doet insiminaties vaak met vers sperma, dat is beter dan diepvriessperma, en net zo schoon

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:06

jeddah schreef:
Jullie onderbouwen jullie argumenten voor K.I. erg goed! Als ik het zo lees, en wat ik er van weet ben ik het in grote lijnen ook eens met K.I. is veiliger enz.

Alleen, ik heb mijn merrie natuurlijk laten dekken, ben er elke keer bij geweest, ze is 3 keer gedekt, de hengst werd gewassen, was goed opgevoed, en mijn merrie heeft mijn inziens absoluut geen schade geleden, om het zo maar te zeggen. (de hengst uiteraard ook niet)

Dus, waarom:

Citaat:
Ik zou mijn merie iig nooit natuurlijk laten dekken!
(bewust dan )
????????????


haha die opmerking van Suus slaat op het feit dat bij hun een keer de toen nog friese hengst uitgebroken is en zijn moeder heeft gedekt. Staat ook in haar profiel.

Voor mij nog een reden is veiligheid. Veel hengsten moeten naast het dekken ook nog presteren in de sport als ze dan ook nog natuurlijk dekken wordt er erg veel van ze gevraagt.

Niet alleen moet de hengst schoon zijn maar ik hoor hier niets over de merries ?????? En veel ongevoede merries geven problemen of het zijn van die zeik merries Frusty .

Ik ben een absoluut voorstander van KI Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:36

K.I. ? o.ja kunstzinnige inspiratie Haha!
zonder gekheid
ik wil mijnmerrie door een arabisch hengst laten dekken en daar doen ze niet eens aan KI..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: K.I. of geen K.I......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:52

Jantien schreef:
Een tweede bijkomstigheid is dat een hengst niet meer voor z'n ballen wordt geslagen door een niet optimaal hengstige merrie (de bestaansreden van een schouwhengst). Het lijkt mij dus ook niet zo slim om de hengst maar bij de merries in de wei te gooien. Komen een boel problemen van.


Het ligt er maar aan wat de paarden of pony's gewend zijn. Ik denk idd dat als je een stel (vreemde) KWPN merrie's en een hengst bij elkaar zet in een wei terwijl ze gewend zijn op altijd op stal te staan en niet gewend zijn aan het leven in een kudde, dat je dan een grote kans hebt op ongelukken.
Ik heb zelf welsh cob merrie's die geboren zijn in een kudde en die dus ook heel sociaal zijn. Nooit herrie, alleen als er een vreemde pony bijkomt is het even duidelijk maken wat de rangorde is en zelfs dat gaat met alleen wat dreigen. Ik heb nu ook een jaarling hengst erbij lopen en dat geeft geen enkele problemen (merrie's zijn drachtig)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:14

ik denk dat grootschaligere stamboeken voor KI kiezen. Een KWPN hengst zal misschien door het hele land dekken, en meerdere merries dan een hengst van een ras waar dat minder gefokt wordt. En dan is KI praktischer, omdat de hengst anders te veel moet reizen. Daarnaast loop je steeds meer risico naar gelang je de hengst op meer stallen laat komen en met meerdere paarden in aanraking laat komen. Voor de merries bestaat dan het risico dat de hengst ziektes mee neemt van merrie naar merrie.

De hond is de betere mens

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:17

Ik laat mijn merrie natuurlijk dekken. Onder het motto " gun haar ook een verzetje " hahahaha nee hoor. Maar ze word natuurlijk gedekt omdat ten eerste de hengst alleen natuurlijk dekt, maar ook omdat ik KI nogal een gedoe vind. Ik weet dat de hengstenhouderij waar mijn merrie naartoe gaat echt heel erg secuur is. De hengsten zijn erg goed opgevoed en gegarandeerd vrij van bacterieen e.d Verder word er erg goed met je merrie omgegaan, het is namelijk meer een hobby-fokkerij (is wel een beetje uit de klauwen gelopen Haha! ) maar dus geen bedrijf wat perse winst moet hebben. Paardenliefhebbers dus.
Mijn merrie gaat daar echt met een gerust hart naartoe voor 10 dagen en word dan om de dag gedekt.
Ik ben dus eigenlijk meer voor het natuurlijke dekken. Ons pensionpaard word ook gedekt (een draver) en dat gaat wel via KI. Dit omdat het een sportpaard is en de hengst is Frankrijk staat. Nou hoorde ik dat daar helemaal geen dekgeld betaald hoeft te worden, alleen veulengeld!! Ik betaal dus alleen dekgeld en geen veulengeld. Als mijn merrie niet drachtig word ben ik wel mijn geld kwijt, en hun niet. Toch heb ik grotere kans op een veulen, mijn merries hebben allebei al meerdere veulens gehad, en het gebeurd natuurlijk.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:44

Voor ponies is KI absoluut onhaalbaar, vooral als er van die fantasten rondlopen dat je een veulen voor 400 Euro of minder mee kan nemen.

Voor wat betreft besmetting zijn er dus veel mogelijkheden om het risico te beperken:

1) Een merrie die juist een gezond veulen ter wereld heeft gebracht is voor 99% zeker gezond en heeft dus geen besmettingen.

2) Een guste merrie is dus al vlugger verdacht, met name als ze het jaar van te voren gedekt zijn. Even laten onderzoeken bij de D.A. en eventueel laten schoonmaken. Het risico voor besmetting van de hengst is dan in principe weg. Overigens is dat niet alleen handig voor de hengstenhouder, maar zeker ook voor de merriehouder.

Overigens heb je als hengstenhouder dan wel de plicht om "nee" te zeggen. Wij kregen eens een nationaal reservekampioene merrie bij onze hengst aangeboden. De merrie was gust en het jaar van te voren gedekt. Procedure onder 2) aangeraden, maar dat vond eigenaar maar onzin. De merrie is dus bij een ander gedekt.

Als je dat niet doet, dan krijg je toestanden als bij onze eerste hengst. De eerste twee jaren was alles OK, met 95% bevruchting. Het derde jaar ging het mis. De helft was gust, inclusief onze eigen twee merries.. Zo'n veearts is dus vééél goedkoper dan dat soort schade.

Nu we geen eigen hengst hebben is het risiko dus groter. Wij letten dus wel op bij de hengsteneigenaar. Hengsten die zomaar in het wilde weg dekken doen meer schade dan goeds. Wij willen graag een veulen...

O ja, wanneer was de laatste keer dat we een guste merrie hadden? Even denken... Dat was Revel Comfrey in 1999. Ze had vruchtbaarheidsproblemen en kreeg maar eens in de 2-3 jaar een veulen. Taru heeft van 1992 tot nu toe ieder jaar braaf een gezond veulentje ter wereld gebracht. Ook Tirion is voor het 4e jaar op een rij netjes drachtig.

PS: bij natuurlijk dekken zijn er nog twee mogelijkheden: "uit de hand" en "in het land". De laatste mogelijkheid is veruit de beste, mits mogelijk. Niet alle hengsten kunnen dat aan (met name psychisch, dus de vraag is of je daar wel mee moet fokken)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:02

Esme_27 schreef:
Ik betaal dus alleen dekgeld en geen veulengeld. Als mijn merrie niet drachtig word ben ik wel mijn geld kwijt, en hun niet.


Vaak kan je gewoon afspraken maken met een hengstenhouder.
Het jaar erop korting (vaak 30%) bijvoorbeeld en zelf betaal ik alleen dekgeld als de merrie drachtig is gescand. Dan heb je nog geen garantie dat er een levend veulen uit komt maar ik ben geen dekgeld kwijt als de merrie niet drachtig is.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:12

doen ze bij welsh pony's eigenlijk aan KI, ik wil mijn pony waarschijnljk volgend jaar laten dekken door Aester's El Nino(staat bij Reinie Tewis).
Mjn pony heeft nog nooit en veulen gehad, en als ze gedekt wordt is ze 15 jr. Kan dat schadelijk zijn, of heeft dat een groter risico??
Ik probeer wat info te krijgen daarover!! Ze is verder in perfecte gezondheid, en is al helemaal nagekeken en alles is goed, ze wordt alleen amper hengstig (ze laat het niet duidelijk zien).
reageer hier even op, of stuur een PBtje.
dank jullie wel..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:33

*Marije*"]
[quote="Esme_27 schreef:
Ik betaal dus alleen dekgeld en geen veulengeld. Als mijn merrie niet drachtig word ben ik wel mijn geld kwijt, en hun niet.


Vaak kan je gewoon afspraken maken met een hengstenhouder.
Het jaar erop korting (vaak 30%) bijvoorbeeld en zelf betaal ik alleen dekgeld als de merrie drachtig is gescand. Dan heb je nog geen garantie dat er een levend veulen uit komt maar ik ben geen dekgeld kwijt als de merrie niet drachtig is.
[/quote]

Klopt, ik krijg dan 20% korting, maar dat stelt niet zoveel voor hoor. Het dekgeld is 270 euro, dus dat komt maar op 54 euro.. ach het is wel iets natuurlijk hahaha

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:43

youngster schreef:
doen ze bij welsh pony's eigenlijk aan KI, ik wil mijn pony waarschijnljk volgend jaar laten dekken door Aester's El Nino(staat bij Reinie Tewis).


Volgens mij zijn er wel wat K's die aan K.I. doen. Daar zijn de aantallen en de dekgelden wat groter.. Gewoon vragen.. Verder is natuurlijk dekken geen probleem, ook niet bij een oude merrie. Vergeet niet dat ik me nog een tijd kan herinneren dat KI alleen maar voor koeien was, omdat het voor Paarden niet "kon"

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Re: K.I. of geen K.I......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:59

*Marije* schreef:
Ik heb nu ook een jaarling hengst erbij lopen en dat geeft geen enkele problemen (merrie's zijn drachtig)


Ik snap best dat een jaarlinghengst geen problemen heeft omdat hij nog niet heeft uitgevonden dat hij hengst is. En dat het aan het ras (KWPN vs Welsh cob) zou liggen of er problemen komen ben ik het absoluut niet mee eens.
Wat ik wel denk wanneer je een volwassen hengst in de koppel hebt lopen dat je oa problemen krijgt in de periode dat de merries bijna hengstig zijn. Hengst die achter de merries aan gaat jagen terwijl ze (nog) niks van hem willen weten enzovoort. En wat als er iemand met een hengstige merrie langs de wei loopt/rijdt die niet wil fokken, of wanneer iemand met een hengst langs de wei loopt en die van jou denkt dat zijn terrein in gevaar komt (of zijn merries). Dat zijn meer de situaties waar ik aan denk. Bovendien likt het me niet handig als je nog met die hengst wil gaan rijden omdat hij dan denkt dat 'ie iedere hengstige merrie die hij tegenkomt kan bespringen. Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: K.I. of geen K.I......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:17

Jantien"]
[quote="*Marije* schreef:
Ik heb nu ook een jaarling hengst erbij lopen en dat geeft geen enkele problemen (merrie's zijn drachtig)


Ik snap best dat een jaarlinghengst geen problemen heeft omdat hij nog niet heeft uitgevonden dat hij hengst is. En dat het aan het ras (KWPN vs Welsh cob) zou liggen of er problemen komen ben ik het absoluut niet mee eens.
Wat ik wel denk wanneer je een volwassen hengst in de koppel hebt lopen dat je oa problemen krijgt in de periode dat de merries bijna hengstig zijn. Hengst die achter de merries aan gaat jagen terwijl ze (nog) niks van hem willen weten enzovoort. En wat als er iemand met een hengstige merrie langs de wei loopt/rijdt die niet wil fokken, of wanneer iemand met een hengst langs de wei loopt en die van jou denkt dat zijn terrein in gevaar komt (of zijn merries). Dat zijn meer de situaties waar ik aan denk. Bovendien likt het me niet handig als je nog met die hengst wil gaan rijden omdat hij dan denkt dat 'ie iedere hengstige merrie die hij tegenkomt kan bespringen. Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.
[/quote]

Dat het aan het ras ligt bedoel ik ook niet, meer de manier waarop de paarden gehouden worden.
Ik nam als voorbeeld Kwpn'rs omdat die paarden toch vaak anders gehouden worden als bijv. de welsh cobs in Engeland.
Al mijn merrie's hebben in een kudde gelopen, 1 zelfs in het "wild", zonder dat de fokker zich ermee bemoeide. Daar liep de hengst gewoon het hele jaar bij de merrie's en veulens in de wei (voor zover je van wei kan spreken in Wales)

Ik heb het voordeel dat onze wei niet aan de weg grenst. Ik heb al vaker hier jonge en volwassen hengsten gehad zonder problemen. Zelfs met maar een meter of 10 ruimte tussen de merrie's en een dubbele rij stroomdraad.

Natuurlijk krijgt een hengst wel eens een klap. De merrie's hebben geen ijzers onder en juist doordat hij er 24/7 bij loopt zal hij minder snel een merrie dekken die nog niet hengstig genoeg is. Maar ook bij het aan de hand dekken loop je dat risico, naar mijn idee nog eerder dan in de wei. Tenzij je de merrie's spant maar als een merrie echt hengstig is, is dat ook niet nodig.
Er is misschien voor de hengst wat meer risico, maar wel veel natuurlijker. Mijn mening is ook dat hengsten die in een kudde lopen veel makkelijker in de omgang zijn.

In Engeland lopen juist de best fokkende hengsten in de kudde.
Ik heb een merrie die moeilijk drachtig te krijgen is. Als het vorig jaar niet gelukt was, was ze juist dit jaar het seizoen naar Wales terug gegaan om haar daar in een kudde te laten lopen en haar op die manier te laten dekken.

Verder zal de hengst alleen gebruikt worden om te dekken en te showen.
Dat is denk ik ook het verschil met (bijv.) KWPN hengsten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 bezoekers