clinics ; waar ligt jullie interesse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

clinics ; waar ligt jullie interesse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 19:00

Hallo bokkers,

Ik heb een vraag aan jullie;
Stel dat er clinics verzorgd worden, waar ligt jullie interesse zoal en wat willen jullie er maximaal aan uitgeven?

Mischien dat wij clinics willen laten geven, maar ja... door wie en welke discipline?
Ook hoor je v. verschillende indelingen...
Wat mij betreft is een clinic géén les, maar echt een aantal uren bezig zijn met je paard, evalueren, en een theoretisch gedeelte...
vandaar dus ook dat de kosten voor een clinic hoger zijn...

Bijvoorbeeld ;
een zadel-pas clinic lijkt me heel leerzaam...
of een pleasure-clinic?
of halter/showmanship?
reining?
cutting?


Ook was ik laatst op de site v. Anthoine de Bodt, wat me echt heel leerzaam lijkt, maar ja... als ik nu de enige ben, is het niet te doen natuurlijk....

Graag hoor ik iets van jullie...
niet alleen welke discipline, maar ook v. wie...

Alvast bedankt,
groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:39

eerlijk gezegd heb ik het niet zo op clinics. Liever gewoon regelmatig les. Wat je in een paar uurtjes kan (af)leren vind ik zeer beperkt. Herhaling is volgens mij het belangrijkste.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:18

Ik heb ooit eens een soort reining-clinic gevolgd bij Dave Young. Dat was een weekend waarbij je elke dag een paar uur les kreeg met hooguit 4 tegelijk. Er werd niet specifiek les ergens in gegeven. Er werd meer gekeken naar problemen tussen jou en je paard en welk niveau jij en je paard op dat moment hadden. De nadruk lag vnl. op je paard. Dave is zelfs nog op mijn paard gaan zitten omdat ze ergens problemen mee had. Ik heb in dat weekend meer geleerd dan het hele jaar met elke week prive-les. En dat geldt zeker ook voor mijn paard. Clinics met weinig mensen per keer en verdeeld over 2 dagen kunnen erg leerzaam zijn. De prijs hiervoor weet ik niet meer precies. Ik meen dat het tussen de 200 en 300 gulden was.
Min voorkeur zou uitgaan naar reining-clinics en centered-riding.
En van wie?? Tsja...moeilijk. Verward Moet ik nog eens over nadenken. *LOL*

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:47

Hoi,
Ik lees de laatste tijd hier op Bokt/western veel welkomsboodschappen van nieuwelingen die zelf aan het proberen zijn om hun paardje om te scholen van engels naar western. Mij zou het alleen nooit gelukt zijn.

Dus misschien is een clinic "omscholing" (Wat houdt western riding t.o.v. engels precies in) wel erg in trek.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:57

K@rin schreef:
Hoi,
Ik lees de laatste tijd hier op Bokt/western veel welkomsboodschappen van nieuwelingen die zelf aan het proberen zijn om hun paardje om te scholen van engels naar western. Mij zou het alleen nooit gelukt zijn.

Dus misschien is een clinic "omscholing" (Wat houdt western riding t.o.v. engels precies in) wel erg in trek.


Al is het niet op mij van toepassing, vind ik dat een heel goed idee!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 00:06

wat dacht je van een clinic hoe en wat op de wedstrijden. dus wat wil de gemiddelde jury nou zien, waar letten ze op, waar krijg je pluspunten en waar min. regels m.b.t. wedstrijden, wat mag er nu wel en wat niet (de gemiddelde westernruiter weet dit maar toch.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:17

Ik vind dat ook wel en goed idee (omscholing, en waar kijk een jury naar)
IK heb een keertje samen met chris knol gejureerd, en ook dat was erg leerzaam. zelf rij ik het meeste pleasure, en af en toe een beetje reining.
Trail doe ik eigenlijk nooit, omdat mijn pony dat echt vreselijk vindt, tussen hekken doorkruipen enzo, we zijn het in de les wel aan het oefenen.
Maargoed, ook is echt belangrijk dat het vertrouwen tussen ruiter en paard goed is, dus kan daar misschien ook aandacht aan gegeven worden!!
is een idee??
Nou ja ik hoor het wel, mocht het zover komen, ik woon niet zo heel ver van lunteren vandaan, dus dat zou leuk zijn!!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:23

Pleasureclinic zou voor mij leuk zijn, of Trailclinic. Maar ook een clinic NH/Grondwerk (hoewel dat niet specifiek western is, maar ja, is bv een 'zitclinic' dat wel Verward )

En door wie gegeven.... Hihi, Nu moet ik toch een heel vreselijk antwoord geven.... Ik heb alleen een aantal mensen van wie ik het NIET wil, en die namen gooi ik dus niet zomaar op het net. Knipoog Maar er zijn gewoon wat trainers waar ik me gewoon echt niet in kan vinden.
Ik ben erg gecharmeerd van Sil haar rust en uitleg, dus van haar zou ik graag nog eens een clinic volgen. Maar bijvoorbeeld van Jan van Berendonk niet (m'n eigen instructeur,) want dan kan ik net zo goed m'n paarden op de wagen zetten en naar hem thuis toe gaan, dan ben ik er met een dikk kwartiertje en dat scheelt me dan de helft van de kosten en een aantal ruiters in de bak. Dus niet omdat ik die niet goed vind, maar om praktische reden. Snappie?

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:52

Even over Antoine de Both. Laatst is er bij ons in Bemmel op de Kempkeshoeve een clinic van hem geweest. Ik ben er zelf niet bij geweest, maar er deed 1 westernruiter mee. De meningen die ik gehoord heb waren zeer enthousiast wat de dressuurruiters betreft, maar over de westernruiter werd gezegd: je kon goed merken dat de Both eigenlijk niets met western heeft, want deze ruiter had niet echt iets aan de clinic. Ik heb dit dus alleen van horen zeggen, maar wel iets om over na te denken voor je zo'n clinic voor westernruiters gaat regelen.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:41

Ik denk meer aan grote namen, Doug Millholland bijvoorbeeld, of John Lyons, maar dat is teveel gevraagd denk ik....
Die "omschoolclinic" is denk ik ook wel actueel voor dit forum.

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:25

Een zadelpasclinic lijkt me leuk, neem ik mijn OF wel mee Haha!

Verder vind ik halter/showmanship wel interessant om te doen, maar dan meer de techniek als het gefrutsel Knipoog

Trail en pleasure zijn leuk om mee te maken maar ik denk niet dat ik er veel van in de praktijk kan brengen Verdrietig maar toeschouwers zijn ook vast welkom Knipoog

Qua personen: Chris natuurlijk, Karin en Sil, mischien idd een NH'er. Misschien eens een lezing over de bouw en het voetwerk Verward

En het is zo lekker dichtbij Pling


KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:35

Cutting! Ik zou daar heel graag wat meer over willen leren. Ik sta in Noord Holland en dan moet je een heel eind reizen om bij een cutting outfit te komen. De boer waar mijn paard staat wil zijn pinken niet aan mij uitlenen Cool dus meer dan af en toe de koeien uit het land halen zit er niet in. Huilen

Verder vond ik de trail clinics van Sil erg leuk, zit clinics en zadel pas clinics.

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:54

KarinG schreef:
Cutting! Ik zou daar heel graag wat meer over willen leren. Ik sta in Noord Holland en dan moet je een heel eind reizen om bij een cutting outfit te komen. De boer waar mijn paard staat wil zijn pinken niet aan mij uitlenen Cool dus meer dan af en toe de koeien uit het land halen zit er niet in. Huilen

Verder vond ik de trail clinics van Sil erg leuk, zit clinics en zadel pas clinics.


Ja cutting lijkt me ook een goeie voor een clinic.

Ik vond het leuk dat ik er was Knipoog

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:32

mijn interesse ligt bij DRESSUUR!!!!!!!!!!!
het is zow geweldig om je paard te voelen dansen onder je,en een appuyement,GE-WEL-DIG!!!
verder vindt ik een tuig{zadel,hoofdstel}pas clinic ook heel goed
een natural horsemanship clinic lijkt me ook heel leerzaam
ik zou er zoon 15 euro aan uitgeven...
als het een goede,leerzame dressuur clinic is{van bijvoorbeeld evert de jong,instructeur en ruiter in ridderkerk}zou ik er wel meer voor uit willen geven

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:48

pebblientje schreef:
mijn interesse ligt bij DRESSUUR!!!!!!!!!!!
het is zow geweldig om je paard te voelen dansen onder je,en een appuyement,GE-WEL-DIG!!!
verder vindt ik een tuig{zadel,hoofdstel}pas clinic ook heel goed
een natural horsemanship clinic lijkt me ook heel leerzaam
ik zou er zoon 15 euro aan uitgeven...
als het een goede,leerzame dressuur clinic is{van bijvoorbeeld evert de jong,instructeur en ruiter in ridderkerk}zou ik er wel meer voor uit willen geven


Dit is een western forum pebblientje Knipoog Géén dressuur! Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:52

mmm,jah...daar kun je best eens gelijk in hebben Verward
oeps!!!|o
ach,ik ben een nieuwelingetje,zullen we maar zeggen ey Knipoog

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:53

pebblientje schreef:
mmm,jah...daar kun je best eens gelijk in hebben Verward
oeps!!!|o
ach,ik ben een nieuwelingetje,zullen we maar zeggen ey Knipoog


Precies, je hebt er gelukkig van geleerd Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:38

Marianne: Een clinic is geen echte les. Er wordt wat verteld, je probeert het uit (krijgt misschien wat aanwijzingen) en pikt eruit wat voor jou van toepassing is. Het is een algemeen verhaal uit de belevingswereld van de verteller welke soms niet bij ieder ruiter en zijn manier van ridjen aan zal sluiten.

Jolanda:
Qua kosten, ik vond de prijs die Sil/Jos rekenden wel schappelijk 27 euro voor 4 uur.

Interesses:
Trail, pleasure, horsemanship (als diciplines om zelf aan mee te doen)
Reining, cutting ed om naar te kijken en ideetjes op te doen.

Wat heel interesant is/lijkt: hoe beoordeeld een jury (ahv zeer diverse combianties) een combinatie in de verschillende diciplines.
En idd die omscholingsclinic, ook heel interessant.

Wie? Geen idee, heb nu 2 clinics meegereden bij Jos, een zitclinic van Jan v Beerendonck en een trailclinic van Sil. Beide zeer interessant, leuk uitgelegd, confronterend en zeer leerzaam.
Verder geen voorkeur voor deze of gene, ik sta voor iedereen open en leer overal van (ook van de "foute" trainers), pik datgene eruit wat ik interessant vindt om thuis op voort te borduren.

In een clinic kun je niet klaargestoomd worden voor een dicipline, daar moeten mensen die nooit clinics gereden hebben zich niet op verkijken.
Bv de trailclinic: ik had van verre ooit een trailparcours gezien, mijn fjordje nog nooit. Tsja en dan spring je erin en zie je wel waar je eindigd.
Je kijkt, overziet, absorbeert en verwerkt. Pas thuis dringt het allemaal tot je door wat je gedaan hebt, wat er gezegd is en wat de bedoeling ookalweer was. En dan is het oefenen geblazen tot de volgende clinic. In mijn geval met behulp van instructrice.

Succes met organiseren en wie weet ben ik ook van de partij.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

oke dan !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 18:26

wauw Knipoog
wat een reakties !
Leuk !!!

Grote namen, zoals John Lyons is mischien niet "teveel gevraagd", maar ik denk wel "te veel geld" Haha!

De interesses liggen heel verschillend, maar er komen er toch al een aantal duidelijk naar boven;
- omscholing
- pleasure
- cutting
- waar kijkt een jury naar...

Oke... even mijn ideeen dan op een rijtje;

Mischien is het mogelijk om bijv. Chris Knol te vragen voor een pleasure-clinic, die hij vervolgens "combineert" met "waar kijkt een jury naar"
(door bijv. een wedstrijd proef pleasure te simuleren en te jureren met uitleg...)

Een cuttingclinic door bijv. Paul Derez of Jos Weert lijkt me ook heel leuk !
Tenslotte hebben we onze eigen Koe Koe Koe (pinken dan...) *LOL*

En omscholing... jaaah... daar heb ik zelf ervaring mee Schijnheilig
Lijkt me ook heel leerzaam !

Verder hoor je over "clinics" verschillende indelingen; van een clinic van een paar uur, voor zo'n 30 euro...
of een hele dag voor 60 euro...
tot de "meerdaagse clinics" ... maar zover wil ik eigenlijk niet gaan Dromen

Ik denk zelf meer aan een clinic van een 1/2 of hele dag, waarbij je, vindt ik, met een voldaan gevoel naar huis moet kunnen gaan, boordevol informatie... waarbij je ook "waar" voor je geld moet krijgen....


In ieder geval alvast bedankt voor jullie reakties en ik houdt jullie op de hoogte !!!!

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

clinic's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 23:28

nou eh...

uit eigen ervaring weet ik dat de gemiddelde ruiter graag naar een clinic toe gaat en daar gemiddeld 10 euro per clinic uur voor over heeft.
ik zelf organiseer regelmatig clinic's in trail,pleasure ,horsemanship en natural horsemanship.
dit is mijn vak gebied en daar hou ik het ook bij!!!
ik zelf heb altijd max. 8 personen per clinic en mijn clinic's duren gemiddeld 3 uur.
max. 8 personen om iedereen goed aandacht te kunnen geven en gemiddeld 3 uur om dat de aandacht daarna vaak van zowel ruiter als paard minder worden.
ik heb zelf in het verleden wel clinic's gereden die op vrijdag begonnen tot en met zondag avond en dan per dag gemiddeld 8 uur op je paard maar dan neem je op een geven moment niet veel meer op!!!
ik zelf heb een hekel aan de clinic's waarbij je verwacht wordt s'morgens om 8 uur om dan andere mensen te zien rijden en als je zelf bijna geen zin meer hebt om om 4 uur je paard te gaan zadelen omdat je aan de beurt bent.

ook weet ik dat je geen "sterren "uit het buitenland hoeft te halen om een leuke/goede clinic te volgen!
de kosten stijgen de pan uit met de sterren en de gemiddelde ruiter vind zich niet goed genoeg om er heen te gaan!!!
daarom zitten de clinic's van bekende vaak minder vol dan een clinic van cris of mij (niet dat ik mij zelf wil vergelijken met cris!!!)

mensen komen naar een clinic om vriendelijk uitgelegd te krijgen hoe de gene die de clinic geeft over het onderwerp denkt en het is aan de ruiter om daar mee te doen wat de ruiter wil!!!!

helaas ontbreekt het in nederland de trainers aan tijd, mogelijkheid of wat dan ook om clinic's teorganisren en daar gaat een hoop info mee verloren denk ik, want niet iedereen is in de mogelijkheid om iedere week les te volgen maar wel om zo nu en dan een clinic te volgen.

ik zelf volg zo veel mogelijk clinicç binnen nederland van wie dan ook,want
als ik niet open sta voor het verhaal van een ander, wie ben ik dan om les te geven aan anderen???
of te wel er valt veel te leren, zelfs binnen nederland als je er voor open staat.

voor wie dit niet vind kan altijd naar een te dure clinic van een van de sterren gaan!!!

groeten silvia

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:24

Ik ben nu op verschillende clinics geweest en ik moet zeggen dat je van alle clinics wel wat opsteekt. Is het niet positief dan zet ik het om in positief door te denken: ik zou dit nooit zelf willen doen en zoek naar het antwoord op de vraag waarom niet.
Het zijn niet altijd grote namen, dus die zijn extra leerzaam. Waarom: een trainer/ruiter met een grote naam heeft zijn naam hoog te houden en sommige teren op de naam die zij opgebouwd hebben.
De westernsport staat in nederland eigelijk nog steeds in de kinderschoenen, waardoor er heel veel fouten/misvattingen ontstaan over de sport.
Je hoeft niet perse altijd een trainer te zoeken voor een clinic, maar zoek bijv. eens naar een ruiter. Laat hij/zij voor je op je paard zit vertellen hoe zij is opgeklomen op die ladder die voor de meeste te hoog lijkt, de tegen/medewerking van de omgeving, en ga zo door. Stap op je paard en ga rijden. Laat zien waarom jij bepaalde dingen doet en vraag advies.
Zo kunnen de kosten die eraan verbonden zijn laag blijven, want ik denk dat de meeste ruiters het wel fijn zullen vinden om te horen hoe er gedacht word.
Help elkaar, met zijn allen weten we meer dan een. Inventariseer de kennis van je mederuiters (hier op bokt) en organiseer een dag waar ieder wat aan heeft.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:27

Klinkt verdacht veel als de eerste opzet van Leusden, waarbij we tot de conclusie gekomen waren dat dat toch erg moeilijk blijkt te zijn... Daar waren we juist overgestapt naar een meer clinicachtigere vorm...

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:00

Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat wij verder moeten kijken dan alleen het rijden op zich. Gebruik de kennis van je medebokkers. Ik zal uit leggen wat ik bedoel.
Als ik een dag zou organiseren waarbij ik wil dat de ruiters zoveel als mogelijk opsteken dan zou ik het bv zo doen (ojee ik ga nu namen noemen). Ik zou een ruimte zoeken waar ik de paarden van de deelnemers, die niet prettig staan in of bij de trailer, in een stal of per paard afgezet stukje kan zetten.
Om 10.00/10.30 uur verzamelen (praatje bakkie enz)
10.30 /11.30 uur Round penwerk van een uur door cl@udia,
11.30/12.00 uur Vragen en opmeringen.
Tijd om de paarden te zadelen
12.30/13.30 Trail door Sil
13.30/14.30 Pleasure door Star
14.30/15.30 Basistraining cutting door blaze.
15.30/16.00 Zadelkennis van Sugarmiss.
16.30/17.00 Werken met niet quarters door Jos.
Dan de chinees aan laten rukken en een hapje eten. Je bent namelijk met een beperkte groep. Tegen gemaakte kosten ook voor tribune ridders.
18.00 uur/20.00 Fysio, tandarts, eventueel regulier veearts,enz. of een buitenrit met een uitgezet parcour om het geleerde in praktijk te kunnen brengen.

Dit alles hoeft niet veel geld te kosten, want de sprekers zijn ook deelnemers en omgekeerd. Dit bedoelde ik met de kennis van je medebokkers gebruiken.
(PS. de namen dieik noemde pin ik hiermee dus niet vast hihihi, maar was een voorbeeld van hoe je gezamelijk iets op poten kan zetten.)

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:54

Klinkt super!!!! Daar zou ik me graag voor inschrijven!!! Dus eh.... genoemde Bokkers..... ???? (en qua ruimte misschien tante Jos wel.... of Brigitta.... of een mooie zondagmiddag bij Rinus in Leusden....)

Strak plan Chrico!!! Party!!

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:56

Voor het gedeelte van de buitenrit kan ik Star aanbevelen, misschien ook wel voor een paar andere onderdelen interessant.. Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers