pony beleren hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

pony beleren hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 09:59

ik wil graag van jullie weten hoe jullie zijn begonnen en hoe oud hij was.

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM


lenneke
Berichten: 208
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: boxmeer

beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:19

ik begon met 2.5 met longeren daarna met tuigje en daarna met zadel. toen hij bijna 3 was heb ik hem ingereden

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:20

2,5 voor het eerst echt longeren, 3,5 opgegeven door vorige trainster, longeren kon ze dus al en ik ben daarom met 4 begonnen met dubbele longe, twee maanden gedaan, en dat wissel ik nu af met enkele longe.

dubbele longe in het begin: minimaal om de dag, vaak nog minder, en de andere dagen los.
Nu is het drie keer in de week dubbel, een keer enkel en twee dagen los of een wandelingetje.

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached


samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:27

3.5 begonnen met longeren en ik juni hoop ik zo ver met hem te zijn dat ik hem ga rijden dan is hij 4

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:44

met bijna 3 pas begonnen met longeren 2 keer in de week zo'n 10 min.
met 3 erop 1 keer in de week longeren 2 keer rijden 1 keer buiten en 1 keer in de week achter een braaf paard naar buiten.
met 2 maanden later voor de lol een keer gestart.
en vanaf 3 en een half 3 keer rijden 1 keer longeren.
Nu (bijna 6 jaar) rijd ik 4 keer en longeer ik 1 keer of ga ik met 'm aan de hand fietsen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:08

Pas op 4,5 jaar. Ik had een arabier, en die zijn gewoon wat later uitgegroeid. Het eerste half jaar stelde weinig voor. Hij heeft 8 weken echt wat 'gewerkt', en is daarna weer voor een paar maanden het land op gegaan. Nu is ie bijna 7, en staat ie volop in het werk. Ik merk dat ie het nu goed aan kan, zowel lichamelijk als geestelijk.
Kijk goed naar je paard. De één is er eerder aan toe als een ander. Maar vroeger als 3 jaar moet je zeker niet gaan beginnen. (jou paardje is toch 1,5? Nou, dan moet je zeker niets doen. Lekker in de wei laten met leeftijdsgenootjes, beter kan dan niet! Ze voeden elkaar dan wel op).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:21

mijn pony is pas met 5 a 6 jaar ingereden misschine wat aan de late kant maar mij pony heeft eerst lekker die tijd in het wild gelopen en een paar veulens gefokt (ook inhet wild gewoon) ze is toen later uit het wild gehaald en zijn ze langzaam begonnenmet zadele rop longeren enz later erop hange zitten maar je kon er al vrij snel gewoon op rijden. ZE was heel braaf. en nu nog steeds

-x-x-Lotte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:10

Kawa was 3,5 jaar oud. En kwam recht uit de opfok. Hij heeft 2 weken wat geleerd om mee te lopen e.d.
En ben hem gaan longeren en dat ging goed en na 3x longeren ben ik erop gaan zitten.
Dat eewigheid aan rondjes laten tollen ben ik niet zo'n voorstander van.

Verder waren alle paarden die ik zadelmak gemaakt heb ruim 3.
En kwamen allemaal uit de opfok. Deze paarden zijn nog niet verknald door mensen en leren zo snel.
En ze zijn allemaal heel braaf geweest.
juist doordat ze een fijne jeugd gehad hebben, en daarna ook nog hoor Haha!
Dus die jonge beesies lekker de wei op met vriendjes en zelf niet te veel frutten.
Ze hebben na de 3 nog lang genoeg om te moeten werken, laten we er geen kinder arbeid van maken.

En dat je nog 1,5 jaar moet wachten met beginnen, tja dat wist je toen je een jong dier kocht.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:32

Ik heb mijn paard een half jaar geleden gekocht. Ze kwam toen uit de opfok. Vier jaar en 4 maanden. De eerste 2 weken heb ik haar alleen wat gepoetst, in de wei gezet enzo. Zo kon ze rustig wennen aan haar stal en aan het feit dat er mensen met haar bezig zijn.

Daarna een paar weken gelongeerd. Eerst met hoofdstel en een halster erover. Longeerlijn door het bit halen, maar aan het halster vastmaken. Na een paar weken longeer singel erom, touwtjes er losjes bij, om heel voorzichtig aan contact met het bit te wennen. Zadeltje er een week of wat later erop. Na een week of 4 er voor het eerst op gaan zitten. Daanra was ik verhuisd naar een andere stal. Dus weer een weekje of 2 weinig gedaan om aan de nieuwe stal te laten wennen. Daarna er een paar keer aan de longeerlijn op, stappen en draven.
Vervolgens los. Eerst maar een kwartier, 20 minuten. Dat rustig opbouwen.
Nu rijd ik 3 a 4 keer per week en longeer regelmatig. Ik wissel les af met buitenritjes.
Maar mijn paard is bijna 5 jaar, dus ze is qua ontwikkeling verder als een drie jarige.
Binnenkort gaan we een keer een proefje rijden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JudithDario, lovelance, Majestic-12 en 34 bezoekers