hulpteugels, modegril?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hulpteugels, modegril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 19:44

Ben ik nou de enige die enkel 2 bijzetjes in haar kast heeft om te longeren???? Haha!
Hehe, nee, ik weet dat er hier veel meer zitten die niks of weinig met hulpteugels doen, maar ik krijg steeds vaker het idee dat het weer een of andere modegril is.
Als ik uit mijn werk kom, kom ik altijd langs een pensionstal, waar ze volgens mijn pessoa geil zijn ofzo.
Altijd loopt er een paard in de longeerpaddock met een pessoa.
Ik zeg niet dat een pessoa slecht is ofzo hoor, heb er helemaal geen ervaring mee! (mij te ingewikkeld Haha!)
Maar is het nu een of andere modegril dat ik zo verschrikkelijk veel huloteugels zie?


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:48

bijzets suck Haha!
Geef mij maar de pessoa. Super teugel vind ik het, en hij werkt ook gewoon fijn bij Waldo.
Tsja, als één iemand begint met zo;n teugel raken andere mensen al snel geinteresseerd en zo komt het ook dat bij ons op stal er ook veel mensen een pessoa teugel hebben. Ik vind ze iig super! En ik zie liever mensen longeren met een pessoa (waar je, als je hem goed vast hebt, niets verkeerd mee kan doen) dan klooien met een dubbele longe met onopgevoed paard en zonder begeleiding.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:49

De ontwikkeling in paardenland staan nou eenmaal niet stil.

Nulla tenaci invia est via

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 19:54

pessoa is slechts een voorbeeld.
Ook hier op bokt zie ik steeds vaker vragen over, hoe gebruik ik een slof o.i.d.

Ik heb trouwens gelogen over dat ik alleen 2 bijzetjes heb Haha! schiet me net te binnen dat ik nog een mini martingaaltje heb liggen van hon Haha!
Ik bedoel er ook absoluut niks negatiefs over ofzo, alleen het valt me op

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:54

Volgens mij is het inderdaad in om maar zoveel mogelijk hang en trekwerk te gebruiken...
Is in de mode ja, en de ruitersporthandel verdient er goed aan!

kuss

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:24

Ik heb een bijzet teugel en een qouge in de kast hangen en nog een martingaal van m'n sgw werk van vroeger.

Ik gebruik ze alleen voor het longeren anders sta ik voor jan met de korte achternaam rondjes te slineren.
Longeren is voor mij aan het werk zijn als ik ze beweging wil geven jaag ik ze wel op in de bak bovendien staan ze de hele dag in het land beweging genoeg.

persoonlijk zweer ik bij de bijzet teugel wil ooit nog wel een passoa aanschaffen maar het fanatieke werk train ik toch onder het zadel longeren is bij mij puur afwisseling maar toch aan het werk al longeer ik voornamelijk vwnw

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:32

Als ik in de auto zit naar Monster dan heb je van die stukjes waar je echt allemaal paarden en pony's tegen komt. En echt waar van bijna alle paarden en pony's die je tegen komt heeft zeker de helft een slof om. En wat heel toevallig is dat jij deze topic heb gemaakt, want ik zei het laatst nog tegen me pa! T lijkt wel of mensen het stoer vinden staan ofzo...

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:59

Ja hoor, absoluut. Er zijn hier op Bokt zeker mensen die met beleid en kennis van zaken dit soort HULPmiddelen inzetten, en het ook als een middel zien i.p.v. als doel. Op de manege waar ik vroeger stond was het echter mode om hulpmiddelen te gebruiken. Zo zijn er periodes geweest dat iedereen met een slof reed, iedereen een staande martingaal, iedereen een tiedemann, iedereen......... of het nodig was of niet dat wist eigenlijk niemand, men had de klok horen luiden.......
Ik heb niks tegen hulpmiddelen in handen van mensen die ermee op kunnen gaan, ik durf echter wel te zeggen dat 80% van de ingezette hulpmiddelen totaal ondoordacht worden ingezet.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:00

oeps ik doe nu ook met de mode mee Bloos

heb net twee weken gelden een tiedeman gekocht.
deze was wel op aanraden van me instructrice hoor Vingers aflikken
kvika heeft een klote bouw wat dat betreft want ze gebruikt haar nek spieren niet goed door het rijden met tiedeman zou dit beter gaan ze ze, maar heb nog niet mee gereden Haha!

ik wacht de volgende les ff af
Laatst bijgewerkt door kvika op 17-04-02 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:08

lijkt er soms verdacht veel op en vooral bij de jeugdige ruiter.
Of ze nu tegenwoordig de stress en de gehaastheid van de maadschappij mee nemen op het paard, en zodoende alles maar snell "aan de teugel" of zo moet.
Paardrijden is nog altijd een sport waar je veel geduld moet hebben.

Verder ben ik in het bezit van een gogue om te longeren, heb het ding een paar keer om gehad en kan er geen wijs uit dus ligt nu maar te liggen in de kast.
En ik heb een martingaal gekocht op aanraden van een toen malig instructeur,voor een verreden paard wat zonodig wel al in het parcours moest van de eigenaar Verward , 3 x gebruikt thuis en 1 x op concours en paard vocht zo hard tegen dat domme ding.
Dus dat ligt al 5 jaar op zolder of zo.
Sinds dien heb ik nooit meer wat gebruikt, het lukt me allemaal beter zonder.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:18

Tja... hulpteugels.
Volgens mij is het inderdaad onder de jongere of net beginnende volwassenen heel erg in de mode.
Ikzelf heb m'n paardenverzameling de afgelopen jaren al behoorlijk opgebouwd. Ik heb dus ook bijzets, een pessoa, 'normale' touwtjes, een elastiek, martingalen, een slof, enz. in de kast liggen. Maar de keren dat ik één van die dingen gebruik zijn nihil. Alleen de pessoa, slof of de touwtjes wil ik wel vaak met longeren gebruiken. Elastiek heb ik één keer gebruikt, en nooit meer. Bijzetteugels vind ik eigenlijk niets. Niet met longeren, en ook niet met rijden. Vooral het kort zetten (voor stelling) van de binnen bijzet bij het longeren staat me heel erg tegen.
De martigaal gebruikt m'n zusje wel eens als ze gaat springen, maar ja, aangezien ze dat toch bijna nooit doet...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:18

Ik vraag me soms ook af of het een mode-gril is. Of 'stoer-doen' omdat anderen ook bijv. een slof gebruiken.

Vooral ook in de Western wereld zie je het veel.... Mijn vraag is dan: "Waar gaan al die touwen met dat paard heen?" Haha!

Natuurlijk is het 'nodig' bij paarden die vanwege hun bouw/karakter een hulpteugel nodig hebben.

Maar volgens mij wordt er maar al te snel naar gegrepen als het allemaal niet naar wens van de ruiter gaat.

Belangrijk is dat de ruiter zich realiseert dat het paard straks zonder hulpteugel weer slecht gaat lopen als de hulpteugel niet fatsoenlijk gebruikt wordt.

Tevens denk ik dat het paard vaak minder goed loopt vanwege de onkunde van de ruiter, geen hulpteugel die dat oplost. (niet dat het erg is dat de ruiter het niet goed doet, we moeten het allemaal leren Lachen , maar les nemen!)

Uiteraard geldt dit voor een paard onder zadel....

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:22

ik gebruik echt nooit een hulpteugel, ja, met longeren dan maar das wel zo handig om de reden die nimber al noemt, anders sta je daar voor jan met de korte naam rondjes te slingeren, haha.

ik sta bij een kleine manege gemengd met pensionstalling. de manege paarden lopen allemaal met tiedeman..don't ask me why..en 1 prive pony ook, maar alleen als hij in de manege lessen meeloopt(gebeurd niet vaak)
ik heb een keer op een manege paard gereden(dus met tiedeman)en ik vond het echt irritant rijden met dat ding eraan..

ik vind hulpteugels alleen maar irritant, alleen maar meer geklooi enzo..ik rijd wel gewoon zelf, zonder iets eraan..

enne, ik wil toch wel even voor de jeugd op komen(jaja, ik ben tenslotte jeugd..)ik snap heus wel dat je dat niet over iedere ruiter zegt kawa, maar toch even..

bij mij op stal staan op het moment 3 prive pony's, waaronder de mijne dus. de eigenaresses zijn: 15(ik) zonder ouders die iets van paarden weten,14, maar met moeder samen en 18 maar die is eigenlijk van haar moeder. en wij zijn dus de enige op stal/manege die zonder hulpteugel rijden.
maar ik ga hier maar niet verder op in, omdat ik maar aanneem dat je het niet zo bedoelde en het zo niet echt veel zin heeft...ik ken namelijk ook genoeg "jeugdige ruiters" die wel het motto hebben van: zo snel mogelijk aan de teugel, maar zo ken ik ook volwassenen..

ik werk trouwens volgens de eerst laag en rond, dan oprichten methode, maar daarvoor is dit topic niet dus daar zal ik jullie niet mee lastig vallen...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:43

Tja ik hoef hier maar uit mijn raam te kijken en ik zie heel veel hulpteugels voorbij denderen, kleine kinderen op leuke kleine ponys, rijden kunnen ze nog niet echt maar het moet wel allemaal in de krul lopen....
Dus niet eerst dressuurmatig leren rijden maar gelijk de slof eraan en dan zo strak mogelijk trekken dat de pony met zijn kop tegen de borst loopt... scheuren trekken en sjorren Huilen Zonde ik denk dat heel veel mensen beter eerst gewoon eens moeten kijken waarom ze hun paard niet rond kunnen krijgen, tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel maar soms Boos!

Met longeren gebruik ik touwtjes, met rijden gebruik ik nooit hulpteugels.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:50

schrik niet... ik doe ook mee.... ik heb een slof, bijzet, martingaal, pessoa, thiedemann, elastiek-veer ding! maar ik gebruik het neit allemaal... de bijzet voor de longe en de slof met rijden! De eigenaresse is nogal een koopgek en wil graag alles hebben voor het geval dat je het nodgi heb! Knipoog pessoa is voglens mij erg in de mode... heb dat ding nog nooit gebruikt dus kzou ook niet weten hoe het werkt en hoe je het vast meot maken dat leer ik nog wel een keer als de eigenaresse erbij is! Met dat soort dingen ga ik liever niet zelf op onderzoek uit!

De slof is geen uitvinding waar ik blij me ben, maar het klinkt vreemd... als ik er geen slof om doe (dan heb ik hem nog niet eens in mijn handen maar ana de singel) dan loopt hij beter, hij gaat zn rug beter gebruiken, ik kan hem nageefelijk rijden, wat anders niet kan (ja... met 1 rukje rechts en 2 links) ik kan meer aan zn achterhand spieren werken enz.! Maar ik ben hem langzaam maar zeker aan het afbouwen! Het gaat neit hard, maar ik kom er wel! hij zit al losser en 3 maanden geleden! Lachen

....

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:10

sorry, misschien een domme vraag maar wat is een pessoa??

Ik dacht dat het zo'n hoofdstel met musketonhaken is, maar als jullie het een hulpteugel noemen zal dat wel niet...

Ik heb zelf ook wel een aantal hulpteugels. Allemaal op advies van instructeurs trouwens. De slof gebruik ik alleen als ik ga buitenrijden voor extra veiligheid. (Nozem en Lizzy zijn wel eens gek en als er auto's komen heb je wel eens een noodrem nodig. Ik weet het, dat is niet de bedoeling van de slof, maar het is wel effectief. En zolang ik maar 4x per jaar buiten rij....
Verder gebruikte ik wel eens een gouge bij het longeren van jonge paarden. Dan krijgen ze een beetje het idee wat de bedoeling is. Tot slot mijn martingaal. Die heb ik eigenlijk altijd aan. Omdat ik studeer kan ik alleen in het weekend rijden en dan is Nozem natuurlijk erg fit. Het liefst doet hij dan "kop erop en gaan". Een martingaal is dan een heel goed en vriendelijk hulpmiddel, vind ik.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:32

Ik heb ze ook allemaal zo'n beetje (bijzet, slof, Thiedemann, chambon, gogue, touwtjes, martingaal, pessoa) en gebruik touwtjes om te longeren, een martingaal met springen en een slof buiten (of) voor mijn eigen veiligheid.

Overigens vind ik niet dat het een modegril is, 10 jaar geleden zag je ook al iedereen met slof rijden. Ik denk wel dat er veel mensen hulpteugels gebruiken die niet weten wat ze aan het doen zijn maar ook dat is van alle tijden.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:34

En nooit hoor je iemand over een kaptoom, die heb ik ook, voor het longeren, voor 5 gulden op de rommelmarkt gekocht.
het is waar dat je allerlei hulpteugels steeds vaker ziet, mar wat wil je ook??? In de B moet je paard al aan de teugel, anders kun je de winstpunten wel vergeten. Dus wat krijg je?? steeds sneller hulpteugels, voor sneller resultaat.
Ik gebruik alleen een bijzet en gogue voor longeren. Ik heb wel een martingaal, maar dat is voor het springen, ik heb hem nog nooit gebruikt, maar wel alvast aangeschaft (ook op de rommelmarkt), ik ga namelijk wedstrijden springen, dus dan zijn een borsttuig en martingaal wel nodig

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:57

Tja, ik heb een gogue en een pessoa voor 't longeren, en als ik 't bos in ga rij ik met thiedeman. Met longeren gebruik ik voornamelijk de pessoa en soms voor de afwisseling de gogue omdat ik die nog heb van het voor-pessoa tijdperk. Ik vind de pessoa super, stimuleert de achterhand waardoor beter ruggebruik wordt verkregen. Ik gebruik 'm alleen in de laagste stand dus alleen vwnw. De hogere oprichting hoeft van mij niet.

En in het bos rij ik met Thiedeman, omdat meneer soms wel eens aan de dender kan gaan, of omhoog kan komen als hij ander paarden tegenkomt en dan heb ik net even iets meer te vertellen. In de les rij ik verder gewoon alleen met een enkele teugel.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:59

Hmmmm zie mijn onderschrift!!!

PS: longeren vind ik een ander verhaal, maar ook daar kan je een paard verkeerd mee trainen helaas....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:14

germie schreef:
En nooit hoor je iemand over een kaptoom, die heb ik ook, voor het longeren


Een kaptoom is ook geen hulpteugel dus niet zo gek dat je daar in dit verband niets over hoort.

Ik rij overigens buiten vrijwel altijd met een thiedemann.
Op deze foto kun je precies zien waarom (let niet op mij Haha! )
Afbeelding
Ze kan nog een aardig eind omhoog komen met haar hoofd, van in de krul trekken is absoluut geen sprake, "aan de teugel" moet ik toch echt zelf doen en dan hangen er 2 grote bogen in, maar ik heb al een keer een paardenhoofd tegen m'n gezicht aan gehad en ik kan je vertellen dat dat geen pretje is, plus dat de controle ver te zoeken is als ze het hoofd in zo'n extreme positie draagt.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:39

Maar je gebruikte een kaptoom wel in combi met bit en hulpteugels!!!!!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:59

germie schreef:
Maar je gebruikte een kaptoom wel in combi met bit en hulpteugels!!!!!!


Maar daarom is een kaptoom op zich nog geen hulpteugel. En je hoeft een kaptoom echt niet perse in combinatie met een bit en hulpteugels te gebruiken hoor, het kan wel, maar het is geen "must".
Heel kort door de bocht is een kaptoom gewoon een stevige versie van een halster waarmee je op het neusbeen in kunt werken en dus wat meer te vertellen hebt. Ik gebruik een kaptoom wel eens als ik haar eens lekker uit willen laten kuren aan de longe, met een halster heb ik dan wel erg weinig te vertellen, plus dat dat vaak tegen het oog aanschuift aan de buitenkant, een goed passende (!) kaptoom zit dan veel fijner en een bit vind ik dan weer net iets teveel van het goede, een kaptoom is dan ideaal. Ook voor jonge paarden is het een geweldige vinding, je kunt ze dan laten wennen aan het lopen met een bit in, zonder gelijk aan het bit te zitten.
Een kaptoom is ook nuttig bij het corrigeren van paarden, doordat je niet aan die mond zit kunnen ze weer vertrouwen krijgen, leren zich te strekken en vrij te bewegen, ontspannen en loslaten, na die fase kun je er eventueel weer een bit bij gebruiken.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:01

Precies, daarom vind ik dat een kaptoom ook bij de hulpteugels genoemd mag worden, ook al is dat er geen!!! Je gebruikt het vaak in combi met hulpteugels.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:08

Tja een hoofdstel gebruik je ook vaak in combi met hulpteugels, net als de longeerlijn, noem die er dan ook maar bij!

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 39 bezoekers