verkoper van paard niet eerlijk!help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paardenmaat
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: ergens

verkoper van paard niet eerlijk!help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 23:32

een vriend van mijn broer kocht onlangs een paard particulier
heeft t paard(door verkoper"s arts) klinisch laten keuren.. ALLES goed.
Hij is helemaal gezond!bla bla..
Per toeval..is die jongen er achter gekomen dat vorige potientele kopers
van zijn huidige paard dus,(nog bekende ook!)
het paard een aantal weken geleden rontgenlogisch hebben gekeurd
en het paard niet goed bleek te zijn!(klasse 3/4 straal/sesambeen?)
foto's zijn geloof ik te achterhalen!
Het paard toont/loopt niet kreupel....maar de koop is gesloten zonder dat
dit feit is mede gedeeld door de verkoper!!
Kan dit zomaar?...T achterhouden van belangrijke informatie?
Die vriend van mijn broer voelt zich zwaar genaaid!
Graag wil hij dit paard houden maar vraagt zich af...

eerlijkheid duurt het langst!!


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 00:18

wat een rotstreek.
en volgens mij is het verzwijgen van zoiets koopontbindend.
ik heb zelf ooit een een 3 jarige gekocht die na keuring, wat na de koop plaats vond een 3 en een 2 op hoefkatrol had, terug ging naar de vorige eigenaar. hij wilde paard eerst niet terug nemen, het paard had volgens hem niets, maar naar wat aandringen ( met gerechtelijke stappen) nam hij het paard toch terug.

je broer moet zich denk ik dus maar eens bedenken wat hij nu wil, paard wel houden of niet. als hij het paard terug wil doen, zou ik eens kijken of hij die foto's in handen kan krijgen, en ga dan eens naar de rechtswinkel, en vraag daar wat je dan moet doen.

he suc7 en sterkte. rina

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 00:18

Zoals het hier omschreven is lijkt mij dit echt niet kunnen. Zeker wanneer ook de da van de verkoper van de eerdere keuring op de hoogte was.
Waarom zeg ik dit .. hier is sprake van "verborgen gebreken" waarvan de eigenaar op de hoogte was en die niet op het eerste gezicht te zien waren door de koper. In principe moet hij hiervan melding maken, al hangt dit, juridisch gezien ook weer af van de manier van verkoop.

Bij verkoop op een markt bijvoorbeeld, kan het weer wel. Dan is er sprake van "voetstootse" verkoop.

Een en ander is dus erg afhankelijk van de situatie en zit juridisch nogal moeilijk in elkaar.

Mijn idee, op basis van de gegevens die ik lees is, dat de verkoop terug gedraaid zou kunnen worden.

Bertus.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: verkoper van paard niet eerlijk!help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:03

paardenmaat schreef:
een vriend van mijn broer kocht onlangs een paard particulier
heeft t paard(door verkoper"s arts) klinisch laten keuren.. ALLES goed.
...


En daarom moet je een paard wat je wilt kopen dus altijd door je eigen veearts laten keuren. De VA van de verkoper kent dit paard en zijn problemen zal hier en daar wat door de vingers zien om de verkoop te bespoedigen.

Als die vriend stappen wil ondernemen moet dit wel binnen 2 of 6 weken geloof ik. Anders ishet juridisch niet meer geldig.

Succes.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:43

Het nadeel van keuren door je eigen dierenarts is dat je dan het paard al thuis hebt, en je al gehecht hebt op het moment dat hij of zij toch afgekeurd wordt. Ik heb bij Sheril eerst gevraagd welke dierenarts de vorige eigenaar had, en heb een dierenarts uit een andere plaats in die omgeving opgebeld. Geen bekende van mij dus, maar ook niet van de vorige eigenaar.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:52

het is inderdaad echt zwaarklote voor hem dat ie eigenlijk nu met een afgekeurd paardje zit! maar het is volgens mij niet strafbaar ofzo dat men dit heeft verzwegen dus de koop kan ook niet meer ongedaan gemaakt worden. de oude eigenaar van het paardje kan toch gewoon zeggen dat ie daar niks van af wist?ook al zal de tegenpartij anders zeggen , maar dan is het het ene woord tegen het andere en dat zal nog een lange tijd gaan duren voordat je daar iets uit haalt! maar als hijzelf alleen recreatief wil rijden , lekker de bossen in wil enz , dan is het toch niet zo`n heel erg probleem?natuurlijk nog steeds wel k * t , want je hoopt altijd dat mensen hun paardje eerlijk verkopen maar toch. ik hoop anders voor hem dat ie zijn paardje nog verkocht krijgt en als dat niet lukt dat ie veel plezier heeft met het dier en dat het dier maar niks mag krijgen!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 07:57

Naar mijn idee is dit helaas niet strafbaar.

De koper is akkoord gegaan met de aankoop van een Klinisch GOEDGEKEURD PAARD. Anders had deze nieuwe eigenaar het paard ook röntgen moeten laten keuren. De verkoper hoeft dit niet te melden als de koper er niet om vraagd. Het paard is immers goedgekeurd.

Het is echter wel vervelend, maar hij heeft hem na Goedkeuring wel gekocht. Helaas komt dit heel vaak voor en is dit ook niet goed te praten.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het paard er geen last van krijgt.

Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:23

Merilyn schreef:
Naar mijn idee is dit helaas niet strafbaar.

De koper is akkoord gegaan met de aankoop van een Klinisch GOEDGEKEURD PAARD. Anders had deze nieuwe eigenaar het paard ook röntgen moeten laten keuren. De verkoper hoeft dit niet te melden als de koper er niet om vraagd. Het paard is immers goedgekeurd.

Het is echter wel vervelend, maar hij heeft hem na Goedkeuring wel gekocht. Helaas komt dit heel vaak voor en is dit ook niet goed te praten.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het paard er geen last van krijgt.

Merilyn


Hier ben ik het helemaal mee eens.
Voorts, ik ben van mening dt hier helemaal GEEN SPRAKE IS VAN EEN VERBOGEN GEBREK. Waarom niet? Welnu, als de koper zijn onderzeksplicht nauwkeuriger had verricht, dan had hij middels keuring zeker de conditie van gewrichten kunnen achterhalen. De verkoper hoeft het dus helemaal niet te melden, volgens mij. Omdat het bij nadere keuring gewoon aan het licht zou zijn gekomen.

Vraag is ook wat de prijs is geweest van het paard. Bij een paard van zeg 5000 euro of hoger is een rontgen onderzoek gebruikelijk, bij een paard van 2000 euro volstaat een klinische keuring en moet je eigenlijk ook niet miauwen over de foto's... Dus als jij als koper in het 2000 Euro segment een paard wilt kopen, dan mag je niet verwachten dat alle gewrichten goedgekeurd zijn al was het paard een veelvoud van de vraagprijs. p een goedkope tweedehands Lada eis je toch ook geen elektrisch verwarmbare bestuurdersstoel, daarvoor moet je in een ander segment van de markt kopen.

Maar nogmaals, achteraf hierover zueren vind ik onterecht. De koper had vooraf ook kunnen bedenken of hij het paard rontgen ook goedgekeurd had willen hebben. Het hoort bij zijn eigen onderzoeksplicht, niet bij de plicht van het melden dor de verkoper.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:26

Het achterhouden van "verborgen gebreken" is idd koopontbindend.
Dus hij staat helemaal in zijn recht als hij het paard terug wil brengen.
Maar dat moet hij zelf beslissen natuurlijk.
Alleen hoe lang is het geleden dat het paard rontgenologisch gekeurd is??
Als dat al een jaar geladen is kan hij zelf natuurlijk ook nog een keer het paard laten keuren en dan kijken of er versndering heeft plaatsgevonden...
Als alles nou nog hetzelfde is en het paarc is niet meer heel erg jong dan moet het volgens mij niets uitmaken...
Dan zal het paard er later waarschijnlijk ook niet erg veel last meer van krijgen...

Succes

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:15

volgens mij is dit echt niet koopontbindend want hij heeft het dier zelf laten keuren , en op dat advies heeft hij het dier gekocht!!! ik zei al het wordt zijn woord tegen die van hem en dan zal de verkoper in gelijk worden gesteld ben ik bang , omdat hij het paard zelf heeft laten keuren Verward Verward Verward Verward Verward

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: verkoper van paard niet eerlijk!help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:22

Vippie"]
[quote="paardenmaat schreef:
een vriend van mijn broer kocht onlangs een paard particulier
heeft t paard(door verkoper"s arts) klinisch laten keuren.. ALLES goed.
...


En daarom moet je een paard wat je wilt kopen dus altijd door je eigen veearts laten keuren. De VA van de verkoper kent dit paard en zijn problemen zal hier en daar wat door de vingers zien om de verkoop te bespoedigen.

Als die vriend stappen wil ondernemen moet dit wel binnen 2 of 6 weken geloof ik. Anders ishet juridisch niet meer geldig.

Succes.
Viv
[/quote]

Ja, daar zeg je wat. Ik kocht 3 weken geleden ook mijn eerste paard, maar ik had nog helemaal geen eigen DA, dan neem je toch genoegen met de DA van de verkoper. Was in dit geval de DA van de manege, maar toch.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:53

Toch kan je een klacht indienen als bij een second opinion blijkt dat het paard helemaal niet goedgekeurd had mogen worden. Maar dan zou ik nu wel gelijk laten keuren anders kunnen ze zeggen dat het voor die tijd wel goed was en dat het probleem pas bij jou ontstaan is.
Verder moet een eigenaar eerlijk zijn. Als jij vraagt naar de gezondheidsgeschiedenis van het paard en of hij gekeurd is etc. en daarop wordt alleen positief geantwoord, en later blijkt dat hij vaak kreupel was of andere problemen had en zij hebben dat verzwegen, dan zit hij wel fout! Je namelijk niet liegen...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:15

Raja schreef:
Het achterhouden van "verborgen gebreken" is idd koopontbindend.
Dus hij staat helemaal in zijn recht als hij het paard terug wil brengen.
Maar dat moet hij zelf beslissen natuurlijk.
Alleen hoe lang is het geleden dat het paard rontgenologisch gekeurd is??
Als dat al een jaar geladen is kan hij zelf natuurlijk ook nog een keer het paard laten keuren en dan kijken of er versndering heeft plaatsgevonden...
Als alles nou nog hetzelfde is en het paarc is niet meer heel erg jong dan moet het volgens mij niets uitmaken...
Dan zal het paard er later waarschijnlijk ook niet erg veel last meer van krijgen...

Succes


Hoe het in Ned., is weet ik niet, maar in Dld. is dit idd koopontbindend!
Verder ga ik helemaal met Raja en Gerda mee!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 23:21

Als ik je verhaal goed begrijp heeft eerst iemand (laat ik zeggen particulier A) het betreffende paard klinisch en rontgenologisch laten keuren bij de VA van de verkopende partij. Door deze VA is het paard afgekeurd. De koop is niet doorgegaan. Daarmee mag je aannemen dat de verkopende partij is ingelicht door particulier A, dus verkopende partij is op dat moment op de hoogte van het gebrek.

Heeft jouw broer dit paard wel of niet laten keuren? Indien dit door dezelfde VA is gebeurd had deze VA het paard opnieuw af moeten keuren.
Indien hij het paard niet heeft laten keuren heeft hij zijn onderzoeksplicht ontweken. Echter feit blijft dat de verkopende partij een meldingsplicht heeft. Indien jouw broer kan aantonen dat de verkopende partij op het moment van sluiten van de koopovereenkomst op de hoogte was van de afkeuring bij particulier A kan je de overeenkomst nietig laten verklaren.

Waarschijnlijk zal de verkopende partij niet willen meewerken en zal je broer juridische stappen moeten ondernemen.

Veel succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:17

Het kan best zijn dat particulier A hele andere gebruiks-wensen bij dit paard had dan de huidige koper. Een paard word goed- dan wel afgekeurd met het oog op het wenselijke gebruiksdoel. Zo zal een jong paard dat word aangekocht door een Grand-Prix amazone met veel ambitie een veel strenger eindoordeel over zich krijgen dan hetzelfde paard met als doel recreatie en fok. Dat is gewoon heel wat anders. Hetzelfde paard kan voor de GP amazone finaal worden afgekeurd en voor de fokker kompleet goedgekeurd.

Maw: de keuring van de vorige geinteresseerde hoeft helemaal niet van toepassing te zijn.
Verder blijf ik erbij. Dit is geen verborgen gebrek, als de koper zijn onderzoeksplicht had vervuld, was dit 'gebrek' (ik vind het niet eens een gebrek, het paard is toch niet geblesseerd?), welnu als die koper beter onderzoek had gedaan was dit euvel gewoon aan het licht gekomen. Niks verborgen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:02

Dees echt zo helemaal met je eens !!!!!!!!!!!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:17

Je kunt het dier terugbrengen, niet zo makkelijk natuurlijk, maar dit is strafbaar, en je kunt dus de koop terugdraaien, waarschijnlijk zal de verkoper erg moeilijk doen, maar dan zou ik er een advocaat op zetten dat verliest hij zeker. Want er zijn bekende gebreken achtergehouden en dat mag absoluut niet.
Je moet kunnen bewijzen dat dit er al zat, en dat kun je dus, de verkoper heeft geen poot om op te staan.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:36

heb het aan een dierenarts nagevraagd ,echt waar! en die zei dat dat niet ging omdat hij niks verzwegen heeft hij heeft het dier gewoon mogen keuren en op dat advies gekocht!! maarja het valt altijd te proberen , maar om nou zoveel kosten te maken om nog te verliezen , hmmm ik zou da er nie voor over hebben . en trouwens weet ie nu al of ie hem wil houden of niet want als ie hem wil houden is er verder toch niks aan de hand Verward Verward en ik weet nie hoe oud het diertje is , maar als hij er recreatie mee wil rijden zullen zijn benen niet zo zwaar belast worden ! en als ie bij de keuring ook als paard voor recreatie is gekeurd is de keuring ook minder streng verlopen als de keuring voor een sport pard! nou ja ik weet het allemaal nie meer , ik denk dat ie zelf maar eens evan moet gaan nadenken wat ie nu precies wil met het dier! en dan pas beslissen hoe of wat met de verkoper!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:46

en zoals altijd word mijn beroep weer verneu**** door mensen die je een oor aan willen naaien, helaas is dit niet strafbaar als ie klinisch goed is en de nieuwe eigenaar daarmee akkoord gaat is de koop gesloten op basis van de klinissche keuring, het is GEEN verborgen gebrek want de koper vond het niet nodig om foto`s te laten maken als ie dan achteraf toch niet goed op de foto`s is zit de koper met de gebakken peren...

maar ja dit kan natuurlijk niet maar gebeurd veel te vaak laat altijd je paard keuren door je eigen dierenarts!!!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 10:01

goedzo wouter tenminste iemand die er echt verstand van heeft!!!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:01

De verkoper was op de hoogte, de koper hoort het achteraf.
Heeft er zelf niet alles aan gedaan om te weten te komen wat er met het paard was.
Het maakt niet uit wat hij met het paard gaat doen, het gebrek is er. Met recreatief rijden zal het misschien minder snel echt een probleem gaan vormen, maar het paard wordt er natuurlijk nooit beter van.
Het paard kan nooit verschrikkelijk duur zijn, anders dan zal je zelf wel foto's laten maken en dan was je er zelf achter gekomen.

Ik denk zelf wel dat de eigenaar dit had moeten melden, maar de koper is ook in gebreke gebleven om alles na te gaan.
Het blijft klote, maar dit laat weer zien dat je niet zomaar van een keuring afhankelijk moet zijn. Verder vragen en verder kijken dan je neus lang is!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Verkoper paard niet eerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:36

Ik denk dat als je een paard of pony koopt, je dit beter bij een handelsstal kan doen.Dan kun je nog terug als er iets mis is,zulke mensen hebben een naam te verliezen.
Bovendien,dit spreek ik uit eigen ervaring;als je iets particulier koopt,en het is om een of andere reden mis,heb je geen poot om op te staan.Bij een bedrijf maak je ,juridisch gezien,meer kans in je gelijk gesteld te worden.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 22:14

En nog een advies: Doe gelijk een doping onderzoek als je een paard alleen klinisch laat keuren. Eigenlijk moet het, maar zelden wordt het gedaan! Is een paard afwijkend op de foto, gaat de koop niet door. Loopt hij goed, dan gaat de koop wel door (zonder foto's te maken bedoel ik) terwijl het dier wel stijf van de pijnstillers kan staan en daardoor dus klinisch goed kan lopen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jane808 en 38 bezoekers