Iederwijs, hoe denken jullie hierover?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Wat vinden jullie van Iederwijs?

Helemaal te gek (net zoals ik de maker van dit topic)!!!
3 (4%)
Gaat wel, ik ben niet heel enthousiast maar ik ben het er wel deels mee eens
6 (9%)
Lijkt mij niks, je leert er niks naar mijn mening
49 (74%)
Geen mening, ik wikl eerst zien hoe het daar gaat voordat ik een goede mening kan geven
8 (12%)

Totaal aantal stemmen: 66


Arrizina
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Amsterdam!!!

Iederwijs, hoe denken jullie hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:11

Ik zit sinds mei dit jaar op Iederwijs Soest. Dit is een nieuw soort onderwijs. Misschien hebben jullie er al van gehoort. Op deze school heb je geen klassen, geen leraren, geen groepen, geen lessen, geen werkboeken en ook geen klaslokalen. Je hebt ruimte's. Op mijn school heb je een soort huiskamer met leesboeken, speelhoek en knutseltafel, we hebben een keuken, een muziekruimte, kelder met leuke speeltjes zoals een pooltafel en bar, studeer ruimte voor als je wil leren en een dieren ruimte vol met dieren. Je hebt dus geen les. Als je les wil kun je hierom vragen. Ikzelf ben van plan mijn HAVO te halen zonder lessen (ik wil dit proberen met de hulp van mijn moeder die lerares is op het VO, mocht ik toch les nodig hebben vraag ik erom, ik ga mijn diploma halen via staatsexamen). Ook heb je geen leraren. Er zijn begeleiders die niet betaald worden (meestal) en een aantal daarvan hebben de PABO gedaan maar geven niet vaak les. Ook heb je geen klassen. Mijn school bestaat op dit moment uit ongeveer 60 kinderen tussen de 4 en 18. Ook hebben we een kinderkeet en daar zitten kinderen onder de 4 die op Iederwijs willen komen. Ik vind mijn school echt te gek. Veel mensen zijn negatief over dit soort onderwijs omdat zij beweren dat je niks leert. Ik ben het hier deels mee eens. Als je wilt leren en als je een doel voor ogen hebt dan leer je ook wel. Maar er zijn kinderen die naar mijn mening niet of weinig leren. Je moet dus wel gemotifeerd zijn wil je verder komen via Iederwijs. Ook moet je wel kunnen en willen leren want anders doe je alleen de leuke dingen en geen werk. Want tenslotte moet je helemaal niks! Er zijn maar een aantal regels wat betreft pesten enz, dat is logisch, maar we hebben geen toetsen en dus geen les. Ikzelf ben van mening dat deze school niet voor iedereen geschikt is maar als je het graag wil kun je het. Ik ben niet zo idealistisch als de andere op mijn school. Zij zijn namelijk van mening dat je zonder diploma ook veel kan. Hier ben ik het niet mee eens. Maar met veel dingen van Iederwijs wel. Wat vinden jullie eigenlijk van Iederwijs? Ik hoor namelijk graag jullie mening zodat ik erop in kan gaan. Ook beantwoord ik graag vragen over Iederwijs. Dus zijn die er nog? Ik hoor het graag!

[edit:BartVB]Font veranderd in normaal[/edit]

Er valt zoveel over mij te vertellen dat jullie beter mijn site en ID kunnen bekijken. De adressen zijn: http://www.freewebs.com/arrizina en http://arrizina.tmf.nl



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:12

Het lijkt mij helemaal niks
En ik denk dat je later voor grote problemen komt te staan als je op je werk ineens wel dingen moet op een bepaalde tijd.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:14

Het wordt mij allemaal iets té modern eerlijk gezegd...

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:16

Hehe, ik had hier vorige week een stukje over gelezen en wilde op internet nog wat meer informatie opzoeken maar toen wist ik dus de naam niet meer Bloos
Ik ga even lezen en dan eens kijken wat ik er echt van vind Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Arrizina
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Amsterdam!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:17

Ik denk ook dat dat met sommige kinderen gebeurt, maar ik ben van mening dat dit ook op het gewone onderwijs gebeurt, weet ik uit ervaring. Het hangt van je persoon af. En net zoals ik hebben sommige mensen hiervoor op 'normaal' onderwijs gezeten. Die weten dus wel hoe het is om dingen op bepaalde tijden te doen. Ook worden er soms dingen georganiseert. Zo hebben we nu geografie, godsdienst en acrobatiek op school. Dit is op bepaalde tijden en als je je hiervoor opgeeft moet je komen. Dat is 1 van de regels op school. Zo leren kinderen het dus ook. Ook hebben we een computer ruimte en hier heb je een lijst van wanneer je op de computer mag. Zo houd je dus ook rekening met tijd. Dus er zijn manieren hoe je het kan leren. Maar inderdaad sommige kinderen zullen het misschien minder goed kunnen als andere. Maar dit gebeurt naar mijn mening ook op het normale onderwijs.

[edit Sugarmiss: bruine vette tekst aangepast tot 'normaal']

Er valt zoveel over mij te vertellen dat jullie beter mijn site en ID kunnen bekijken. De adressen zijn: http://www.freewebs.com/arrizina en http://arrizina.tmf.nl

Arrizina
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Amsterdam!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:18


Er valt zoveel over mij te vertellen dat jullie beter mijn site en ID kunnen bekijken. De adressen zijn: http://www.freewebs.com/arrizina en http://arrizina.tmf.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:22

Dus eigenlijk zeg je omdat ze eerst normaal onderwijs hebben gehad ze weten hoe het is om op tijden te werken

Citaat:
hebben sommige mensen hiervoor op 'normaal' onderwijs gezeten. Die weten dus wel hoe het is om dingen op bepaalde tijden te doen.


hoe zit dat dan met leerlingen die bij jullie starten in groep 1?

nee, dicipline, luisteren naar elkeer ipv kris kras door elkaar hollen, word toch al zo weinig meer weggeleerd
ik zou bijna liever de armen overelkaar, recht op het stoel zitten onderwijs terug zien Haha!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:22

Ik heb op een jenaplan/montesori school gezeten, een allegaartje van allerlei alternatieve vormen. Je kreeg een weekplanner, met daarop wat je die week gedaan moest hebben, 5 x taal, 5x rekenen, 1x begrijpend lezen, 1x topo, 1x wereldorientatie, etc. Je kon zelf plannen wat je wanneer deed. Alleen taal en rekenen hadden een centrale uitleg. De rest was zelfstandig werken. We hadden ook nooit toetsen of proefwerken.

Alleen krijgen jullie helemaal geen taal en rekenen? Daar kan ik me weinig bij voorstellen. Hoe leer je dan spellen? En rekenen?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-09-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:23

Ik vind het echt helemaal niks, je leeft op zo'n school niet in de 'echte' wereld. in het echte leven moet je namelijk als je wat ouder bent, ook dingen doen die jij niet leuk vind. Je leert op een normale middelbare school juist om dingen te doen waar je eigenlijk het niet mee eens bent, en dat vind ik een goede les. Ik denk dat veel kinderen het als een groot speeltuin zullen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:24

Zo'n scholen zoals arabesk beschrijgt ken ik ook.
Dat lijkt me dan nog wel wat.
Je moet gewoon je stof helemaal doen.
Dat jij weet dat bv smiddags beter wakker bent en daardoor dan de moeilijke stof fijner vind (als ff zomaar een voorbeeld) is dat wel fijn als dat kan.
Maar je hebt wel alle dingen gedaan op het eind van de week.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:24

Citaat:
ik zou bijna liever de armen overelkaar, recht op het stoel zitten onderwijs terug zien


ik zou staan te juichen als ik weer eens gewon klassikaal les mocht gaan geven!

helaas gaat het hele onderwijs over op competentieleren, volgende week weer een hele dag scholing *yuk*....

die mensen van Iederwijs hebben vorig jaar bij ons op een studiedag hun concept uitgelegd, ik moest er hartelijk om lachen. Met het soort leerlingen dat ik hier voor me heb zitten, gaat dat niet werken, dat kan ik je wel vertellen.......

Ik richt mijn onderwijs wel zo in, althans dat probeer ik, dat leerlingen met plezier naar mijn lessen komen, anders zit ik zo zonder leerlingen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:25

Tulandro schreef:
Ik vind het echt helemaal niks, je leeft op zo'n school niet in de 'echte' wereld. in het echte leven moet je namelijk als je wat ouder bent, ook dingen doen die jij niet leuk vind. Je leert op een normale middelbare school juist om dingen te doen waar je eigenlijk het niet mee eens bent, en dat vind ik een goede les. Ik denk dat veel kinderen het als een groot speeltuin zullen zien.

Jij beschrijft zo als ik het bedoel, alleen beter uitgelegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:32

Hoe creeer je een groep nutteloze jongeren? Nou zo dus. Dit is vragen om ellende.

Arrizina
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Amsterdam!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:33

Ik ben van mening dat Iederwijs eigenlijk vanaf 12 jaar had moeten zijn want dan kun je lezen en schrijven enz en dan heb je al het bassisonderwijs gehad, dan weet je hoe het is om te moeten leren en om dingen optijd af te moeten hebben. Maar ik heb daar niets over te zeggen. Want ja als je in groep 1 begint kan je soms als je 10 bent nog niet lezen. Dat wisselt bij ons op school per kind. Ik probeer zelf ook kinderen dingen te leren wat betreft lezen en klok kijken enz maar ja soms lukt dat dus niet. Dat vind ik dus 1 van de nadelen van Iederwijs. Maar ik zie veel meer voordelen dan nadelen vandaar dat wij dit onderwijs hebben gekozen. En nog even wat. Ja inderdaad Iederwijs is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn mensen die zoiets hebben van op Iederwijs moet je niks dus ik ga de hele dag spelen. Die zitten ook bij mij op school. Dus inderdaad dat klopt.

Er valt zoveel over mij te vertellen dat jullie beter mijn site en ID kunnen bekijken. De adressen zijn: http://www.freewebs.com/arrizina en http://arrizina.tmf.nl

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:37

lijkt mij 3x niks......kinderen hebben structuur nodig, zeker op school.
vraag me eigenlijk af hoe het ministerie van onderwijs hier over denkt Verward

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*

Arrizina
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Amsterdam!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:41

Het soort onderwijs is op proef. Het bestaat nu al iets van 2 jaar en het word steeds populairder. Er zijn nu wachtlijsten omdat de shcolen vol zitten. Ik hoor vaak van mensen je leert geen normen en waarden en je zult dom van de school af komen. In sommige gevallen zal dat misschien zo zijn. Maar dit zal heel weinig voorkomen denk ik. Want ik heb gemerkt dat op mijn school de meeste kinderen wel een doel voor ogen hebben. Ik sprak kinderen die dierenarts wouden worden, en architect. Dus de meeste hebben wel een doel voor ogen. En degene die dit niet heeft en die dit niet doet ja, die krijgt inderdaad later problemen. Maar dat is de keus van de ouders en kinderen. En die zullen er later wel ahcter komen dat dit niet slim was heo ze het hebben aangepakt. En inderdaad voor de meeste is het dan al te laat. Maar ja dat is het principe van Iederwijs. Je moet het zelf uitvinden.

[edit Sugarmiss: rodee vette tekst aangepast tot 'normaal']

Er valt zoveel over mij te vertellen dat jullie beter mijn site en ID kunnen bekijken. De adressen zijn: http://www.freewebs.com/arrizina en http://arrizina.tmf.nl

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:45

Het lijkt mij persoonlijk helemaal niks. Veel te vrijblijvend. Als kinderen later in de harde maatschappij terecht komen dan zullen ze dingen moeten doen op het moment dat het door een ander gevraagd wordt. Ook aansluiting met ander (bijv. hoger) onderwijs lijkt me heel lastig. Daar is de onderwijsvorm opeens anders, en hoe toets je dan als school of zo iemand je niveau aankan?

Ik ben wel van mening dat niet iedere vorm van onderwijs voor iedereen even goed werkt.

Arrizina, ik vind het trouwens erg lastig lezen als je alles vetgedrukt en ook nog een schuin doet. Scheve mond

Arrizina
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Amsterdam!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:50

Scum ik ben het deels met je eens. Want ik ben ook van menig dat niet iedere onderwijsvorm voor iedereen geschikt is, dus ook Iederwijs. En even over toetsen. Die hebben we niet op school. Maar net zoals ik, ik wil mijn HAVO halen, ik doe dat via staatsexamen. Als ik denk dat ik er klaar voor ben dan kan ik me daarvoor opgeven. En als je een cito toets wil maken dan kun je die ook aanvragen. Zo kun je het dus toetsen. Ik zal nu alleen vetgedrukt typen. Dan is het beter te lezen.

[edit Sugarmiss: rode vette tekst aangepast tot 'normaal']

Er valt zoveel over mij te vertellen dat jullie beter mijn site en ID kunnen bekijken. De adressen zijn: http://www.freewebs.com/arrizina en http://arrizina.tmf.nl

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:53

Pfoeh, dat zou echt niks voor mij zijn.
Ik heb af en toe wel een schop onder me kont nodig om te gaan leren. Haha!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:53

Lijkt me echt helemaal niks! Kinderen leren hier geen enkele discipline. Fijn dat ze nu de hele dag kunnen doen waar ze zin in hebben, maar als ze later in de 'echte wereld ' terecht komen, zit dat er ook niet in. Mijn kinderen zouden er in ieder geval noooooit naar toe gaan. Zeker als ik lees dat er bij jullie kinderen zijn die op hun 10e nog niet kunnen lezen!

P.S. je kan ook gewoon normaal typen zoals iedereen doet!!

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:54

De gedachte erachter kan ik wel begrijpen, zo van: Je moet zelf maar kijken of je echt wil werken, en dan doe je het ook echt voor jezelf. Maar daar zijn veel kinderen nog veel te jong voor.. Kinderen krijgen tegenwoordig al zo weinig begeleiding, ze moeten juist structuur en regelmaat hebben, vanaf je 18e krijg je al genoeg vrijheid!! Ik denk dat het maar voor een heel klein groepje kinderen nut heeft, en ik hoop dat jij er van leert.

Arrizina
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Amsterdam!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:56

Hoezo typ ik niet normaal? En hoezo zit er zo een kwaade toon in je bericht Anoeska? Het lijtk alsof je woedend bent op mij. Ik typ volgens mij normaal. Ik zei alleen even dat ik het dan alleen vetgedrukt zou doen omdat schuin door jullie niet te lezen is. Vandaar. Dus wat doe ik verkeerd? Angelfire inderdaad sommige mensen hebben soms een schop onder de reed nodig, hahaha. Daarvoor zou dit ook absoluut niet geschikt zijn. Pling

[edit Sugarmiss: rode vette tekst aangepast tot 'normaal']

Er valt zoveel over mij te vertellen dat jullie beter mijn site en ID kunnen bekijken. De adressen zijn: http://www.freewebs.com/arrizina en http://arrizina.tmf.nl

Arrizina
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Amsterdam!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:57

Tulandro inderdaad. Veel kinderen zijn daar te jong voor. Daarom vind ik ook dat het voor vanaf 12 moet zijn.

[edit Sugarmiss: rode vette tekst aangepast tot 'normaal']

Er valt zoveel over mij te vertellen dat jullie beter mijn site en ID kunnen bekijken. De adressen zijn: http://www.freewebs.com/arrizina en http://arrizina.tmf.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:59

Komt er voor de leerlingen van "iederwijs" ook "iederwerk" waar jezelf mag bepalen wat, hoe en wanneer je iets doet.

Onder normaal typen wordt hier in normaal lettertype, op normale grote en in normale kleur bedoelt.
Zo weer een lesje geleerd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:00

Omdat rood en dikgedruk hier eigenlijk nooit gebruikt word Lachen
daarom misschien Lachen

En ik ben van mening dat bijna elk kind het nodig heeft om met dicipline te leren.
Ik denk dat er veel werkloze jongeren van komen omdat ze zich niet aan kunnen passen in de werkelijk werk wereld en mentaliteit