met geld leren omgaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

met geld leren omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 10:43

hoi bokkers,

ik heb een gat in mijn hand Geld, geld! ....nu was dat nooit een groot probleem
want ik hoefde geen hypotheek te betalen en woonde samen met mijn broer en deelde dus de rekeningen met hem.

vandaag ga ik hem echter uitkopen *LOL* (we hebben het appartement van onze vader gekregen en hoefden daarom geen hypotheek te betalen)
voor zijn deel van het huis.

ik moet dus vanaf nu hypotheek gaan betalen. daarbij komt dat ik sinds
kort een auto heb, omdat mijn bijrijdpaard verhuisd is.

ik heb gister mijn inkomsten met mijn maandelijkse uitgaves bekeken
en schrok er nogal van!

afgerond naar beneden hou ik 200 euro over om boodschappen van te doen en
om leuke dingen van te doen en eventueel een nieuwe winterjas te kopen.

wie heeft er tips voor mij? is het haalbaar om 50 euro per week op zak te hebben voor eten en leuke dingen? Verward

wat zijn jullie kwijt per maand aan gas, water en licht?
en aan het ziekenfonds?


Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:53

Ik heb laatst een boekje gekocht voor een vriend die op zichzelf ging.
In dertig dagen.... (financieel, maar je heb ze ook voor liefde etc)
Te krijgen bij de boeken handel.

Staan echt hele handige tips in.

Ik ben kwijt +/-

ziekenfonds 40 euro
auto verz 40 euro
telefoon 50 euro (mobiel)
gas/licht 150 per maand (nou hebben wij wel een eengezinswoning)
water 60 a 70 euro (per 3 maanden)
kabel (weet ik nog niet, we zitten er nog niet in)

gemeentebelasting niet te vergeten, kosten daarvan liggen aan de woning en of je huur of koop heb. Wij zitten op ruim 600 euro met een koopwoning...

Kon ff niet meer bedenken, maar anders laat ik dat nog wel ff weten.

Succes Knipoog

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:04

Ik ben voor 2 mensen (en mijn vriend is geen kleine eter Haha!) ca. 40 euro p/w kwijt aan boodschappen... dat is inclusief toiletartikelen, waspoeder etc. Verder hebben wij geen maandelijks budget voor leuke dingen... jammer maar het is even niet anders. Gelukkig heb ik een 13e maand, vakantiegeld en zijn we allebei 1 keer p/j jarig (duh...), dat is wanneer wij wat reserveren voor leuke dingen. Een winterjas kan je bij C&A kopen, heel betaalbaar en niks mis mee. Heb je vaste telefoon, mobiele telefoon, internet etc? Daar kan je ook vaak op besparen... Hoe ver staat je bijrijdpaard bij je huis vandaan? Je zou ook kunnen overwegen een brommertje oid aan te kunnen schaffen ipv de auto, dat is stukken goedkoper. Verder goed op de foldertjes letten die je in de brievenbus krijgt. Ik heb laatst (als een ware Hollander Knipoog ) bij 3 supermarkten de aanbiedingen weg gekaapt, scheelde me pakken vol geld. Als het even kan charter ik trouwens iemand om met me naar de Lidl te gaan. Wij -2 mensen en 2 paarden en een bups vogeltjes Haha!- komen trouwens rond van 1 inkomen... het gaat jou dus vast ook lukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:04

Het is maar waar je voor kiest. Ik kan rondkomen €50,- -- €70,- in de maand voor zaken als eten en drinken. €200,- in de maand daar zou ik uitstekend leuke dingen mee kunnen doen, lekker eten etc. etc.

Deze maand zit ik krap, door een dure verwachte uitgave. Ik koop daarom geen "lekkere dingen" meer, drink gewoon de thee en koffie etc. wat ik nog in huis heb. En dat is het, als je maar wilt kan je goed besparen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:15

Malibu schreef:
gas/licht 150 per maand (nou hebben wij wel een eengezinswoning)


Bloos! zo veel?

Wij betalen 78 euro voor een flinke eensgezinswoning.
(vorig jaar kregen we nog geld terug...).

Verder zijn hier al veel vaker (handige!) topics over geweest!
'k zal zo eens kijken of ik wat voor je kan vinden.

:evaw:

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:22

www.nibud.nl

En verder; pak jezelf in het nekvel en ga zitten rekenen wat je per maand kwijt bent aan alle vaste lasten per maand, voor een jaar in het vooruit. (dingen waarvoor je werkelijk een nota krijgt toegezonden)

Wat er overblijft is voor eten, drinken, sparen en de lol.
Lol bevat ook kleding...
Zelfdiscipline daar gaat het om.
En realistisch blijven, jezelf niet rijker rekenen dan je bent. Zorg dat je je vaste lasten laag houdt, dus geen overbodige verzekeringen en abonnementen als je het kwalijk betalen kunt. Een doorlopende reisverz. heb je niet nodig als je eens per 2 jaar een weekje Appelscha boekt, ik noem maar iets...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:33

Sjimmy schreef:
Malibu schreef:
gas/licht 150 per maand (nou hebben wij wel een eengezinswoning)

zo veel?

Wij betalen 78 euro voor een flinke eensgezinswoning.
(vorig jaar kregen we nog geld terug...).


Eerlijk gezegd, wonen we nog niet. Dus echt een goed overzicht hebben we nog niet. Ik heb wel gevraagd wat andere zo ongeveer kwijt waren om een indicatie te krijgen.
Hiervoor heb ik een jaar lang (we zijn al 1,5 jaar aan het verbouwen) 220 euro per maand betaald. Heel handig, want ik kreeg 2000 euries terug bij de eindafrekening. Geld, geld!
Betaal liever te veel zodat ik wat terug krijg dan dat ik bij moet betalen.. Tong uitsteken

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:58

Met 200 euro in de maand voor boodschappen ed red ik het ook. Je moet gewoon opletten op wat je koopt en waar. Zoals al eerder gezegd: zelfdiscipline. En ik probeer iedere maand wat te sparen voor onverwachte dingen zoals een kapotte koelkast ed. Succes ermee!

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:09

Ik huur een kamer en ben per maand kwijt: (voor 2 personen)

huur: 350 euro
Eten/drinken: +-200 euro
Sigaretten vriend: 80 euro
Bezine scooter: +- 40 euro
Beltegoed: 10 euro

Al behoorlijk veel geld, maar we doen gelukkig ook nog leuke dingen.

Om geld te besparen..
Niet tevaak luxe boodschappen doen, veel huismerken kopen.
Gewoon 1 keer per week wat lekkere dingetjes kopen.
De wat duurdere dingen bij de lidl of aldi halen.
Probeer meer te fietsen. (minder benzine Tong uitsteken)
Kleding, kijk in de uitverkoop, of de wat goedkopere winkels, bv de h&M, hebben ze ook leuke kleren.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:24

vikki schreef:
Ik ben voor 2 mensen (en mijn vriend is geen kleine eter Haha!) ca. 40 euro p/w kwijt aan boodschappen... dat is inclusief toiletartikelen, waspoeder etc. ..


Bloos! Ik schaam me diep...ik durf het hier niet eens full size neer te zetten...125 euro per week voor 2 volwassenen en 2 jonge kinderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:30

vikki schreef:
Ik ben voor 2 mensen (en mijn vriend is geen kleine eter Haha!) ca. 40 euro p/w kwijt aan boodschappen... dat is inclusief toiletartikelen, waspoeder etc. Verder hebben wij geen maandelijks budget voor leuke dingen... jammer maar het is even niet anders. Gelukkig heb ik een 13e maand, vakantiegeld en zijn we allebei 1 keer p/j jarig (duh...), dat is wanneer wij wat reserveren voor leuke dingen. Een winterjas kan je bij C&A kopen, heel betaalbaar en niks mis mee. Heb je vaste telefoon, mobiele telefoon, internet etc? Daar kan je ook vaak op besparen... Hoe ver staat je bijrijdpaard bij je huis vandaan? Je zou ook kunnen overwegen een brommertje oid aan te kunnen schaffen ipv de auto, dat is stukken goedkoper. Verder goed op de foldertjes letten die je in de brievenbus krijgt. Ik heb laatst (als een ware Hollander Knipoog ) bij 3 supermarkten de aanbiedingen weg gekaapt, scheelde me pakken vol geld. Als het even kan charter ik trouwens iemand om met me naar de Lidl te gaan. Wij -2 mensen en 2 paarden en een bups vogeltjes Haha!- komen trouwens rond van 1 inkomen... het gaat jou dus vast ook lukken...


Echt? Haha! Knipoog

Wij kijken wat we per maand over hebben en daar gaan we boodschappen van doen. De ene keer is dat meer dan de andere. Maar als het moet komen wij ook van 40 euro rond hoor.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:38

Een tip die je heel veel hoort: alles opschrijven! Zo kun je voor jezelf zien waar je geld heen gaat. Ik heb 't nooit gedaan (vast veel te confronterend!) maar je koopt zo vaak kleine dingetjes waarvan je achteraf niet meer weet dat je die gekocht hebt.

Tijdje terug zat er een man bij Oprah, die stelde dat iedereen miljonair kon worden. Een paar tips van hem:

Elke 2 weken de hypotheek betalen, ipv elke maand (52/2=26x2 weken=13 maanden) zo betaal je dus in een jaar 1 maand extra af, zonder dat je dat erg merkt.

Vaste kosten automatisch af laten schrijven op de dag dat je loon binnenkomt. Zo merk je er minder van dan wannneer het 2 weken later nog eens afgeschreven wordt (het lijkt nu net alsof je gewoon wat minder loon krijgt, omdat je saldo netto omhoog gaat heb je niet echt het idee dat je betaalt). Dit wel automatisch laten doen, anders komt er niks van!

Elk eerste uur van de dag voor jezelf werken. Dat zou bij een normale baan dus 5 uur in de week zijn, 20 in de maand. Probeer te regelen of je baas die uren op een aparte spaarrekening voor je kan storten. Met rente over rente kan dit bedrag (in Amerika althans, daar liggen de rentes veel hoger) over 30 jaar tot 1 miljoen gestegen zijn.

Jammer maar waar, de latte-factor (zoals hij het noemt). Hoeveel mensen zijn er niet die elke dag koffie en lunch kopen? Je bent dan makkelijk €5 kwijt (en dan moet je het nog simpel houden), dat loopt snel op tot aardig grote bedragen. Omdat je elke keer maar kleine uitgaven doet merk je dit niet zo, maar als je die kleine bedragen op de bank zet (rente over rente!) kan het aardig oplopen.

Frappant detail, elke miljonair had een eigen huis voordat deze miljonair werd! Een huis kopen is altijd 1 v/d beste investeringen die je kunt doen.

Volgens mij had hij nog wel meer tips, maar het ging er vooral om dat je op de kleine dingetjes moet letten. Je kunt op zó veel dingen besparen, daar houden de meeste mensen gewoon geen rekening mee.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:42

Ik ben ongeveer 40/50 euro per week kwijt voor 2 personen en een konijn aan eten. Maar ik vindt lekker eten dan ook wel erg belangrijk. Drinken en huishoudelijke artikelen zitten daar dus niet bij.

Ik heb wel eens weken gehad dat ik het echt even heel krap had, dan ga je echt de goedkope aanbiedingen af, maak je voor 2 dagen eten in 1x, kan je het de volgende dag opwarmen etc... Dan red ik het wel voor een euro of 20.

Verder per maand:
Huur (incl) 200 euro (das een onwijze meevaller voor mij!)
Ziekenfonds: 45 euro
Mobiel: 30 euro
Verzekeringen; 20 euro
Benzine (auto van mijn vriend die ik af en toe leen): 40 euro
Apart voor vaste telefoonrekening, belastingen, parkeervergunning etc: 50 euro
Apart voor "noodgevallen": 100 euro (auto beurt, wasmachine kapot etc)
Apart voor "lol": 100 euro (kleding, leuke dingen, vakantie etc)
paardrijden: 140 euro

Daar kom ik aardig mee uit. Ik heb geen eigen paard, dat scheelt natuurlijk, maar rij wel veel lessen, dus ben nog wel redelijk wat kwijt eraan.
200 euro per maand is goed te doen, maar vergeet echt niet een spaarpotje aan te leggen, zeker als het je eigen huis is! Als je dat niet meegerekend hebt, lijkt me dat een brommertje idd een beter idee is dn een auto!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:52

Slik; of jullie zijn allemaal heel zuinig of ik geef echt te veel uit!
Ik kan zeker niet van 200 euro per maand rondkomen; lukt me nog niet in een week!
Twee keer tanken per week en ik ben de helft al kwijt; en voor 100 euro per week doe ik geen boodschappen.
En dan heb ik alle extra's nog niet betaald.

My imaginary friend thinks you have serious problems!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:54

in de week aan boodschappen zijn wij met 2-en echt wel het dubbele kwijt dan de bedragen die ik hier hoor
En zo gek doen we nu ook niet hoor Verward

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:12

runningkawa schreef:
in de week aan boodschappen zijn wij met 2-en echt wel het dubbele kwijt dan de bedragen die ik hier hoor
En zo gek doen we nu ook niet hoor Verward

wij zijn dan met zn drieen en maar die kleine muts en ik samen is 1 persoon om te eten en ik ben ook het dubbele kwijt

maar als jullie 40 euro kwijt zijn per week is 40 /7, dus jullie eten maar voor 5.70 per dag!!
ik haal dat niet!! Huilen

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:17

NoaC schreef:
Slik; of jullie zijn allemaal heel zuinig of ik geef echt te veel uit!
Ik kan zeker niet van 200 euro per maand rondkomen; lukt me nog niet in een week!
Twee keer tanken per week en ik ben de helft al kwijt; en voor 100 euro per week doe ik geen boodschappen.
En dan heb ik alle extra's nog niet betaald.


Ik zit dus net zo, zeker 100 euro benzine/diesel in de week en daarnaast ruim 100 euro voor boodschappen/dierenvoer.
Daar komen de extra's dus nog bovenop.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:21

ik geef aan eten ongeveer 40 euro in de week uit, maar ik moet zeggen dat we ook zo een keer in de maand/twee maanden naar de makro gaan en daar een krat cola, andere frisdrank en chips e.d. inslaan. Dus dat heb ik 'gewoon' er niet bij. Verder eten we weinig vlees en dat scheelt ook enorm.

:evaw:

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:22

Mijn vriend heeft al 1 pak melk, en nog eens 2 broodjes met beleg en 2 kadetjes mee. Bloos!

Dan nog avondeten, drinken & overige als shampoo, wasmiddel etc...

Nou, ik red het echt niet met 50 euro in de week.

Maar, moet zeggen dat als je bij Aldi of Lidl koopt dan kom je toch wel een heel eind hoor. Als ik daar afreken, heb ik meestal niet het idee dat het een rib uit m'n lijf is Lachen

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:24

In mijn geval is het 40 euro alleen eten en drinken hoor. Dus daar zit tankgeld niet bij in. In tank ruim 135 euro in twee weken.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:27

In mijn tank gaat zo'n 100 euro in de week.... (best veel eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen, gelukkig krijg ik het grootste gedeelte weer terug).

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:30

Sjimmy schreef:
In mijn tank gaat zo'n 100 euro in de week.... (best veel eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen, gelukkig krijg ik het grootste gedeelte weer terug).


Rij je diesel of benzine? Dat scheelt ook een hoop. Wij rijden diesel.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:31

Dan ben ik best goedkoop uit met mijn corsa'tje Haha!

25 euro in de 2 weken Tong uitsteken

En dan 10 euro per maand wegen belasting Knipoog

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:32

Blij dat ik op LPG-G3 rij
2 x in de week 10 euro tanken, is toch leuker dan 2x in de week 50 euro Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:36

Sorane schreef:
Rij je diesel of benzine? Dat scheelt ook een hoop. Wij rijden diesel.

benzine Scheve mond , toen ik de auto kocht wist ik nog niet dat ik zoveel ging rijden.
Heb pas zitten rekenen, maar ik lever er qua aanschaf prijs/wat ik ervoor terug zou krijgen te veel op in om 'm nu nog in te ruilen (inmiddels ruim 140.000 km's). Rij 'm "op" en dan komt er een diesel.

:evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, greendragon, Mondy en 64 bezoekers