Plotseling heel erg kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Plotseling heel erg kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 08:30

Tayga is sinds gister opeens heel erg kreupel. Ze wil haar voet niet meer neerzetten en loopt helemaal niet meer Verdrietig

Maar het gekke is dat haar been helemaal niet warm of dik is. Ook haar hoeven zijn schoon en op normale temperatuur.

Zou dit uit haar rug kunnen komen? of heeft iemand andere ideeën?

Vanmiddag laat ik in ieder geval de DA komen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:07

Als het zo accuut optreedt, heb je 99 uit 100 keer te maken met een hoefzweer of een zoolkneuzing.
Dat er (nog) geen temperatuur verschil is, zegt niet zoveel, de zweer kan diep zitten.
De DA, kan zeer waarschijnlijk wel zien, wat er echt loos is en anders een goede hoefsmid.
Mind, het kan zelfs 1 hoefnagel zijn, die tegen het leven drukt. En sommige paarden zijn gruwelijk kleinzerig.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:39

even goed de hoeven uitkrabben, goed nakijken op steentjes
en de hoefsmid even bellen
dikke kans dat het een hoefzweer is, en dan kun je beter een smid laten komen als de veearts
als de smid niets vind zou ik wel de veearts bellen als ze zo kreupel blijft

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:41

99% kans dat het een hoefzweer is inderdaad.
Geef je paard toch beweging, gewoon ernaast lopen en stappen op het harde. Dit bevordert de doorbloeding van de hoef. Verder kan je koelen met water en weken in lauwwarm water met biotex.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 15:05

Heb toch de DA laten komen, omdat ze toch allebei deze week gechipt moesten worden Lachen

Het was inderdaad een hoefzweer. Als het goed is moet ze met 3 dagen weer goed lopen Haha! Ze kreeg het omdat ze een 2e hoefzool aan het aanmaken was! en daar zat wat zand tussen wat ging drukken. Dat vonden we, DA en ik, wel vreemd want ze is 4 weken geleden bekapt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:01

Dacht ook gelijk aan een hoefzweer. Fijn dat dit ook echt zo was; nu loopt ze tenminste snel weer rad. Kan heel pijnlijk zijn, dus mooi dat de DA zo snel geweest is.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:21

ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat dit een hoefzweer is
destiny kwam begin dit jaar extreem kreupel uit stal 's ochtends, bleek het een diepe hoefzweer te zijn

deze afgelopen week was ze wisselend wel/niet kreupel e sinds gisteravond wilde ze niet meer opstaan, blijkt ze onder haal zool 1 grote holle ruimte t ehebben, gevuld met een ontsteking! is vandaag opengesneden en er bleef pus uitkomen
beide keren stond des letterlijk op 3 benen, en was het dus een hoefzweer.

[edit] zie nu pas dat je al had gereageerd en dat het idd een hoefzweer was! gelukkig maar Lachen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:41

Taygalover schreef:
Heb toch de DA laten komen, omdat ze toch allebei deze week gechipt moesten worden Lachen

Het was inderdaad een hoefzweer. Als het goed is moet ze met 3 dagen weer goed lopen Haha! Ze kreeg het omdat ze een 2e hoefzool aan het aanmaken was! en daar zat wat zand tussen wat ging drukken. Dat vonden we, DA en ik, wel vreemd want ze is 4 weken geleden bekapt.


Ook voor jullie dus, heel veel sterkte en geduld, gelukkig dat het mee valt.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:57

Bedankt voor jullie lieve reacties Lachen

@ Renske20 jij ook heel veel sterkte, ik denk dat jij het momenteel meer nodig hebt dan ik Scheve mond

Heeft iemand trouwens een idee, hoe ik de hoef van Tayga 10 min in het sodawater kan houden, ze gooit iedere keer die hele bak om Boos! Volgens mij doet het pijn als ik haar hoef in het soda houd, want haar andere hoef laat ze er wel in staan Verward

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:01

Hoe laat je d'r staan? Laat je d'r los zeg maar, of houd je het been 'vast'. En staat ze in een hoge emmer of een lagere?

Ik heb eigelijk geen idee of soda prikt, maar wij gebruiken voor hoefzweren altijd de groene biotex. Ik weet niet of dat verschil uitmaakt voor het prikken.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 21:06

Vanmiddag stond ze los en vanavond had mijn vader haar vast.

We hebben het vanavond met de afwasbak gedaan, maar ze wil haar voet niet neerzetten. En als ik hem vasthoud, zet ze haar voet op rust. Dus iig morgen de bak soda wat hoger vullen. En als ik haar andere voet optilde, moet ze wel haar voet neerzetten, nam ze een sprong naar voren en gooit alles om.

Ze was vanavond alweer ontsnapt tijdens het verzetten van de wei, dus het gaat de goede kant op Cool

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:37

Taygalover schreef:
Bedankt voor jullie lieve reacties Lachen

@ Renske20 jij ook heel veel sterkte, ik denk dat jij het momenteel meer nodig hebt dan ik Scheve mond

Heeft iemand trouwens een idee, hoe ik de hoef van Tayga 10 min in het sodawater kan houden, ze gooit iedere keer die hele bak om Boos! Volgens mij doet het pijn als ik haar hoef in het soda houd, want haar andere hoef laat ze er wel in staan Verward


Soda kan nogal prikken, wij gebruiken altijd Biotex groen, of Betadine scrub.
Het gebruik van een (kleine) cementkuip lost zeer waarschijnlijk je "omgooi" probleem wel op

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:43

Oliva doet dus precies hetzelfde als Tayga, maar ik probeer haar heel rustig met een maiskolfje om te kopen hahaha.
Ik denk inderdaad dat het prikt, maar zodra ze er even doorheen is dan blijft ze wel staan.
Hopelijk is ze snel weer de oude.....met Oliva ben ik nog wel even zoet.....die heeft nu een zweer van ongeveer 4 cm Verdrietig die gisteravond weer verder is uitgesneden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:19

Taygalover schreef:
Heb toch de DA laten komen, omdat ze toch allebei deze week gechipt moesten worden Lachen

Het was inderdaad een hoefzweer. Als het goed is moet ze met 3 dagen weer goed lopen Haha! Ze kreeg het omdat ze een 2e hoefzool aan het aanmaken was! en daar zat wat zand tussen wat ging drukken. Dat vonden we, DA en ik, wel vreemd want ze is 4 weken geleden bekapt.

Ja dat kan mijn paardje had ook een dubbele zool, het is niet echt goed te zien:
Afbeelding

Uit eindelijk viel die er gewoon af. Wel heel irri met rotzooi die eronder bleef zitten, steentjes etc. Dus heel goed mogelijk dat het bij jouw paardje daardoor is gekomen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 13:52

Citaat:
Oliva doet dus precies hetzelfde als Tayga, maar ik probeer haar heel rustig met een maiskolfje om te kopen hahaha.
Ik denk inderdaad dat het prikt, maar zodra ze er even doorheen is dan blijft ze wel staan.
Hopelijk is ze snel weer de oude.....met Oliva ben ik nog wel even zoet.....die heeft nu een zweer van ongeveer 4 cm die gisteravond weer verder is uitgesneden.


Jeetje Jaqcueline, het zit Olivia niet echt mee Scheve mond Als ik zie hoeveel pijn Tayga heeft gehad op zondag aan z'n relatief klein zweertje, hoeveel moet Olivia ondertussen wel niet geleden hebben Scheve mond

Heb Tayga vanmorgen 10 min in het sodawater gekregen ~~}> Heb de afwasbak helemaal tot de rand gevuld en ervoor gezord dat het sodawater gewoon koud was. En op rust zat haar hoef helemaal in het water *LOL*
Ik heb helaas geen zwaardere bak in een hanteerbare maat

Trouwens ze draaft en gallopeert al weer in de wei, maar in stap loopt ze nog wel een beetje mank. En als ze stil staat houdt ze dat been vaak op rust Moet ik dit toch als iets positief zien?

Citaat:
Taygalover schreef:
Heb toch de DA laten komen, omdat ze toch allebei deze week gechipt moesten worden

Het was inderdaad een hoefzweer. Als het goed is moet ze met 3 dagen weer goed lopen Ze kreeg het omdat ze een 2e hoefzool aan het aanmaken was! en daar zat wat zand tussen wat ging drukken. Dat vonden we, DA en ik, wel vreemd want ze is 4 weken geleden bekapt.

Ja dat kan mijn paardje had ook een dubbele zool, het is niet echt goed te zien:


Uit eindelijk viel die er gewoon af. Wel heel irri met rotzooi die eronder bleef zitten, steentjes etc. Dus heel goed mogelijk dat het bij jouw paardje daardoor is gekomen.

Zo ziet de hoef van Tayga er ook uit Lachen

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:02

Even een kleine update

Tayga loopt weer helemaal goed Haha! Haha! Haha!
Ik maak nog wel vandaag en morgen haar soda-kuurtje nog af.

Bertus_Suzy

Berichten: 855
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:40

mijn shet heeft ook een hoefzweer het word er woensdag uitgesneden :S
is dat pijnlijk voor een pony?
zo ziet de hoef er ook uit van me shet (alleen wat kleiner Tong uitsteken )

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:50

Bertus_Suzy schreef:
mijn shet heeft ook een hoefzweer het word er woensdag uitgesneden :S
is dat pijnlijk voor een pony?


Ik snap eigenlijk niet dat dat woensdag pas gebeurt......en hoefzweer is echt enorm pijnlijk daar moet echt zo snel mogelijk een smit bij.

Bertus_Suzy

Berichten: 855
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:48

jacqueline schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat dat woensdag pas gebeurt......en hoefzweer is echt enorm pijnlijk daar moet echt zo snel mogelijk een smit bij.


die hoefsmid kan dan pas en hij heeft pijnstillers dus..

Bertus_Suzy

Berichten: 855
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:36

de hoefzweer is al over