Kun je weigeren naar de politierechter te gaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kun je weigeren naar de politierechter te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:43

Door een incident ruim een jaar geleden word ik nu opgeroepen voor de politierechter te verschijnen Bloos . Ik heb alleen absoluut geen behoefte de personen in kwestie tegen te komen.. kan ik dit weigeren? Desnoods gewoon een boete ontvangen voor wat er toen gebeurd is en alle poe-ha eromheen niet mee te hoeven maken?

[edit:BartVB]Spellcheck[/edit]

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:46

Heb je een rechtsbijstand verzekering?? Dat lijkt me in dit geval wel erg handig.
Een ding weet ik zeker als je niet op komt dagen zonder melding heb je wel een probleem. Je kan proberen de wederpartij te benaderen en dan kijken of ze het buiten een rechter om willen schikken maar ik weet niet hoe enstig het is.
Vaak is een Advocaat of iemand die jou belangen behartigd wel handig zeker als je zelf die personen niet wil ontmoeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:51

Riant schreef:
Heb je een rechtsbijstand verzekering?? Dat lijkt me in dit geval wel erg handig.
Een ding weet ik zeker als je niet op komt dagen zonder melding heb je wel een probleem. Je kan proberen de wederpartij te benaderen en dan kijken of ze het buiten een rechter om willen schikken maar ik weet niet hoe enstig het is.
Vaak is een Advocaat of iemand die jou belangen behartigd wel handig zeker als je zelf die personen niet wil ontmoeten.



hmmm t is niets erstigs ik heb iemand een dreun verkocht nadat ik er achter was gekomen dat ze met mijn vriend lag te rotzooien... maar ze maakt het allemaal erger als het is..

Moet ik een advocaat regelen?? jeetje wat een gedoe allemaal zeg... >;)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:52

Als je niet verschijnt dan wordt je bij verstek veroordeeld. Het is altijd beter wel even te gaan. Politierechter doet ook gelijk uitspraak dus je weet direct waar je aan toe bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:53

wat is de straf voor 'mishandeling' zonder ernstige schade ?? Moet ik zitten?? zal toch zeker niet, neem aan dat dit met een boete word afgedaan??

kan ik er geen bezwaar tegen indienen?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:56

Je krijgt waarschijnlijk een boete. Als je zelf kunt toelichten hoe en waarom (altijd beleefd blijven tegen de rechter) dan heb je kans dat het voorwaardelijk wordt met een proeftijd.

Dus enige uitleg geven, dan zien zij dat er waarschijnlijk geen kans is op herhaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:57

voorwaardelijk wordt met een proeftijd wat houd dit in?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:59

dat je niet hoeft te betalen/niet hoeft te zitten tenzij het in de proeftijd nog een keer gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 28-09-04 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:59

Meeste kans is dat je een boete krijgt. Het kan zijn dat je deze boete moet betalen, maar ook dat ze de hele boete (of een gedeelte daarvan) 'voorwaardelijk' stellen.

Oftewel: als jij niet weer iemand op zn kop timmert hoef je de boete niet te betalen. De proeftijd bepaald de tijd waarvoor dit geldt. Meestal is dat een jaar of 2.

Oftewel: als jij je dan een jaar of 2 netjes gedraagd dan hoef je de boete ook niet te betalen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:00

Dat je de boete niet hoeft te betalen tenzij je in je proeftijd nogmaals wordt veroordeeld voor een ander vergrijp.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:00

En dat zeiden Sjimmy en Apple dus ook al..
Ben een beetje traag Gaaaap

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:02

Geeft niks hoor Ach gut. Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:02

was t niet van plan Tong uitsteken Schijnheilig thanks... maar bezwaar maken dat ik daar niet heen wil kan dus niet?

en moet ik een advocaat inschakelen voor dit 'kleine dingetje'?

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:03

Je hoeft niet heen, maar een veroordeling zal wrs minder gunstig uitpakken dan wanneer jij je verhaal doet. Tenzij je haar echt zonder reden op haar kop hebt geslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:03

Debo schreef:
was t niet van plan Tong uitsteken Schijnheilig thanks... maar bezwaar maken dat ik daar niet heen wil kan dus niet?


Nee, je kunt gewoon wegblijven en bij verstek worden veroordeeld of gaan en je verhaal (laten) doen.
www.rechtspraak.nl hier kun je een hoop info vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:09

lies schreef:
Je hoeft niet heen, maar een veroordeling zal wrs minder gunstig uitpakken dan wanneer jij je verhaal doet. Tenzij je haar echt zonder reden op haar kop hebt geslagen.



hmm nee ik had zelf (nouja vind ik) een paar hele goede redenen.. Schijnheilig

ik zal er dus gewoon aan moeten geloven en er heen moeten gaan...


maar hoe zit t nu met een advocaat? nodig of overbodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:09

Ilindra schreef:
Nee, je kunt gewoon wegblijven en bij verstek worden veroordeeld of gaan en je verhaal (laten) doen.
www.rechtspraak.nl hier kun je een hoop info vinden.



thanks ik zal er eens gaan kijken

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:11

Welnee, gewoon roepen dat die dreun ter verdediging was en dat je het niet zo bedoeld had............Haha!
(moet overigens best lachen om jouw uitleg in combinatie met je avatar...)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:12

Nooit wegblijven
Je krijgt de kans om toelichting te geven en die wil je gewoon laten gaan Verward
Je uitspraak kan er vrijwel alleen maar milder om worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:14

Sjuimpje schreef:
Nooit wegblijven
Je krijgt de kans om toelichting te geven en die wil je gewoon laten gaan Verward
Je uitspraak kan er vrijwel alleen maar milder om worden.


hmmm t is niet dat ik mijn verhaal niet kwijt wil hoor maar heb geen zin mijn ex en haar weer tegen te komen en alles weer omhoog te halen.. t is al zo lang geleden...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:14

Een advocaat heb je voor dergelijke dingen niet echt nodig. Als je zelf gewoon vriendelijk en beleefd bent dan is er niet zoveel aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:14

Levy schreef:
Welnee, gewoon roepen dat die dreun ter verdediging was en dat je het niet zo bedoeld had............Haha!
(moet overigens best lachen om jouw uitleg in combinatie met je avatar...)


Schijnheilig Bloos ben irl zo onshuldig als een pasgeboren lammetje hoor Schijnheilig Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:16

Debo schreef:
hmmm t is niet dat ik mijn verhaal niet kwijt wil hoor maar heb geen zin mijn ex en haar weer tegen te komen en alles weer omhoog te halen.. t is al zo lang geleden...


Weet je wel zeker dat die er zullen zijn.
Over het algemeen krijgt de aangever niet te horen wanneer de zitting is en wordt daar ook niet gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:17

Ilindra schreef:
Weet je wel zeker dat die er zullen zijn.
Over het algemeen krijgt de aangever niet te horen wanneer de zitting is en wordt daar ook niet gehoord.



owww als dat zo is ga ik maar al te graag... dacht dat die er bij zouden zijn... heb dit nognooit eerder gehad (ja ben echt een heel net meisje haha) zie het wel eens op TV en dan zit iedereen daar... maar grote kans dat ze er niet zijn dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:21

Zij hebben hun verhaal al in de aangifte cq getuigeverklaring gedaan en hoeven dus niet meer gehoord te worden door de rechter, hij haalt zijn info uit het politiedossier.
Omdat jij de verdachte bent in dit verhaal heb je het recht je te "verdedigen" tijdens de rechtzaak, daarom is het handig als je er wel naar toe gaat.
Als zij hebben aangegeven dat ze op de hoogte gehouden willen worden van de zaak krijgen ze een brief met daarin de uitkomst van de zitting.