Aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lennekuh
Berichten: 26
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: omgeving Eindhoven

Aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 21:08

hey! keb n probleempje: mn (verzorg)paard (1/2 arabier) wil niet goed aanspringen. Elke keer als ik het probeer maakt hij mini-bokjes (hij gooit niet z'n kont hoog op maar bokt echt, alleen heel laag) en dan galoppeert hij wel maar niet echt goed door. En dan valt ie er ook weer snel uit. In draf is hij wel goed voorwaarts, hij heeft dan ook een mooie midden- en uitgestrekte draf. Hij heeft onder zijn vorige bazin trouwens M gelopen en voor de rest rijdt hij wel heel fijn Haha! altijd verzameld en aan de teugel (niet achter). Ik heb ook nooit een soort hulpteugel gebruikt, voor de zweep is hij bang, zou ik nu dan met sporen moeten rijden? Verward Please kan iemand n tip geven?! Ik weet het echt niet meer !

* * *PB me alsjeblieft ff als je 2 jonge ruwharige caviaatjes hebt * * *


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:46

Veel been, heel veel been! Benen niet te ver naar achteren leggen. Daar kan je pony wat kriegelig van worden. Heel vaak de overgang naar de galop proberen te rijden. Als hij galoppeerd heel waakzaam blijven met je been.
Succes! Party!!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:09

hoi

ik zou hem eerst laten wennen aan de zweep zodat ie daar niet meer bang voor is. en daarna overgangen gaan rijden. dus eerst goed doorzitten in draf zorgen dat ie weer rustig naar beneden loopt en dan benen geven voor de galop. doet ie het niet dan weer rustig overnieuw. als ie dan eenmaal in de galop zit voor de eerste paar keer laat je 'm gewoon maar 1 rondje galoperen en dan mag ie niet terugvallen. vandaar dus klein tikkie bij met het zweepje... daarna belonen alsof ie minstens een grand prix proef heeft gelopen.

veel succes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:35

pony (orry) op de manege bij ons doet dat ook
(ik rijd overegens niet op orry)
Instructrice zegt,
probeer als maar eens een dagje veel overgangen naar galop tepakken.
WEL GOED UITSTAPPEN DAN
en als hij bokt vooral niet stoppen maar doorgaan en been geven.
Gaat hij niet door schreeuw maar eens tegen hem

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:41

De oplossingen van Joyceje en I-love-Sil vind ik beiden waardeloos. Sorry, maar dat getuigd maar weer van veel onwetendheid over paarden.

Probeer het op te lossen met veel geduld, een goede houding en grijp niet te snel naar een spoortje of zweep. Geef de hulpen goed en duidelijk (buitenbeen naar achter, binnenbeen op de plek en in de hoek aanspringen). Maak veel overgangen, niet alleen van galop naar draf en omgekeerd, maar ook overgangen naar stap, naar halt, naar draf, enz.... Wees duidelijk in je hulp, en laat hem aanspringen vanuit een normaal draftempo. Laat hem niet keihard draven en dan in galop 'vallen'. Ga veel van hand verwisselen en dus veel overgangen. Als ie eenmaal in galop zit, houdt dan je been er goed bij zodat ie niet terugvalt. Liever 10 passen galop en JIJ neemt hem terug, als 1000 passen galop en HIJ gaat uit zichzelf terug.

Sucses! Houdt je ons op de hoogte van verdere ontwikkelingen?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:43

ik heb nik gezegt over sporen en zwepen hoor.
alleen moet die pony wel jou been accepteren

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:46

Lijkt me sterk dat een M-pony geen been zou accepteren...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:50

Laat hem idd een paar passen doorgaloperen, en dan weer terugnemen. Een M pony moet het makkelijk kunnen, dus is de oorzaak heel simpel.
Zorg dat je hem meer aan je been krijgt. Veel overgangen dus.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:11

Iwaldo die springt makkelijk aan als ik erop zit.
Er rijdt echter wel eens een jongen op, die nog niet zo heel ervaren is. Waldo loopt dan lekker lang in de hals, totaal uit elkaar gevallen. Als ie dan moet aanspringen, gaat ie echt niet, alleen maar harder draven. Wanneer die jongen hem eindelijk in galop heeft, valt ie zo weer terug. Dit komt dus gewoon puur omdat ie teveel uit elkaar loopt. Probeer dmv overgangen goede controle te krijgen en hem goed aan je been en onder je. Spring dan aan in een hoek. Succes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:13

hoi

over waardeloos gesproken carola. als je goed leest schrijf je bijna hetzelfde als ik dat blijkt maar weer hoe slecht je het bericht eigenlijk gelezen hebt. en dat van die zweep is alleen om de hulp eventueel wat sterker te maken. en je gaat wel uitleggen hoe je benen moet geven als je in galop gaat maar denk je niet dat lennekuh dat zelf weet!!!!!!

lennekuh veel succes....

en tip om je paardje wat minder bang te laten worden. leg maar eens een kleine zweep bij 'm in de stal. daar kan niks mee gebeuren en zo went je paard eraan. en verder alles wat je doet kan je doen met de zweep erbij of ernaast. zoals 'm wat lekkers geven of hem poetsen...
veel succes groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

lennekuh
Berichten: 26
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 17:44

iedereen bedankt voor de tips! xal ze eens gaan uitproberen!k hou jullie wel op de hoogte Haha!

* * *PB me alsjeblieft ff als je 2 jonge ruwharige caviaatjes hebt * * *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:16

Het zou ook goed kunnen dat die mini bokjes worden veroorzaakt omdat je misschien niet genoeg met je hand mee naar voren gaat in het aanspringen.
Veel mensen hebben de neiging om in de overgang juist met hun hand terug te werken om zo te voorkomen dat hij zijn neus er niet uitdrukt. Misschien kun je eerst eens proberen aan te galopperen met een losse teugel, dan weet je ook of jouw hand eventueel een oorzaak is.

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:21

Ik heb weleens op een paard gereden die ook ging bokken als je aan wilde springen in galop. De instructrice zei dat ze een gevoelig plekje had. Als ik dan mijn been naar achter deed om aan te galopperen kwam ik precies op dat plekje en begon ze te bokken. Toen moest ik alleen mijn buitenbeen een heel klein stukje naar achter doen. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar misschien kan dit je helpen.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:43

veel mensen geven te grove hulpen bij het aangalopperen. Probeer het eens met gewoon been, dus niet harder, wel je been eraan houden. Veel drijven is wat anders dan veel been!!! verder veel overgangen, maar wel steeds weer de ontspanning opzoeken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers