Peesbeschadiging+bandage??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Peesbeschadiging+bandage??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 21:52

Hallo!
Amber heeft sinds zes weken een akelige peesbeschadiging. Ze staat in het land en houdt zich gelukkig erg rustig. We stappen zoveel mogelijk met haar op de harde ondergrond en ook hierbij houdt ze zich relatief rustig.
Nu zei mijn hoefsmid vandaag dat ik er in principe wel weer rustig aan op kan stappen: gewoon rondje dorp over de verharde weg in stap. Ik weet nog niet of ik dit ook wel goed vind..omdat ik erg bang ben dat ik te vroeg te veel wil. Niet dat ik de hoefsmid niet vertrouw; nee, hij is zelfs erg goed in zijn vak maar toch..
Nu las ik ergens dat iemand van zijn DA als advies mee had gekregen na de peesblessure met bandages te rijden. Kan iemand mij hierover iets meer vertellen? Was dat nou ter voorkoming van nog eens een blessure of was dat omdat dat beter was voor de net genezen pees(de warmte van een bandage oid)?
Want mocht ik nu toch besluiten eens een stukje te gaan rijden met Amber dan wil ik graag iets om doen als dat beter is voor haar been.

Hoop dat iemand met kan helpen want die peesblessure is zo

Alvast bedankt!!
Femskie


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:37

Denk dat je beter je da kan vragen of het beter is om met bandages te gaan rijden of uberhaupt al te gaan rijden misschien is het wel te vroeg. Sterkte.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:47

Vraag voor de zekerheid je DA nog even na.
Maar toen mijn paard zijn kootbeen had gebroken en na maanden weer rustig mocht stappen. Moest ik voor extra steun beide benen bandageren.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:41

Vraag idd je DA, maar ik heb altijd geleerd dat peesbeschermers altijd kouder zijn en je die minder snel strak kun aantrekken.

Mijn vorige paard had een peesontsteking en daarbij heb ik zo weinig mogelijk beschermers aangedaan (pas toen ik er weer op ging of als ze echt gek was) en tsja geen idee of dat invloed had.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Samo

Berichten: 2110
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:23

Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad, elke dag een paar keer afspuiten, en ik moest hem stappen, maar alleen op de verharde weg. Na een half jaar was hij weer hersteld en kon ik het werk weer op pakken. Toen adviseerde de DA mij ook om met bandages te rijden, voor extra steun.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:40

Nee geen bandage! Een peesblessure heeft kou nodig...een bandage gaat broeden en dit zal de ontsteking alleen maar erger maken.
Het voordeel is wel weer dat het meer steun geeft.

Maar als je dit afweegt, zou ik toch geen bandage omdoen

22 Januari verwachten we ons kleintje

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 18:34

Ik zou er nu ook geen bandage om heen doen! Ze staat in de wei en is erg rustig, dus waarom zou ik? Wil haar graag eerst laten herstellen. Maar wanneer ik haar dan weer op zou pakken (over x aantal maanden) dan zou ik dus eventueel een bandage om kunnen doen. Ik meende al zoiets gehoord te hebben maar ik heb nu toch een bevestiging van iemand die na de blessure het rijden op ging pakken en van de DA als advies kreeg te bandageren.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:40

Als je het weer op gaat pakken dan kan het wel ja, dan heeft het paard meer steun

22 Januari verwachten we ons kleintje

Samo

Berichten: 2110
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:57

Ja, dat bedoelde ik ook, na dat half jaar rust, toen hij dus helemaal weer hersteld was, ben ik hem weer gaan rijden met bandages..

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 09:24

Dank je wel voor jullie ideetjes!!:)

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:29

Wellicht even een scan laten doen door de DA. Dat is de enige optie om te kunnen zien wat de status is van de pees.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 10:18

Ruudjw schreef:
Wellicht even een scan laten doen door de DA. Dat is de enige optie om te kunnen zien wat de status is van de pees.


Weet je, dat zou ik heel graag willen maar zo geavanceerd zijn we op Terschelling nog niet... En onze dierenarts is helaas ook niet paard-minded..Heel jammer omdat het onze enige da is op het eiland. Kennis van me had een paard dat niet rad liep. Ze haalde de da erbij en deed de suggestie dat het een hoefzweer kon zijn. Hij keek en zei dat dat het niet was. Twee weken later kwam de hoefsmid. Zij deed weer de suggestie van hoefzweer en ja, dat was het dus. Zoveel verstand heeft de da dus niet meen ik hieraan te kunnen zien. Hij zei ook tegen mij dat ik twee weken nadat de peesblessure ontstaan was wel rustig aan het rijden mocht oppakken. I don't think so!!

Daarnaast heeft de eigenaar weinig zin in om haar naar de wal te laten brengen om haar daar te laten onderzoeken. Het geen sportpaard, zegt hij dan. Jammer he?
Mijn idee is dus (vooral nav al de topics over peesblessures hier op bokt)om haar maar lekker rustig te laten staan totdat de zwelling echt weg is. Dan maar een half jaar of langer rust. Ze is me veel te lief om te vroeg te beginnen en dan eventueel nog grotere problemen te krijgen!
Gaat die zwelling eigenlijk nog helemaal weg of blijft er misschien altijd een beetje verdikking te voelen/zien??Weten jullie dat?


floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:54

je kunt beter een week te lang wachten met wat te gaan doen met je paard dan een week te vroeg ik weet dat je het heel graag wilt maar een peesblesuren kan een pees klap volgen als je te snel gaat dus wees voorzichtig

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Jollybollie

Berichten: 584
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:19

Ons paard had vorig jaar een enorm gat in haar pees(dit is inmiddels hersteld) en de DA zei dat bandages bij een paard met een peesblessure erg slecht is, omdat het dan te warm wordt. Peesbeschermers zijn wel ok.

Shancet L1+10 L2+10 M1+7
Jolly B+15 L1+14 Prestatie Reserve-Kampioen ZH B A/B Outdoor 2009
Sylvester B+12 Kringkampioen B A/B 2010 en 2013 Regiokampioen ZH B A/B 2010 en 2013

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:24

Hoi, ik vroeg me iets af, is er wel een scan gemaakt in het begin en wat was precies de diagnose?? Jammer dat je niet naar het vaste land kan gaan voor een controle scan.

Doe wel rustig aan hoor, ook met op het harde stappen, dit moet je heel rustig gaan uitbereiden. 6 weken is nog niks! Ik ben al 6 maanden bezig... Met bandages stappen, werd mij afgeraden. (het wordt idd warm)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 14:06

Er is geen scan gemaakt. De precieze diagnose is mij onbekend: ik weet dat het een peesbeschadiging is en verder niet. Eigenlijk erg slecht...
Ik doe zeker rustig aan en gelukkig is Amber ook een heel rustig paard. Erg koel in het hoofd en heel zo nu en dan een vreugdedansje omdat ze ergens van schrikt;)
Ik zou nu ook niet met bandages willen gaan stappen; ik laat haar "bloot". De vraag was meer of ik haar met een bandage moet gaan rijden om dat been wanneer we het rijden (ooit) weer gaan oppakken. Ik heb al wel door dat het wel eens een zeer lange termijn project kan gaan worden..helaas..

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:58

Gelukkig dat ze zich rustig is, dat scheelt een hoop. A

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:01

Ik deed even wat verkeerd Haha! , maar ik zou lekker met peesbeschermers gaan opbouwen. Ik zal het eens vragen aan mijn dierenarts als terug moet voor een scan.

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:28

Wat heb ik met jou te doen dat je "vast" zit op dat (mooie ) eiland! En dan ook nog eens een DA die weinig van paarden af weet... Boos!
Maar zoals jij erover denkt dat het moet doe je goed OK dan! , veel rust en incalculeren dat het nog wel even kan duren. Ik ben van begin tot eind 10 maanden bezig geweest met mijn paard en zijn peesblessure, dus kan je nagaan dat je zeker na twee weken nog niet op je paard kan gaan rijden (raar advies Verward ).
En die bandages: zet dat maar nog even uit je hoofd, dat komt wel weer tegen de tijd dat je weer wat mag doen, maar ik zou in het begin gewoon peesbeschermers gebruiken, die zijn toch het beste (en zoals mijn DA zegt: die zijn er ook voor gemaakt Knipoog ).

Bessy, Neala, Hazel

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 15:42

gewoonIsa schreef:
Ik deed even wat verkeerd Haha! , maar ik zou lekker met peesbeschermers gaan opbouwen. Ik zal het eens vragen aan mijn dierenarts als terug moet voor een scan.


Zou je dat willen doen? Dat vind ik echt heel leuk van je! *LOL* Ik zal proberen de precieze diagnose te acherhalen dan kun je misschien gerichter vragen aan jouw DA. Knipoog

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 15:45

Nandoman heeft met mij te doen... Lachen Ach ja, een eiland heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. En dit is echt een nadeel, ja..Als ik zelf wat meer financiele middelen had was het allemaal ook wat gemakkelijker te regelen maar dat is ook nog niet aan de orde.
Kun je me vertellen of die blessure bij jouw paard aan een voor-, of achterbeen was? En is de zwelling of verdikking op die pees voelbaar "weg"?

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:58

femskie schreef:
Nandoman heeft met mij te doen... Lachen Ach ja, een eiland heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. En dit is echt een nadeel, ja..Als ik zelf wat meer financiele middelen had was het allemaal ook wat gemakkelijker te regelen maar dat is ook nog niet aan de orde.
Kun je me vertellen of die blessure bij jouw paard aan een voor-, of achterbeen was? En is de zwelling of verdikking op die pees voelbaar "weg"?

Het lijkt mij gewoon lastig om op een eiland te zitten. Dat gevoel ken ik niet als "vaste wal bewoner". Maar T'schelling is een prachtig eiland, heb er veel gereden bij Rients.
Nu even on topic: Bij mijn paard was het de tussenpees aan de buitenkant van zijn rechtervoorbeen. Deze pees ligt heel stil in vergelijking met de buigpees (die aan de achterkant van het onderbeen zit), dus heeft ook veel langer nodig om te genezen. En ja, je ziet duidelijk nog een verdikking t.o.v. het andere been. Ik ben nog maar kort weer echt aan het werk, dus misschien trekt het nog wat bij in de loop der tijd, maar echt helemaal zo strak als het was wordt het nooit meer.
Maar wat doet dat er toe?
Ik hoop dat je snel wat meer weet van gewoonIsa, succes!
Enne, als ik de loterij win kom ik jullie persoonlijk halen om een scan te laten maken!

Bessy, Neala, Hazel

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 16:39

Hee Nandoman! ik vond het wel grappig... Maar je hebt echt gelijk hoor: het eiland is prachtig en het ik houd het er goed uit maar met sommige dingen is het gewoon vervelend om op een eiland te zitten. Rients Terpstra zit bij ons in het dorp; ik kom daar wel eens even langs.
Bij Amber is het volgens mij de buigpees: precies aan de achterkant van het voorbeen. Die is dik.
Ik weet nu dus dat die verdikking enigszins zal blijven. Gek he; als je haar linkerbeen bekijkt dan zie je dat het ontzettend "droog" beenwerk is. Je ziet de pezen als het ware liggen en aan dat rechterbeen zie je ter hoogte van die blessure gewoon een" been".

Enne, ik hoop dat je de loterij gaat winnen!!!!haha..Knipoog

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:04

Ik wil je nog even zeggen dat het niet persé hoeft dat de beschadigde pees dik blijft hoor! Toevallig is die bij mijn paard wat dikker (dat kan bindweefsel zijn), maar het kan ook zijn dat ie met de tijd nog dunner wordt. Zolang het genezingsproces gaande is kan de pees dikker zijn, dat is denk ik wat jij nu ziet bij jouw paardje.
Goed stappen en koelen, dat stimuleert de bloeddoorstroming en dat is weer goed voor de pees.

Bessy, Neala, Hazel

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:01

Vaak blijf je wel wat bindweefsel voelen, er komt toch een soort intern lidteken, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Je moet echt goed kijken om het te zien maar het is meestal wel te voelen.

Bejaarde bokkers weten meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J en 32 bezoekers