wevers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

wevers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 18:03

hey,

wij hebben een nieuw manegepaardje, eentje met spaans bloed Haha! Tong uitsteken , maar het is jammer genoeg een wevertje. Weet iemand of dit echt schadelijk is voor het paard en of je er iets tegen kan doen? Alvast bedankt!

groetjes chipieke

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:32

het is niet schadelijk voor het paard, alleen voor de mens!
je ergert je eraan, maar t paard heeft er totoaal geen last van. het is ook een fabel dat de voorbenen sneller slijten door het weven, dit is nooit aangetoont.
buiten zetten helpt nog t beste.
en trouwens:
heel veel hoog in het bloed staande paarden weven, veel topprestatie paarden doen het ook.......

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:49

Buiten dat ik het ook een gruwelijk irritante eigenschap vind ben ik het er mee eens dat de aantoonbare hinder ervan vaak minimaal is voor het paard misschien hebben andere mensen andere ervaringen maar ik denk ook dat her en der wel wordt overdreven hoe schadelijk weven is.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:55

kunnen ze geen weefrek plaatsen bij de staldeur?

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 19:25

Citaat:
kunnen ze geen weefrek plaatsen bij de staldeur?


Is de manegebaas van plan, maar hij heeft er nog geen dus wou ik gewoon even vragen of het schadelijk was voor het paard.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:54

Buiten zetten!

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 10:44

Citaat:
Buiten zetten!


wat bedoel je juist met buitenzetten? Ze staan al in een buitenstal.

BillyJean

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:51

Mijn paard weefde ook toen ik haar kocht, zo'n twee jaar geleden. Het weven bij mijn paard wordt veroorzaakt door onrust, niet door verveling. Dus als ze de voerwagen hoort of als er paarden uit de stal gaan. Ze staat nu in een box met een buitenluik en het is zeker voor de helft verminderd, ze is veel rustiger nu. Ik geloof niet dat weven last geeft voor de gewrichten, ik denk dat als je elke dag springt met je paard dat dat meer slijtage geeft, zou het niet?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:54

chipieke schreef:
wat bedoel je juist met buitenzetten? Ze staan al in een buitenstal.


Op het land of in een paddock zal ze denk ik bedoelen... ik heb trouwens ook een wever. Inmiddels weeft mijn meis alleen nog bij gelegenheid (lees: als ze denkt zo iemand's aandacht te kunenn trekken om haar uit haar stal te halen Haha! ) . Op de lange termijn zal (intensief) weven denk ik wel licht schadelijk kunnen zijn voor de schouders/benen, maar het is zeker niet iets waar ik me druk om maak ik denk dat het te verwaarlozen is). Je zou kunnen proberen na te gaan waarom het paard weeft... als het uit verveling is dan kan je hem/haar wellicht wat te doen geven (bv hooi in een net, daar zijn ze toch langer mee zoet), een equiball met brokjes, een boomstam om aan te knagen...) Escala is aanzienlijk minder gaan weven sinds ze meer te zien/doen heeft. Voorheen stond ze in een geheel dichte binnenstal en nu staat ze in een uitloop buitenstal waar ze altijd wel iets heeft om naar te kijken. Verder zorg ik er voor dat ze zoveel mogelijk uit haar stal komt, 's zomers heeft ze de hele dag weidegang, nu in de herfst heeft ze indien het weer het toelaat van 11-17 weidegang en als het echt slecht wordt dan wordt ze 's ochtends in de trainingsmolen gezet en kom ik 's avonds zelf. En als vriendinnen van me gelegenheid hebben dan gooien ze haar tussendoor nog even los in de losgooibak. Kortom; we zorgen voor zoveel mogelijk afleiding... en voor Escala geldt ook dat ze als ze veel beweging krijgt een stuk relaxter is Lachen .

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:44

wat ook scheelt is rust in de stal, wij hebben bij ons op de pensionstal vroeger een wever gehad, die begon heel erg als er veel mensen waren.
zodra iedereen weg was hield ze op.

nadat we haar in een van de achterste stallen gezet hadden was het probleem ene heel stuk midner, zowiezo ook omdat niemand het zag en ze zo niet op haar kop kreeg.(mensen doen dat toch wel...)

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:13

Weven kan wel schadelijk zijn, het constante bewegen van het bovenlichaam op de voorbenen (kan) slijtage geven.
Je praat dan meestal over jaren dat dit paard het doet en sommige doen het nog als ze een weefrek hebben want dan gaan ze er gewoon achter staan.
Op het land gaat het met de meeste paarden wel goed maar als ze dan weer op stal komen gaan ze gewoon weer verder.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:51

Goed zal het vast niet zijn, maar ik geloof ook wel dat het allemaal een beetje overdreven wordt.. Ik heb ook een wevertje, ze doet het niet zo erg. Ik denk dat het belangrijk is om eens goed uit te zoeken onder welke omstandigheden je paard meer weeft. bij mijn pony zijn dat:
- stress, er zijn een paar paarden waarmee ze totaal niet overweg kan, daar raakt ze erg opgefokt van.. ik zet haar op stal dus het liefste naast paarden waar ze goed mee overweg kan, gelukkig zijn die er ook genoeg Lachen
ze kan er ook slecht tegen als er de hele dag paarden voor haar neus voorbij lopen, of als er constant mensen voorbij lopen. daarom staat ze helemaal achterin, daar staat ze duidelijk het prettigst.
- aandacht.. als ik om het hoekje gluur in de stal staat ze nooit te weven. pas als ze mij gezien heeft en ik geef haar even geen aandacht begint ze te weven.. of 's ochtends vroeg als ze het land op mogen en het duurt haar te lang Lachen
- hengstigheid, Evita weeft zelden als ze niet hengstig is! tijdens de hengstigheid is het wat erger

verder heeft Evita veel beweging nodig, ze moet lekker haar energie kwijt zijn en overdag naar buiten.
ze heeft een grote stal met veel stro, contact met andere paarden en speeltjes, zodat ze lekker lang bezig is. op deze manier heb ik het weven denk ik wel tot minimaal terug kunnen brengen, het is veel erger geweest!
binnenkort gaat ze naar een buitenbox met een weefrek, naast haar vriendje en ook helemaal achterin.. ik ben benieuwd hoe dat gaat!

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:32

Kristal heeft ook de neiging om te weven, vooral bij drukte op stal of spanning. Spanning voordat ze naar buiten mag of voor het voeren. Als ze helemaal alleen op stal staat en ze de kudde niet meer kan zien doet ze het ook. Soms wilde ze het ook wel doen als ze de trailer zag en wist dat ze erop moest Lachen
Ze staat heel veel buiten en daar doet ze het niet. Ook heb ik hooinetten in de stal gehad en zo'n jollybal met voer erin tegen de verveling. Maar eigenlijk is het niet echt verveling, meer spanning en aandacht vragen als mensen druk doen bij stal.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:06

Weven is een onnatuurlijke beweging en als ze het vaak doen kan het slijtage aan de voorbenen veroorzaken. Ze verplaatsen immers steeds hun gewicht van het ene naar het andere been. Sommige paarden doen het ook met een weefrek, ze gaan dan gewoon wat meer in de box staan. Kan ze andere paarden zien? Anders helpt het wel eens om een spiegel op te hangen zodat ze zichzelf ziet.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 20:28

Ze kan inderdaad andere paarden zien. Ze staat in een box die over het hele erf uitkijkt.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:30

vikki schreef:
Op het land of in een paddock zal ze denk ik bedoelen... .


Dat bedoel ik idd ja....het is toch gewoon een manier om in trance te raken?
Paard voelt zich niet op zijn gemak, of de prikkels zijn te veel aanwezig....niks handiger dan even van 'de wereld te kunnen verdwijnen'.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:16

mickey doet het soms ook welleens,meestal nergeer ik het,maar soms kan ik me er echt vreslijk aan ergeren Haha!

ik heb ook welleens gehorod dat het schadelijk kan zijn voor de voorbenen maar of het waar is weet ik niet.

op mijn oude stal stond ook een paard wat weefde,mensen hadden dat tegen de eigenaar gezegd,en die deed er niks aan en werden ze kwaad erom.
snap niet waarom ze er kwaad om worden of wat ze er tegen willen doen?

ja mischien een weefrek,maar helpt bij super veel paarden niet,zoals mijne die weeft in de stal Haha!