[AR] ervaringen met kunststof tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

[AR] ervaringen met kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 08:41

ik zag laatst op de utrechtse paardendagen een mooi kunststof tuig voor een mooi prijsje. (99 euro) ergens begrijp ik dit niet helemaal. kan dit nou echt goed zijn dan?
wie heeft er ervaringen met kunststof tuig? wat kost een redelijk kunststof tuig? en waar verkopen ze die tuigen?
ik ben op zoek naar een wat "goedkoper" pony tuig omdat ik mijn verzorgpony voor de wagen wil zetten. voor mijn paard heb ik een leren tuig maar ja dat past niet. zou zo'n kuststof tuig wat zijn?

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:09

wat voor pony verzorg je? Ik heb een nieuw kunsstof tuig maar het is helaas te groot. Nadeel hiervan is dat ik het niet kleiner kan maken

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:32

Kunststof tuig voor die prijs? Of nijlon tuig? Voor die prijs verwacht ik eigenlijk niet zo veel goeds omdat het kunststof wat voor tuigen wordt gebruikt nogal specifiek is anders zweet een paard er teveel onder of hij loopt zich stuk. Persoonlijk vind ik kunststof niet mooi. Tuig moet leven. Okee, het vetten is verleden tijd en je kan het zo afspuiten. Daarnaast is het ook licht van gewicht dus makkelijk te tillen en voor het paard dus ook comfortabel. Nou weet ik dat de Zilco tuigen pittig aan de prijs zijn dus denk ik niet dat je voor 99 euro een goed tuig heb.
Geef mij maar leer!

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 13:39

ik verzorg een pony van ongeveer 1.39 hoog.

ik denk idd dat het een nylon tuig geweest is... van dat halsterspul zeg maar. zilco ken ik.... een fijn merk maar ja idd erg duur.....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:39

Ik heb geen kunststof tuig en zal het ook nooit willen hebben.
Ten eerste ademt het niet, dus je paard zal ik zich altijd doodzweten onder het tuig, wat vaak de oorzaak is van het doorlopen.
Daarnaast vind ik het ook niet mooi voor dressuur (dus waar ik het grotendeels voor ga gebruiken)
En het voordeel dat je het niet schoon hoeft te maken neem ik dan maar voor lief, die 1x per maand dat ik me tuig was voor me wedstrijden is genoeg om het leer goed te onderhouden (vorige tuig ging 20 jaar mee) en een kunststof tuig moet je toch ook schoonmaken. Tenminste, ik neem aan dat jij niet met een tuig dressuur wilt rijden incl. baggerspetters op de borst/strengen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:56

het zou voor mij gewoon voor de recreatie zijn... maar ik heb nog niet veel positieve ervaringen gehoord..... dus of het wat gaat worden...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:41

Wij hebben (beter gezegd Nico heeft) een kunststof tuig van Ideal. Die zijn nieuw heel wat duurder dan 99 euro behalve voor Nico die het bij een marathon gewonnen heeft Haha!

Op zich zijn we er heel erg tevreden mee, paard zweet er niet extreem onder, zeker niet meer dan onder leer, het is gemakkelijk te onderhouden en het ligt er gewoon goed op, nergens irritatie.
Nadeel is dat het snel slijt, we gebruiken het nu één seizoen en hier en daar begint het al te rafelen. Die rafels kan je wel weghalen maar uiteindelijk houdt dat een keer op natuurlijk. In die zin is het helemaal een duur tuig want het is niet veel goedkoper dan een lederen tuig maar gaat wel minder lang mee.
Voor mijn paard is er een lederen tuig van Ideal, ik vind het persoonlijk mooier maar ik heb er ook wel veel meer werk aan.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:12

Percy schreef:
Wij hebben (beter gezegd Nico heeft) een kunststof tuig van Ideal. Die zijn nieuw heel wat duurder dan 99 euro behalve voor Nico die het bij een marathon gewonnen heeft Haha!


Nadeel is dat het snel slijt, we gebruiken het nu één seizoen en hier en daar begint het al te rafelen. Die rafels kan je wel weghalen maar uiteindelijk houdt dat een keer op natuurlijk.


Bij ons in de buurt hebben enkele al een nieuw tuig gekregen ivm met het rafelen. Je altijd proberen, misschien kan je wel een deal voor een vollederen tuig maken.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:13

Percy schreef:
Wij hebben (beter gezegd Nico heeft) een kunststof tuig van Ideal. Die zijn nieuw heel wat duurder dan 99 euro behalve voor Nico die het bij een marathon gewonnen heeft Haha!


Nadeel is dat het snel slijt, we gebruiken het nu één seizoen en hier en daar begint het al te rafelen. Die rafels kan je wel weghalen maar uiteindelijk houdt dat een keer op natuurlijk.


Bij ons in de buurt hebben enkele al een nieuw tuig gekregen ivm met het rafelen. Je altijd proberen, misschien kan je wel een deal voor een vollederen tuig maken.

Onze welshjes worden met een kunstoftuig van Co Pater gereden. Erg makkelijk, voor en na de wedstrijd even de hoge druk eroverheen. Ze hebben eigenlijk nooit doorrijplekken maar het is wel een minder mooi gezicht dan een leder tuigje.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Durante

Berichten: 3251
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:34

Ik heb voor m'n welshpony ook een tuigje van kunstof,en het bevalt me prima,maar ik men ook alleen maar heel af en toe,en dan ook alleen maar recreatief.Wat ik wel een nadeel vind is dat er al zo'n metalen ringetje uit is,en die krijg je d'r ook niet zomaar weer op/in..Maar verder vind ik het wel leuk bij m'n pony lijken..

We zullen jullie nooit vergeten,Nora&Durante....

Profiel is in onderhoud.....

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:23

DendroFleur schreef:
Bij ons in de buurt hebben enkele al een nieuw tuig gekregen ivm met het rafelen. Je altijd proberen, misschien kan je wel een deal voor een vollederen tuig maken.


Dan is het een nylon tuig als het gaat rafelen.

Ik heb een menhoofdstel van Zilco en dat is er mooi en soepel en kan niet gaan rafelen.

Het is erg prijzig vandaar dat ik eerst alleen met het hoofdstel begonnen ben omdat mijn lederen hoofdstel niet goed zat.

Ik wil zeker nog eens het complete tuig van Zilco!

Ik ben het er niet mee eens dat een paard meer last heeft met het zwten met kunststof dan met leer, met leer zweten ze net zo hard en leer ademt ook niet.
Als je het tuig goed schoon houdt hoeft zweten geen probleem te zijn.

Kijk eens op www.letty.nl

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:02

Ik ken iemand die met kunststoftuigen van Paul Claessen rijdt.
Dat zijn mooie soepele tuigen die makkelijk schoon te maken zijn.
Ik weet dat hij heel tevreden is over de tuigen, maar er zal allicht verschil zitten in de verschillende merken!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:54

Ik zou voor een lederen tuig gaan, dat gaat veel langer mee, is makkelijker te repareren en kun je veel goedkoper kopen [ivm met levensduur]. Ook vind ik dit mooier staan bij de meeste paarden. Veel succes met het uitkiezen van een tuig!

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:06

patsur schreef:
Ik zou voor een lederen tuig gaan, dat gaat veel langer mee, is makkelijker te repareren en kun je veel goedkoper kopen [ivm met levensduur]. Ook vind ik dit mooier staan bij de meeste paarden. Veel succes met het uitkiezen van een tuig!


Ben ik het niet mee eens!
Zilco is zelfs vele malen sterker dan leer en eventueel goed te repareren.

Ook is er niet veel onderhoud aan nodig behalve goed schoonmaken met een sponsje of doekje.

Ik ben het mee ens dat dat nylontuig (zonder de coating die Zilco wel heeft) niet mooi staat.

lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:08

BR heeft ook een mooi kunst lederen tuig. Alleen maar voordelen, geen nadelen. Informeer daar eens naar Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:29

Iets heeft altijd nadelen....lijkt me een heel erg bijzonder tuig als er totaal nergens een nadeel aanzit.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:22

ik heb ook zo'n kunstoftuig!! en het is echt geweldig als je gewoon wat recreatief rijdt!! je hoeft het nooit te poetsen en is heel sterk!
1 nadeel vind ik dat de dikte van de riempjes niet breder wordt als het tuig groter wordt. dus dan krijg je hele dunne riempjes op een heel groot paard.
ik heb het op een shetlander liggen en ben er erg over te spreken! zeker voor die prijs! leuk om te beginnen!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:24

lisette79 schreef:
BR heeft ook een mooi kunst lederen tuig. Alleen maar voordelen, geen nadelen. Informeer daar eens naar Knipoog


Dat is volgens mij nog duurder dan Ideal tuig. Scheve mond

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:45

Ik heb van de week bij de Bolhoed in Belgie het nieuwste kunststof tuig van Ideal gezien.
Ik ben er weg van!
Het is soepel en het is bijna niet van echt leer te onderscheiden!

Alleen is dan nog even de vraag hoe het in het gebruik blijft...

Ik geloof dat een enkelspantuig rond de 900 euro kost.

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:56

Citaat:
Ik wil zeker nog eens het complete tuig van Zilco!


Ik heb nu het hele zomerseizoen gereden met het ZILCO Letty’s Design Profi lijntuig. Wel heel prijzig, maar kwalitatief super en ook nog eens heel mooi.

Ik ben er zeer tevreden over. Ik was het regelmatig af met een spons met zachte zeep en het ziet er geweldig uit. Het is heel licht, wat met mijn slechte handen heel belangrijk is. Als ik met inspannen al met zware tuigage loop te sjouwen, heb ik daar met mennen last van.

Ons mooie lederen BR tuig hangt eerlijk gezegd al een heel seizoen ongebruikt in de tuigenkamer ...

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:04

Ik heb net even gekeken op de site van Ideal. Dat nieuwe Ideal LeatherTech combinatie tuig lijkt als twee druppels water op mijn tuig ....

Webshop - digital art: MoTekent

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:24

MoniqueT schreef:
Ik heb net even gekeken op de site van Ideal. Dat nieuwe Ideal LeatherTech combinatie tuig lijkt als twee druppels water op mijn tuig ....


dan hebben we dezelfde smaak... Haha!

mag ik vragen wat het tuig kost dat jij hebt?

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:55

Heb je ge-pbt ... is wat duurder dan Ideal ...

Webshop - digital art: MoTekent

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:15

MoniqueT schreef:
Heb je ge-pbt ... is wat duurder dan Ideal ...


dank je! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers