Schijnzwangere hond..en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Schijnzwangere hond..en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 16:13

Het is lang geleden..laatste keer was toen we onze Sjakie (toen kitten) kregen. Die heeft Branca 3 weken melk gegeven.
Net merkten we op dat er melk uit haar tepels komt.
Ik vond haar al wat opdringerig, maar dacht dat het kwam doordat ze 1,5 week in een pension heeft gezeten. Sinds woensdag is ze terug.

Ik zie ook al dat ze met haar staart tussen haar benen loopt, erg vreemd voor haar!
Er komt dus melk uit de tepels en ze gooit haar dekentje in de mand elke keer ondersteboven. (en ik maar recht leggen Verward )

Net was het hoogtepunt: we nemen altijd een nieuwe knuffel mee vanuit vakantie.. nu ook, een soort rups met 10 pootjes. Ze kwam die brengen. Mijn vriend deed net of het een puppie was, duwde deze zachtjes tegen haar buik, PLOF! daar lag ze op haar zij.. meteen in melk-geef-houding. Rolleyes

Oh Bloos! ..gelijk gestopt.
Dat zegt nu dus alles.

Hoelang duurt dit ook alweer en wat kan je er zelf aandoen?
(kamferspiritus erop helpt niet)

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:04

Onze hond heeft dit ongeveer 3 a 4 keer per jaar....ook melk uit de tepels, steeds het dekentje op frummelen, janken en heel aanhankelijk zijn en inderdaad ook heel snel in de melkgeefhoudiung, wij doen er eigenlijk nooit iets aan en na 2 weken is het meestal vanzelf over......
Ik zou dan niet meer echt zo'n knuffel geven, misschien krijgt ze het daarvan, bij onze hond is het omdat de andere hond loops is.

Ik zou gewoon even wachten en in vervolg geen knuffel meer geven (nu afpakken lijkt me ook niet zo) een bal is ook een leuk speeltje...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:19

Even naar de DA gaan, die heeft pilletjes om de melkproductie te stoppen. Veel beweging is ook goed, daar gaat het vaak wat sneller van over. Waarschijnlijk komt dit wel terug na de volgende loopsheid. Als ze het eenmaal gehad hebben dan blijft het vaak terugkomen. Vaak tussen de 5 en 10 weken na de loopsheid geloof ik.

Arme Branca, slepen met de knuffels enzo.....sneu voor haar. Misschien is steralisatie toch een idee.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:23

mijn hond heeft gelukig toen ze nog loops kon worden,geen last gehad van schijnzwanger.Maar de hond van me nichtje wel.Ze hebben al haar speeltjes (dacht ze dat het haar jongen was) weg gedaan.Het is best zielig want ze was de hele dag aan het zoeken.Maar de volgende dag was het over. ik denk dat het zelfde helpt als bij een kat. is het nouw een kat of een hond Verward komt er ff niet uit ben vandaag niet zo goed bij.Ben blond

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:25

lees de titel niet goed,Snap het al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:25

Ik zou haar zelf laten castreren, dan heb je er gewoon geen last meer van en loop je ook geen kans op een baarmoeder onsteking.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:44

Inderdaad laat haar castereren.
Dan heb je er geen last meer van. Al neigt mijn hond na haar castratie nog wel naar schijndracht eigenschappen Verward
En dan vooral niet die knuffeltjes geven, daar wordt het erger van.
Maar de schijndracht word met de keer erger en dan krijg je meer kans op baarmoeder ontsteking etc, dus de castratie is de beste oplossing.

Nieuw profiel! Eindelijk

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:53

ikzelf heb mijn teef ook laten castreren, ben je in een keer overal vanaf.
Dat is nog een betere optie inderdaad.

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:19

Ja maar daar kleven ook soms risico's aan. Ben aan het studeren voor DA assistene. Het lig er aan wat voor soort hond je hebt. Bij sommige honden rassen kan het tot incontinetie leiden (hoeft niet). Als je je teef niet laat helpen (dus castreren) Dan is er ook nog lijd een rissico voor tumoen in de melkklieren.dit komt doordaterbij elke loopsheid hormonen worden aaangemaakt. Als ze keerop keer deze hormonen aanmaakt kan het oplatere leeftijd leiden tot melkklier tumorenen.

Hier een stkje van een site afgehaald:

Melkkliertumoren
Inleiding
Melkkliergezwellen zijn de meest voorkomende gezwellen bij de hond. Ze kunnen zowel goed- als kwaadaardig zijn. Bij de teef voelen we knobbels onder de buik in de buurt van de tepels.

Voorkomen
De aandoening komt bijna alleen bij de teef voor. De dieren zijn gemiddeld 10 jaar als de gezwellen ontdekt worden. Meestal zijn de teven niet gesteriliseerd. Teven die rond de eerste loopsheid gesteriliseerd zijn lopen het minste risico op deze gezwellen.

Oorzaak
De oorzaak is, zoals bij ieder gezwel, een ontsporing van de normale celgroei. De groei van de cellen wordt door het lichaam strak in de hand gehouden. Er mogen er niet te veel of te weinig zijn. Bij gezwellen gaat de groei ongeremd door met alle gevolgen van dien. Hormonen spelen een belangrijke rol bij melkkliergezwellen. Daarom komen er bij gesteriliseerde teven (dan zijn de hormonen producerende eierstokken verwijderd) veel minder gezwellen voor.

Diagnose
Het is niet zo moeilijk om vast te stellen of een dier gezwellen in de melkklieren heeft. Onder de buik, in de buurt van de tepels, zijn dan onderhuidse knobbels voelbaar. Het is helaas aan de buitenkant niet te zien of een knobbel goed- of kwaadaardig is. Een extra probleem is dat melkkliergezwellen goedaardig kunnen beginnen maar later toch kwaadaardig kunnen worden. Bij honden is ongeveer 50% van de melkkliergezwellen goedaardig. Bij het onderzoek letten we op grootte, plaats, aantal, verplaatsbaarheid, en of de lymfeknopen ook gezwollen zijn. Het is mogelijk om door het wegnemen van een stukje weefsel vast te stellen om wat voor soort gezwel het gaat. Nadeel is dat het gezwel zelf blijft zitten zodat vaak een tweede operatie nodig is. Bovendien weten we dat een goedaardig gezwel later toch nog kwaadaardig kan worden. Reden voor ons om in de meeste gevallen al het afwijkende weefsel weg te nemen. Daarnaast kunnen we lymfeklieren en longen op eventuele uitzaaiingen controleren. Dit kan door een stukje weefsel uit de lymfeklieren met een naald weg te nemen en microscopisch te onderzoeken. De longen kunnen door middel van röntgenfoto's worden beoordeeld. Helaas is het niet altijd mogelijk om vast te stellen dat er uitzaaiingen zijn. In een vroeg stadium zijn ze zo klein dat we ze op dat moment niet kunnen opsporen.

Behandeling
Als er geen uitzaaiingen te vinden zijn dan is behandeling altijd zinvol. Zeker bij kwaadaardige gezwellen geldt dat hoe eerder ze weggehaald worden des te groter de kans op genezing is. Als er al uitzaaiingen zijn is genezing niet meer mogelijk. Het is wel mogelijk om de hond na de operatie met medicijnen te behandelen om zo het leven van de hond te verbeteren en eventueel te verlengen (afhankelijk van het soort gezwel gemiddeld een jaar). In tegenstelling tot mensen worden honden niet misselijk en krijgen ze geen haaruitval. Het is een fabeltje dat gezwellen harder gaan groeien als er aan geopereerd wordt en dat je ze daarom beter kunt laten zitten. Bij de operatie worden de tumoren met omringend weefsel ruim weggenomen om zeker te zijn dat al het afwijkende weefsel verwijderd wordt. Soms zullen we proberen om een complete melklijst met bijbehorende lymfeknopen te verwijderen. Dit betekent dat we alle melkklieren aan een kant wegnemen. Op deze wijze voorkomen we dat we weefsel laten zitten waar ook weer gezwellen in kunnen ontstaan.

Samenvatting
Knobbels in de melkklieren van honden zijn in 50% van de gevallen goedaardig. Hoe vroeger u erbij bent des te groter de kans dat uw hond weer helemaal te genezen is.

onderschriftloos

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:21

Van AM naar BB.

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:37

Hmm de hond van mijn oppas was voor het sterrliseren nooit schijnzwanger, maar daarna constant, dus dat is ook geen garantie, maar zo'n groot probleem is schijn zwanger naar mijn gevoel niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:37

Die knuffels moet je bij haar wegnemen, want die stimuleren de schijnzwangerschap. Het schijnt ook dat teefjes die wel eens schijnzwanger zijn een grotere kans hebben op baarmoeder onsteking. Het beste wat je zou kunnen doen is de eierstokken laten verwijderen, of een nestje fokken.

De hond is de betere mens

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 12:24

Branca (mechelaar) is 7,5 jaar. Is dat nog een goede leeftijd voor baarmoederverwijdering of eierstokkenverwijdering?
Heeft iemand een idee wat eea kost?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:27

dat verschilt per dierenarts, en dat verschil kan heel erg groot zijn.
Laten we het houden op tussen de 125 en 225 euro.
Ik zou even rondbellen als ik jou was. Wij hebben het in Dommelen laten doen, maar we waren duurder uit ivm pups, je weet wel.....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 00:03

Heb je al rond gebe;d voor de castratie ?
Hoe is het nu met haar, nog steeds van het padje ?


Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 00:09

Nee... nog onduidelijk. Hadden we, evt., denk ik ook eerder moeten doen.
Nog steeds melk een vraag om aandacht. Verder minder gerommel.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT, Googlebot, OmgiliBot en 75 bezoekers