de nageboorte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

de nageboorte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 09:56

wie heeft er dit jaar of andere jaren problemen mee gehad.

mijn merrie heeft er vorig jaar problemen mee gehad.
ik geef haar nu uit voorzorg kamille, framboos en foenegriek.
wat geven jullie?


michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:49

Hoi,

mijn paard heeft er ook problemen mee gehad. Het veulen was helaas mismaakt geboren, dus daar was niets meer aan te doen, maar de dierenarts was geweest en had gezegd dat ik haar minimaal twee keer per dag moest temperaturen, en bij 38,5 haar moest bellen. Nou ik de eerste dag natuurlijk vier keer getemperatuurd, en om 20.00 uur had ze 38,4 Dus ik al een beetje gestrest. Na een kleine anderhalf uur nog een keer naar haar toe en toen had ze al 39,6 dus ik de dierenarts gebeld en die kwam meteen. Nou dat was nog geen half uur laret en toen had ze al 40,0. Bleek dat er nog een stukje nageboorte in zat. Best een ervaring want als je daar te laat bij bent dan kan je paard ook al dood zijn. of evt. Hoefbevangen zijn.
Gelukkig is alles weer goed gekomen met haar. Want zoiets gun je niemand dat iemand zijn of haar paard verliest doior zo'n "geintje".

Groetjes en veel succes.
Michele

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:56

Bij Zio komt de nageboorte al sinds haar 5e veulen er niet meer spontaan af (dit jaar wordt haar 11e geboren). Ik bel standaard 's ochtends vroeg de veearts, ze veulent meestal tussen 4 en 7, en dan komt ie nog voor spreekuur. Dit jaar geef ik haar ook framboos en foenegriek, hopelijk bevordert het de nageboorte een beetje.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 15:55

michele schreef:
Hoi,

mijn paard heeft er ook problemen mee gehad. Het veulen was helaas mismaakt geboren, dus daar was niets meer aan te doen, maar de dierenarts was geweest en had gezegd dat ik haar minimaal twee keer per dag moest temperaturen, en bij 38,5 haar moest bellen. Nou ik de eerste dag natuurlijk vier keer getemperatuurd, en om 20.00 uur had ze 38,4 Dus ik al een beetje gestrest. Na een kleine anderhalf uur nog een keer naar haar toe en toen had ze al 39,6 dus ik de dierenarts gebeld en die kwam meteen. Nou dat was nog geen half uur laret en toen had ze al 40,0. Bleek dat er nog een stukje nageboorte in zat. Best een ervaring want als je daar te laat bij bent dan kan je paard ook al dood zijn. of evt. Hoefbevangen zijn.
Gelukkig is alles weer goed gekomen met haar. Want zoiets gun je niemand dat iemand zijn of haar paard verliest doior zo'n "geintje".

Groetjes en veel succes.
Michele


eeee wat erg. ik heb ook wel angsten dat hij/zij vermaakt is, maar ik hoop echt heel hard van niet en waarom zou het, maar wat een verhaal zeg. je moet wel heel bang geweest zijn.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 15:56

Tiffy schreef:
Bij Zio komt de nageboorte al sinds haar 5e veulen er niet meer spontaan af (dit jaar wordt haar 11e geboren). Ik bel standaard 's ochtends vroeg de veearts, ze veulent meestal tussen 4 en 7, en dan komt ie nog voor spreekuur. Dit jaar geef ik haar ook framboos en foenegriek, hopelijk bevordert het de nageboorte een beetje.


kun je me het laten weten?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 16:19

Al een paar weken geef ik Mika ook kruiden van de paardendrogist die o.a. citroenmellise, basilicum, zeewier, kamille, foenegriek, brandnetel en framboos bevatten.
Het heet Mare Care en schijnt de melkproduktie en de bevalling te bevorderen, speciaal voor merries die een eerste veulen krijgen of eerder problemen hebben gehad met bevalling/nageboorte.

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 12:54

Mika schreef:
Al een paar weken geef ik Mika ook kruiden van de paardendrogist die o.a. citroenmellise, basilicum, zeewier, kamille, foenegriek, brandnetel en framboos bevatten.
Het heet Mare Care en schijnt de melkproduktie en de bevalling te bevorderen, speciaal voor merries die een eerste veulen krijgen of eerder problemen hebben gehad met bevalling/nageboorte.


Ja dat ken ik.
Maar ik vond het te duur voor wat je er voor kreeg, dus heb ik de kruiden die het belangrijkst zijn apart gekocht.
Kamille voor reiniging van de baarmoeder
Framboos voor de melkproductie en het er goed afkomen van de nageboorte
foenegriek voor melkproduktie en het goed afdkomen van de nageboorte

Kamille en framboos versterken elkaars werking trouwens.


nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:09

bij osn duurde het 1,5 uur..was bets eng..maar toen het veulen begon te drinken was het er binnen een half uur..
ik heb gelezen dat het heel slecht is al het er niet op tijd uit is!!

Groetjes Nicole

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-02 12:01

nicolietje schreef:
bij osn duurde het 1,5 uur..was bets eng..maar toen het veulen begon te drinken was het er binnen een half uur..
ik heb gelezen dat het heel slecht is al het er niet op tijd uit is!!


dat klopt. de merrie kan eraan kapot gaan als je er niet optijd bij bent.
als het veulen gaat drinken is dat de prikkel om de baarmoeder nog eens samen te trekken waardoor de nageboorte eraf zou moeten komen.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 12:21

ja dat stond laats in de IDS..
ik was blij dat het er was!! en als het niet komt moet je volgens de DA iets zwaar aan de navelsteng hangen, bijv. een zakje met een nat washandje..

Groetjes Nicole

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 21:39

phoenix4ever"]
[quote="Tiffy schreef:
Bij Zio komt de nageboorte al sinds haar 5e veulen er niet meer spontaan af (dit jaar wordt haar 11e geboren). Ik bel standaard 's ochtends vroeg de veearts, ze veulent meestal tussen 4 en 7, en dan komt ie nog voor spreekuur. Dit jaar geef ik haar ook framboos en foenegriek, hopelijk bevordert het de nageboorte een beetje.


kun je me het laten weten?
[/quote]

Ik wil het je wel laten weten als het niet te laat is, want Zio veulent dit jaar pas eind juni/begin juli Haha! .

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 07:44

Mijn merrie heeft er vorig jaar 5 uur aangestaan! Eerst met injecties geprobeerd, maar dat werkte niet. Hij heeft de nageboorte er uiteindelijk uit gepeld. Daarna de merrie weer injecties gegeven om de baarmoeder te laten krimpen en om evt. bloedingen te stoppen. Ik heb haar goed in de gaten gehouden en alles verliep zonder problemen. Volgend jaar bellen we na de bevalling direct ome dokter..... *LOL*

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 09:59

FlyingHigh schreef:
Mijn merrie heeft er vorig jaar 5 uur aangestaan! Eerst met injecties geprobeerd, maar dat werkte niet. Hij heeft de nageboorte er uiteindelijk uit gepeld. Daarna de merrie weer injecties gegeven om de baarmoeder te laten krimpen en om evt. bloedingen te stoppen. Ik heb haar goed in de gaten gehouden en alles verliep zonder problemen. Volgend jaar bellen we na de bevalling direct ome dokter..... *LOL*


Gebruik je volgend jaar ook kruiden of weet je dat nog niet. bij ons ging het net zo als bij jou.

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:37

Ik heb het 2 jaar geleden gehad en toen wou mijn merrie niet gedekt worden. Dus vorig jaar weer geprobeert 6 weken bij de hengst gelopen, maar niet drachtig. Dus wij hebben gevraagd wat het was aan iemand. Toen heeft diegene gezegt als de nageboorte te laat komt kan het zijn dat er een vuiltje ofzo in de baarmoeder zit en dat ze dan niet drachtig word dus dit jaar word dat eruit gezogen en weer gedekt.

Silvester staat TE KOOP!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers