Drachtige merrie scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Drachtige merrie scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 12:52

mijn merrie zit alweer volop in het winterhaar en het is dus weer tijd om te scheren.
Nou heb ik 1 probleem het is een muts met scheren ,ze is niet echt bang voor het scheren op zich maar kan echt zeuren op de in haar ogen vervelende plekken.
Tot nu toe heb ik haar dus sedalin gegeven met scheren maar nu ze drachtig is lijkt me het niet echt handig.
Wie heeft dit ook aan de hand met zijn merrie rij nog volop dus het is geen optie om het maar een jaartje over te slaan .(zweet echt flink na)
heb het maar hier geplaatst omdat de meeste mensen met een drachtige merrie hier komen Tong uitsteken

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:17

Waarom scheer je haar (vind het nu erg vroeg) en hoeveel maanden is ze.
Want als ze straks al vroeg in het seizoen moet bevallen is een deken niet handig.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:20

Ik heb Fleur ook gewoon geschoren. En gewoon op tijd afbouwen met dekens, zodat ze niet met deken moet bevallen..

Over Sedalin durf ik niets te zeggen. Misschien even aan je DA vragen?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:19

sedalin moet je absoluut niet geven aan een drachtige merrie, zelfs als ze een veulen aan de voet hebben zijn de meeste dierenartsen hier falikant op tegen.
Het zou ernstige schade aan lever en nieren geven van het veulen.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:15

Als je veulen vroeg in het voorjaar komt, zeker niet doen. Dan moet je een paard zonder goede vacht al zonder deken zetten, lijkt me niet echt prettig.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 00:32

ik zit dus met hetzelfde dilemma. Een van mijn merries is drachtig en moet rond 22 april bevallen, ben vroeg begonnen met dekens in de hoop niet te hoeven scheren...lijkt me niet echt handig dat ze onder een dikke deken staan als ze moeten bevallen...

Als Polly niet had verworpen had ik ook nog een probleem gehad, die moest namelijk al eind maart en die had ik dus niet willen scheren, maar die schuurt zich nu op stal al helemaal open, dat doet ze na het scheren dus niet meer...weer een puntje om de volgende keer rekening mee te houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 00:36

Hoe reageert ze op de praam? En wat zijn de in haar ogen vervelende plekken? Kun je daar omheen, of desnoods daar het haar laten zitten?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:47

Of misschien kun je zo'n gedeeltelijk patroon (jachtpatroon oid) kiezen ipv helemaal kaal?

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:48

Sedalin mag zelfs niet meer....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:54

gabyfedde schreef:
Sedalin mag zelfs niet meer....

Nee ... en ik ben er sowieso niet voor om een drachtige merrie zoiets te geven als het niet nodig is. En in dit geval is het naar mijn mening niet echt nodig. Het wordt anders als het bv. om een dierenartsbehandeling gaat.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 15:08

hoho geef toch al aan dat ik haar geen sedalin ga geven ben prima op de hoogte van neveefecten van sedalin.
Ze is pas eind mei begin juni uitgerekend dus daar geen problemen wat betreft het scheren dekens zijn er dan allang vanaf.
Was alleen beniewd of er mensen met hetzelfde probleem zaten het is een echte teddybeer en blijft dus echt te lang nat.
Omdat ze nogal kan draken wil ik het scheren beperken dus idd ga haar niet pesten maar sommige gedeelten moeter er toch af (liezen benen ed)
Hou het dus ook bij een praam en bij een jachtpatroon.
En ja is idd erg vroeg maar ze zit nu eenmaal vroeg in haar winterhaar (vorig jaar nog vroeger moeten scheren)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:01

Honey was in dekenmodel geschoren en kreeg 10 april een veulen. Ze was toen net onder deken vandaan. Met dekenmodel kan je toch eerder de dekens aflaten

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:25

hey, ik heb Stella wel geschoren afgelopen winter, die had me toch eem haar... Ik heb haar Rescue remedie (homeopatisch) gegeven en de praam opgedaan. En ik heb de echte lastige delen gewoon overgeslagen. Ik heb begrepen van de DA dat het vooral de laatste maand niet te spannend of te eng moet worden voor een merrie, maar als ze in juni bevalt kan je haar best wel scheren nu hoor. (alleen is NU idd al best wel voreg, straks moet je twee keer deze winter...)

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 19:52

Teigetje008 schreef:
hey, ik heb Stella wel geschoren afgelopen winter, die had me toch eem haar... Ik heb haar Rescue remedie (homeopatisch) gegeven en de praam opgedaan. En ik heb de echte lastige delen gewoon overgeslagen. Ik heb begrepen van de DA dat het vooral de laatste maand niet te spannend of te eng moet worden voor een merrie, maar als ze in juni bevalt kan je haar best wel scheren nu hoor. (alleen is NU idd al best wel voreg, straks moet je twee keer deze winter...)


Normaal moet ik 3x scheren het is dat ik weet dat het een paard is wat betreft haar doet ze beter door voor een lekkere wollige pony.
Ik probeer het ook nog uit te stellen maar het is al heel vervelend nu.
Denk ook dat ik de rescue ga gebruiken (gebruikte ik voordien ook tijdens spannende dingen voor haar en mij Knipoog )
Ach we zullen zien probeer nog even te wachten en idd ja normaal gaat ze helemaal kaal nu laat ik haar hoofd ed gewoon lekker zitten.