Iemand met een Schalkhaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Iemand met een Schalkhaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 13:22

Ik heb 2 jaar een merrie van Schalkhaar gereden. De moeder was een tuiger. Nou schijnt het, heb ik gehoord, dat hengsten en ruinen van Schalkaar best fijne paarden zijn, leuke springers, maar dat zijn merries verschrikkelijke zeikers zijn, niet fijn mee te werken, tegendraads... ga zo maar door. Wie heeft/kent ook afstammelingen van Schalkhaar... en wat zijn je ervaringen met deze paarden? Wil nou wel eens weten of het waar is van dit typische trekje Haha!

Koe Marieke


fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:50

Een vrouw bij ons op de rijvereniging heeft een schalkhaar (L-jaargang) en dat is het beste paard dat ze ooit gehad heeft (dat zijn er nog wel wat, ze is 55 +) ze start hem in het M springen en ZZ-Zwaar dressuur! Het is een werklusige bruine ruin, met goede gangen en mooi front (niet superspectaculair)

black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 13:58

Dit paard was er een uit de J jaargang. Merrie dus... Jammer dat dat paard geen merrie is Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:28

Wat ik gezien heb zijn vreselijke hitten, een vieze nare hals erop en een enorme kaak erin. Dit fokt hij volgens mij nogal sterk door want ik heb dit ook gezien bij paarden waar Schalkhaar in de moederlijn voorkwam.
Qua beweging zijn ze ook niet heel apart.

black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 14:33

Klopt Haha! beweging mocht wel wat meer zijn. Maar Schalkhaar is oud springbloed, wat verwacht je dan... En de hals van mijn merrietje was prachtig hoor!! Tong uitsteken Komt waarschijnlijk door dat tuigersbloed dan. T was zeker geen lelijk paard, maar lopen kon wel wat meer.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:13

klopt ze zijn vrij zwaar gebouwd, maar heel erg plezierig in de omgang en zeker erg werklustig en bijna allemaal redelijk goeie springers,ik ben wel gecharmeerd van zijn nakomelingen!

black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 15:27

heeft dr ook iemand stomtoevallig een foto van een nakomeling??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:55

Ik heb nog eens een Schalkhaar (van pantheon xx?) gereden x Commandeur. HAd wel een weke rug maar was goed in de benen. Een heel bang paard maar eenmaal goed van vertrouwen kon je er alles mee doen. Ik hoorde dat een weke rug bij nakomelingen van deze hengst wel eens vaker voorkomt.

De hond is de betere mens

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 16:04

jah idd de nakomelingen die ik ken , sorry helaas geen foto's, die hebben allemaal een vrij weke rug ja, net zoals jazz fokt schalkhaar dit erg door.ook veel wit geeft meneer door , naar wat ik heb gezien, ze hadden allemaal grote onregelmatige blessen en 4 witte bandages Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:42

Van Schalkhaar ken ik er ook wel eentje, 12 jaar nu, bruin, kolletje, sokje zou kunnen. Niet zo grof en groot, maar wel snel de neiging om in 2-en te breken. Springen deed hij wel leuk.

black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 17:56

Mja... mijn bijrijdpaardje had een iets langere rug dan 'normaal'... maar niet breekbaar ofzo Haha! Enne... met dat witte heeft ze het iets minder getroffen Tong uitsteken 2 sokjes en een kolletje *LOL*

Desiree... was dat paard een merrie?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:19

mijn buurvrouw heeft een schalkhaar gehad, bruine forse merrie, echt een basis paard. Vrij eenkennig, en makkelijk is een ander verhaal....

wel een mooi paard, dat wel

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 21:04

Vriendin van me heeft een 8 jarige ruin van schalkhaar, echt een lastig karakter heeft ie. Ze rijd momenteel L2. Zal wel ff een foto plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding

Voor meer foto's zie profiel van nescio

black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 21:42

mmz. nog een moeilijke van hem dus. Wel een prachtpaardje zeg! Hij lijkt in niets op dat paard dat ik reed Haha! gangen niet, qua bouw al helemaaaal niet Tong uitsteken bloedmooi ding dit.. jammer van dat karakter dan!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:10

HIj is op stal en in de omgang wel braaf maar tijdens het rijden kan hij heel vervelend zijn, heeft gewoon gekke dingen. Ze rijdt bijvoorbeeld al een paar jaar bijna elke dag indezelfde binnebak en nog gaat hij niet door het doorgangetje van de kleine naar de grote bak.
Moet ze er af en dan loopt ie zo aan de hand mee. En meer van dat soort vage dingen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 06:44

haha k herken dat,ik heb een belisar en die heeft dat ook!!!en een zandigomerrie die heeft ook precies hetzelfde.sja een beetje karakter moet er wel inzitten vind ik!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 08:25

Mikju schreef:
Mja... mijn bijrijdpaardje had een iets langere rug dan 'normaal'... maar niet breekbaar ofzo Haha! Enne... met dat witte heeft ze het iets minder getroffen Tong uitsteken 2 sokjes en een kolletje *LOL*

Desiree... was dat paard een merrie?

nope, een ruin en hij heette in de papieren geloof ik Kommandeur maar ik noemde hem flash. Hij had een smalle bles geloof ik, klein hoofd, was iets van 1.67m en had lange witte sokken ongeveer tot zijn knieen. Heb nooit meer iets van hem vernomen sinds hij verkocht is. Heel jammer.

De hond is de betere mens

black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 16:55

obsession schreef:
HIj is op stal en in de omgang wel braaf maar tijdens het rijden kan hij heel vervelend zijn, heeft gewoon gekke dingen. Ze rijdt bijvoorbeeld al een paar jaar bijna elke dag indezelfde binnebak en nog gaat hij niet door het doorgangetje van de kleine naar de grote bak.
Moet ze er af en dan loopt ie zo aan de hand mee. En meer van dat soort vage dingen.


MEEN JE NIET *LOL* *LOL* Dit klinkt dus precies hetzelfde als dat paard wat ik reed Haha! Liep al 9 jaar in dezelfde bak naast dezelfde herten en NOG schrok ze er constant van! Op stal een superbeest... maar idd constant schrikken met rijden en buiten was het helemaal een ramp! Witte strepen durfde ze niet langs, hopen zand langs de weg, kilometerpaaltjes... Schijnheilig

nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:09

Steef schreef:
Wat ik gezien heb zijn vreselijke hitten, een vieze nare hals erop en een enorme kaak erin. Dit fokt hij volgens mij nogal sterk door want ik heb dit ook gezien bij paarden waar Schalkhaar in de moederlijn voorkwam.
Qua beweging zijn ze ook niet heel apart.
Bedankt steef enne met dat bewegen valt nog wel mee toch Knipoog

zeg je nee dan krijg je er twee.....!!!

noppes1
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:57

Hallo

Ik rijd voor de eigenaar van Schalkaar ( Hij is inmiddels overleden) in Schalkaar dus. En rijd ook een merrie uit de schalkaar en ook al een paar keer een Highline x Schalkaar van hun gereden en heb er geen problemen mee.
De nakomelingen zijn allemaal erg vriendelijk moet ik zeggen

noppes1
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:59

owjah en dat constant schrikken komt waarschijnlijk door de kruising met volbloeden


Sam22
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:05

Tss.... beetje rare reacties.... Ik heb ook een paard van Schalkhaar.... maarre in verre weg niet het paard wat jullie beschrijven dat zijn nakomelingen zouden zijn..... ik zal van de week wel even een foto plaatsen want van ZWAAR GEBOUWD kun je bij hem niet spreken.... verder is ie juist super braaf en een koele kikker bij het leven niet van zijn stuk te brengen.......er staan bij ons op op de hengstenhouderij wel zo'n 20 nakomelingen van hem en zijn allemaal net zo braaf...!!!!!!!! beetje gezwam hier dus...... aangezien ze maar het oordeel vellen over enkele dieren!!!!!!!!!!!!!!!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:29

Ik heb ook een schalkhaar gehad, het was een bruine ruin van 1.65, gek dier was dat , net een tuiger, maar wel een goed springpaard.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:11

Afbeelding

Dit is een 5 jarige schalkhaar x wagner welke ik in de verkoop gehad heb.
Was erg onzeker, maar goudeerlijk.
Kon maar heel gewoon lopen en springen kon hij absoluut niet.
Je bleef maar balken oprapen, hij zette gewoon niet af. Losspringen deed hij ook niet.

Heb hem als recreatiedressuurpaard verkocht.
Was verder geen rillerig paard ofzo.

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:12

Bij ons een paard op de manege...... Olga... (zie foto in me profiel ergens onderaan met een veulentje dr bij)!

Olga is een heel lief paard, knuffel paard... Een meid rijdt dressuurwedstryden met haar, en dat gaat heel goed.. ik dacht dat ze binnenkort naar de L2 gingen of M1 Verward

Verder een heel fijn paard, echt!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers