Voer voor volbloed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Voer voor volbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 14:31

Hai,

Ik heb een volbloedmerrie van 4 jaar oud(zie profiel).Vorige winter kreeg ze 3/4van een pak hooi,2scheppen mengeling ,2 scheppen gerst, bietenpulp en 1 kg wortels per dag.Daarbij liep ze ook nog eens van 10u tot 18u op de weide.Nu zit ik met het volgende probleem:Aangezien ik nu fulltime werk kan ze niet meer elke dag op de weide.(ik heb wel al afgesproken met een vriendin die ze een paar in de week keer buiten kan zetten,maar ze kan ook niet elke dag)Wat kan ik haar eventueel geven zodat ze wel rustig blijft als ze 2 dagen niet op de weide kan(ze wordt wel gereden)
Graag jullie mening

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?


marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:03

ik zie ik je profiel een paar ribbetjes Tong uitsteken dus ik zou haar idd wel wat meer geven.
ik heb ook een arabier.
en zij krijgt 2x per dag: 1schep zemelen, 1schep manegekorrel, 1/2schep maïs, 1/2schep melasse, 1/2schep mengeling en dan nog een handje structomix.
dat is niet nix ik weet het! maar we zijn haar op het moment aan 't bijvoederen. want ze stond hiervoor heel mager. en je kon haar ribben tellen Tong uitsteken

Schilderij van je eigen paard of huisdier? http://www.marjolebbe.be

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:24

volbloeden moet je juist niet teveel krachtvoer geven ze worden er heel snel druk van.

ik zou meer hooi geven.
teveel krachtvoer worden ze druk van...met als gevolg dat ze de energie niet kwijt kunnen en mager worden. klinkt raar, maar werkt wel vaak zo.

geef ze vier keer of liefst vijf keer per dag een portie hooi en twee keer krachtvoer.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:37

het is juist een kenmerk van een volbloed paard dat ze heel mager lijken, al het voer gaat in de spieren.

Je kan ze een beetje vergelijken met een greyhound Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:51

je kan het voer niet bazeren op het soort paard, je kan het beter bazeren op hoe het paard is, en wat hij altijd gekregen heeft, en hoe hij erop reageerd.

Ik zou wel minder bij gaan voeren, en meer ruwvoer geven, en eventueel een liksteen (mineraal en/of zoutsteen)

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:04

Kreeg ze 3/4 pak hooi per dag: dus zeg maar 3x daags 2 dikke plakken? Op de dagen dat ze binnen staat kan je tegen de verveling nog wat extra hooi geven. Zou in ieder geval dan niet meer krachtvoer geven, want dat werkt vaak averechts (drukker).

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 08:53

Op de foto's was ze juist terug van een dressuurtraining van 4 weken en daarom is ze daar zo mager.Ik kan ze maximum 3x per dag hooi geven want ik moet nog werken ook zieje Haha! toch bedankt voor de tips!

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:51

In ieder geval meteen stoppen met die bietenpulp!

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 09:52

Waarom?90% vd mensen waarmee ik gesproken heb,raden dit juist aan als buikvulling!

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:56

JE moet erg uitkijken met het voeren van dat spul. Vraag het gewoon eens aan je veearts na. Ik ben laatst nog naar een lezing geweest van Ben Horsmans en er werd erg gewaarschuwd voor bietenpulp. Ik heb afgelopen winter ook een voerprobleem gehad met mijn paard. Hij moest snel meer kracht krijgen en dikker worden. Hij moest op dat moment ook stevig werk verrichten (SGW). Ook toen heeft mijn eigen veearts gezegd om niet dat spul te gaan voeren.

Jouw paard gaat juist minder buiten komen en krijgt dan dus ook iets minder beweging. Dan heeft hij zeker geen bietenpulp nodig.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:59

ik heb zelf ook een volbloed.
en die krijgt 2 emmers wortels op een dag.
4 keer per dag wat hooi.
en een kilo (haver,biks, musli, een mengeling van alles)
Nu kan ze ook niet meer elke dag op de wei, soms maar een paar uurtjes.
En ook word ze niet elke dag bereden, maar dit gaat gewoon heel goed!

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 09:59

Mij is verteld dat er in bietenpulp niets van energie zitndat het enkel buikvulling is zoals zemelen.Maar ik ga het zowiezo eens vragen aan mijn veearts.

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

doublejoy
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:02

ik heb ook een arabier en geef hem s'ochtends 1 kilo biks en een halve schep muesli en dat s'avonds ook en 3 maal daags 2 kilo hooi...
ik heb hem nu pas 2 weken en het gaat goed
ik weet ook niet zo goed of dit het juiste hoeveelheid is

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:23

In zemelen zitten veel koolhydraten dus dat is echt niet alleen maar buikvulling,
ruwvoer is buikvulling!

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:21

Nimmedor schreef:
het is juist een kenmerk van een volbloed paard dat ze heel mager lijken, al het voer gaat in de spieren.

Je kan ze een beetje vergelijken met een greyhound Haha!


Verward Dacht het niet!!

Ik hou niet eens van Greyhounds.
En dan zou ik er toch 11 hebben staan?

www.csa-arabians.com
Gezocht: leuke en betrouwbare verzorg(st)er!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:33

Kuilgras worden ze moddervet van. Je kan beter meer kuil gaan voeren en de brok gelijk houden als je het dier zwaarder wil krijgen. Brok worden ze niet echt zwaar van.

Ruwvoer is niet alleen buikvulling.......tenzij slechte kwaliteit hooi.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:28

Ik zal maar niet zeggen wat mijn paard aan voer krijgt. Dan schrikken jullie je rot!!!

Volbloed of niet, er mag naar mijn mening best wat krachtvoer in hoor! Je kunt een paard wel gaan minderen omdat het een volbloed is en hij er heet van wordt, maar dat gaat natuurlijk nergens over. Daar zijn het volbloeden voor. Het is een jong paard en die hebben juist krachtvoer nodig. Oftewel bouwstenen. Ze moeten er nog op groeien. Ze verbruiken veel energie met rijden en groeien, dus ze hebben het echt hard nodig.
Eerder een schepje teveel, dan een te weinig. Als je het op een goede manier opbouwt is er niets aan de hand.

En tuurlijk, het heeft ook te maken met de training die hij krijgt, maar dan nog... een jong paard moet goed te eten krijgen...

Die van mij is nu net 5 en die staat flink in het voer. Dat ze dan wat drukker worden, ach ja...

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:08

Suel schreef:
Eerder een schepje teveel, dan een te weinig.


iets wat ik ook altijd jaren dacht,todat ik echt problemen ermee gingen krijgen,en genoeg rekeningen heb gehad van de dierenarts Knipoog

dus met je verhaal ben ik het echt niet eens.

zoals nimmedor al schreef,bij volbloeden gaat het voer snel in de spieren zitten.

liever licht wat ribben zien maar je paard heerlijk gezond in het vel,zonder teveel energie (dat zal ook niet prettig voor ze zijn,te veel energie)


en dan valt het me op dat sommige mensen al gaan schreeuwen en niet eens weten wat dit paardje van werk doet?

ik zou zelf als ik jouw was en je weet echt niet meer wat je met het voer moet doen,je dierenarts bellen,zeggen wat je van werk doet met hem en dan eens kijken hoe en wat met voeren.

als je paardje nu in de winter zoveel binnen moest staan,zou ik inplaats een extra schep brokken s'morgens een extra plak hooi geven.
sowieso beter voor de darmen en hij heeft dan langere tijd lekker wat te doen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:51

Als ze het voer echt nodig heeft om de goede 'díkte' te houden, voer dan heel veel maar met weinig erin.

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:54

Bel eens met Pardoes Aurora. Zij kunnen je goed advies geven over Marstall. Dat is een heel schoon voer dat je heel goed aan je paard kunt aanpassen.

Het leven is te kort, echt veel te kort om alle grenzen van je kunnen te bereiken
Maar op je eigen scorebord mag af en toe best een overwinning prijken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:09

Goede kuil en een halve kilo brokjes......

Hoe minder je gaat prutsen met eten, hoe beter het voor de paarden is. Uit ervaring!


Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:35

Tja, ik heb ook al jaren ervaring, maar ik heb nog nooit problemen gehad. Zolang het maar genoeg is. Ik blijf er bij dat een jong paard op zijn voer nog moet groeien. Was ie nou 12, dan zou ik zeggen oke, maar vergeet niet dat dit paardje pas 4 is.

Een kind in de groei moet ook goed eten.

Zolang de verhouding werk/voer maar goed is.

Enne, beautifull-mickey.... dat was bij wijze vanspreken. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

Het moet genoeg zijn. Niet teveel, maar ook niet te weinig.

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: posje, Rijsa, Trendiction en 176 bezoekers