niet meer op stro..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rvdvoort
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: zwanenburg

niet meer op stro..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 21:49

Hallo allemaal.
Het paardje van mn schoonzusje hoest best erg. De DA heeft geadviseerd
om hem van het stro af te halen. Wat is volgens jullie een goede bedekker en wat dan ook samen met de stro naar de mesthoop kan.
Groetjes Renate


Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:57

Vlas. Absoluut. Composteert veel vlugger dan stro, is absoluut stofvrij, de paarden eten er niet van (in tegenstelling tot hennep) en het absorbeert 5 tot 8 keer meer dan stro. Bovendien kan je er makkelijk mee werken : je moet maar 1 keer om de 3 maanden compleet uitmesten, als je dagelijks de ballen en de natte plekken verwijdert

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:07

koolzaadstro. Is stofvrij en kost niet vreselijk veel (ca. 6 euro per baal) . Neemt wel 2x zoveel vocht op in vergelijking met houtkrullen.

Noeska is de liefste

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:10

dan is vlas nog goedkoper : 5,95 €/baal van 25 kg. Stro balen wegen maar een goeie 15 kg.... soit.. ieder zijn keus Lachen

rvdvoort
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 14:17

Van vlas heb ik al meer goede berichten gehoord, maar mag dit dan ook met de andere mest (stro) afgevoerd worden.
Groetjes Renate

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:32

Wij gebruiken voor die paarden gewoon zaagsel.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:57

Zaagsel mag niet met de gewone mest afgevoerd worden. Vlas, hennep enz wel. Vraag het voor de zekerheid even aan degene die de mest komt halen dan weet je het zeker. Er stond trouwens pas een strooiseltest in de laatste test: ook wat hoeveel stof bevat enz.

c_alsemgeest

Berichten: 20590
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:29

Ik zou voor de Vlas gaan... bijna geen stof, ze eten er meestal niet van en kan gewoon afgevoerd worden.
de prijs valt ook erg mee

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:58

er is een strooisel test geweest in het maandblad BIT. Ze hebben verschillende soorten strooisels getest .

Vlas komt relatief als beste en goedkoopste uit de bus, bovendien is het bijna stofvrij. Het is milieu vriendelijk.

Kijk even op ecobodem.nl

Sigrid: In Belgie zou het eigenlijk nog goedkoper moeten zijn want dat vlas komt uit Belgie en/of Frankrijk.

rvdvoort
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 00:10

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het doorgeven aan mn schoonzusje.

Groetjes van Renate

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:46

let er wel op dat ze vlas niet opeten want dat veroorzaakt koliek !

als ze er van eet kan je het vlas besprenkelen met een oplossins van water met javel of dettol en dan blijven ze eraf

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 01:17


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:32

Ik kies voor rubberen matten! Heel hygiënisch en je hebt er weinig werk aan.

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:11

Mijn merrie hoestte altijd erg met weersveranderingen en dan zeker in het najaar als het buiten vochtig werd. Nu staat ze op vlas ipv stro en gaat stukken beter. Hoor haar bijna nooit meer hoesten tenzij het echt van heel mooi weer naar een rotdag gaat.

Nadeel: ze mesten het maar 1 keer per jaar helemaal uit bij ons op de pensionstal terwijl de stroboxen iedere week worden leeggehaald. Persoonlijk zou ik het vaker helemaal leeg halen. Drollen en pisplaatsen worden wel weggehaald maar er blijft altijd wel wat achter als je het niet zelf doet maar de stal...

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:03

Let met vlas wel heeeeel erg goed op dat het paard hier absoluut niet van eet, een eventuele koliek die ze hiervan krijgen is zeer ernstig.


Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:25

Verwar vlas niet met hennep : hennep wordt wel smakelijk bevonden door paarden, en daarom giet men er wel eens product op voor de paarden er in mogen. Van vlas blijven paarden echt wel af. Ze zullen hun neus er eens inzetten om te zien wat het is, maar dat is alles. Vlas is trouwens niet eens zo schadelijk, alleen niet smakelijk Lachen

Tja, ik koop Euro-lin in, maar omdat ik maar een beperkt aantal balen kan opslaan (een tiental) moet ik die altijd halen in het plaatselijke tuincentrum, en dat verhoogt de prijs. Ik heb eens gebeld met de hoofdverdeler, maar die wou enkel de prijs verlagen als ik een heel palet afneem, en dat kan ik niet stapelen. Met 10 balen kom ik trouwens een kleine 2 maanden toe, dus dat valt wel mee Lachen

Het vlas wordt trouwens heel graag door de boer afgenomen : nog liever dan stro, want het composteert vlugger. Gisteren kwam er nog een boer een bak reserveren ! Enkel houtkrullen vormen een probleem om af te voeren, omdat die te zuur zijn, en minder goed composteren.

Wat rubber matten betreft zou ik hierover toch wel wat strooisel doen : een paard plast er niet graag op, omdat de urine op de mat terug naar boven spat. Een rubberen mat (of gewoon, geen beton plaat maar gewoon zand) is wel veel aangenamer voor een paard dan gewoon een betonnen vloer.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:34

Vlas wordt wel degelijk door paarden gegeten, maar dan vooral het schone vlas. En de DA vertelde dat als een paard koliek heeft van het vlas (dus dat de vlas verstopt), dat het dan bijna altijd einde oefening is

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

animal_oud
Berichten: 4
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 00:26

Mijn paard moest vanwege zijn longen ook van het stro af en staat op vlas. Ook hij wil daar wel eens van eten. Om dat te voorkomen wordt het schone strooisel door het viezere heen gemengd, dit werkt prima. Paarden kunnen inderdaad koliek krijgen van vlas eten, netzo als met stro. Ik heb alleen nog niet meegemaakt dat het dan einde oefening is.
Wat trouwens ook belangrijk is dat de hele natte plekken op tijd weggehaald worden om ammoniak lucht in de stal te voorkomen. Daarnaast altijd nat hooi of kuilgras geven en de stal zoveel mogelijk stofvrij houden.

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:39

ik heb mijn paard op vlas omdat ie z'n strobed in 10 minuten opeet, zoals hij alles opeet...... maar van het vlas heeft ie nog nooit gegeten, geen hap! heb ik ook een keertje mazzel........

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:28

Ik heb zo'n "draaier" die ook af en toe nog eens staat te graven in het midden. Regelmatig ligt alles ondersteboven gegooid. Iemand hier nog tips voor?

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:35

doet de mijne ook: in het midden draaien en graven.... is best mee te leven als je maar een goede vlasbodem hebt!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:48

Mijn paardjes staan op Hemparade en dat bevalt heel goed!Zit hennep in geloof ik.
Kost me zo'n €5,- per baal en verbruik er heel weinig van.
In het begin aten ze er weleens van,nu helemaal niet meer.
Denk dat het gewoon een kwestie van proberen is wat bij jou het beste werkt,zo heb ik het ook gedaan.

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, AnnickT, Fenn, mala26, Thioro, Waidida en 28 bezoekers