van thuis stalling naar pension...wat vind jij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

van thuis stalling naar pension...wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 17:34

Ik wil m'n paardje op pension gaan zetten,het lijkt me veel gezellig, voor mezelf maar ook voor m'n knolleke. Maar wat vinden jullie? Is dat echt zo of kan ik 'm beter thuis houden? En zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden wat echt anders gaat dan een paard aan huis?


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:53

Het is gezelliger, maar misschien ook wel te druk naar jouw zin
Je bent niet meer eigen baas.

Wel het gemak van als je een dag te druk hebt enz.
Mijn paard staat volpension op een super stalling, en als ik een dag niet kan, weet ik dat ze toch een schone stal heeft, eten heeft gekregen en op de wei is geweest.
Het is net of je de voordelen/nadelen beter vind.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:54

ik zou hem op pension zetten, dan kun je op vakantie, je kunt een keer niet gaan als je geen zin hebt of om wat voor reden dan ook, kost misschien iets meer, maar je hebt ook meer vrijheid.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 18:00

Dat ik meer vrijheid heb vind ik wel fijn, ik heb nu zoveel verantwoordelijkheden. Niet dat ik het erg vind maar ik kan het soms niet goed gecombineerd krijgen. En dan is het idd fijn als je paard toch goed verzorgd is als je een keer niet kan. Dat het drukker zal zijn zal idd wel ff wennen zijn. Maar als het gezellige drukte is maakt dat me niet zoveel uit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:26

Ik ben zo blij dat ik weer aan huis sta, het is zoveel fijner, rustiger, makkelijker om je paard aan huis te hebben. Op pension moet je gewoon veel socialer zijn, je paard is minder jouw paard, en voor mij heeft het meer nadelen als voordelen, eigenlijk Scheve mond

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:08

ik sta op pension en vind he veel leuker. Lachen er is een echte band op de manege waar is sta. iedereen helpt iedereen en thuis moet je toch altijd wel zien dat iemand kan helpen wanneer het nodig is.

ik heb ook maar 1 paardje dus voor haar is het ook leuker dat ze met meerdere paarden staat.ze lopen per 2 op de wei en zijn omgeven door andere. en voor haar ziet ze paardjes en naast haar als ze op stal staat OK dan!

na het rijden is het ook altijd gezelliger als je samen iets kunt drinken en gezellig bijpraten,hoef je toch niet steeds thuis te zitten Scheve mond

en natuurlijk gaan we dan ook samen op wedstrijd.de eigenaars van de manege en enkele mensen die er op pension staan zijn eventingruiters en dan zen we wel met een hele bende als we op wedstrijd gaan *LOL*

ik zou zeker en vast niet twijfelen

Teneken en Devil...Men lieverdjes voor altijd !!!

Eventing is super

To Belg Or Not To Belg

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:12

oh ik zou dolgraag me paardje aan huis willen hebben Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:14

Ik heb het er 'tussenin' en ik zou nooit meer anders willen.
Thuis, helemaal alleen lijkt me niet gezellig, ik moet toch altijd wat te kletsen hebben of zoals nu een men maatje of iemand om mee naar de bossne te gaan, gewoon, gezelligheid.

Toch zou ik zodra mijn stalletje weg gaat NOOIT naar een grote pensionstal gaan (meer dan zo'n 20 man). Moet er niet aan denken. Mij veel te druk!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:21

Maya schreef:
Ik ben zo blij dat ik weer aan huis sta, het is zoveel fijner, rustiger, makkelijker om je paard aan huis te hebben. Op pension moet je gewoon veel socialer zijn, je paard is minder jouw paard, en voor mij heeft het meer nadelen als voordelen, eigenlijk Scheve mond

je paard minder jouw paard, wat bedoel je daar mee?

Ik heb een eenkennige muts dus daar gaat niemand staan om te aaien ofzo. En er staan in totaal 30 paarden, waarvan 22 pension, van 16 eigenaren. De jongste is 17, en er zijn bijna nooit kinderen. Meestal erg rustig. En iedereen helpt elkaar, praat tegen elkaar ipv over, maar niks van dat je persé moet blijven staan om te praten ofzo. Plus veel faciliteiten die je thuis niet (meestal dan) hebt.
Ik zou haar eventueel thuis kunnen stallen, en de wei achter huis kunnen pachten. Maar ik vind het beter zo Knipoog
Maar ben erg benieuwd waarom het dan minder jouw paard is
Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:26

ja daar was ik ook benieuwd naar maya Lachen

snap het namelijk niet helemaal Knipoog

Dag lieve mama...

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:03

ik heb zelf een pensionstal.. Ik woon er 100 meter van af. en over anderhalf jaar woon ik er bij..
Ik heb ze liever thuis staan dan in pension bij eimand anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:27

Ik moet dekens opdoen, want dat hoort. Ik moet toch echt wel zeker er een kilo brok in laten gooien, en kon na onderhandelen voor elkaar krijgen dat het een kleine halve kilo wordt, terwijl ik een kwart wilde. Je hebt heel vaak mensen op je vingers kijken, hoeft nog niet eens zo te zijn, dat ze commentaar geven of willen helpen. Maar ze zijn er gewoon. Ook krijg je wel eens ongevraagd tips, om iets op te lossen, ipv mijn eigen manier. Je paard is verder meer gericht op de stalhouder want die voert. En mijn pony werd ook wat zuurder doordat ze nooit eens alleen kon zijn. Zoiets is het eigenlijk in mijn geval geweest Lachen

Touwhalsters

Berichten: 47
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:07

Het is wel gezelliger voor je paard denk ik....

Mensen interesse in TOUWHALSTERS?? neem contact met me op!?


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 18:39

Ik heb helaas geen keus meer....ze MOET wel op pension want m'n ouders willen kleiner gaan wonen dus geen paardje meer aan huis. Boos! Niet dat ik dat heel erg vind want het is best saai zo zonder buren in de buurt, in je uppie bezig met je paardje.. mij lijkt het nog best leuk om eens een keer te veranderen
Nu ga ik nog op zoek naar een leuke pensionstal hier in de buurt, een niet te grote want dan krijg je denk ik zo'n "roddelstal". Ik ga op zoek naar een kleine leuke en gezellige stal Lachen
Dat ze meer naar de stalhouder gericht zal zijn zal bij de mijne wel wat minder het geval zijn, ze geeft er namelijk niks om wie komt voeren, vrolijk doen doet ze toch wel. En omdat ik haar regelmatig iets te snoepen geef vind ze mij ook nog wel lief Schijnheilig

Dat er mensen op je vingers kijken vind ik opzich niet zo'n ramp. Als 't mij gaat irriteren krijgen ze dat wel (op een vriendelijke Knipoog ) manier te horen. Maar het zal wennen worden....dat wel... Scheve mond

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:41

Mijn paarden had ik thuis maar door de verkoop van de boerderij kon dat uiteraard niet meer en staan ze nu op een pensionstalling.

Dat valt me meer dan 100% mee. Het is een hele fijne stal met een supergoede verzorging, paarden komen een groot deel van het jaar dag en nacht buiten en in de wintermaanden gaat mijn paard de avonden en nachten op stal en overdag naar buiten, de pony's blijven fijn buiten lopen. Wat betreft voeren is alles mogelijk, hooi krijgen ze onbeperkt, brok staat altijd klaar om te pakken. Je bepaalt zelf precies hoeveel brok je paard krijgt en als je zelf speciaal voer koopt kan dat in een ton bij je box en wordt dat ook gevoerd.
De andere klanten zijn aardig en niemand bemoeit zich ongevraagd met de ander. Echte roddels gaan er eigenlijk ook niet in de rondte. Sommigen hebben een wat "aparte" manier van met hun paard omgaan maar ook dat wordt gerespecteerd.
Zelfs (dure) spullen die je vergeet liggen er de volgende dag nog, vaak zelfs even netjes binnen neergelegd Lachen

De vrijheid die ik nu heb bevalt me eigenlijk ook wel. Nooit kon ik een dagje weg, laat staan een weekend. Altijd moest ik op tijd thuis zijn, altijd was er de zorg. Nu heb ik veel meer tijd voor mijn paard zelf. Als ik kom hoef ik hem alleen maar te pakken en te verzorgen i.p.v. eerst uit te mesten, te voeren, omheiningen nalopen, weilandbeheer doen etc. etc.

Kortom: voor mij heeft het goed uitgepakt maar je moet natuurlijk wel de ideale stal weten te vinden.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:03

ik sta nu op een super stal maar ik zou toch graag mijn paardje thuis willen hebben.

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:31

Ben niet anders gewend, als je op een pensioenstalling staat is het gezelliger, je staat er met meerdere mensen. je kunt dan samen afspreken. maar dan moeten het wel leuke mensen zijn en niet bijvoorbeeld drie jongeren en de rest van boven de 40 ofzow....
maar ik denk dat je de keuze voor je zelf moet maken.
ik vind het ook wel leuk om mijn paard aan huis te hebben geen reistijd enz.
Haha!

A horse without an equestrian is still a horse, but an equestrian without a horse is just a human

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:49

ligt ook een beetje waar je staat, op mijn pensionstal staan we maar met zijn drieen....
ik rijd smiddags en de rest sávonds,, dus rust is er wel..

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:01

Ik heb mijn paard thuis op stal gehad en overdag in de wei met soortgenoten bij de buren. Het was erg gezellig. Maar groot nadeel was het in de wei en uit de wei halen. Wat in de winter vaak in het donker moest gebeuren.
Groot vordeel was het feit dat je de hele verzorging niet uit handen hoeft te geven. Dekens op en af kun je zelf doen. Je paard krijgt het eten en strooisel wat je zelf wilt. Grote nadeel vond ik bijv. oud en nieuw. Je paard staat thuis en er moet dan controle zijn, dus geen sprake van uitgaan tot een uur of 1.

Ik sta nu op een pensionstal. Veel gezelliger, maar jammer dat ik minder controle heb. Ook dekens af en op is niet mogelijk.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 17:47

Ik heb een pensionstal gevonden, komende vrijdag of zaterdag gaat ze naar Louwers in Veldhoven. Ik ben er vandaag wezen kijken en het zag er allemaal leuk uit. Er staan ong 25 paarden ze komen overdag in de weide, de stal wordt uitgemest en smorgens kan er gevoerd worden, savonds mag je het zelf doen maar je kunt het ook laten doen. Voer wat ik zelf meeneem kan in een ton bij de stal. Alleen jammer dat ik nu nog maar zo weinig bergruimte heb...in dat kastje gaat nooit al mijn zooi passen :S
en het is nog ff kijken hoe ik dat met m'n dekens wisselen ga regelen. Ik ben bang dat ik d'r toch een wintervachtje moet laten kweken Boos!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:11

ik zou het niet willen. ik ben zo gesteld op de rust die ik nu heb en het ieder moment naar mijn paard kunnen gaan, daarnaast vind ik het ook erg fijn als ik weet wat er met mijn paard gebeurt en wat hij echt te eten krijgt. ik wil dat allemaal zelf kunnen bepalen en ben daar heel blij mee, mijn paard ziet err altijd topfit uit, en dat kan je niet altijd zeggen als je paard op pension staat.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 22:27

De paarden op de pensionstal waar ik heen ga zien er allemaal goed uit. Je mag zelf weten wat ze te eten krijgen en mag het ook zelf voeren, of je laat het voeren. En de rust hier ben ik meer dan beu, ik vind het saai worden hier altijd in m'n uppie. Maar wat bedoel je met "en wat hij echt te eten krijgt"? Ze gaan heus niet van aales voeren als jij het niet weet...

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:03

Mijn paardje stond altijd bij m'n opa op de boerderij todat die verhuisde.
Toen zijn we naar een pensionstal verhuisd. Ik heb daar heel erg moeten wennen, opeens had ik het gevoel dat iedereen op mij lette en ik niet meer kon doen wat ik wou. Ik moest rekening gaan houden met mensen, iets wat ik totaal niet gewend was.
Nu (inmiddels 3 jaar later) sta ik nog steeds op dezelfde pensionstal. Heb het er inmiddels onwijs naar m'n zin en ben blij dat ik heb doorgezet en dat ik er ben gebleven. Ik heb er een hoop vriendinnen bijgekregen en het is er vaak erg gezellig.
Maar als ik de kans zou krijgen om m'n paardje bij mij thuis te zetten (de mogelijkheid is er wel, maar m'n vader wil het niet) dan zou ik dat zeker weten doen

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:19

toen cisco nog leefde stond ik ook op een pensionstal, hartstikke gezellig maar droomde ervan om mijn paardje bij huis te hebben.
niet dat ik het niet naar me zin had, ik heb een geweldige tijd gehad vooral toen cis ziek werd hebben ze me heel erg geholpen om hem te verzorgen. maar toch zou ik het prachting gevonden hebben als ik uit mijn raampje cisco in de wei had kunnen zien en ach je hebt overal voor en nadelen zowel bij een pensionstal en als je paard thuis hebt staan.

Black Boy is mijn nieuwe vriendje en liefde <3

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:01

Wij hebben drie paarden aan huis, twee van mij en een van mijn zusje.
Ik zou niet anders willen, omdat ik het een voordeel vind dat je ten alle tijden zo de stal in loopt.
Onze paarden zijn best vaak ziek geweest de laatste tijd en ik vind het heel prettig dat ik ze dag en nacht in de gaten kan houden als dat nodig is.
Hoewel ik soms wel denk dat ik op een pensionstal meer gemotiveerd zou zijn met rijden enzo, omdat je dan toch tussen allemaal enthousiastelingen in loopt en dat steekt wel aan.
Nu rij ik altijd alleen en omdat ik mijn paarden elke dag vaak zie valt het ook minder snel op als ze wat hebben, wat ik merkte toen mijn paard atactisch werd, dat zag ik pas toen de smid er een opmerking over maakte.
En ja, je moet wel zelf voeren enzo, maar wat dat betreft heb ik geluk dat ik dat doe met mijn moeder en mijn zusje, dus er is altijd wel iemand die het over kan nemen.
Het heeft dus allebei voor- en nadelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esje01, Juniores, Kalea, nikkietjuh en 120 bezoekers