Telgang in stap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Telgang in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 09:04

Ik had pas een topic gestart, omdat mijn verzorgpony in de stap haastig stapt, waardoor hij bijna telgangt.

Dus de nodige tips gehad over ruimte geven van voren en actief houden van achteren, waarmee ik fanatiek aan de slag ben gegaan.

Maar van de week liep ik met hem aan de hand naar de bak en toen deed ie het ook.

Is het nu al zover dat het z'n stap is gaan beïnvloeden of heeft ie altijd zo gelopen, maar is het mij nog niet opgevallen?

Ik ga hem van de week even longeren, zodat ik hem ook kan zien lopen, maar heeft iemand enig idee?

'Als het regent in mei, is april voorbij'


LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 16:28

Thomas liep net in de bak met z'n hoofd laag om te gaan rollen en toen stapte ie wel goed, maar zodra z'n hoofd hoger komt stapt ie weer slecht.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:30

Misschien heeft ze moeite met haar evenwicht houden.
Belemmer je haar zelf ook niet een beetje?

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:31

ze stappen toch asltijd in telgang? :S


LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 22:05

Met rijden kan ik me nog voorstellen dat ik hem belemmer, maar als ik naast hem loop aan een doorhangend touw kan ik me niet voorstellen hoe ik hem zou moeten belemmeren.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:19

Oh sorry ik dacht dat je het met rijden bedoelde Bloos

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 22:22

Hij doet het met rijden en aan de hand en los in de bak, behalve toen hij gister zowat met z'n neus over de grond door de bak stapte op zoek naar een plekje om te rollen.
Ik denk zelf dat het in de rug zit, want op het moment dat z'n hals zakt en de rug langer wordt, wordt de stap beter, maar ik kan hem moeilijk met z'n neus over de grond rijden.
Hij heeft niet zulke goede benen en zou compleet op de voorhand vallen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:03

Devica schreef:
ze stappen toch asltijd in telgang? :S

Nee, een paard zet normaal zijn benen één voor één neer in stap... het is een 4-takt gang. Als een paard lateraal stapt (een telgangstap dus) loopt hij meer in een 2-takt (linksvoor/-achter tegelijk naar voor en achter, in tegengestelde richting als rechtsvoor/-achter).
Ik weet niet precies hoe het zit met de gangenaanleg van een niet-gangenpaard als hij lateraal stapt. Wat voor 'n pony is het? (ras? bouw?)

Marije_jiplover

Berichten: 25285
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:34

Wij hebben op stal ook een paard dat snel wat te lateraal gaat stappen. Hij kan wel goed 4-takt stappen, dan scoort hij 8-en op de staponderdelen, maar als hij weer te lateraal gaat, krijgt hij 4-en. Ik heb gemerkt vandaag met rijden van dit paard, dat door hem achter meer bij de drijven, hem 'sneller' in het achterbeen te maken, dat hij dan beter gaat stappen, als je te traag laat worden in het achterbeen, gaat hij weer neigen tot lateraal stappen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

EvelijnJarig

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:17

Als hij het ook doet als je hem gewoon aan de hand hebt zou ik er toch iemand naar laten kijken die verstand van heeft. Vraag i.i.g. de eigenaar of hij dat altijd al heeft gedaan. Misschien heeft hij er zelf niet zoveel last van. Ik denk ook wel dat het met de sterkte van z'n rug en benen te maken heeft. Hoe minder stabiel hoe eerder hij gaat telgangen. Probeer de gulden middenweg te vinden. Longeer hem laag ingesteld en probeer z'n achterhand sterker te maken, misschien met een promise wrap (bandage achter de kont langs, TTeam) dan wordt het misschien wel makkelijker voor hem om gewoon te stappen. Succes ermee

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:20

ik heb met mijn pony hetzelfde probleem en is ook een topic oer geweest.
maar mijn pony doet het geloof ik om de stap voor hem makkelijker loopt. hij doet het vooral als ik hem aan een lang teugeltje lekker rustig laat stappen. en ik galop heeft ook de nijging om zo te galopperen.
ik rijdt geen wedstrijden, dus voor mij is het ook geen belemmering verder. soms kan hij ineens wel goed stappen en wordt hij lui dan doet hij weer die telgang stappen.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 17:27

Jessie88 schreef:
Ik weet niet precies hoe het zit met de gangenaanleg van een niet-gangenpaard als hij lateraal stapt. Wat voor 'n pony is het? (ras? bouw?)


Ik heb geen idee wat voor ras hij is, hier is een foto, helaas niet in stilstand:

Afbeelding

'Als het regent in mei, is april voorbij'

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 17:30

Evelijn schreef:
Als hij het ook doet als je hem gewoon aan de hand hebt zou ik er toch iemand naar laten kijken die verstand van heeft. Vraag i.i.g. de eigenaar of hij dat altijd al heeft gedaan. Misschien heeft hij er zelf niet zoveel last van. Ik denk ook wel dat het met de sterkte van z'n rug en benen te maken heeft. Hoe minder stabiel hoe eerder hij gaat telgangen. Probeer de gulden middenweg te vinden. Longeer hem laag ingesteld en probeer z'n achterhand sterker te maken, misschien met een promise wrap (bandage achter de kont langs, TTeam) dan wordt het misschien wel makkelijker voor hem om gewoon te stappen. Succes ermee


Hij heeft niet zulke goede benen, hij is wel eens bevangen geweest en achter een keer geopereerd. Hij heeft ook moeite om dat achterbeen er goed onder te zetten. Hij is ook al 20 jaar.
Gisteren zijn we er mee bezig geweest, door inderdaad de achterhand actief te houden en voor ruimte te geven.
Toen ging ie al een stuk beter.
Gisteren heeft ie ook los gelopen op zowel harde als zachte ondergrond en dan stapt ie weer slecht.
Zou het slijtage in de voorbenen kunnen zijn?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:51

mijn paardje stapt als je er naast loopt ook vaak in een soort telgang, waarschijnlijk door zijn slechte evenwicht en ataxtie waarvan hij bijna is genezen. Als je hem echter vlot laat door stappen door een zweepje in je hand mee te nemen dan gaat hij opeens wel goed stappen. Het kan dus ook een soort gemakzucht zijn of "weideondeugd" in het land hoeft hij niet door te stappen. Slijtage kan altijd ervoor zorgen dat paarden hun benen anders neer gaan zetten omdat ze anders pijn hebben, dat kan een dierenarts het beste voor je uitzoeken.
Succes ermee.....

supergroom van Ragne!!

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:08

Mijn paard doet dit ook.. Ik heb gehoord dat je het kan verbeteren met een klein beetje schouderbinnenwaarts bij je oefeningen.. Op wedstrijd moet je dit zeker niet doen.

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:46

Stennisje schreef:
Thomas liep net in de bak met z'n hoofd laag om te gaan rollen en toen stapte ie wel goed, maar zodra z'n hoofd hoger komt stapt ie weer slecht.


Als ik dit zinnetje lees lijkt het mij in de rug te zitten, al wel eens naar laten kijken???

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 22:51

carlijn83 schreef:
Als ik dit zinnetje lees lijkt het mij in de rug te zitten, al wel eens naar laten kijken???


Ik denk toch in de richting van een niet-actieve achterhand, als ik hem gewoon in zijn tempo laat stappen onder het zadel of aan de hand, gebruikt ie z'n achterhand niet goed.
Op het moment dat ik hem bijdrijf en de achterhand actiever wordt, gaat ie veel ruimer stappen, hij stapt zelfs over.

Iemand had het al over gemakzucht en ik vrees dat het inmiddels een gewoonte van hem is, hij doet het in de wei ook.

Maar ik denk dat een lichte slijtage van de voorbenen ook meespeelt.
Maar dat kan ik niet verhelpen, hoogstens zorgen dat het niet erger wordt, door de achterhand actief te houden.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:56

Kan het niet een laterale bijkomstigheidje van z'n gangenaanleg zijn? Ik bedoel, misschien zit er wel ijslands bloed in? Daar heeft hij de looks wel voor vanaf de foto gezien. Lachen

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:24

heb je al gekeken of hij last van zijn rug heeft?

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 16:56

Ik controleer regelmatig zijn rug door op en rond de ruggengraat te drukken en kijken hoe ie reageert. Maar er is niets dat op een zere rug wijst.

Zoals ik hierboven al schreef is het een kwestie van de achterhand actief houden en van voren ruimte geven en dan stapt ie wel goed.
Als er wat mis zou zijn met de rug zou dit niet helpen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 39 bezoekers