Rubberen matten in stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Rubberen matten in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 13:12

Ik ben het stro meer dan beu, en wil graag rubberen matten uitproberen. Wie heeft hier ervaring mee? Voordelen, nadelen? Dat 1 nadeel de prijs is, weet ik al... Alvast bedankt!

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!


Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:54

...voordeel weinig onderhoud, nadeel zoveel!!!!..ze liggen toch hard, dus krijgt toch plekken op de vacht..pissen ze..wordt het niet opgezogen..dus gaan ze liggen zijn ze 6x zo vies!..strostallen..paarden eten toch van het stro= bezigheid + beter voor darmen(paarden zijn er voor gemaakt om heel de dag door te eten)...nee, helemaal niets voor mij!...vind het er zelfs armoedig uitzien...geef mij dan maar de voldoening van een heerlijke frisse stro of zaagselstal...

maar ieder zn keuze natuurlijk!

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 13:58

Het vocht loopt door de matten heen hoor. En stro... pf, ik vind het zo vies, ik haal iedere avond al de viezigheid uit de stal, maar toch... De betonvloer waar het natte stro opgelegen heeft, blijft nat e, ik vind het zo vies. En je mesthoop groeit en groeit.

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:09

...tja, je mesthoop groeit..dat is zo!..maar als je genoeg stro er in doet of eerst een laag zaagsel..blijft het zeker niet niet nat...zelf doen wij ..als we de stallen leeghalen....laten we de stallen een dag leeg ..drogt het lekker op.....laag zaagsel en dan flink hooi...staan ze er lekker bij!..maar ieder zn voorkeur!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:43

Stro vind ik ook vies. Als je zo'n kleuter hebt die snachts zijn hele stal omwoelt en dan gaat liggen......... Dan kan je maar beter matten hebben waarbij in elk geval de pis meteen wegloopt.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:56

Wij leggen ook een dun laagje schavelingen op de matten.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:07


fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:41

Ha wij hebben ook matten!
Bevalt prima, paarden staan altijd droog, erg goed voor de hoeven!
Als het bij iemand niet droog is heb je een slechte kwaliteit matten!
Weinig mest en de paarden liggen er gewoon op!
Zo hard zijn ze niet hoor! beter dan een betonnen vloer met wat stro erover heen!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 15:41

Die van mij is dus zo'n kleuter, ik word er gewoon gek van, zo'n vies boeltje!! Vrienden van me hebben matten en zijn er heel tevreden over. De matten zijn bovenaan kurkdroog en dat vind ik pas hygiënisch.

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 15:48

Dit weekend ga ik kijken voor matten!

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

Chanelletje

Berichten: 848
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Kartonnen doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:53

Voordelen:
Gaat lang mee (rond de tien jaar!)
Nadelen:
niet zo mooi
koud in de winter
een paard dat in zijn eigen poep ligt,is altijd vuil
voorkomt niet dat een paard zijn hoefijzer verliest

Haha! Woeii!! Die kleurtjes zijn wel erg leuk!! Tong uitsteken
Kun je mensen mee pesten =) Haha!
Lachen Lachen Lachen Trouble en Propje zijn mijn Schatjes!! Lachen Lachen Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:57

Wij hebben zandgrond met daarop Rubbermatten. Tussen de matten dunne gleuven zodat de urine weg kan de grond in. Maar ook gebruiken we stro. Vind dat stro wel fijner is voor het paard, warmer, tegen verveling, beter voor de stoelgang aangezien de darmen van het paard erop gebouwd zijn 16 uur per dag ( Verward geloof ik) eten te verteren. Daarbij beter voor de hoeven omdat ze nu niet op de mest staan (mits je regelmatig de stal onderhoud) aangezien het stro vocht opzuigt.

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 15:59

Ik vind stro gezelliger, maar mooier? Ik vind matten er veel netter uitzien. En op stro of vlas of zo ligt hij toch evengoed in zijn eigen poep + dat hij dan nog een in zijn pis ligt ook.

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:07

Hoevaak mest je uit als ik vragen mag? Als ik elke dag Treasure's stal uit mest dan haal ik er nauwelijks een volle kruiwagen uit, dan is de hele stal leeg en gooi ik er flink wat stro in. 's Avonds krijgen ze nog eens stro en dan heeft ze alleen het 's morgens voor het uitmesten een vieze stal. En dan maakt zij er écht een smeerboel van.

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 16:27

Ze staat nu enkel nog maar 's nachts binnen. 'S morgens vroeg breng ik haar naar de weide. En elke avond maak ik de stal schoon, ik heb wel bijna 2 kruiwagens vol hoor. En dan is de stal nog niet leeg e. Heb wel een vrij grote stal. Zo'n 15 m².

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:28

Dat is idd. wel groot. Maar lijkt het je niet te koud voor je paard in de winter om zonder stro oid te staan. In de winter laat ik zelfs het liefst wat mest op de bodem voor de warmte.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:30

Okkie1 schreef:
Als ik elke dag Treasure's stal uit mest dan haal ik er nauwelijks een volle kruiwagen uit, dan is de hele stal leeg en gooi ik er flink wat stro in. 's Avonds krijgen ze nog eens stro en dan heeft ze alleen het 's morgens voor het uitmesten een vieze stal. En dan maakt zij er écht een smeerboel van.

Mijn Treasure maakt er geen smeerboel van, maar ik doe het net zo.
Valt mij op dat heel veel mensen bezuinigen op het stro. Als ik kijk hoe weinig sommige beestjes in stal krijgen. Ik wil gewoon dat ze een flinke laag hebben, dan blijft het nog netter ook!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 16:32

En op 1 nacht ligt die hele stal dus vol e, ni te doen! In de winter zou ik er wel een beetje stro op leggen,op een klein plekje ofzo.

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 16:35

Ik gooi er bijna 2 botten in als hij helemaal leeg is en als de stal uitgemest is, gooi ik er een stuk of 2 plakjes over. Ik ben dus NIET zuinig met het stro.

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

Svdh
Berichten: 571
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:45

Mijn paard staat ook op matten en ik zou niks anders willen. Het is een stuk zachter dan een betonnen vloer en van de winter ook een stuk warmer. Het vocht loopt gewoon weg dus de stal is altijd droog (op wat vochtig houtvezel na). Daarnaast heb ik ook veel minder mest dan eerst toen de matten er in lagen.
Ik heb ook een put in de stal waarin alles weg loopt en eens in de tijd doe ik de tuinslang onder de matten zodat het even goed wordt schoon gespoeld onder de matten.
Ik zou niks anders willen voor mijn paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:49

Maar jullie hebben helemaal niks op de matten? Ik vind het zo gek... Het is echt niet gezonder voor het paard.


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:50

Kleintje schreef:
Mijn Treasure maakt er geen smeerboel van, maar ik doe het net zo.
Valt mij op dat heel veel mensen bezuinigen op het stro. Als ik kijk hoe weinig sommige beestjes in stal krijgen. Ik wil gewoon dat ze een flinke laag hebben, dan blijft het nog netter ook!


Tja, ze eet alle schone stro op en heeft ipv een hoekje haar hele stal om te mesten en te urineren (wat klinkt dat chique Clown ). Daarbij speelt ze graag met het water.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:51

Okkie1 schreef:
Maar jullie hebben helemaal niks op de matten? Ik vind het zo gek... Het is echt niet gezonder voor het paard.

Ik heb een pony gehad die koliek kreeg van het stro eten, dus zetten we haar toen op zaagsel en dan zijn matten sowieso zachter dan beton.
We hebben er nu eentje op stro en 2 op zaagsel.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:55

Vandaag was ik toevallig in de ruitersportzaak met een vrouw aan het praten die kocht spul om op het stro te spuiten omdat dat paard zich ook koliek eet eraan en dat hielp heel goed. Ook zei ze dat ze de mest met het schone stro deed mengen en dat ook hielp.

Matten zijn tuurlijk zachter dan beton. Wij hebben überhaubt geen beton, maar zand met matten en stro (buitenstallen).

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:29

Svdh schreef:
Mijn paard staat ook op matten en ik zou niks anders willen. Het is een stuk zachter dan een betonnen vloer en van de winter ook een stuk warmer. Het vocht loopt gewoon weg dus de stal is altijd droog (op wat vochtig houtvezel na). Daarnaast heb ik ook veel minder mest dan eerst toen de matten er in lagen.
Ik heb ook een put in de stal waarin alles weg loopt en eens in de tijd doe ik de tuinslang onder de matten zodat het even goed wordt schoon gespoeld onder de matten.
Ik zou niks anders willen voor mijn paard.


Dat het zachter is is dus heel slecht voor het hoefmechanisme.
Een hoef eist tegendruk voor een optimale doorbloeding.
En paarden vinden niet snel iets te hard.
Wel vinden ze iets snel te vies. En met stro blijft je stal het droogst en als het paard plast, spettert er tenminste geen pies tegen zijn benen aan.
Hierdoor had een paard blaaskramp, want hij durfde op die matten niet te plassen. En ook niet lekker te liggen.
Ik VIND het Zielig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers