Dekgeld stijging soms te?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Dekgeld stijging soms te?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 14:16

sammie schreef:
In 2002 was het dekgeld €600, volgens de vorige eigenaren van mijn paard, die toen gedekt was met Rubiquil.

is inmiddels 2 jaar terug, wat gaat de tijd snel Bloos!

Rubiquil kost nu 900.

Soms zie je een leuke hengst en dus nog gauw even ermee dekken voordat het dadelijk stukken duurder is.

Wat is de mening eigenlijk over sommige dekgeld stijgingen.
Is dat soms absurd, of kan men zich er wel in vinden?


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:28

Tja kan aan de ene kant er wel begrip voor opbrengen maar aan de andere kant swingen ze tegenwoordig snel de pan uit als een jonge hengst goed presteert. voor Florencio was het dit jaar al 850 euro (hoog voor een 5 jarige hengst vind ik). Durf niet denken wat het volgend jaar gaat zijn na zijn overwinning op het wereldkampioenschap. Nijhof meldde dat het dekgeld pas in januari 2005 bepaald wordt.

Kijk dat je voor een internationaal goed presterende hengst 1000 euro of meer moet betalen kan ik nog begrijpen. Voor een oude hengst die plots super in trek is door zijn goed presterende of fokkende nakomelingen ook nog maar wat ze tegenwoordig al durven vragen voor jonge hengsten vind ik grenzen aan arrogantie.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:44

Ik vind de dekgelden behoorlijk aan de hoge kant. Een hengst met een KWPN-label is duurder dan andere vergelijkbare stamboeken (selectie?). Als je KWPN-ners hebt, ligt het voor de hand dat je ook weer met een stamboekhengst gaat dekken. Hier geldt waarschijnlijk ook het gezegde, 'wat lekker is, is duur'. De prijzen over de grens (zowel buitenland als ander stamboek) liggen over het algemeen toch een stuk lager, zeker voor de jonge hengsten. Daar heb je ook kwaliteit, maar als je voor goedkoper kiest, kies je vaak ook voor een registerpapier.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 27-09-04 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:48

Tja, dan hebben we het maar niet over Chin Chin ook een buitelandse hengst maar toch ook 3000 euries!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:53

Om van Darco nog maar te spreken Dat ligt ook al boven de 2000 euro heb ik gehoord. Parco is ook al 1500 euro. Florestan ook 1500 euro voor niet stamboek leden en buiten Duitsland. Zo goedkoop zijn ze nu ook niet bepaald in Duitsland en zeker niet bij de privéstations. Staatststoeterijen waaren vroeger heel erg goedkoop maar dat is ook al erg veranderd. Behalve voor stamboekleden.


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:34

Ik vind het zelf te gek gaan met die dekbedragen!
Hoe moet een hobby fokker dat allemaal gaan betalen.
3000€ ja dat is toch te gek voor woorden, dan moet je maar hopen als je het wil verkopen dat je dat bedrag er voor terug krijgt, want waarom fok je dan ?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:36

Je fokt dan voor de toppers. En ze willen juist alleen dat die met hun hengsten fokken en niet de hobby fokkers.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:42

Maar wie garandeert dat het een topper wordt.
En volgens mij beginnen we allemaal eens voor de eerste keer.

- Offline -

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:46

Garantie heb je nooit maar je kan al een deel uitsluiten. Door goede bewezen moederlijn in de sport of keuring kant. Net waar je vookeur naar uitgaat. (of beide Haha!)

Maar ze willen Chin Chin gewoon wat exclusiever maken en dat doen ze door er een hoge prijs op te zetten. HIerdoor hopen ze alleen de serieuze fokkers aan te trekken en niet zozeer de hobby fokker die een veulentje erbij wil hebben. Teminste dat is mijn redenering.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:09

Skipper schreef:
Garantie heb je nooit maar je kan al een deel uitsluiten. Door goede bewezen moederlijn in de sport of keuring kant. Net waar je vookeur naar uitgaat. (of beide Haha!)

Maar ze willen Chin Chin gewoon wat exclusiever maken en dat doen ze door er een hoge prijs op te zetten. HIerdoor hopen ze alleen de serieuze fokkers aan te trekken en niet zozeer de hobby fokker die een veulentje erbij wil hebben. Teminste dat is mijn redenering.



Jammer voor mijn buurman. hobbyfokker, maar wel een van de beste stam van Nederland, er zit 3 x prestatie in zijn merrielijn, hij zou best wel met chin chin, quidam de revel, darco willen fokken, maar hij kan het niet betalen. noem je hem dan geen serieuze fokker ? Verward

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:19

Het wordt allemaal duurder of het nou dekkingen zijn of de supermarkt. Maar ik kan me voorstellen bij bv de meneer die Ruchet aanhaalt het niet leuk is en het ook ontzettend zonde is dat er met goed bloed niet "beter" gefokt kan worden.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:29

Hoeveel professionals waren er ook weer in de paarden(sport)? Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat het er rond de 12.000 zijn. De rest is hobby. Ik heb geen idee hoeveel fokkers er in dit getal zijn, maar ik neem aan dat het gros toch valt in de categorie hobby. Zoals Ruchet al aanhaalde wil dat niet zeggen dat je dan dus een dilettant bent. Kwaliteit boven kwantiteit is tegenwoordig overal het credo. Het zou zonde zijn dat de mogelijkheden worden beperkt, omdat de dekgelden voor bepaalde hengsten niet toegankelijk zijn voor ieders beurs. Je zou ook kunnen gaan werken met beperkte beschikbaarheid van (populaire) hengsten, bijv. voor een maximaal aantal merries per jaar, als het gaat om exclusiviteit.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:49

Bucephalus schreef:
Je zou ook kunnen gaan werken met beperkte beschikbaarheid van (populaire) hengsten, bijv. voor een maximaal aantal merries per jaar, als het gaat om exclusiviteit.


Dan kan de eigenaar van de hengst dus het beste gaan beslissen welke merrie's ze wel en welke ze niet door zo'n hengst gedekt willen hebben.. die zouden het beste moeten weten wat goed samengaat met de hengst en als je dan beperkt wilt dekken om exclusief te houden wil je natuurlijk wel de beste kansen op een goed resultaat... en dan kun je de prijs in principe ook nog hoog houden. Je hebt tenslotte een exclusief "product" waar niet iedereen zijn merrie voor in aanmerking komt.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:58

Ik zie het eigenlijk meer andersom. Als merriehouder moet je extra je best doen om een passende partner te vinden. Als je je zinnen hebt gezet op een bepaalde hengst moet je bijtijds bespreken, anders gaan anderen voor en mag je een jaar wachten, of met minder genoegen nemen. Vanuit de hengstenhouder en het stamboek zouden de adviezen scherper moeten worden. Welke hengst past het beste bij welke bloedlijnen? Welke combinaties doen het het beste? Dat lijkt me in eenieders belang en voordeel.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:14

Bucephalus schreef:
Ik zie het eigenlijk meer andersom. Als merriehouder moet je extra je best doen om een passende partner te vinden. Als je je zinnen hebt gezet op een bepaalde hengst moet je bijtijds bespreken, anders gaan anderen voor en mag je een jaar wachten, of met minder genoegen nemen. Vanuit de hengstenhouder en het stamboek zouden de adviezen scherper moeten worden. Welke hengst past het beste bij welke bloedlijnen? Welke combinaties doen het het beste? Dat lijkt me in eenieders belang en voordeel.


In principe zeggen we allebei hezelfde.. alleen leg jij de verantwoordelijkheid bij de merriehouder en ik bij de eigenaar van de hengst cq hengstenhouder.. waar het om gaat is dat als je een hengst exclusief wilt houden door aantal dekkingen te beperken je bij voorkeur zo goed mogelijk passende combinaties met merrie's probeert te kiezen. Alleen dan heb je ook de grootste kans op de beste en dus exclusieve resultaten.
Mijn idee is dat je met de verantwoordelijkheid bij de merriehouder leggen niet de beste combinaties "automatisch" te pakken hebt. Die moeten volgens jou nog beter nadenken over de best passende hengst en al vroeg beslissen. Tot zover zeg ik ja. Maar om dan maar een aanmeldingslijst te maken en daar de bovenste zoveel gelukkigen af te halen... nee. Want ook iemand met een wat mindere merrie (zelfs al is hij op zich wel passend) wil graag met die exclusieve hengst dekken en zal dus zeker ook vroeg aanmelden voor dekking. Naar mijn idee moet je dan als eigenaar/hengstenhouder uit de gegadigden de beste kandidaten selecteren.. jammer en keihard voor de rest maar als je je hengst exclusief wilt houden zul je ook naar de hoogste kwaliteit moeten streven als het om de veulens gaat.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:18

Dat lijkt me moeilijk voor een hengstenhouder. Je kunt niet alleen op basis van een papier een beslissing nemen. De merriehouder heeft het voordeel dat hij de hengst van zijn keuze kan zien en verder de nafok op keuringen en later in de sport kan volgen. Hij kan de fokproducten die uit de merrie zijn gekomen vergelijken en zo beter kiezen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:30

Alleen niet alle merriehouders zijn daarin objectief genoeg om de best passende hengst te kiezen voor hun merrie. Daar zit juist het knelpunt.

Je wordt tegenwoordig doodgegooid met Krack C, Gribaldi, Flemmingh, Ferro en nog een aantal. En nagenoeg bijna alleen omdat ze 'in' zijn ze, zijn populair, ze zijn zwart, ze zijn dresuur en passen dus op mijn penny paard (zo denken veel mensen).

NIet alle merriehouders hebben veel zelfkennis over hun paard en kunnen het objectief beoordelen. En nog belangrijker objectief beoordelen wat bij hun paard past.

En dat is de keerzijde van de verantwoording bij de merrie leggen.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:31

Ja maar als een merriehouder perse met een hengst wil dekken (modefokkers bijvoorbeeld) zal hij sowieso zich aanmelden.
Bovendien als je een exclusief "product" wilt leveren zul je er wat voor over moeten hebben.. zowel de hengstenhouder als de fokker met zijn merrie. Je kunt wel een keuringsdag organiseren.. dat moeten ze er dan beiden maar voor over hebben en als de aanmeldingen teveel zijn om dat uitvoerbaar te houden zul je toch misschien op basis van papieren, foto's en informatie van anderen, zoals collega hengstenhouders een voorselectie moeten maken. Oudere merrie's zijn natuurlijk al vaker bij EEN hengstenhouder geweest of op een keuring dus daar is vaak wel iemand van die ze kan aanbevelen als zijnde geschikt. Grootste vraag is dan nog de kwaliteit van de jonge merrie's maar dat gaat ook op voor jonge hengsten.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:35

Ruchet schreef:
Jammer voor mijn buurman. hobbyfokker, maar wel een van de beste stam van Nederland, er zit 3 x prestatie in zijn merrielijn, hij zou best wel met chin chin, quidam de revel, darco willen fokken, maar hij kan het niet betalen. noem je hem dan geen serieuze fokker ? Verward


Kijk dat is dan inderdaad zonde dat zo'n man het dekgeld dan niet kan betalen.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:37

Skipper schreef:
Alleen niet alle merriehouders zijn daarin objectief genoeg om de best passende hengst te kiezen voor hun merrie. Daar zit juist het knelpunt.

Je wordt tegenwoordig doodgegooid met Krack C, Gribaldi, Flemmingh, Ferro en nog een aantal. En nagenoeg bijna alleen omdat ze 'in' zijn ze, zijn populair, ze zijn zwart, ze zijn dresuur en passen dus op mijn penny paard (zo denken veel mensen).

NIet alle merriehouders hebben veel zelfkennis over hun paard en kunnen het objectief beoordelen. En nog belangrijker objectief beoordelen wat bij hun paard past.

En dat is de keerzijde van de verantwoording bij de merrie leggen.


Precies! Een hengstenhouder die gewoon laat dekken is blij met zoveel mogelijk dekkingen (even grofweg gezegd) want dat is zijn boterham. Een hengstenhouder die zijn hengst exclusief wil houden moet er ook van eten maar zal als hij beperkt laat dekken denk ik wel objectief beoordelen hoe de merrie's zijn omdat hij naar de hoogste kwaliteit veulens streeft. De kwaliteit van de nakomelingen is wel weer de boterham van de komende jaren voor hem.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:38

Ruchet schreef:
Jammer voor mijn buurman. hobbyfokker, maar wel een van de beste stam van Nederland, er zit 3 x prestatie in zijn merrielijn, hij zou best wel met chin chin, quidam de revel, darco willen fokken, maar hij kan het niet betalen. noem je hem dan geen serieuze fokker ? Verward


Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar ik praat hier in het algemeen, over het gros van de mensen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:38

toscana schreef:
. Naar mijn idee moet je dan als eigenaar/hengstenhouder uit de gegadigden de beste kandidaten selecteren.. jammer en keihard voor de rest maar als je je hengst exclusief wilt houden zul je ook naar de hoogste kwaliteit moeten streven als het om de veulens gaat.


Dit denken is niet nieuw.
Het was wijlen de Hr. Vorspaget van " Stoeterij Charlotte" , een volbloedman ,die zei tegen het voormalige WPN.
Ik wil best mijn hengst ABGAR xx ter dekking stellen maar dan beginnen we met KEURmerries. En zo geschiedde.

Zijn handelen wierpen vruchten af.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:43

ceasario schreef:
Dit denken is niet nieuw.
Het was wijlen de Hr. Vorspaget van " Stoeterij Charlotte" , een volbloedman ,die zei tegen het voormalige WPN.
Ik wil best mijn hengst ABGAR xx ter dekking stellen maar dan beginnen we met KEURmerries. En zo geschiedde.

Zijn handelen wierpen vruchten af.


Dus voor een relatieve "leek" heb ik af en toe best wel een slimme gedachtengang Knipoog

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:48

Dat blijkt maar weer Tong uitsteken Knipoog
Is volgens mij wel met meer hengsten zo gegaan, zeker nadat ze overleden waren of om een andere reden niet meer beschikbaar waren voor de fokkerij.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:51

Hetzelfde met contango nu. De hengstenhouder bepaald of de merrie gedekt wordt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers