wat heb ik nodig bij het beleren v/e paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

wat heb ik nodig bij het beleren v/e paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 11:02

Nou de titel zegt het al,
Mijn zusje heeft een paard van 4 die ze over een maand gaat beleren en ik heb een paard van 3 die ik over een half jaar wil beleren, maar voordat we beginnen moet alles dus goed voorbereid worden.
paar dingen die ik al heb zijn,

*goed omheinde en veilige bak
*paaltjes en lint om longeerring mee te maken
*zachte longeerlijn
*longeersingel

wat ik nog moet halen,

*hoofdstel en zadel
*shabrackjes/dekjes
*evt been bescherming
*bijzetteugels (die heb ik wel maar die zijn niet echt verantwoord meer om mee te werken met een jong paard)
Laatst bijgewerkt door Faline op 17-04-02 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:11

mag ik vragen hoe oud je bent?

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:11

je moet iig een zadel, hoofdstel hebben.
Je moet wel kijken of het zadel op beide paarden goed ligt.
Als het op de 1 wel goed ligt en op de ander niet zou ik toch een 2de zadel er bij nemen.
Je hebt niks aan een paard met rugpijn.
Helemaal met inrijden lijkt het me handig om een goed passend zadel te hebben.
ook is het handig om een longeerlijn te hebben.
Ik weet verder ook niet precies of je nog echt dingen nodig hebt

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:18

Je hebt nodig een zadeltje, een hoofdstel met een zacht bit, en longeerlijn, beenbeschermers (jonge paarden uit balans gebracht maken rare bewegingen) en het allerliefst een kaptoom over hte hoofdstel heen. Verder een losse stijgbeugelriem voor om de ehals als handvat als je er eenmaal op kunt zitten.

Maar het allerbelangrijkste is een goede hulp en heel veel geduld. Wees voorzichtig, je begint aan de toekomst van je paard, laat de basis eentje zijnw aar het dier vertrouwen in heeft. Ga het niet overhaasten, neem er echt de tijd voor.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:28

de leeftijd maakt toch niet veel uit het gaat er om dat je weet wat je doet, en dat je vertrouwen in je zelf heb dat je het kan. en echt niet bang moet zijn.

mystery ben ik ook aan het beleren en dat gaat perfect ik ben 15 (nou oke bijna 16) en sommige mensen verklaarde me voor gek en dachten dat het me niet zou lukken. en nou hoor ik van ze dat het echt heel goed gaat en dat ik veel geduld met hem heb.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 12:10

longeersingel+bijzetteugels, en elkaar, als je erop stapt is het fijn als de ander het paard vast kan houden. Hebben jullie er wel ervaring mee?? Anders zou ik toch echt iemand vragen die vaker paarden heeft ingereden, het is niet altijd gemakkelijk.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 13:36

hoezo, hoe oud ben ik???
Heb ik soms een domme vraag gesteld?
Ja, i know de vraag klinkt misschien alsof ik niet weet waar ik eigelijk mee bezig ben, maar zoals ik al 1000x gezegd heb ik ben nou eenmaal slecht qua geheugen en dus moet ik even een lijstje hebben met wat ik allemaal nodig zou moeten hebben als ik een paard ga beleren.
(ook naar de supermarkt neem ik een briefje mee hoor! Bloos )
Maargoed, ik wil dus alles goed voorelkaar hebben voor ik begin met dat soort dingen. Ik heb eerder mijn pony beleerd en toen had ik ook nooit de dingen klaar liggen die nodig had dus nu wil ik dat goed doen.
Bovendien krijg ik ook hulp hoor, dus zit dr maar niet over in dat ik een paardje ga mishandelen... Frusty
Maar jullie hebben gelijk als jullie zeggen dat de vraag een beetje (heel erg Lips are sealed ) on-proffesioneel overkomt...

*ga ik eerst ook maar eens de tekst een beetje aanpassen, maar ja ik heb t op school geschreven en daar ben ik altid een beetje leip... Extreme duivel *

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 14:39

Wat je ook nodig hebt is een cap!! Een longeerzweep om het paard voorwaarst te houden is ook erg handig. (zolang het paard loopt kan hij niet steigeren of gaan bedenken hoe hij je eraf kan krijgen Haha! )

Een losse beugelriem om zijn hals doe ik nooit. Dat vind ik een beetje eng, want als hij bukt met zijn hoofd, kan de riem naar beneden zakken en kan hij er met zijn hoef in komen... Het idee vind ik al eng! Ik zorg er dan ook altijd voor dat de jonge paarden lange manen hebben, zodat ik die kan vasthouden als het nodig is!

Heel veel succes en plezier ermee!


Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 14:52

ja, ik ga dr ook niet als eerste op zitten hoor.. ik kijk wel uit! Knipoog
Nou ja, met mijn paardje is het 'probleem' minder groot dan die van mn zusje, want dat paard is vanzichzelf heel angstig en snel bang, dus dan heb je er meer werk van, das wel zeker!
Mijn paard is precies het tegengestelde en helemaal niet snel bang.
Dus misschien dat ik toch nog als eerste ga zitten...
Maar goed eerst leggen we er ook gewicht op van iets anders, weet niet wat, maar zo wil degene die ons helpt het aanpakken en ik denk wel dat die het bij het rechte eind heeft want zodra hij klaar is met beleren van een paard kan ie er mee lezen en schrijven! (niet letterlijk natuurlijk Knipoog )
maargoed, voor mij duurt dat nog minstens een half jaar voor we daaraan toe zijn, want ik wil haar nu nog niet gaan inrijden maar eerst nog een zomer op t weiland laten. Dat andere paard is inmiddels al 4 jaar en daarmee word het wel tijd om eens te beginnen, kan avast mooi even weer wat meer ervaring opdoen voor ik met mn eigen begin!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:04

Ik kruip zelf altijd zo snel mogelijk op een paard, dus soms zelfs als ze voor de erste keer een zadel op hebben, dan zijn ze overblufd, en hebben nog niet echt door wat de bedoeling is. Een paard accepteert het dan makkelijker. Ik heb dan ook liever geen paarden voor de africhting waarvan de eigenaar al van alles gedaan heeft, en het beest al weken met ee nzadel rondloopt. Na een keer of 10-12 heb ik de meeste paarden ingereden, ze lopen geen B-dressuur ofzo, maar begrijpen stap, draf, galop en halthouden. Je moet zelf niet aarzelen, anders moet je echt zelf niet als eerste opkruipen. Het paard pakt je dan terug.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:24

mariska schreef:
Een losse beugelriem om zijn hals doe ik nooit. Dat vind ik een beetje eng, want als hij bukt met zijn hoofd, kan de riem naar beneden zakken en kan hij er met zijn hoef in komen... Het idee vind ik al eng! Ik zorg er dan ook altijd voor dat de jonge paarden lange manen hebben, zodat ik die kan vasthouden als het nodig is!



Daar heb ik wat op gevonden...met een stukkie touw een verbinding maken tussen de riem om de hals en het zadel (oogjes daar vooraan) dat werkt perfect, probleem van het afglijden is dus weg.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:26

Geduld!!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:39

Een gek die er voor de eerste keer op gaat! Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:45

En dit vind ik nou zo frustrerend, mensen die nog nooit van hun leven en paard hebben ingereden rijden 'eventjes' een paard in, ze weten uberhaupt niet eens hoe et moet en toch gaan ze et 'eventjes' proberen? er hoeft maar iets mis te gaan of ze worden bang en dat paard krijgt de overhand, of ze doen dingen verkeerd waardoor et paard dingen verkeerd aanleert, laat dat soort dingen nou over aan mensen die wel weten hoe et moet of vraag hulp van zo'n persoon en ga er zelf niet mee aankloten, straks ken je je paard wegbrengen naar een prof omdat et niet gelukt is! Frusty

PS, dit is niet banketstaaf bedoelt maar gewoon als waarschuwing.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:55

Steef schreef:
En dit vind ik nou zo frustrerend, mensen die nog nooit van hun leven en paard hebben ingereden rijden 'eventjes' een paard in, ze weten uberhaupt niet eens hoe et moet en toch gaan ze et 'eventjes' proberen? er hoeft maar iets mis te gaan of ze worden bang en dat paard krijgt de overhand, of ze doen dingen verkeerd waardoor et paard dingen verkeerd aanleert, laat dat soort dingen nou over aan mensen die wel weten hoe et moet of vraag hulp van zo'n persoon en ga er zelf niet mee aankloten, straks ken je je paard wegbrengen naar een prof omdat et niet gelukt is! Frusty

PS, dit is niet banketstaaf bedoelt maar gewoon als waarschuwing.


Steef; je leest niet goed; ze krijgen ook hulp !!! lees eerst ff voordat je commentaar geeft please !

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 16:34

Zorg dat als je begint met je paard aan het bit te wennen, dat je het juiste bit hebt. Een goed bit is namelijk duur. Ik vind de dubbel gebroken k&k argentaan trens toch echt het meest ideale bit voor een jong paard. En het juiste bit is zo belangrijk!

Ik schrok namelijk zelf best wel van de prijs toen ik er een voor mijn paard ging kopen. (zo'n 150 gulden) maar daar moet je niet op gaan bezuinigen.

De meeste andere belangrijke dingen staan hierboven wel genoemd.

succes ermee.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 16:38

Ik ben ook bezig met mijn pony beleren. Ga er binnenkort voor de eerste keer op, want het longeren gaat super. Er is wel al eens iemand op geweest, maar omdat ze niet goed bezig waren geweest met longeren ed. is ze verpest en opgegeven. Ik ben dus weer helemaal opnieuw begonnen, en ga er over een week of twee waarschijnlijk voor het eerst op! Heb er nu al zin in!

iig succes, en ik denk dat je het heel goed gaat doen!

xxx Pneekz Extreme duivel

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:22

Zorg voor goede ervaren hulp in het beleren van jonge paarden, niet een hulp die geen ervaring heeft met zadelmak maken.

Verder kun je i.p.v. een beugelriem (als je dat eng vind voor naar beneden zakken) ook een sperriempje door de voortuig-oogjes van het zadel doen om je aan vast te houden.

En je kunt beter er zelf over gaan hangen dan iets anders erop proberen te frutten want dat blijft toch niet zitten.
En de meeste jonge paarden zijn niet bang van het gewicht ( behalve met opstijgen omdat ze zich dan ff tegen moeten houden) , maar van de singel en dat er iets boven ze uit steekt.

Maar nogmaals als je er zelf geen ervaring in hebt en je hulp ook niet, doet het dan Aub niet alleen, voor paard en ruiter net zo gezond.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:01

weetje altijd als iemand een toppic start over het inrijden van een paard dat staat er altijd. je moet geen paard inrijden als je het nog nooit heb gedaan. van die mensen word ik zo Slapen

hallo eens moet toch de eerste keer zijn je moet wel met je vollen verstand er mee bezig zijn, en niet denken doe ik even.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:20

samantha5 schreef:
weetje altijd als iemand een toppic start over het inrijden van een paard dat staat er altijd. je moet geen paard inrijden als je het nog nooit heb gedaan. van die mensen word ik zo Slapen

hallo eens moet toch de eerste keer zijn je moet wel met je vollen verstand er mee bezig zijn, en niet denken doe ik even.


Eens moet idd de eerste keer zijn.
Maar niet zonder ervaren hulp, hulp die al heel veel paarden zadelmak gemaakt heeft.
je kunt die eerste keren een paard echt voor het leven bederven, nou dan heb je het gewonnen! En dan lees je vervolgens mijn paards is gemeen, mijn paard steigert, mijn paard bokt, mijn paard rent naar de uitgang enz enz. En dan lees je uiteindelijk ik verkoop hem want mijn paard is gemeen, nee de ruiter heeft geen verstand van jonge paarden opvoeden en rijden, maar daar zijn veel mensen te laf in om dat toe te geven.
ik zeg niet dat dat bij de schrijfster van dit topic ook zo is, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 Haha!

Maar het rare is wel na wel al x aantal paarden zadelmak gemaakt te hebben, en ook een geheugen als een zeef heb, dat ik niet hoef te bedenken wat ik allemaal nodig heb.
Is bij mij ook niet meer als een longeerlijn, longeerzweep zadel en hoofdstel.

En ook ik rij nog steeds alleen maar paarden in met behulp van iemand die op de grond staat die weet wat hij doet, anders ga ik er niet voor de eerste keer opzitten, ga liever pas over een paar jaar dood Knipoog

Dus jij kunt er dan wel moe van worden van zulke adviezen, maar na al veel gezien te hebben op plaatsen waar ik ben gekomen, heb ik ook al veel paarden de mist in zien gaan, paarden die ik daarna wel "ff" mocht corigeren.
Allemaal verpest en zie ze dan maar weer fijn aan het lopen te hebben, een verschrikkelijke rotklus, die niet nodig was geweest als mensen hun paard deskundig zadelmak hadden laten maken en verder wat geld in goede les hadden gestopt.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:23

ja tuurlijk ik ben het er wel mee eens dat je hulp nodig heb van mensen die er verstand van hebben en in mijn geval is dat zo, als iets niet goed gaat vraag ik het aan iemand.

ik wilde er alleen met zeggen dat eens de eerste keer moet zijn om een paard zadelmak te maken.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:24

Ze heeft toch hulp? en idd, eens moet de eerste keer zijn. Met hulp dus, en aangezien ze die heeft is er niets aan de hand.

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, GrapeshotBot, Kempi001, marinst, NRJ, Schuur_ en 22 bezoekers