Hoe zit het nou precies met "rijbaanregels" ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zgn. RIJBAANREGELS zijn belangrijk

Poll eindigt op

Ja, iedereen zou die moeten weten
42 (100%)
Nee, want je moet toch zelf weten wat je doet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 42


pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Hoe zit het nou precies met "rijbaanregels" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 14:46

Ik weet niet of er eigenlijk al een topic over is, maar het lijkt me toch wel goed om eens te kijken wie er nu wel precies weet hoe je je tegenover andere ruiters/amazones hoort te gedragen tijdens het (los)rijden OP WEDSTRIJD en het toepassen van de zgn. rijbaanregels (lees OMGANGSREGELS), bij het springen (?) en VOORAL in de DRESSUUR. *LOL* *LOL*
HET IS ANDERS TOCH NIET VERKEERD DAT MEERDERE EN OOK JONGE BOKKERS DAN OOK EENS LEZEN WAT DE RIJBAANREGELS ZIJN

Kom maar met die rijbaanregels. Weet iemand precies hoe het zit met :
WIE HEEFT VOORRANG tijdens het losrijden ?

STILSTAAN op de hoefslag?

HET BINNENKOMEN van de manege MET JE PAARD, als er al anderen aan het rijden zijn en je kunt NIET goed zien of je zo naar binnen kunt ?


marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:17

Wie heeft voorrang? Degene die in een snellere gang zit, die een oefening inzet of degene die op de linkerhand rijdt.

Stilstaan? Alleen als je alleen in de bak bent.

Binnenkomen? Roep: Deur vrij

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:19

Bij ons is het zo dat degene die linksom rijd op de hoefslag mag blijven, alleen hoorde ik zaterdag in Lanaken een paar mensen praten en die zeiden dat het zo was dat je elkaar de rechterhand moet kunnen geven, dus dan zou rechtsom op de hoefslag mogen blijven.

Stilstaan en stappen op de hoefslag is niet gewenst, ik vind het heel irritant als je ineens een noodstop moet maken oid. Bij ons wordt dat dan ook niet gedaan, meestal of een eindje van de hoefslag of, of in het midden.

Bij binnenkomen in de bak als je kunt ff kijken of je de deur open kan gooien en anders roepen deur vrij en de deur open doen (voorzichtig dan uiteraard)

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:26

Je geeft elkaar sowieso altijd de linkerhand, ook bij het inzetten van een figuur of het uitrijden van een figuur! (Die mensen die het over de rechterhand hadden, hadden het dus gewoon fout.)

Linkerhand heeft voorrang. Zijgangen op rechterhand in bv. draf hebben voorrang op rechtuit op linkerhand.
Stappen doe je op binnenhoefslag. Galop: links heeft weer voorrang.

Tijdens het springen en anderen rijden dressuur: als je op de hindernis afrijdt, roep je: SPRONG VRIJ!!!
Als er meerdere hindernissen staan, roep je bv.: OXER VRIJ!!!
Altijd dus even melden als je de hindernis gaat nemen.

Bij de bak inlopen: BAKDEUR VRIJ!!!???
Bij ons is het de gewoonte om even te zeggen: ja hoor, kom maar of 'even wachten (vaak geuit in 'HO' Knipoog ).

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:34

Die regels zijn allemaal leuk en aardig (en ook zeker nuttig), maar het allerbelangrijkste is wat mij betreft nog altijd:
Kijk voor je! en hou een beetje rekening met elkaar.

Nulla tenaci invia est via


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:42

Margreet schreef:
Die regels zijn allemaal leuk en aardig (en ook zeker nuttig), maar het allerbelangrijkste is wat mij betreft nog altijd:
Kijk voor je! en hou een beetje rekening met elkaar.


Op wedstrijden haal je precies de ruiters er uit die altijd alleen in de bak rondrijden.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:46

Ik rijd ook altijd alleen in de bak Knipoog maar ik houd juist wel rekening met de andere mensen. Omdat ik me er nogal aan irriteer als iemand geen rekening met de anderen houdt. Maar over het algemeen gaat dat heel best, alleen op de kampioenschappen lijkt het een stuk lomper te gaan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:51

Mijn paard is het grootst en snuift het hardst dus ik krijg meestal toch wel voorrang Schijnheilig Knipoog

Nog iets: Gebruik je mond! Zeg even of je de binnen of de buitenkant neemt en voorkom dat het op een botsing aan komt!
Ik neem vaak zat de binnenkant, terwijl ik strikt volgens de voorrangsregels de buitenkant zou moeten nemen, als je dat maar even aankondigt werkt het best.

Bakregels zijn goed, je moet toch ergens een houvast aan hebben, maar ik vind het prettiger rijden als er een beetje flexibel mee omgegaan wordt.

Nulla tenaci invia est via

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:15

wat je toch vaak ziet bij pony's + paarden wedstrijden, dat de paarden vaak gewoon voorang nemen, en je je pony vol op de rem moet trekken. En dan niet eens sorry zeggen, daar kan ik me aan irriteren.

Niet bij alle paarden-ruiters maar toch zeker wel de meeste..

Regels: Iemand die les heeft, heeft vooral. Niet op de hoefslag stappen, maar een flink stuk ernaast. Want iemand moet nog wel oefeningen op de hoefslag kunnen doen (denk aan travers, schouderbinnenwaarts).

Linkerhand heeft voorang.

Halthouden niet op de hoefslag, maar even afwenden.

En goed opletten, vooral als het heel druk is.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:34

maartjuh schreef:
wat je toch vaak ziet bij pony's + paarden wedstrijden, dat de paarden vaak gewoon voorang nemen, en je je pony vol op de rem moet trekken. En dan niet eens sorry zeggen, daar kan ik me aan irriteren.

Niet bij alle paarden-ruiters maar toch zeker wel de meeste..

Regels: Iemand die les heeft, heeft vooral. Niet op de hoefslag stappen, maar een flink stuk ernaast. Want iemand moet nog wel oefeningen op de hoefslag kunnen doen (denk aan travers, schouderbinnenwaarts).

Linkerhand heeft voorang.

Halthouden niet op de hoefslag, maar even afwenden.

En goed opletten, vooral als het heel druk is.


helemaal mee eens
En idd soms rijden mensen die een paard hebben alle pony's omver, stappen zelfs gewoon op de hoefslag en als je dan vraagt of ze het uitstappen even op de binnenhoefslag willen doen kunnen ze toch kwaad worden Verward maar meestal valt het wel mee gelukkig...

............

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:07

Ik vind het ook irriterend als je dan een klein inrij gedeelte hebt, en er iemand nog les krijgt op de grote volte.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:02

Er mag geen les gegeven worden op wedstrijden of bedoel je dat niet?!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:51

Grappig, mij is ook altijd geleerd dat je elkaar de rechterhand moet geven. Dus rechtsom voorrang. Iedereen bij de club hier doet dat ook.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:29

Geef mij het losrijden tijdens het springen maar!
Iedereen stapt netjes op de hoefslag, dat is veel prettiger omdat je zo de hele 'middenpit' voor het losrijden hebt. Bij de dressuur stapt iedereen op de 2e, 3e, 4e hoefslag, of mensen vinden het nodig om de proef nog te oefenen en een paar keer het halthouden op X te oefenen.
Dat vind ik toch zo irritant!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:36

Het springen is ook niet altijd ideaal. Profs nemen personeel mee dat de hindernis voor zichzelf claimt en anderen er zelfs gewoon aan de kant duwen. Springen is best leuk, maar het losrijden ervan niet.

Nou we het toch over het losrijden hebben. Het publiek dat komt kijken staat af en toe ook helemaal in het losrijterrein te kijken terwijl er meestal toch al zo weinig ruimte is. Als die nou iets meer naast de kant bleven staan zou ook wel fijn zijn. Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:13

Met je eens Scum. Daarbij heb je met springen van die leuke mensen die ineens achter de hindernis doorstappen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:55

WIE HEEFT VOORRANG tijdens het losrijden ?

STILSTAAN op de hoefslag?

HET BINNENKOMEN van de manege MET JE PAARD, als er al anderen aan het rijden zijn en je kunt NIET goed zien of je zo naar binnen kunt ?




Ik heb altijd geleerd dat je elkaar de linkerhand moet kunnen geven, d us de linkse hand heeft voorrant. Stilstaan op de hoefslag mag niet, behalve als je alleen bent (of misschien met z'n 2en met iemand die je goed kent).
Als je naar binnen wil DEUR VRIJ roepen, en eventjes wachten.


Marliesje schreef:
Grappig, mij is ook altijd geleerd dat je elkaar de rechterhand moet geven. Dus rechtsom voorrang. Iedereen bij de club hier doet dat ook.


Dit zijn volgens mij de oude regels, dit is nog niet zo lang geleden verandert. Want toen ik begon op mijn verzorgpony was dit ook nog zo, daarna is het verandert.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:31

secricible schreef:
Dit zijn volgens mij de oude regels, dit is
nog niet zo lang geleden
verandert. Want toen ik begon op mijn verzorgpony was dit ook nog zo, daarna is het verandert.


Dat zijn dan wel héle oude regels!!! Ik rij nu 21 jaar paard en ik weet niet anders dan elkaar de linkerhand te moeten geven.....

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:33

Ik weet ook niet beter dan dat je elkaar links aan links moet passeren. Net zoals in de auto, op de fiets etc. etc.

Zouden ze dat in Engeland eigenlijk andersom doen?

Nulla tenaci invia est via

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:36

Randy01 schreef:
Dat zijn dan wel héle oude regels!!! Ik rij nu 21 jaar paard en ik weet niet anders dan elkaar de linkerhand te moeten geven.....


Ik weet niet anders of je moet rechts passeren, ik heb het misschien gewoon fout geleerd?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:42

Marliesje: Komt op hetzelfde neer, als jij rechts langs iemand rijdt. Dan kan jij met je linkerhand de andere ruiter aanraken. Je linkerhand zit dus aan de kant van de andere ruiter.

Maar hte komt er gewoon op neer: Rechts heeft voorrang, snellere gang heeft voorrang, stilstaan in het midden, net als op/af stijgen.

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:36

ik heb altijd geleerd dat als je linksom rijd voorrang hebt.
Stappen op de binnen hoefslag.

Ik lees dat het toch overal anders is. Lijkt mij dat het overal hetzelfde moet worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Linde_C, roosjenat en 44 bezoekers