luchtzuigend paard , idee om stalranden af te werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

luchtzuigend paard , idee om stalranden af te werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 18:57

Titel paste er niet helemaal op ,
maar wat ik dus wil weten , mijn paard zuigt lucht en ik had haar een band om en daar ging ze doorheen zuigen , dus die heb ik afgedaan en nu kan ze gewoon doen en laten wat ze wil .
Ze staat nu dag en nacht in het land , maar straks komt ze s'nachts op stal en de wanden van de stal zijn van steen en de ideaale plek om te gaan zuigen .
Nu hadden we hier bedacht er iets overheen te doen iets rubberachtigs ofzo , dat als ze er dan op gaat staan zuigen ze niet haar tanden kapot maakt door het steen .
Heeft iemand een idee of dater iets speciaals voor is , of wat ik er anders eventueel voor zou kunnen gebruiken , we konden hier niks bedenken dus mischien dat jullie hier nog een goede tip hebben .

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:17

Koop een pot Cribox en smeer daar je stal mee in. Werkt goed en is niet schadelijk voor je paard.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:18

sambal op de randen smeren, vinden ze erg vies, mijn pony knaagde aan de randen, nadat er sambal op zat niet meer Haha!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:09

Op de vorige stal waar ik stond waren 2 luchtzuigende pony's, die stonden achter een schrikdraadje in de box...

mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:13

misschien bedenken waarom die zo hard zuigt. misschien omdat paarden loopdieren zijn en een stal vergelijkbaar is als hokken in de bio-industrie? niet elk paard reageerd daar erg op, maar stalonduegden zijn er sinds ze de "box" uitgevonden hebben.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:32

als je een pebeetje aan Anya stuurt, dat kan zij je uitleggen waardoor luchtzuigen ontstaat en wat je er aan kan doen, zonder het paard schade aan te brengen, veel succes

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:41

Geral heef me al op dit topic gewezen.

Hoe luchtzuigen waarschijnlijk ontstaat en wat de gevolgen zijn kun je hier vinden:
[MD] vragen over luchtzuigen

Er is geen speciaal materiaal om de tanden van luchtzuigers te beschermen. Het beste kun je een veilige luchtzuigplek creeren. Wanden kun je inderdaad aftimmeren met glad hout of rubber matten (te koop bij agragrische winkels (stalmatten werken ook goed). Voor spijlen kun je ook rubber gebruiken. Ik ga naar de fietsenhandelaar en vraag alle lekke binnenbanden. Die wikkel ik om de spijlen. Als het horizontale spijlen zijn helpt een stuk rubber dat je dan omwikkelt met strotouw. Zo gaat het rubber langer mee en kun je het strotouw tweewekelijks vervangen (dat wordt vies namelijk).

Verder kun je bij Agradi.nl een rubberen voeremmerkopen. Haal de emmerhaak eraf (daar kunnen ze zich aan bezeren) en koop zo'n emmerhouder die je aan de muur kunt bevestigen. Het moet wel een heel stevig model zijn. Hang die wat lager dan de gemiddelde voerbak en tien tegen 1 dat ze daarop gaan luchtzuigen. Het voordeel van die emmer wat lager hangen is dat ze dan in ieder geval hun bovenhalsspier trainen i.p.v. een onderhals kweken. En van dat rubber beschadigen de tanden niet.

Succes!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:00

Voer gooien op de grond ipv in een voerbak wil ook helpen (zeg ik dus uit ervaring). Verder had de boer van mijn vorige stal waar ik met mijn vorige paard stond alle randen ingepakt en een dunne plaat staal. Hij kon namelijk niet slapen van alle herrie die mijn luchtzuigertje maakte (zijn raam was vlak bij de stal). Wat ook wil helpen zijn kunststof regenpijpen. Ik had een buitenbox en er zat zo'n regenpijp over de deurrand zodat hij er niet in kon bijten of zijn tanden beschadigen. Ook deed hij het luchtzuigen minder op een metalen voerbak ipv een kunststof voerbak met een brede rand (maar voer op de grond gooien en voerbak weghalen is effectiever en zo eet je paard ook in een natuurlijke houding).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:04

Kijk heel erg uit met metalen randen en metalen voerbakken...
Hier heeft Lanna haar tanden behoorlijk van gesleten omdat ik het niet snel genoeg doorhad. Deze voerbak liep een beetje rond van binnen dus de tanden gleden steeds over het staal weg. Toen ben ik de stal dus met rubber gaan bekleden en heb die rubber emmer gekocht.

het heeft een half jaar geduurd voor ze weer een appel kon happen. Gelukkig zijn haar tanden weer redelijk aan het groeien.

jettiiy

Berichten: 350
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:02

mekkera schreef:
misschien bedenken waarom die zo hard zuigt. misschien omdat paarden loopdieren zijn en een stal vergelijkbaar is als hokken in de bio-industrie? niet elk paard reageerd daar erg op, maar stalonduegden zijn er sinds ze de "box" uitgevonden hebben.


nou mijn paard die gaat ook luchtzuigen als die kan lopen hoor dus..

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:13

mijn paard is een houtvreter
nou heb ik op de randen
van die staldeur en de zijkanten
plastice dak gooten de schroeft
dusdie klappen over het hout
werkt prima

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:38

mekkera schreef:
misschien bedenken waarom die zo hard zuigt. misschien omdat paarden loopdieren zijn en een stal vergelijkbaar is als hokken in de bio-industrie? niet elk paard reageerd daar erg op, maar stalonduegden zijn er sinds ze de "box" uitgevonden hebben.


Sorry hoor blah blah blah. Als je paard al luchtzuigt is het te laat en helaas als ze het goed doorhebben leer je het niet af. Sommige paarden die de hele dag op het land staan gaan luchtzuigen dus dat zegt niets. Zelfs vervelen kan daar voorkomen. Als het een stal is waar ze veel te zien hebben hoeft luchtzuigen echt niet voor te komen.

Zou idd alles insmeren met cribox en wel weer de band omheen doen. Wel even goed kijken of die goed zit als die namelijk te los zit heeft het geen nut.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:04

Simmie schreef:
Koop een pot Cribox en smeer daar je stal mee in. Werkt goed en is niet schadelijk voor je paard.


Forget it, als je pech hebt staat hij met een mond vol blaren en durft de eerste 14 dagen niet meer te eten en nauwelijks te drinken..........

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:11

Misschien is jouw paard er gevoelig voor. De mijne niet en cribox zit er al jaren opgesmeerd.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:25

Moet je vergoten(ofzo) teer er met ene wkast op schilderen,d an houd hij wel op Knipoog

jettiiy

Berichten: 350
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:25

insmeren met cribox helpt niet bij elk paard en ze vroeg om iets zodat haar paard de tanden niet kapot gaan en met cribox gaan ze dan nog steed skapot

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:31

Zolang een paard lucht zuigt zal dat niet best zijn voor de tanden. Je kunt idd wel hulpmiddeltjes gebruiken, maar slijten zullen de tanden toch, hetzij wat minder snel.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:15

Een hardnekkige luchtzuiger waar een band niet bij helpt, zal zich niet laten stoppen door rubber. Die zuigen aan alles. Ken zelfs een paard wat niks ervoor gebruikt maar echt letterlijk in de lucht, luchtzuigt. Zat de band niet te los? Denk dat je beter er iets op kunt smeren wat het paard niet lekker vindt waardoor hij er vanaf blijft.

jettiiy

Berichten: 350
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:20

het rubber was ook alleen zodat zn tanden niet kapot zouden gaan volgens mij wat ik las

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:27

Bloos! Sorry helemaal fout begrepen, slecht gelezen.
Dat zou misschien wel een idee zijn, maar is het dan niet beter om het probleem op te lossen ipv het te verminderen?

jettiiy

Berichten: 350
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:32

jah ik zou ook wel willen dat mn paard zou stoppen met luchtzuigen maar helaas kan dat niet Scheve mond maja die van mij krijgt er niks van ofzo gelukkig dus..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:34


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:31

Okkie1 schreef:
Een hardnekkige luchtzuiger waar een band niet bij helpt, zal zich niet laten stoppen door rubber. Die zuigen aan alles. Ken zelfs een paard wat niks ervoor gebruikt maar echt letterlijk in de lucht, luchtzuigt. Zat de band niet te los? Denk dat je beter er iets op kunt smeren wat het paard niet lekker vindt waardoor hij er vanaf blijft.


Mijn paard MAG luchtzuigen. Ze heeft geen band om. Ze krijgt er niks van behalve beroerde tanden. Vandaar dat rubber.
Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:33

Okkie1 schreef:
:oo Sorry helemaal fout begrepen, slecht gelezen.
Dat zou misschien wel een idee zijn, maar is het dan niet beter om het probleem op te lossen ipv het te verminderen?


Een luchtzuigerband is geen oplossing maar symptoomonderdrukking. Bovendien heeft mijn paard aan de zogenaamd vriendelijke luchtzuigerband al een beschadiging bij haar strottenhoofd overgehouden.

Zie verder:

[MD] vragen over luchtzuigen

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 18:26

bedankt voor alle reactie's . mijn paard zoog al lucht toen ik haar kreeg , en ze staat hier dag en nacht op het land nu , maar als het straks echt koud word gaat ze s'nachts op stal , ik ben dus idd op zoek naar iets om beschadiging van de tanden te verminderen of te voorkomen , luchtzuigen doet ze toch wel , dus ik ben niet op zoek naar iets om dat te verminderen , en ik vind het eng dat ze door de band heen kan zuigen , en daar andere beschadigingen van op kan lopen , dus die laat ik af , en verder is er in alle behoeften voorzien , ze staat met 13 andere paarden in een 4 aan elkaar gekoppelde weilanden , met gras en water ,dit even ivm met een paar reactie's die er bij staan .
Er staan zeker nuttige dingen bij en zal eens gaan kijken wat ik bij elkaar kan scharrelen