huisdieren in een flat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

huisdieren in een flat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 16:38

Wat vinden jullie daarvan? En wat voor dieren zijn daarvoor geschikt. Ik woon namelijk 2 hoog en wil eigenlijk wel een dier. Maar neem bijv. een kat......ben zo bang dat zo'n beestje ontsnapt ofzo als je binnenkomt etc. Dus wat zijn jullie meningen/ervaringen etc.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:42

Een kleine hond...of een konijn waarvoor je regelmatig wat groenvoer voor plukt en die los mag lopen door huis (niet zo dat die in een klein hokje zit hele tijd) Zodat die dus wel af en toe mag los lopen.

Voor een kat is het geen leven...eigenlijk voor een konijn ook niet, maar als je regelmatig groenvoer geeft en goed verzorgt is dat te doen.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 16:50

Had vroeger ook een konijn en die zat gewoon ook in z'n hok in de tuin. Mocht ook niet los lopen. Soms even in de ren, maar veel gras is niet goed, dus was ook niet wat.

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:57

Wij wonen 4-hoog op een flat en hebben twee katten. Ze kwamen vroeger altijd buiten, maar hebben er nu geen problemen mee om binnen te zitten. Af en toe glipt er eentje de voordeur uit en die wandelt dan een stukje op de galerij, maar ze hebben absoluut geen springneigingen. Knipoog Ons balkon is goed afgesloten, dus daar kunnen ze af en toe een luchtje scheppen. Het zijn ontzettend tevreden katten, dus ik zou zeggen dat het voor hen geen probleem is om in een flat te wonen!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:07

Mjah eigenlijk is het moeilijk dieren in een flat houden, misschien een hamstertje ^^

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:10

Wij hebben sinds kort twee katten op een flat. Ik was er nooit zo'n voorstander van om katten op een flat te houden. Maar deze twee vermaken zich uitstekend. Ze kunnen zich behoorlijk uitleven doordat er genoeg ruimte is om een sprintje te trekken. Verder goed ventileren zodat ze niet zerstikken in een benauwde huislucht.

En ik denk gezien het toenemende verkeer dat we er toch steeds meer naar toegaan om katten binnen te houden of aan een riempje in de tuin.

Wat ontsnappen betreft hebben we mazzel met de tochtdeur. Deze zit gewoon standaard dicht.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 19:13

sjakie schreef:
Wat ontsnappen betreft hebben we mazzel met de tochtdeur. Deze zit gewoon standaard dicht.


Die hebben wij dus niet Scheve mond. En bij ons is het toch wat kleiner. Hmmm twijfel twijfel. Aan de ene kant is zo'n jong beestje wel leuker natuurlijk, maar die rennen heel wat af.
Konijn lijkt me ook wel leuk . Kan ook lekker op het balkon staan. Vindt het maar moeilijk hoor. Misschien toch maar wachten tot ik groot ben en een huis heb?? Knipoog. Maar ik vind het zo leuk!!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:18

vriend van mijn broer heeft ook het balkon afgezet en dat ingericht voor de konijnen. Een looppank gemaakt zodat ze in en uit het hok konden wanneer ze zelf wilden.
Het nadeel van katten is het zindelijk maken. Zeker aangezien jullie beiden veel weg zijn.
Een oudere kat kan wel een oplossing zijn, of silvia moet inmiddels weer wat tegen zijn gekomen in het maisveld Haha!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 19:20

Misschien wat leuks uit het asiel ofzo. Kan je meteen op zoek gaan naar een kat die gewend is om binnen te zitten. Sommigen vinden het heerlijk en anderen worden dood ongelukkig en zullen er alles aan doen om te ontsnappen volgens mij.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:28

de kat van mijn ouders was al vanaf kitten af aan een echte ondernemer. zelfs met oud en nieuw is hij bijna niet binnen te houden. Terwijl die kleine lummels van ons alles wel spannend vinden, maar niet de drang hebben om het huis uit te gaan Haha!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:59

Ik heb 2 cavia's in mn flat. Hebben een lekker groot hok en mogen altijd ff buiten spelen elke dag en op schoot zitten en slapen haha. Zijn hele grappige beessies...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:35

allerlei soorten kkngaagdieren:
konijn,cavia,hamster,degoe,chinchilla,gerbil,prairiehondje
klein hondje (zorgen dat je er iedere dag mee gaat wandelen, en dat hij plaats heeft voor behoefte
groot hondje (iets meer en langer wandelen Knipoog
katje
vogels:
papegaai,parkiet,vinken,kanaries
je kunt alles huidieren houden, je moet er enkel voor zorgen dat ze aan genoeg beweging komen, en als het mogelijk is ook frisse lucht Lachen

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:41

ik woon op een klein flatje (woonkamer en 1 slaapkamer) en heb 2 katten die niet naar buiten gaan. De ene omdat ze niet durft, de ander wil ik om diverse redenen ook niet buiten hebben, maar het zou in principe wel kunnen. Omdat je in mijn huis een rondje kan lopen (badkamer heeft ingang in keuken en sl.kamer) kunnen ze zich prima uitleven als ze achter elkaar aan rennen. Daarnaast heb ik het balkon met gaas afgezet en daar vinden ze het heerlijk. Mijn tweede kat probeert vaak of ze ook naar buiten kan als ik door de voordeur ga, maar ze is nog nooit ontsnapt.

Er zitten in elk asiel wel katten die gewend zijn om hun hele leven binnen door te brengen. Misschien is het een goed idee om daar eens te gaan kijken.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:47

Wij hebben op een niet zo heel groot flatje ook 2 katten rondlopen, en dat gaat prima hoor! We zijn naar het asiel gegaan en hebben daar duidelijk verteld dat ze niet naar buiten kunnen (we wonen 4 hoog en mogen bij de deur geen kattenluikje maken). We kwamen toen uit bij twee wat oudere katten en ze zijn helemaal geweldig Haha! Geen enkel probleem dat ze niet naar buiten mogen, heb balkon is zat, en ze rennen nog iedere dag na het eten wild door het huis, dat het klein is maakt ze niets uit, kunnen ze lekker door de bocht vliegen Tong uitsteken

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:28

Ik heb een Jack Russell en had 1 kat, maar sinds vandaag 2...

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:23

Ik vind dat je een kat en een hond niet moet houden in een flat. Die moeten echt ruimte hebben om naar buiten te kunnen.
Knaagdieren zouden wel goed in een flat passen Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:46

knaagdieren horen ip ook niet binnen en hebben ook graag de ruimte, dus met die redenatie ben ik het eigenlijk niet eens.
En wat dacht je van alle raskatten die worden binnengehouden vanwege het prijskaartje.
Wat voorop staat is dat ze vooral ook een goede verzoriging krijgen, dat er ruimte in huis is om te crossen en dat er voldoende geventileerd wordt.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:58

Wij wonen ook op een 1e verdieping, en wij hebben een hondje en 3 katten (hadden er 4 eentje is weggelopen). Als we naar buiten gaan moeten we 2 halve trapjes naar beneden zeg maar. De katten moeten even weten dat ze daar omhoog moeten gaan om bij de voordeur te komen, maar voor de rest geen problemen hoor!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:10

Mijn ouders hebben een klein hondje op een flat.
En waarom niet?
Dat beestje heeft een superleventje en wordt echt vaak uitgelaten Haha!
Zelf heb ik ook 2 katten,en ik woon in een appartement op de eerste verdieping.
Ze waren al binnenkatten.
Wel mogen ze vaak uitwaaien op mijn balkonnetje,vinden ze heerlijk Clown
Als je besluit om een katje te nemen,
zorg dan wel dat het een BINNENkat is.
Dit kun je aan het asiel te kennen geven.
Een konijn kan ook heel leuk zijn.
Als je die op het balkon zet,zorg dan wel dat ie aan de "open" kant bescherming heeft voor de wind e.d.

Maar huisdieren op een flat kunnen best,als je er maar goed voor zorgt
(maar dat geld ook voor huisdieren in een huis)

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 12:56

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!!!
We gaan er sowieso nog heel goed over nadenken hoor. En misschien wachten we nog wel een paar maanden. Dan is mijn vriend afgestudeerd en met vast werk heb je ook wat meer financiele zekerheid en dat vind ik ook erg belangrijk.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:05

Faniek schreef:
Mjah eigenlijk is het moeilijk dieren in een flat houden, misschien een hamstertje ^^


Waarom is dat moeilijk?.

Je kan ieder huisdier wel in een flat houden is maar net hoe je ermee omgaat en hoe groot je flat is.

Mijn hond heeft een hondeluik naar het balkon dus ze kan altijd naar buiten. Verder werk ik 40 uur en savonds gaat ze vaak mee naar stal en ook vaak blijft ze thuis. Ze is een 9 jarige hond die altijd vrolijk lief en vriendelijk is. Op stal is iedereen gek op d'r. De eerste 2 jaar van haar leven ben ik in de pauze naar huis gegaan om haar uit te laten na een tijd merkte ik dat ze er te wakker en druk van werd en dus smiddags dingen ging uitvreten. Als ze echt nodig moet kan ze zo het balkon op dat gaat dus prima. Haar leven kan altijd beter maar ja heb voor haar gekozen dus zal ook voor haar zorgen tot haar dood.

Zeg nu niet dat dit niet kan zolang je mijn hond niet kent. Eerst komen oordelen dat pas afkeuren.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 13:16

De komende jaren zit ik nog op school en heb dus echt geen werkweken van 40 uur. Dat is alleen maar positief denk ik.
Maar ja....voorlopig zitten we nog in de overdenk fase hoor. Zit vooral met het probleem van: wat als we weggaan. Dat is toch best vaak en een kat neem je toch moeilijk mee. Wat dat betreft is een hond beter, maar daar vind ik onze flat te klein voor.
Ik wil toch ook wel erg graag een konijntje. Maar dan wel buiten. Dan neem ik er pas een in het voorjaar. Mijn ervaring is dat het nu al snel te koud wordt om zo'n jong beestje buiten te zetten (te weinig wintervacht).

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:34

Mhh wat is te klein?. Bedoel een jack russel kan prima in ieder flatje en als je nog studeerd is het toch prima?. Als je dan wegbent kan die lekker slapen. Ik zit ook niet in een supergroot appartment maar ze kan er prima lopen en spelen. Echt rennen en spelen moet toich buiten en ik heb een hekel aan zenuwachige drukke honden in huis.

Je zou het eens kunnen proberen door een dag een asielhind te nemen.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 13:57

Prisca schreef:
ik heb een hekel aan zenuwachige drukke honden in huis.


Dan is een Jack Russel geen goed idee denk ik Knipoog. Man wat zijn die druk!!!! Mijn vriend vind die ook niet leuk. Bij ons op stal hebben ze steeds nestjes, dus ik ben keer op keer weer verliefd Knipoog.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:14

sjakie schreef:
knaagdieren horen ip ook niet binnen


Ik bedoel hiermee hamsters, cavia's ratten enz. Kijk een konijn, ja die heeft ook ruimte nodig.