WRAN voor alle rassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:01

Vera zo bedoel ik het niet.. Ik denk dat het heel zinvol is als er meer onderlinge wedstrijden komen. Hoe meer hoe beter zou ik zeggen, vermits er tenminste wel een echte jury bij zit. Ik bedoelde het in het kader van dit topic met de vraag waarom er zo weinig niet qpa op het nk starten...

Rinus geeft expliciet beginnerswedstrijden aan. Volgens mij mag je dan met amateurstatus niet tussen de beginners starten. Zo ik ook niet netjes vinden naar die ruiters toe.

Dus ik juich meer wedstrijden in de buurt toe, maar dan voor b, gb en a. Daarbij kun je zelfs overwegen om sommige onderdelen in een buitenbak te verrijden (scheelt kosten voor organiserende club). Eigenlijk kan behalve de reining de rest best buiten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:04

westernworld schreef:
Anya,onderlinge wedstrijden van westernstallen tegen elkaar ZONDER wran bepalingen!!!!!!!!!!kan je altijd zelf organiseren,dat bedoel ik nou, je gaat al direct beperkingen aanbrengen voor dat je het georganiseerd hebt.Om het aantrekkelijk te maken,neem een plaatselijke westernshop,laat die wat sponseren,alles onder eigen beheer,en ga aan de slag,net als sonja zegt:rijden met die hap.
ben er twee en een half jaar mee bezig geweest in Leusden,eerst de gezamelijke trainingen en van daar uit onderlinge wedstrijden. daar zijn leuke andere dingen uit te voorschijn gekomen,waarom je vastleggen in het begin dan, aan de regels van wie dan ook? wil je een grotere opkomst van niet qpa?????? doe er wat an!!!!!!!!!!!!!!!!!!

rinus


Dat zonder Wranbepalingen had ik niet begrepen.... Ik weet overigens niet of ik dat nu zo'n goed idee vind. Een keer een onderlinge wedstrijd is best aardig, maar het levert ook een volgens mij niet na te streven wildgroei.

Overigens organiseren wij (sonja en ik) reeds de succesvolle en gezellige training Oost.
Verder is het niet mijn persoonlijk doel om meer niet qpa in de westernsport te krijgen hoor. Mijn persoonlijk doel is het leuk doen met mijn eigen niet pqa Lachen

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:06

het is toch logisch anya dat als je vindt dat je ruiters bij jou op stal al verder zijn dan de beginnersstatus je zelf de wedstrijden upgrade,dat is juist de bedoeling van het idee,maar elke sport begint bij beginners,later als het nivo stijgt kun je verder,logisch toch???

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:08

haha Westernworld de westernruiters bij mij op stal zijn Jip en ik Lachen
De rest rijdt dressuur Lachen
De westernruiters bij Sonja op stal zijn Sonja en Dick.. de rest rijdt dressuur Lachen

Verder is het logisch inderdaad.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:10

Anya, deze wedstrijden zijn over het algemeen ZONDER binnenbak!
Alles wordt buiten verreden, inclusief reining.
Er is een keurige officiele jury aanwezig die meteen de ruiters voorziet van een stukje extra informatie. Zo bv. in Uitgeest nam de jury de microfoon ter hand om het publiek te informeren van de do's and don'ts van de verschillende onderdelen, super toch!

Er wordt inderdaad ZONDER WRAN gereden en daardoor kunnen er verschillende niveaus worden uitgeschreven zonder dat het voor iemand problemen geeft.
Ik denk dat je wat minder in hokjes en regels moet denken maar meer in toegevoegde waarde voor de westernruiters. Bloos

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:11

Anya schreef:
haha Westernworld de westernruiters bij mij op stal zijn Jip en ik Lachen
De rest rijdt dressuur Lachen
De westernruiters bij Sonja op stal zijn Sonja en Dick.. de rest rijdt dressuur Lachen.

Zo onderling hoeft nou ook weer niet Knipoog

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:14

dat zie op vele stallen anya,dat is ook de reden dat ik het woord regio al neerkalkte,en ja wat jij en sonja doen komt me bekend voor,nietwaar sonja???een mooi begin voor verdere ontwikkelingen!!! maar ik reageer op dit topic omdat ik moe wordt van alle zeurpieten en pietjes,die constant zitten te zeuren van hoe weing andere rassen op de wranwedstrijden komen,en verder zelf gaan zitten wachten hoe een ander op zijn bek gaat,en dan weer gaan lopen zeuren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:18

We gaan al een onderling wedstrijdje organiseren, dus het valt wel mee met die hokjes. Cool Schijnheilig

Echter: er is nu juist een westernvereniging opgericht om wildgroei en het risico van zeer uiteenlopende jurering etc. te voorkomen. Ik zou het persoonlijk een slechte zaak vinden als overal in het land op grote schaal dit soort wedstrijden worden georganiseerd zonder de betreffende vereniging. Ik heb bij de dressuur gezien wat voor gruwelijk gedoe dat opleverde op den duur.

Wel vind ik inderdaad dat de WRAN-regels redelijk wurgend zijn opgesteld als je een kleine regionale wedstrijd wilt organiseren. Die voorwaarden kosten erg veel geld en dat staat niet in verhouding tot de opbrengsten. Ik ben er eerder een voorstander van dit vraagstuk eens onder de aandacht van de Wran te brengen. Als daar geen mogelijkheden worden gezien, kun je altijd nog eens buiten de Wran om allerlei dingen gaan organiseren.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:23

Vera, hoe kan er een officiele jury zijn, terwijl het juist geen WRAN wedstrijd is? WRAN juryleden mogen toch helemaal geen "wilde" wedstrijden jureren? Of zijn er daarnaast nog andere Officiele jury's? Bovendien zijn de WRAN regels natuurlijk wel mooi een duidelijke,- en voor iedereen dezelfde richtlijn, zeg maar.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:25

Nog even voor de goede orde...er is een OFFICIELE jury aanwezig dus daar gaat niks fout.

Zolang de WRAN dit niet organiseert (om wat voor reden dan ook) zie ik er helemaal geen problemen in.
Misschien moet je eens naar zo'n wedstrijd toegaan? Dan kun je oordelen hoe serieus het er allemaal genomen wordt. Zowel door de organistatie als door de deelnemers.
MAAR het verschil zit em in de laagdrempeligheid waardoor er weinig vrees tot deelname is.
Dus steek je tijd in beginners, eeuwige twijfelaars, etc dan kun je het deelnameveld op "echte" shows vergroten.

De wedstrijd in Lisse is volgens mij ook ooit zo begonnen en is inmiddels toch ook succesvol uitgegroeid.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:26

SFLJ, geen idee, zover strekt mijn kennis helaas niet Bloos

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:30

sflj de regels zijn mss wel duidelijk,maar mooi niet.
het grootste probleem is het feit dat de regels ten aanzien van beginners en amateurs niet bevordelijk is voor niet qpa ruiters.met name het puntenstelsel is een belemmering,bij een wranwedstrijd gereden en punten behaald in een kleine wedstrijd,geeft de ruiter de plicht om niet meer in beginners maar in amateurs te starten,dat houdt in dat op grote evenementen,die ruiters altijdt in het nadeel zijn en het de volgende keer voor gezien houden.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:36

Een officiele jury mag wel jureren op "wilde" wedstrijden.
En Vera: bij beide wedstrijden in Uitgeest en die in Beverwijk was geen officiele jury.
In Lisse wel, maar da's dan ook een officiele D wedstrijd.
V.w.b. het organiseren van wilde wedstrijden: het is inderdaad zo dat dat meer mensen over de streep haalt om eens te starten. Op de een of andere manier is voor veel mensen de stap naar een "echte" wedstrijd toch net ff hoger.
Deze wedstrijden worden meer gezien als oefenwedstrijd, terwijl over het algemeen toch de WRAN-regels worden aangehouden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:08

Sandra_H schreef:
En Vera: bij beide wedstrijden in Uitgeest en die in Beverwijk was geen officiele jury.

Op deze beide wedstrijden ben ik niet geweest, ik weet alleen dat in Uitgeest Casper van Cohen jureerde, toch?
Wie was de jury op de Groenhoeve dan? Hij sprak over zijn jury-ervaringen dus ik nam aan dat hij officieel was?

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:33

Leuk topic! zeker omdat ik sinds anderhalve week de trotse eigenaar ben van 2 paarden, en het nieuwe beestje is.......een CRIOLLO!. Jullie kennen 'm vast wel, Comez+ - bonte Criollo - heeft hier ook regelmatig gebokt. In elk geval is Comez een superleuk paard dat het helemaal niet gek zou doen in een reiningproefje, dus....ik voel me aangesproken en ben van plan wat beginnerwedstrijdjes te gaan doen in de toekomst (eerst nog verder oefenen, hij kan van alles maar nu ik nog Haha! ). (Enne....loky is er ook nog steeds, die staat wegens het weer opspelen van een peesblessure een jaartje lekker in het land te revalideren)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:05

westernworld schreef:
sflj de regels zijn mss wel duidelijk,maar mooi niet.
het grootste probleem is het feit dat de regels ten aanzien van beginners en amateurs niet bevordelijk is voor niet qpa ruiters.met name het puntenstelsel is een belemmering,bij een wranwedstrijd gereden en punten behaald in een kleine wedstrijd,geeft de ruiter de plicht om niet meer in beginners maar in amateurs te starten,dat houdt in dat op grote evenementen,die ruiters altijdt in het nadeel zijn en het de volgende keer voor gezien houden.


Dit ben ik dan ook met je eens! Als je een aantal keren wat hebt gewonnen in de beginnersklasse moet je het volgend jaar naar de amateurs terwijl het misschien niks over jouw eigen rijkunsten zegt maar meer over jouw tegenstanders! Ik zou dan liever eenzelfde soort systeem zien als in de dressuur, d.m.v. winstpunten o.i.d. Maar dat geldt dan net zo goed voor wel qpa ruiters.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:36

Datzelfde geldt overigens ook voor de amateurs. Er rijden er een paar rond die al jaren alle prijzen ophalen, maar er voor waken om alleen open te starten. Er is geen enkel systeem op basis waarvan je de amateurs uit zou moeten anders dan dat je aangemerkt wordt als professional (en die regels kent iedere amateur maar al te goed). Terwijl er tegelijkertijd wel allerlei regels zijn waardoor je als relatieve beginner toch naar de open zou moeten (bijvoorbeeld niet starten op eigen paard, of daarvoor geen leasecontract kunnen krijgen).

Dat zit ook een beetje in de aard van de regels. Als je daar wat aan wilt doen, moet je het hele systeem van beoordeling inderdaad op de kop gooien.

Bij de dressuur kan het bijvoorbeeld best voorkomen dat je een eerste prijs wint zonder een winstpunt te rijden. Gewoon omdat je niet goed genoeg bent op dat moment.

En je bent verplicht om een klasse op te schuiven bij een bepaald aantal winstpunten. Die blijven ook staan voor de combinatie. Dus de telling begint niet ieder jaar opnieuw.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 19:28

Wat voor de WRAN denk ik helemaal geen slecht idee zou zijn is om de beginners nog even beginner te laten.

Als je als Beginner namelijk op 1 show een "goede dag" hebt, veel andere paarden in de ring die meer fouten maen dan jij, dan kan je na 1 show al Amateur zijn, dat gaat dan echt te snel.

Ik denk namelijk dat als de beginners langer beginner mogen blijven, die ook niet zo "bang" hoeven zijn voor een hele sterke Amateur die geen Open wil starten, of beide wil starten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:43

Ik denk dat het niet zozeer bang is jeddah.. Die hele sterke amateurs (op een enkele uitzondering daargelaten) starten niet zo vaak op de 'gewone' wedstrijden. Bovendien wat kan je overkomen? Hooguit dat je geen gewenst strikje binnenhaalt.

Het gaat er meer om dat het niveau-verschil door de regels soms wat raar in elkaar zit. Zo mag je op het paard van een ander alleen beginners of open starten of je moet een leasecontract hebben waarin het paard helemaal voor jouw gebruik is. Dat vind ik een rare regel.

Het veroordeelt bijvoorbeeld bijrijders of manegeruiters tot een eeuwigdurende beginnersklassificatie (als ze al mogen starten...het paard moet geen punten hebben gehaald dan). Dat wil zeggen dat ze zich gedurende een jaar voor wedstrijden inschrijven tot ze bijna aan het aantal punten zitten voor de verplichte hogere klasse. Dan starten ze de rest van het jaar niet meer om het volgende jaar weer met een 0-punten-score te beginnen. Hier zitten vaak goede ruiters bij, die m.i. de kans moeten krijgen te groeien.

De Gevorderde Beginnersklasse bestaat voor zover ik weet eigenlijk alleen op papier.

De amateursklasse wordt een soort vergaarbak voor iedereen die de punten heeft gehaald. Het is bijna vergelijkbaar met de L van de dressuur. Die letter staat in de volksmond voor Levenslang. Het verschil is... : na de L1 heb je nog L2, M1, M2, Z1, Z2 etcetera. Na de A eigenlijk niets meer... Immers de meeste A-ruiters starten regionaal toch al O. Iedereen rijdt en block de bak weer in voor de O.

Het is een systeem. En aan ieder systeem zitten haken en ogen en zijn verbeterpunten te verzinnen.

Een paar zijn er al genoemd:

1. je moet wel snel uit de beginners
2. er zijn vrij weinig regionale kleine wedstrijden om ervaring op te doen
3. beginners zonder eigen paard hebben wel een beetje een probleem (bijrijders kunnen bijvoorbeeld geen leasecontract krijgen, dan zou de eigenaar zelf niet meer mogen rijden).
4. Er zijn verhoudingsgewijs weinig klassen, dus er is weinig doorstroming
5. ik ben vast wat vergeten...

Oh ja ten positieve:
. je kunt vaak starten op 1 wedstrijddag
. er zijn veel verschillende disciplines, dus er is voor ieder wel iets wat past
. de jurering is vaak voor omstanders en ruiters wat duidelijker
. en vooral: westernrijden is leuker Lachen

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:45

Detail als je western gaat vergelijken met de dressuur klassen: er zijn veeeel meer dressuur ruiters. Hoe meer klassen je gaat maken in de western hoe kleiner de deelname per klasse. Wel goed voor te scoren lintjes... Pling

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:50

Er hoeven natuurlijk niet perse zoveel klassen te komen als bij de dressuur. Een paar meer als er nu zijn, hooguit. Of helemaal geen. Maar alleen het promoveren d.m.v. winstpunten bijvoorbeeld. Ik vraag me alleen nu wel af hoe een jury tijdens de pleasure dat allemaal per deelnemer zou moeten bijhouden.
En die extra lintjes zijn natuurlijk alleen maar een extra stimulans voor mensen om aan wedstrijden te gaan deelnemen.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:02

Misschien moet de jury dat niet bij te houden, maar de organisatie. De jury is er alleen voor om de punten per onderdeel op papier te zetten en de winner bekend te maken.
De behaalde punten kunnen later worden meegedeeld c.q. bijgehouden in het gebruikte computersysteem.

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:04

Dat zou vanaf volgend jaar goed moeten kunnen want ik las in het NK programmaboekje dat er een nieuw systeem komt, met iedereen een vast startnummer en een computerprogramma waarin alles bijgehouden kan worden en dat je ook op lokale wedstrijden kan gebruiken om de resultaten vast te leggen en door te sturen naar de federatie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:21

Dat startnummer vind ik wel een goed idee. Wellicht kan dat uitgebreid worden naar startcombinatie. Op die manier kun je die rare eigen paard regel laten vallen. Die is meestal slechts ten nadele van de mensen die zich geen eigen paard kunnen veroorloven. Hij was denk ik ter voorkoming van het feit dat mensen op een goed paard van een ander gaan starten... Het starten op een goed paard is geen belemmering voor mensen met voldoende geld om dat goede paard te kopen.

Dan hou je nog de echte profs over die op veel verschillende paarden van een ander starten bijvoorbeeld. Wellicht kun je iets inbouwen hierover. Bijvoorbeeld: je wordt als prof aangemerkt als je met meer dan 3 startnummers wilt starten die geen eigen paard zijn.

Een puntensysteem vind ik wel een goed idee. Als we dan toch leentjebuur spelen kun je dat per discipline invoeren. Iemand kan best heel goed zijn in pleasure en er in de reining niks van bakken en nog beginnersniveau rijden.

Je hebt afzonderlijke winstpunten regelingen voor dressuur, springen en SGW. Je kunt dus Z dressuur + 3 zijn (dat wil zeggen drie winstpunten) en B + 8 springen (je springt bij de beginners).

De puntentelling gebeurt inderdaad door de organisatie, nadat de briefjes zijn ingeleverd.

De jurering van de engelse sport heeft ook nadelen natuurlijk. Maar dit onderdeel van het systeem spreekt me wel aan.

Je kunt lintjes halen en toch niet goed genoeg zijn voor een winstpunt. Dat maakt kleinere wedstrijden om ervaring op te doen ook aantrekkelijk voor de mensen die nog niet voor een winstpunt gaan en grote wedstrijden waar de goede ruiters met de prijzen lopen blijven ook aantrekkelijk omdat je (hoewel je niet in aanmerking komt voor een strikje) toch een eventueel winstpunt kunt rijden. Je rijdt meer voor jezelf zo.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:29

En ga dat nu maar eens in Amerika uitleggen Knipoog)
Want uiteindelijk volgen we toch hun regelementen en verzinnen we ze niet zelf....