en dan moet je opeens opzoek naar ander werk...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

en dan moet je opeens opzoek naar ander werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 10:43

Vorig jaar heb ik gesolliciteerd bij het bedrijf waar ik nu werk. De sollicitatiegesprekken gingen goed. De rayonmanager die het gesprek leidde zette met grote letters POSITIEF op mijn cv. Een paar dagen later werd ik gebeld dat ik als fulltime verkoopadviseuse mocht beginnen in de schoenenwinkel.

Met het hele team hebben wij de winkel opgezet, nadat we ingewerkt waren in de vestiging van Zwolle. We leerden elkaar in de periode voordat de winkel zich opende al goed kennen. Een leuk gezellig team die elkaar goed wist aan te vullen. Lachen

De eerste weken draaiden we goed, maar doordat de drukte minder werd en de omzet daalde werd er besloten te bezuinigen op het personeel. Mijn contract is binnen een maand nog veranderd naar parttime. Scheve mond Ik werd voor de keuze gesteld daarmee akkoord te gaan of mijn baan te verliezen. Ik heb ingezegd met het idee dat ik dan altijd iets achter de hand heb en de kans kreeg om naar een andere baan uit te kijken.

Een half jaar ging voorbij. Een aantal maanden waarin ik tevergeefs solliciteerde bij andere werkgevers. Mijn contract als parttime verkoopadviseuse werd verlengd. De rayonmanager waar ik toendertijd bij had gesolliciteerd trad uit dienst en een ander nam zijn functie opzich.

Doordat ik 48 uur aan maandinkomen was kwijt geraakt dankzij de verandering van mijn contract besloot ik dat ik nog maar een bepaald aantal dagen ingeroosterd wilde staan; zodat ik er nog een baantje bij aan kon nemen om mijn inkomen aan te vullen. Een logische keuze. Mijn bazin ging toendertijd akkoord en vond het geen probleem. Ze leek mijn situatie volkomen te begrijpen.

De ene keer werkten we prettige samen met zijn allen, dan een andere keer. We verschilden wel eens van mening of hadden ergens onze eigen ideeen over, maar altijd liep dat wel weer los. We konden alles met elkaar bespreken. Helaas kon mijn bazin er vaak niet goed tegen als zij kritiek kreeg (meestal van mij) Bloos! Ze had de gewoonte te commanderen. Iets waar ik heel slecht tegen kan en toen ik haar daar op attendeerde voelde ze zich ongemakkelijk... (kleinde dingetjes) Ik slikte kritiek altijd netjes met ja en amen en probeerde het mee te nemen en aan mijn negatieve punten te werken. Schijnheilig

Nu we een jaar verder zijn roosterd ze mij opeens minder dan mijn contractuele uren in en moet ik mijn vakantieuren in gaan zetten Verward Daar ben ik het niet mee eens. Dit heb ik ook duidelijk gemaakt tegen de rayonmanager die vorige week eens op bezoek kwam. We hebben het toen ook nog over mijn contract gehad en hij schepte niet de indruk negatief over mij te zijn.

Toen ik gister op mijn werk kwam kreeg ik, nadat ik het nogmaals met mijn bazin over mijn uren had, te horen dat ik per 3 november niet meer in dienst zal zijn bij het bedrijf waar ik nu werk. Mijn bazin zei nogal zenuwachtig dat ik het recht had het eerder te horen dan begin november, zoals de rayonmanager in gedachten had gehad. Als ik niet over mijn uren was begonnen had ze het mij ook nog niet verteld. Nou goed... Een behoorlijke domper aan het begin van je werkdag.... Boos!

Ik ben nu nogmaals met mijn neus op de feiten gedrukt dat het vinden van een nieuwe baan niet gemakkelijk is, maar nu echt noodzakelijk.

Daarbij vind ik het behoorlijk vervelend dat de rayonmanager toen niet al, tijdens mijn gesprek met hem vorige week, heeft laten blijken dat de kans dat mijn contract niet verlegd zou worden erin zat. Hij had toen al besloten dat er voortaan alleen maar op nul-uren-contracten gewerkt zou gaan worden, omdat dat het voordeligste is voor de winkel. En ik heb het idee dat het van mijn bazin ook om persoonlijke redenen gaat. Hun gooien het puur en alleen op het feit dat ik niet flexibel genoeg ben... Verward Ik val in als mensen ziek zijn, ook als dat betekent dat ik die dag 13 uur zal moeten draaien ivm mijn andere werk. Ik neem de zaken waar, 6 dagen per week, wanneer mijn bazin op vakantie is. Zelfs in mijn vakantie stel ik me nog beschikbaar voor noodgevallen. Ik werk 100% zonder mij iets te moeten vragen....

BRRRRR.... Ach gut

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:59

tja een vrouw als baas is toch heel anders dan een man.
Allemaal onuitgesproken punten en stiekem doen.....helaas ken ik het, zo ben ik ook mn eerste baan kwijtgeraakt...
Ik zit nu op een plekje, wel met vrouwelijke "baas", en die is gewoon eerlijk dat ik volgend jaar ws mn baan kwijtraak :-o (kinderopvang, aantal kinderen is voor de helft afgenomen)

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:22

Liep in november je contract af?
Want volgens mij gebeuren hier dingen die wettelijk gezien niet door de beugel kunnen hoor.
Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Buro voor Rechtshulp
Want je hoort het aantal uren wat in je contract staat,uitbetaald te krijgen *LOL*

Helaas heb ik hier (iets te veel) ervaring mee Verdrietig

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:11

als je contract afloopt,hoeven ze het volgens mij,niet van te voren te melden,is er dus geen opzegtermijn.het loopt gewoon af!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:13

Het gaat zo te lezen idd over een contract voor bepaalde tijd, de werkgever is eigenlijk nog erg netjes geweest om het nu al op te zeggen ipv 3 november.

Overigens is het een baas eigen hoor, commanderen. Als je daar niet tegen kunt zou ik, als ik jou was, kijken wat de mogelijkheden zijn om voor jezelf te beginnen.

Veel succes met 't zoeken naar een nieuwe baan, je hebt nog 1,5 maand... Wie weet. Succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:24

klinkt herkenbaar, alleen heb ik nogsteeds geen zekerheid over mn contract, wel moet ik ook ineens mn vakantieuren gaan opmaken(vast zodat ze die niet hoeven uit te betalen andat mn contract niet owrdt verlengd...)

t is idd echt klote om nu werk te kunnen vinden, dus hoop dat je toch snel iets nieuws hebt!!

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:31

hebben jullie nog nooit van de vakbond gehoord??? als je contractueel voor 20 uur bent aangenomen, is je baas verplicht om jou ook 20 uur te laten werken! mooie boel, om je 15 uur in te plannen en de overige 5 uur van jouw snipperuren af te schrijven! dit mag volgens mij niet, maar neem eens contct op met de bond zou ik zo zeggen.....

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:19

je kan ook bij een uitzendbureau langsgaan en naar call centre werk vragen. dat heb ik ook gedaan en ik vind het leuk werk en het verdient goed...

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:37

Ga naar het CWI en teken bezwaar aan tegen je ontslag!!!
Dat had je eigenlijk gelijk moeten doen toen je ineens parttime moest gaan werken, daar had je waarschijnlijk WW uitkering over aan kunnen vragen. Het CWI kan je info geven hoe te handelen en of het wel gerechtvaardigt is wat je werkgevers doen.
Zelf zit ik in bijna hetzelde schuitje; 3 1/2 jaar als oproepkracht volle weken gewerkt en per januarie worden m'n uren afgebouwt. Het CWI heeft me doorgestuurd naar de rechtswinkel, waar ik erachter kwam dat ze me per uur minder werken moeten ontslaan omdat ik zolang zoveel gewerkt heb.
Succes! OK dan!

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 01:53

Sylvia schreef:
Het gaat zo te lezen idd over een contract voor bepaalde tijd, de werkgever is eigenlijk nog erg netjes geweest om het nu al op te zeggen ipv 3 november.

Overigens is het een baas eigen hoor, commanderen. Als je daar niet tegen kunt zou ik, als ik jou was, kijken wat de mogelijkheden zijn om voor jezelf te beginnen.

Veel succes met 't zoeken naar een nieuwe baan, je hebt nog 1,5 maand... Wie weet. Succes!


Ik waardeer het zeker van mijn baas dat ze het alsnog eerder heeft vermeld. Maar dat alleen maar doordat ik erover begon. Ondanks dat het een aflopend contract is vind ik het wel zo netjes als werkenemers dan optijd worden geinformeerd zodat zij opzoek kunnen naar ander werk. Zeker nu is dat niet gemakkelijk en daarom is alle extra tijd die wordt gegeven wanneer men eerder verteld dat je contract niet word verlengd alleen maar gunstiger.

Er is een verschil tussen commanderen en commanderen. Wanneer mij verteld word wat er allemaal op een dag moet gebeuren ga ik netjes aan het werk en probeer ik het af te krijgen. Ook wanneer mij die taak opgelegd word heb ik er geen problemen mee. Het commanderen van mijn bazin gedeid echter op een andere manier. Zij komt zwaar bitcherig over en zeer overheersend en dominant. Zij was diegene die vanaf het begin af aan altijd heeft gezegd dat wij als team moeten fuctioneren en alles met elkaar moeten doen. Ik vind dat zij zich iets meer in mag leven in haar rol al teamplayer.

Voor mezelf beginnen zou een mooie optie zijn. Echter is dat rond deze tijd erg moeilijk... Ik zit er vaak over te brainstormen.

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 01:55

Ik ben blij dat hier een aantal mensen aanwezig zijn die ervaring hebben met zulke situaties. Hoe vervelend het ook is. Van elkaar kunnen we leren. Als 19-jarige jup heb ik nooit geweten dat je zulke dingen aan kan vechten en dat er misschien nog wel het een en ander te redden valt.

THNX voor de tips!!!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:44

Kan me voorstelen dat je er behoorlijk van baalt. Gelukkig ben je er toch nog op tijd achter gekomen dat je op zoek moet naar een andere baan, maar het blijft natuurlijk heel vervelend. Het is toch een stuk onzekerheid waar je tegenaan kijkt.
Wat dat commanderen betreft ben ik het zeker met je eens. Natuurlijk moet je baas jou orders kunnen geven zondar dat je meteen tegen het plafond vliegt, maar ook voor orders geven geldt: "c'est le ton qui fait la musique". Als iets op een normale toon gevraagd wordt is het meestal geen enkel probleem om het uit te voeren. Als jou de bevelen toegesnauwd worden zul je je er ongetwijfeld een stuk minder prettig bij voelen, en terecht.

Zij mogen jou overigens niet minder uren inroosteren en je verplichten snipperuren op te nemen. Per jaar mogen er meestal twee dagen bepaald worden door de baas waarop bijvoorbeeld het bedrijf sluit en jij snipperdagen moet nemen, maar dat moet ruimschoots van te voren verteld worden (staat wettelijke limiet voor).
Sterker nog: als jij een vast aantal uren op jouw contract hebt en ze laten jou minder werken, dan zijn ze gewoon verplicht jou de volle mep uit te betalen. Dan wordt het dus een soort van betaald verlof. Ze proberen nu duidelijk te voorkomen dat ze jou aan het einde van je termijn een flinke eindafrekening moeten sturen van al je vakantie-uren én je vakantiegeld.

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:45

ok hupsa wegwezen, anders ziekmelden laat ze er maar in zakken! dat heb je toch niet verdiend!
En dan op zoek naar een andere baan! Vind je vast wel!

succes

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 12:04

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=298583

Ik moet door, ik moet verder... Meer dan mijn best doen kan ik niet. de grootste domper ben ik nu te boven. Ik zou mezelf er alleen maar mee hebben als ik nu bij de pakkenneer ga zitten. De laatste weken zal ik nog vol goede moed werken. Eventueel is er een kans dat als mij een nieuwe baan word geboden ik eerder weg zal zijn bij mijn huidige werkgever. Dit doormiddel van het inzetten van mijn vakantieuren.

Ik ben zenuwachtig voor vanmiddag....