Wat is julie mening hier over? (uitspraken)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Wat is julie mening hier over? (uitspraken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 22:45

Hallo,

Ik heb een paar uitspraken waarover ik julie mening wil weten.
Ik weet het antwoord zelf zo wel ongeveer maar ik wil wel is kijken wat julie er van vinden.
Hier komen de Quote's:

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.

Wat is julie mening over deze uitspraken?

Jo

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:49

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
-oneens, het is ook wel eens goed om een rust dag in te lassen of iets totaal anders te doen.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
oneens, ik denk dat je ze best met een kam mag borstelen, let er wel op dat er niet te veel klitten in zitten en gebruik indien nodig antiklit
3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
ik loop altijd aan de linker kant en dat is het meest gebruikelijke. ik ben het zo gewend dat ik het automatisch doe.
4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
oneens een paard kan ook wel eens de fout in gaan, aan jou de taak omdat te verkomen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:53

Verplaatst van VMR naar PP.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:54

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
Oneens, een paard mag ook weleens een rustdag of vakantie hebben.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
Oneens, doe al 4 jaar niets anders en meneer heeft een flinke bos haar

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
Zal best Haha!

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
Oneens, de mijne bullebakt al 4 jaar en wordt echt eng als hij z'n zin niet krijgt

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:59

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe) ik rijd wedstrijden en train zeker niet elke dag, mijn paardje mag langer mee dan vandaag

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?) zal misschien zijn om de manen lang te houden, maar het is jouw paard en als jij het eraf wil scheren mag dat ook

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen. of ervoor of links of net waar jij zin in hebt

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou. nee tuurlijk niet, zoals jij je dag soms niet hebt kan een paard dat ook wel eens niet hebben

Wat is julie mening over deze uitspraken? ik denk dat je gewoon voor jezelf moet beslssen hoe je met je paard omgaat en iedereen anders lekker voor zichzelf moet laten beslissen wat zij doen. Trek je niet aan wat anderen zeggen, als jij maar weet dat je het goed doet! Haha!



Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Touwhalsters

Berichten: 47
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:01

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
Oneens hij heeft ook wel eens een lekker relax daggie nodig anders worden ze verveelend

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?) Oneens moet je lekker zelf weten!! doe wat jij denkt wat het beste is je merkt vanzelf wel hoe het werkt

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen. Oneens me paard loopt altijd aan de kant waar ze zelf wilt of achter me of rechts en als ze ergens bang voor is schiet ze vanzelf wel naar links dus maakt mij niet veel uit maar als ik echt ga wandelen moet ze wel rechts lopen, want als ze dan schrikt heb ik meer controle over der

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou. Oneens als ze geen zin hebben gaan ze klieren en klote en dat ligt dan echt niet aan jouwDat waren mijn meningen

Mensen interesse in TOUWHALSTERS?? neem contact met me op!?

_ortiz_

Berichten: 523
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:07

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
oneens ik geef me paard ook wel eens een rust dag of ik ga buiten rijden. het moet ook leuk voor hem blijfen.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
wij doen dit bij stal de vries gewoon met een borstel en ze hebben allemaal supper dikken bossen haar.

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
ik loop altijd aan de linker kant Haha!

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
een paard kan ook wel eens een fout maken hoor. het licht toch niet altijd aan ons Haha!

:# ...o0o.ortiz.o0o... Party!!:# ...o0o.smurf #3.o0o... Party!!:#...o0o.hardcore-fan #3 .o0o... Party!!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:09

ik kan ze allemaal wel samenvatten onder het mom
' je moet met je paarden omgaan zoals je zelf denkt dat goed is, maar als een ander het niet met je eens is kun je tegengas verwachten"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:14

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe) niet, wel een rustdag en een dag wat anders dan anders

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?) zijn denk ik van die oude wijsheden... volgens mij mag je volgens die wijsheid nooit de manen kammen en ook niet de staartborstelen.... babyolie en een kam bij volle en dikke manen en dat moet ik zelf weten Haha!

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen. rechts niet wel links... en sommigen zijn niet anders gewend...op zich moet beide kunnen

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou. ja en nee... als de ruiter de verkeerde hulpen geeft of niet duidelijk en het paard snapt het niet en doet het dan verkeerd..... maar spontane acties van een paard hoeven niet aan de ruiter te liggen

Wat is julie mening over deze uitspraken?
dat ik bij sommige vragen de uitleg mis waaruit deze vragen zijn gekomen ik denk daarbij aan het friezenverhaal en bijv. een keuring waar het niet-kammen als een soort van advies is gegeven
het nooit foute paard bij een beginner om te voorkomen dat die persoon bij elke misstap het paard de schuld geeft
gelijk aan welke kant je loopt, het paard loopt rechts van jouw mischien een regel of uitleg bij een ruiterbewijs-opleiding manege
iedere dag trainen of regelmatig trainen om blessures te voorkomen...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

superbig
Berichten: 150
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: hengelo g

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:29

1. oneens! een paard heeft afwisseling nodig anders gaat de sport die je met hem oefent alleen maar slechter omdat het paardje er geen plz meer in heeft. Met afwisseling bedoelen we een dagje vrij een dagje longeren en/of een dagje buitenritje (in de week)
2. Als je eerst een dikke lading anti klit erin spuit en erin spuit kan het wel. ik zou het alleen niet elke dag doen want ze verliezen altijd wat met uitkammen.
3. Het paard is wel eens bang voor iets. Als hij jou vertrouwd zal hij lang niet zo bang zijn als jij er kort langs loopt. Dus als dat "énge ding' dan aan de linkerkant staat kan je best aan de linkerkant van het paard gaan lopen.
4. Een paard is ook wel eens fout. Het is een levend iets en is ook wel eens lui of heeft geen zin. Hij zal dan proberen onder het werk uit te komen door bijvoorbeeld iets fout te doen.

Dit zijn mijn meningen!Leuke vragen trouwens+:)+

Z2+11 !!! B+ 1.... Haha!... kben nou eenmaal een dressuurprikker!:j

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:01

[quote="JolandaVrind"]Hallo,

Ik heb een paar uitspraken waarover ik julie mening wil weten.
Ik weet het antwoord zelf zo wel ongeveer maar ik wil wel is kijken wat julie er van vinden.
Hier komen de Quote's:

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
Nee, niet iedere dag. 1 à 2 rustdagen zijn psychisch gezien nodig. Ze moeten wel iedere dag beweging hebben maar dat kan ook wei of molen zijn.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
Hetzelfde als met een staart. Als je die lang en vol wil houden, moet je niet te veel borstelen. Zelf spuit ik er altijd antiklit in, en dan met een mensenborstel vanaf onder uitborstelen, werkt het beste.


3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
flauwekul, gewoonte is links maar rechts kan ook.

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
klopt *LOL* Zelfs als het paard het niet wil doen, dan is het nog aan de ruiter om dat op te lossen / te voorkomen.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:10

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)

Op 1 rustdag in de week na (en dan uiteraard niet op stal laten staan) ben ik het hier mee eens.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)

Nooit van gehoord.

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.

Het paard boeit het echt niet aan welke kant je loopt, als je maar normaal doet Haha!.

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.

Hier ben ik het volkomen mee eens Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:15

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
oneens, zij mogen ook weleens een dagje rust hebben, net als wij

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
oneens, de haren die je meetrekt zijn toch al dood, of je het nou met de hand doet of met een kam

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
Ik loop altijd links

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
oneens, zelfs paarden hebben een eigen willetje


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:54

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
eigenlijk wel. Rustdagen zijn voor de ruiters, niet voor het paard. Je moet natuurlijk niet elke dag voluit hetzelfde trainen. Een paard heeft ook afwisseling nodig. Maar rijden, longeren of gewoon een keer spelen vind ik allemaal onder trainen vallen. Eigenlijk is alles wat je doet met je paard trainen... Er moet dus in ieder geval elke dag iets mee gedaan worden

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
Volgens mij is dat niet alleen bij een Fries zo, maar bij alle paarden en pony's en bij de manen en de staart. Doe je het met een kam, heb je meer kans dat de haren breken.

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
Als je met je paard ergens loopt, hoor jij aan de linkerkant te lopen. Je paard is dan rechts van jou. Je kunt hem dan met je rechterhand vastpakken. De stelling klopt dus niet... Dat is ooit zo bedacht en dat doen de meeste mensen nog steeds zo. Het is een soort gewenning, je paard weet dan ook waar het aan toe is, als het altijd zo gaat. Hetzelfde als links opstijgen.

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
Tenzij het een dag is, dat je paard gewoon echt geen zin heeft, klopt de stelling. Je paard reageert op wat jij doet. Doet hij het fout, was je blijkbaar niet duidelijk, te haastig, was het nog niet goed aangeleerd etc.


Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:58

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
Ik rij mijn paard absoluut niet elke dag. Hij heeft ook tussendoor vrij, dan gaat hij lekker de wei in, zodat hij wél elke dag beweging heeft! Oja.. ik rij ook wedstrijden!

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
Nooit kammen is wel erg overdreven. Het beste is er zoveel mogelijk vanaf te blijven, wil je ze lang laten groeien. Af en toe uitkammen, zo voorzichtig mogelijk en natuurlijk met anti-klit. En af en toe de dode punten knippen of trekken. Verder heb ik mijn fries altijd in de vlecht staan.

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
Geleerd wordt om altijd links van het paard te lopen. Mijn visie hierop is om afwisselend links en rechts te lopen. Voorbeeld: ik gooide eens een deken op vanaf de rechterkant van mijn paard. Stond een man te kijken en die zei: "je MOET een deken altijd vanaf links opgooien. Als ik dat bij de pony van ons doe, wordt ie helemaal gek!"
Toen vroeg ik hem waarom die pony helemaal gek werd.. JUIST, omdat het nooit gedaan werd vanaf rechts! Afwisseling is goed!


4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
Naar mijn idee ligt het 9 van de 10 keer aan de ruiter als iets fout gaat!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:11

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)

mee oneens, al vind ik wel dat een paard iedere dag zijn stal uit moet komen al is het maar wandelen of los in de bak maar uiteraard het liefst op de wei

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)

Bij Simon (haflinger) kam ik iedere keer zijn manen met een mensenborstel van onderaf aan beginnen en niet te hard trekken eventueel anti-klit. En hij heeft nog steeds een volle bos manen. Ik doe trouwens hetzelfde bij de voorpluk en de staart

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.

Bij mij mogen ze zowel links als rechts lopen zolang ze zich maar gedragen. Doen ze dat niet heb ik ze liever aan mijn rechterkant omdat ik rechts meer kracht heb voor het geval dat Haha!

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.

Een paard kan z'n dag niet hebben en ronduit vervelend zijn, maar aan de ruiter de taak om dat voor te zijn en op te lossen. Maar meestal is het idd de fout van de ruiter

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:36

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)

In principe rijd ik iedere dag minstens 1,5 uur, alleen recreatief. Ik vind wel dat mijn paard soms een dag vrij mag, meestal is dat met heel slecht weer omdat ik niet binnen kan rijden en een doorweekt paard is ook niet leuk Knipoog . Soms krijgt 'ie een snipperdag en dan wordt 'ie van top tot teen verzorgd meer een beautydag dus. Ik vind dat paarden die actief getraind worden voor wedstrijden e.d. zeker een dag vrij verdienen! Ze belasten al hun spieren, gewrichten, lijf veel intensiever! Ik denk dat een te actieve training, ten nadele komt van je paard, vroege artrose en andere problemen in het gestel.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)

Ik vind dat iedereen dit voor zich moet weten! Ik mag met Igor (1/2 Welsh) ook niet veel doen aan de manen! Al doe ik dat soms wel hoor, beetje de dode puntjes eraf enzo. Het borstelen van de manen, trekt vaak veel haren uit, omdat de manenkam wat gevoeliger is. Daarom zijn er mensen die deze stelling dus uitvoeren.

3 Als je met je paard ergens heen loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.

Ja, dat schijnt iets met de natuur te maken te hebben, het instinct ofzo of de inprenting. Ja eens oneens, Igor loopt altijd achter me aan met z'n snuit in mijn rug. Of naast mij met zijn hoofd voor mij gebogen. Bij andere paarden doe ik het overgins altijd wel! Rechts lopen.


4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.

Tijdens het rijden bij mij wel, ik ben nogal van het recreatieve dus als er eens een dressuuruitspatting is zal ik het denk zelf wel verkeerd doen. Op stal niet, daar is mijn paard soms echt fout. Hij heeft namelijk nog al eens trek om dwars door je heen te lopen zijn stal in believe me, hij weet dondersgoed dat íe dat niet mag! Ergens is Igoer volgens mij wel eens schuldbewust, als ik hem straf om sommige dingetjes gaat hij in een hoekje staan met zijn hoofd van me afgedraaid en dan af en toe zo zielig om staan kijken. op slot komt hij dan naar me toe om te knuffelen, net of hij het weer goed wil maken ?

Hakuna Matata! :D

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 11:26

Ok bedankt voor julie uitspraken.
Dit zijn dingen die dagelijks/maandelijks tegen kom en anderen ook wel denk ik zo.
Het mooie hiervan is dat iedereen ongeveer het zelfde heeft maar toch ook niet.
Bedankt voor julie antwoorden Knipoog

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

maikellover

Berichten: 54
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:28

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
- niet mee eens, een dagje rust is ook wel eens goed voor je paard.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
-ik weet niet zo veel van friezen, maar ik vind dat de manen van een fries mooier zijn als ze lang, door de war zijn.


3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
dit moet wel. waarom weet ik niet. is zo.

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
- hier ben ik het mee eens. het is nooit de schuld van het paard. je kunt een paard vergelijken met een kind van 6, die niks bergrijpt. je moet alles heel duidelijk aangeven en als je dat niet doet en hij begrijpt het niet is het niet de schuld van het paard(omdat hij misschien stom/dom zou zijn) het is jou schuld, omdat jij hetniet goed aangeeft. jij weet al wat je wil en gaat doen, maar je paard weet dat niet.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:03

1 Een paard moet je elke dag trainen. (een paard waar je wedstrijden mee rijd of er voor traint wat ik doe)
Oneens, een paard mag best een rustdag hebben, maar zet hem dan niet helemaal stil, maar in de wei of stapmolen.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen. (als dit waar is waarom mag dat dan niet?)
Nooit van gehoord, lijkt mij onzin. Een Fries is niet anders dan ieder ander paard

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
Men is gewend om links te lopen van je paard, maar in principe moeten beide kanten kunnen

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
Mee eens. Aan jou de taak om je paard te behoeden voor fouten, en/of zijn fouten te verbeteren.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:11

1 Een paard moet je elke dag trainen.
Nee, niet elke dag. Een paard moet naar mijn mening 1 dag in de week rust hebben. Je kan wel blijven rijden, blijven trainen maar des te eerder is hij het zat. Hoe veel afwisseling je ook hebt.
Zo doen wij de pony's tussen het zomer en winterseizoen 1,5-2 maanden de wei op, geen werk. Lekker rust in het koppie en daarna weer een frisse start.

2 Bij een Fries paard mag je nooit de manen kammen met een kam die moet je uitpluizen met je handen en als je het met de kam doet mag het niet knappen.
Onzin. Ik zou je voor gek verklaren als je er iedere dag min. een kwartier voor gaat pluizen om die 6 haren extra erin te houden. Laat ze of los en pluis/kam ze alleen uit als je ze gewassen hebt. Of doe er vlechten in die je om de zoveel tijd vervangt.

3 Als je met je paard ergens heel loopt (stal wasplaats...) moet je altijd aan de rechter kant lopen.
Nee, net zoals je het gewent bent.

4 Een paard is nooit fout, jij rijd en gaat er iets fout (niet aan de teugel verkeerde gallop enz.) ligt dat altijd aan jou.
Nee, 99% van de gevallen wel. Maar als een paard niet nageeflijk komt omdat hij pijn (van een klap) heeft is dat niet mijn schuld. Maar dan is het wel mijn taak om ervoor te zorgen dat het paard weer pijnloos verder kan leven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C, reina en 158 bezoekers