Paard eet slecht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Paard eet slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 23:05

Ik heb sinds 28 augustus een nieuw paard. Door een ongeval is ze helaas al na 5 dagen met spoed in de kliniek op genomen. Ze had veel pijn en dat merkte je goed. Nu at ze op de kliniek slecht. Haar kuil at ze met lange tanden en liet het meeste liggen en haar bak lag vol met brok. Nu heeft ze er van donderdagavond tot maandag erop gestaan en al die tijd slecht gegeten. Ze zouden slobber gaan proberen de zondag voor ze naar huis ging.

Terug op stal dacht ik dat ze haar eetlust vast wel weer terug zou krijgen maar nee Stro eet ze wel daar begint ze als eerste aan, daarna het kuil maar dat trekt ze de hele stal door dus hoeveel ze nou opkrijgt geen idee. Volgens de gene die voert wel wat maar niet veel. De brok raakt ze ook amper aan van de week stapelde het zich weer op en is de bak leeggehaald en ververst. Toen ze terug kwam uit de kliniek en weer niet goed at heb ik maar een zak muesli gehaald daar viel ze op aan. Maar vandaag gooide ik het op de biks in haar bak paar happen en ze stopte alweer.

Dinsdag moet ik terug op controle op de kliniek gelukkig. Ze liep maandag kreupel (aan een ander been dan van het ongeluk en met een vochtzakje onder haar elleboog terwijl ze de stal die dag nog niet uit was geweest Verward )moest haar eigenlijk gaan opbouwen met longeren zodat ze konden zien op de controle of ze nog kreupel liep rechtsachter maar het ging niet met linksvoor en ben maar weer gaan stappen. De dierenarts gebeld en die vond dit een goed plan om nog een week extra te stappen.
Maar nu nog steeds dat amper eten zal ze een trauma hebben ofzo? Wat zouden jullie doen?

Met stappen is ze wel gewoon fris en loop 3 kwartier met haar. Los mag ze nog niet.


dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:17

Als eerste de tanden na laten kijken.
Misschien alleen last van haken op de kiezen.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:20

Ik denk ook dat het je beste een tandarts erbij kan halen. Als een paard last heeft van haken heeft dit erg veel invloed op het eten. Mijn paard at ook ineens erg slecht, was een hele tijd met zijn biks bezig en liet het later gewoon staan. Nadat de tandarts geweest was ging het al snel een stuk beter.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:33

ja inderdaad even de tandarts laten kijken

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 07:13

Maar vroeg mij af ze is 25 augustus klinisch en rontgenloisch gekeurd. Moet dit dan ook opgevallen zijn die haken?

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:35

je kunt zelf misschien ook wel iets in haar mond zien...
door medicatie kan het eten ook slecht gaan smaken. in zo'n geval wil t nog wel helpen asl je ze juist wel lekkere dingen gaat geven die ze wel lusten..

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:31

Als een medische oorzaak uitgesloten is en je paard eet nog steeds slecht dan kan ik je aanraden om D-tox van de paardendrogist aan te schaffen. Hiervan doe je dagelijks een schepje van door het voer.
Mijn paard heeft in juni een zeer ernstige virusinfectie gehad waar ze verschrikkelijk ziek van is geweest. Ze at niet meer en stond maar lusteloos in haar stalletje, wilde niks. Toen ze gelukkig opknapte was haar eetlust nog steeds niet best. Omdat ze verschrikkelijk mager was geworden tijdens haar infectie wilde ik natuurlijk dat ze weer normaal ging eten. Ik heb toen een paar weken D-tox gebruikt en ze eet nog beter dan voorheen, zelfs nu nog!
In D-tox zitten eetlust opwekkende middelen en een extra vitaminestoot.
Kijk maar eens op de site van de paardendrogist, dan kun je zien wat D-tox precies is.
Succes met je paardje!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 08:55

ellepel schreef:
je kunt zelf misschien ook wel iets in haar mond zien...
door medicatie kan het eten ook slecht gaan smaken. in zo'n geval wil t nog wel helpen asl je ze juist wel lekkere dingen gaat geven die ze wel lusten..

Ik ga vanavond kijken of ik wat in haar mond kan voelen aan scherpe randjes ofzo.
Ze staat nu niet meer op medicijnen. Ga ze vandaag de muesli nog een keer geven met peen, appel en brood erdoor zonder supplementen ofzo kijken of dat wat word. Maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat ze ook amper kuil eet en dat is toch het belangrijkste van dat ene beetje en het beetje stro wat ze eet kan ze niet leven denk ik.
Gelukkig morgen terug naar de kliniek kan ik het meteen vragen wat te doen.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:26

Misschien is het een paard wat altijd al slecht gegeten heeft.
Probeer eens wat Lucerne,is er niet iemand op stal van wie je wat mag gebruiken?De meeste paarden vinden dat wel lekker.
Het ene paard eet nu eenmaal beter als het andere,net als bij mensen.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:34

Vergeet niet; beest heeft bij nieuwe baas al een heleboel te verwerken gekregen; die staat stijf van de heimwee, moet je maar rekenen.
Kan jij niets aan doen, is samenloop van omstandigheden.

Voer iig dat wat ze lekker vind, wortels wil vaak ook nog wel, gras is altijd goed kwa smaak... en een bezoek aan de tandarts zal je onzekerheid wegnemen. Maar ik geloof zo dat dit paard psychisch echt wel even in de knoop zal zitten; geef het ook de tijd...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 09:38

Ja op zich dacht ik daar eerst ook aan aan trauma. Het is sowieso al een gevoelige merrie en ze heeft natuurlijk al nadat ik haat 5 dagen had een ongeluk gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Desi_2409, Googlebot, sannedeedee1, SUSANNEx, Ted_Zale en 90 bezoekers