Endurance Ommen – afsluiter van ons seizoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Endurance Ommen – afsluiter van ons seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 23:01

Eindelijk kon ik 'Ommen' eens rijden. Een wedstrijd dicht bij huis, maar vorig jaar was ik op vakantie en het jaar ervoor ging Ret dat weekend al crossen met Lau. Dit jaar had Annalynn erop gehoopt mij als vrijwilliger te kunnen inzetten, maar helaas, ik had al plannen om mee te rijden. Knipoog

Na de 82 km van Holten had ik de smaak te pakken. Ik vond de 105 km in Ommen echter toch nog even te veel van het goede en besloot daar de 73.5 km te rijden. Aangezien mijn zusje momenteel far far away Down Under zit, moest ik op zoek naar een andere co-groom. Dat werden er uiteindelijk twee – Piaffe en Vvtjuh wilden Marco en mij graag komen helpen, wat wel inhield dat ze op een bijna net zo ongristelijk tijdstip uit hun nest moesten als wij. Haha!

Om 4.45 ging de wekker – tot groot ongenoegen van mijn vriendje Gaaaap – en tegen half 7 konden we van stal vertrekken. Toen we het wedstrijdterrein op reden, belden mijn grooms om te zeggen dat ze twee enorme omleidingen hadden gehad en het was nog maar de vraag of ze er op tijd zouden zijn. Marco bellen om onderweg af te spreken ging niet, want die had zijn mobieltje thuis laten liggen. En ik durfde hem niet die van mij te geven – zou je net zien dat ik ergens halverwege de route met een kreupele knol kwam te staan en niemand kon bellen om me op te halen. Maar... zo'n 20 minuten later waren ze er dan toch, met de mededeling: 'De bekeuringen sturen we wel aan jullie door!' Tong uitsteken Geen probleem, ik was allang blij dat het team compleet was. Haha!

Ondertussen hadden we de voorkeuring achter de rug: mooie waarden met een 'super A' voor locomotie. Om 8 uur werden we naar het startpunt aan de overkant van de autoweg geloodst, waar om kwart over 8 de start plaatsvond. De eerste kilometers moesten Ret en ik nog in het ritme komen, maar al snel reden we vlot door in een groepje van vier. Het tempo was prima, alleen jammer dat Ret toch steeds harder wilde dan hij van mij mocht. Elke keer als hij ontspannen liep en ik mijn hand naar voren deed, ging hij weer een versnellinkje harder. Vervolgens moest ik hem dan weer enorm tegenhouden van voren, wat erg vermoeiend was. Ik gok dat ik morgen dan ook best last zal hebben van mijn schouders... Een optie was een stuk achter de groep gaan rijden, maar dat leverde een uiterst boos paard op en een hartslag waar ik niet blij van werd en voor de groep uit gaan rijden was ook niet te doen, want dan zou ik een flink stuk sneller moeten rijden en daar had ik echt geen zin in met nog zo'n 70 km voor de boeg. Dus toch maar in de groep gebleven en af en toe een meningsverschilletje met hem uitgevochten. Hij moet er tenslotte ook maar aan wennen dat je soms in groepsverband rijdt, zeker in geval van een massastart.

Uiteindelijk toch nog wel wat stukjes in mijn eentje of met z’n tweeën gereden en dan ging het er meteen een stuk relaxter aan toe. Van Els mocht ik Ret regelmatig achter het kontje van Monty zetten en dat werkte prima. Onderweg samen nog erg gelachen om Ret die een stel ganzen eerder had gezien dan ik, waardoor ik er bijna naast lag. Na 30 km (!) had ik Ret ein-de-lijk in een ontspannen galopje aan een losse teugel. Gelukkig had ik onderweg toch nog kunnen genieten van de schitterende omgeving. Wat is het daar mooi! De route was deels gelijk aan die van de Ommen-rit in mei van dit jaar (meest in tegengestelde richting) over de Archemerberg en langs de Regge. Vooral het waterpunt was erg gaaf: op een weids grasveld bij een huis op een heuvel, met een prachtig uitzicht over Lemele en omgeving. Cool

Op de vetgate was Ret vrij druk. Er was van alles te zien en drinken was volgens hem niet belangrijk. Er gingen aarzelend wat losse slokjes naar binnen, gelukkig at hij wel van het natte hooi en gras. Mijn goedbedoeld aangeschafte slobber moest hij niet, de stukjes wortel werden er zorgvuldig uitgepikt en daar kon ik het mee doen. Bij de keuring had hij een HF van precies 60, verder goede waarden (zelfs de turgor was nog steeds 1) en weer een 'super A' voor locomotie van dezelfde veterinair als vanmorgen.

De vetgate duurde deze keer drie kwartier i.p.v. een half uur, maar ook die tijd was zo om. Ik was de vetgate nog niet uit of ik kon Retje alweer aan een los teugeltje laten draven en galopperen. Na de rust was het een totaal ander paard dan daarvoor, het contrast was dus weer groot! De laatste 35 km heb ik heerlijk ontspannen gereden, kon nu nog meer genieten van de omgeving. Veel alleen gereden maar ook veel samen met Iris, ik kende haar nog van vorig jaar in Holten waar we ook een stukje samen hadden gereden.

Mijn grooms waren na het eerste groompunt nergens meer te bekennen (bleken achteraf verdwaald te zijn) maar gelukkig zijn mensen bij de endurance altijd bereid een ander te helpen en zo mocht Retje tot twee keer toe uit een vreemde emmer drinken (hij lustte zowaar Hilversums water!) en ik kreeg ook nog hier en daar een fles koelwater aangereikt. Uiteindelijk kwamen mijn grooms toch weer op de juiste route uit – eind goed al goed.

Op zo’n 5 km voor de finish moesten we ergens linksaf. Op dat moment zag ik de drie schimmels die vrij ver voor ons reden van de andere kant komen en rechtsaf slaan. Die hadden dus duidelijk een lintje gemist en waren op die manier veel tijd kwijtgeraakt. Ik kwam er vlak achter terecht, maar gelegenheid om in te halen was er niet door smalle paadjes en een aardig tempo. Ik hoopte stiekum op een eindsprint – voor het eerst in mijn enduranceleven – maar helaas: op een kilometer voor de finish stond een bordje 'STAPPEN'. Dat was er neergezet vanwege de ervaringen van vorig jaar. Dus helaas geen eindsprint en ik vond het ook niet erg sociaal om nu nog even te gaan inhalen, dus kwam ik als vierde van het groepje binnen. Secondenwerk dus. Knipoog

Hartslag bij finish was 68, hartslag bij nakeuring was uiteindelijk 48 met wederom een 'super A' op locomotie. Op mijn opmerking dat ik zelf ook nog best aardig liep, kreeg ik als antwoord: 'Helaas mogen we dat niet in de beoordeling meenemen' Tong uitsteken. Alleen de turgor was iets slechter geworden, maar ondertussen had Ret alweer vrij goed gedronken en ook weer nat hooi en gras gegeten, hij keek verder helder genoeg uit zijn oogjes om goedgekeurd te worden dus dat betekende weer 73.5 km erbij! Cool

We hadden erg veel geluk met het weer, want er was kans op buien en we hebben uiteindelijk alleen maar zon gehad! We zijn na de wedstrijd meteen Ret naar huis gaan brengen, even lekker onder de lauwe straal gezet, laten drogen en daarna de wei nog even in. Hij was nog goed fris. Toen terug voor de uitslag en om nog even wat deelnemers van de 105 km te zien finishen. Met name Navy kwam erg fit over de eindstreep, die keek met een blik van 'was dat nou alles?' Cool

Bij de prijsuitreiking bleken Ret en ik 5e geworden te zijn met een snelheid van net geen 16 km/u (en er waren 4 prijzen Haha!). Dat was de positie waarop we bijna de gehele wedstrijd reden, netjes gedaan dus. Over deze wedstrijd had ik overigens een wat minder goed gevoel dan over Holten, maar dat kwam voornamelijk door de eerste helft en door het feit dat Ret in Holten beter wilde drinken. Volgend jaar toch maar aan de appelmoes met zout, volgens een collega-amazone werkt dat super. Knipoog

Van zoutgebrek zoals in Holten had ik deze keer geen last: ik had gisteren bij de fietswinkel hier in het dorp (op aanraden van Joan) een potje Maxim gehaald, een lekkerder en sneller werkend zusje van Isostar en daar heb ik prima op gefunctioneerd. De fietswinkel heeft er dus weer een klant bij. Knipoog

Dit was de laatste endurancewedstrijd van dit seizoen en ik vind dat we absoluut niet mogen klagen. Vier wedstrijden in klasse 2 en eentje in klasse 3 gereden, steeds een plaats bij de eerste vijf met nette eindwaarden – waarmee we ook nog de NRPS-competitie in klasse 2 wonnen (daar ging het om een combinatie van plaatsing en waarden –
en ik weet toevallig ook dat mijn knol overall de beste resultaten had Knipoog ). Reden genoeg om trots op hem te zijn! Cool

Op naar de winterstop dus, met nog één wedstrijd te gaan: de Tripalon op 17 oktober. Heeft Ret toch nog een 'crossje' als afsluiting van het wedstrijdjaar. En voor mij mijn debuut op crossgebied. Nagelbijten / Gniffelen

Annalynn (en natuurlijk ook Virginie): bedankt voor de goede organisatie en de mooie route! Inderdaad vrij veel asfalt, maar de mooie routes door het bos hebben dat ruimschoots gecompenseerd! Cool

En uiteraard ook OK dan! voor mijn groomteam - ondanks de route die jullie niet konden vinden! Tong uitsteken

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:42

Toppie, zeg! Beste afstand toch weer en dan zo fluitend uitlopen! Slim van je om nu ook eens een beetje aan jezelf te denken, straks was Ret nog een keer alleen over de finish gegaan Knipoog .
Succes ook met de tripalon, lijkt me best leuk, maar even te spannend met Lou. Nu kan het helemaal niet met een peesblessure, maar ook zonder had ik me er even niet aan gewaagd.

Marco
Berichten: 29
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 01:16

Goed gedaan karin, helaas zijn we er niet met de tripalon want jorie gaat starten in wanroij , maar veel sucses met je cross debuut je zal zien dat er een wereld voor je open gaat.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 01:21

Goed gedaan Karin en Ret!
Jullie kunnen in elk geval op een uitstekend endurance-seizoen terugkijken !!!
Op naar 2005! Knipoog

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:02

Wow wat een leuk verslag om te lesen,Van harte met de plaatsing!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:55

super hoor, proficiat! We zien jullie wel in Laren Haha!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:45

Gefeliciteerd!!! Hartstikke leuke afsluiting van het eind van het seizoen!

Leefde ze met je mee Down under??

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 08:51

Dank jullie wel allemaal! Ik ga zo eens kijken hoe mijn knol de nacht door is gekomen. Gisteravond kreeg ik nog een sms-je van de stalbaas met de tekst 'Ret eet en drinkt goed'. Altijd fijn om te horen. Lachen

Mijn zusje leeft ontzettend mee, kreeg een sms om me succes te wensen en ze wilde natuurlijk de uitslag weten, maar tegen de tijd dat ik die had, was het in Kangoeroeland 2 uur 's nachts. Dromen

Ik blijf het toch raar vinden dat ze zo'n eind weg zit en ik mijn belevenissen met Ret wat minder makkelijk kan delen. Zal straks met de Tripalon wel helemaal apart zijn, dat is toch eigenlijk haar tak van sport en nu ga ik me daar met Retje aan wagen.

Verder heb ik trouwens voor het eerst in mijn enduranceleven - ja, die twijfelachtige eer heb ik dan weer wel - twee flinke blaren tussen mijn vingers Bloos. Maar met de spierpijn valt het mee. Haha!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:58

Ach, en als je alsnog spierpijn krijgt, ga je even Eye-toyen!!!!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:47

Hey Karin!
Wat een mooie afsluiting zeg!! Gefeliciteerd!
Onze wedstrijd ging ook al zo super lekker, maar helaas bleef Latoy haar hartslag maar op en neer gaan na de finish en zijn we daar op afgekeurd, was heeeeeeeeeeeel bizar want ze stond er super bij en heeft ook nog 3 keer een A voor de locomotie gekregen. De vets coplimenteerden me ook hoe ze er bij stond en een verklaring is niet gevonden...ik kwam ook binnen met hartslag 68 na die 73,5 km....zelfde als Ret, ik hoop alleen maar dat ze geen virusje onder de leden heeft.
Ik baal trouwens vreselijk, ik weet niet waarom dit zo is gegaan en dat stoort me ook enorm.
Weet niet hoe en of ik het had kunnen voorkomen, we hebben echt met beleid gereden en alle waardes waren verder ook prima...
Zo rij ik eerst maar even naar stal, het paardenbeest checken!
Maar jij nogmaals gefeliciteerd, en sorry dat ik mijn gal in jou topic loop te spugen!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:47

En zelf heb ik gelukkig geen spierpijn!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:45

Jullie zijn wel een kampioensduo in wording !!!
Wat een goed verslag en een geweldig wedstrijdseizoen achter de rug. Je kunt trots zijn op je knollie en jezelf!
Ben benieuwd wat we volgend jaar van jullie gaan zien

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:07

goed gedaan ka!
op hoeveel wedstrijdkilometers zitten jullie nu? met deze afstanden gaat het hard Lachen
n de tripalon gaat goed komen+:)+

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:40

wow... goedgedaan OK dan! ik hoop ook ooid een keer zo ver te komen maar voorlopig nog lang niet want mijn paard heeft geen spierpijn maar ik altijd Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:53

Hartstikke leuk dat jullie 5e zijn geworden, ondanks dat je dan geen blauw lintje krijgt.

Ik heb ook een erg leuke en lange dag gehad. Wij hebben het erg gezellig gehad, al was het punt van het verdwalen wel minder.
Ik was ook erg blij met het mooie weer, ben niet eens nat geworden Haha!

Ik ben benieuwd naar de foto's die gemaakt zijn.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:16

gaaf ka! gefeliciteerd met een super aflsuiter nu de tripalon nog maar das een eitje toch?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:55

Goed gedaan Ka!
Jullie hebben echt een goed seizoen achter de rug. Dat hebben jullie toch maar mooi even gedaan.
Succes met de tripalon! Gaat helemaal goed komen Knipoog

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:51

Feli ret en ka.

Trouwens dat verdwalen zag ik al aankomen, maar ja ik werd achterin de auto gedrukt met de woorden: jij bent groom groom. Kon ik een beetje de grooms gaan zitten voeren. Tong uitsteken

Heb een hele leuke dag gehad.

ps de bekeuringen komen eraan. Ik stuur ze van de hele maand wel, tenslote zat ik al weken in spanning. Scheve mond

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:28

Toch moet ik na vandaag zeggen dat ik Ret er na Holten beter bij vond staan dan nu na Ommen. Niet dat hij er slecht aan toe was, maar ik kon vanmorgen het verschil wel zien. De dag na Holten was niet te zien dat hij 80 km had gelopen, maar nu zag je duidelijk dat hij gisteren een inspannende rit had gehad: hij was wat meer ingevallen en had wat volgelopen kogels, zowel voor als achter (nou had ik deze keer ook geen klei o.i.d. op zijn benen gesmeerd, alleen gekoeld met ijswater, en hij had net 12 uur op stal gestaan).

Hij keek gelukkig wel heel helder uit zijn oogjes, hinnikte hard naar mij, at en dronk goed en toen hij eenmaal weer in de wei stond, ging hij heerlijk relaxed lopen grazen. Vanmiddag ben ik nog even een stapritje over de harde weg gaan maken (ook goed voor zijn kogels, die waren bij thuiskomst een stuk strakker) en hij voelde heerlijk aan: niet stijf, niet onregelmatig, niet anders dan anders. In de berm en op zandpaden moest ik hem inhouden, want hij wist nog wel hoe hij moest draven en galopperen. Haha!

Ik denk zelf dat het een combinatie van factoren is geweest. Het eerste rondje heeft hem waarschijnlijk veel energie gekost, hij ging relatief laat drinken en ook heeft hij vrij veel op asfalt gedraafd, wat hij niet echt gewend is. En het scheelt vast ook of je 1 of 2 vetgates hebt, ook al is het verschil in lengte maar 10 km.

Maar goed, hier leren we weer van. Ben in ieder geval blij dat hij weer een wedstrijd gezond heeft doorstaan! Lachen


@Susan > we zitten nu op ruim 700 wedstrijdkilometers, geen idee hoeveel precies.

@VV > heb jij echt achterin gezeten? Nagelbijten / Gniffelen

@Mazzel > ik hoorde het van Latoy! Echt raar, ze was dus verder helemaal gezond maar alleen een (veel) te hoge hartslag? Niet zoals vorig jaar in Wanroij te veel dekens waardoor ze het te warm kreeg?

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:37

Karin schreef:
@VV > heb jij echt achterin gezeten? Nagelbijten / Gniffelen


Je hebt het niet eens gemerkt? Bloos! Scheve mond

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:51

Super hoor Karin! Lijkt erop dat jullie wel geschikt zijn voor het grotere werk! OK dan!

Misschien dat die klei best wel verschil zou kunnen maken; ik smeer er na de rcoss altijd Sticky Legs op en dat help toch wel. Veel naar buiten en stappen over het harde is het beste natuurlijk, maar die klei werkt (als het goed is) een paar uur en dat is dan net die tijd dat ze 's nachts op stal staan.

Amigo staat nu trouwens bij Caro en Monique de Boer, die ken je vast wel. Hij heeft het super naar zijn zin en zij willen hem niet meer kwijt, dus misschien krijg je volgend jaar nog wel concurrentie Haha! Knipoog

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:50

gefeliciteerd karin!!! gaaf hoor!!!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:56

leuk verslag weer en gefeliciteerd.
Een echte kanjer die Ret.
Ik vond jou er nu ook heel fris uit zien na de rit, heel anders dan in Holten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 23:05

marieketencate schreef:
Misschien dat die klei best wel verschil zou kunnen maken...


Ja idd, ik heb heel goede ervaringen met Staysound. Gisteren heb ik het er alleen niet op gesmeerd omdat ik hem direct daarna weer op de wei wilde zetten en dat spul best lang nodig heeft om in te drogen. Ik was ook wel eens benieuwd wat zijn benen zouden doen als ik ze alleen maar goed zou koelen, maar blijkbaar hebben ze toch wat extra verzorging nodig na zo'n intensieve rit.

Citaat:
Amigo staat nu trouwens bij Caro en Monique de Boer, die ken je vast wel. Hij heeft het super naar zijn zin en zij willen hem niet meer kwijt, dus misschien krijg je volgend jaar nog wel concurrentie Haha! Knipoog


Daar staat hij zeker goed, leuk te horen dat hij zo'n fijn plekje heeft gevonden en wie weet kom ik hem volgend jaar wel tegen op wedstrijden! Cool


Retje is trouwens vanavond nog ff gecheckt door een fysio die bij ons op stal was. Ik was wel benieuwd wat hij van hem zou vinden zo op een dag na een wedstrijd. Ret voelde vanmiddag op zich goed aan, maar een fysio ziet en voelt toch altijd net wat meer details dan jijzelf. Hij constateerde dat de rugspieren toch wel wat gevoelig waren. Vooralsnog gelukkig niets verontrustends: hij gaat ervan uit dat het niets chronisch is maar dat het in de wedstrijd is ontstaan tijdens dat gespannen eerste rondje. Moet je zelf maar eens met gespannen spieren gaan sporten... . De rest van de week veel bewegen en op de harde weg stappen, zorgen dat hij niet sloft of telgangt en dan moet het aan het eind van de week weg zijn. Nou ja, bij mijzelf is de spierpijn in schouders en kuiten inmiddels ook aardig komen opzetten - wat dat betreft voelde ik me na Holten ook beter dan nu! *LOL*


[Edit] irri typo's
Laatst bijgewerkt door Karin op 27-09-04 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:15

Goed gereden Karin. En toch fijn zo'n mobiel netwerk om met down under te communiceren.