tuig invetten met zonnebloemolie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

tuig invetten met zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 21:03

Dit hoorde ik vandaag van een vriendin. Nogal wat paardenmensen schijnen het te doen. Ik heb er echter nog nooit van gehoord... Ben wel van plan het vandeweek te gaan proberen maar ik wilde toch even graag jullie meningen/ervaringen horen!
Bij deze dus!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:08

op mijn werk doen we dat ook. Gaat harstikke goed hoor, eerst schoonmaken met zadelzeep en dan wat olie erover. Leer is lekker soepel en schoon Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:14

Wij doen et lakleer aan de gareeltuigen meestal met sla-olie (is dat etzelfde als zonnebloemolie?)

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:18

Over olie gesproken....als ik weinig tijd heb gebruik ik babydoekjes van de Aldi om hoofdstel en zadel schoon te poetsen. Lekker makkelijk na een regenbui.

Een galop verdrijft elk kwaad

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:20

Trekt dat er wel goed in dan / blijft het niet lang vet Verward

Een vriendin van mij van vroeger heeft op verschillende internationale stallen gewerkt en maate altijd zelf een vetje , van melk en weet ik veel wat nog meer , maar ik was er niet kapot van , raar plak-spulletje ....

Doe mij maar m'n Rapide , beste en lekkerste spul olie die ik ooit
geprobeerd heb , amandeltjes Schijnheilig Kwijl .

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 22:12

volgens die vriendin is de olie juist zo fijn omdat het er goed intrekt en niet zo lang vies enzo is :S
ik ga het toch eens proberen Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:17

Wij gebruiken ledervet va de hypo (ook gewoon een probeerseltje). Wij hebben een aantal tuigen in de kamer hangen (versiering Knipoog ) en die hebben we er mee ingevet. Trekt goed in, en is snel weer 'droog'...dus blijft niet zo lang smerig.

Enneh...Pinky: :S werkt niet op bokt Knipoog

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:56

Ik heb het nooit zo op met dat soort tips.
Mijn ouders hebben ooit wel eens een tip gehad van een tuigenhandelaar dat ze het tuig met groene zeep en lauw water moesten sschoonmaken.
Dat hebben ze een jaar vol gehouden maar het werd hardstikke schraal, hoe vaak mijn moeder het ook invette.
Nu gebruikt ze weer gewone zadelzeep en is invetten eigenlijk niet meer nodig, alleen als ze een speciaal evenement hebben vet ze het een week van te voren goed in met zwart vet en de dag ervoor haalt ze er nog een spons over met zadelzeep.
Ziet het er weer op en top uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 06:28

Waarom zou je het doen? Er is niets voor niets speciale leerolie in de handel. Bovendien is het super zuinig in gebruik. Ik doe nu al 8 jaar met 1 liter leerolie. Het loont dus niet echt de moeite om op het onderhoud van je leerwerk te gaan bezuinigen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:21

Ik doe het wel eens met olijfolie, even warm maken in een pannetje, insmeren en je leer wordt weer als nieuw!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:28

Van olie kunnen wel je stiksel sneller "week" worden, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.

:evaw:

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:22

Ik heb het wel eens met een hoofdstel gedaan die erg oud was. Nou het leer was weer als nieuw ideaal. Gewoon het er niet te dik opsmeren en dan lekker laten intrekken. Ik heb hem erna wel even met gewoon vet ingesmeerd tegen het weer uitdrogen.

Jippie: tuurlijk zijn die middeltjes er. Maar je kan ook groene klei met een paardenlogo erop kopen. Terwijl als je naar de reform zaak gaat je hetzelfde middel krijgt voor een veeeeel lagere prijs. Sorry hoor maar ik vindt dat puur afzetterij.

Ik gebruik voor schoonmaken zadelzeep en erna vet om het soepel te maken.

Met die Aldi doekjes moet je oppassen vaak wordt het leer er erg droog van na verloop van tijd.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:26

stiksels kunne ninderdaad week worden, maar dan moet je al erg veel smeren. Je moet het vergelijken met iets dat je in water legt, op een gegeven moment rot het weg. Het gaat echt niet zo snel hoor. Ik zondig ook wel eens met mijn leren rijlaarzen, ik vind ze nogal stug, dus ik olie ze nu af en toe ook, vooral aan de binnenkant, dan donkere rijbreok erin en klaar.
Vet laten zitten op de stiksels is veel erger, dan ademt het niet meer, en dan gaan ze veel sneller kapot.
Wat zit er eigenlijk in lederolie??? hoofdbestandeel is een vettige olie, misschien is het wel zonnebloemolie, je betaalt er in ieder geval veel meer voor (12,50 gulden per liter) dan voor een liter zonnebloemolie (1 gulden per liter)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:25

In lederolie zal vast wel iets extras zitten waardoor et leer net iets beter onderhouden wordt of et leer net wat beter voedt of wat dan ook, ik be et wel met je eens dat er als er een paard opstaat dat je dan meteen et 3 dubbele betaald maar lederolie is niet zo duur en je doet er lang mee (ik niet, heb et afgelopen jaar al 2 potten vet gebruikt, maar ik vet ook extreem veel)

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:34

even offtopic, maarre paardenshampoo?? 10 gulden per fles, en dat is echt gewoon hetzelfde als de shampoo die je in de supermarkt koopt. In beide ziten proteinen e.d.
Heeft iemand een potje vet of olie waar de chemische namen op staan, dan kun je namelijk zo zien of het echt iets anders is dan zonnebloem olie??? Als het er niet op staat, dan willen de fabriekanten vaak niet toegeven dat er niets bijzonders inzit.
Je hebt met fietsen immers ook een A en B merkenlijn die uit dezelfde fabriek komt. Union gaat er bij de voordeur uit (A-merk) en Rivel via de achterdeur (B-merk) en toch zijn het dezelfde fietsen hoor, misschien is er iets bezuinigd op de accesoires. MEt paarden is het net zo, de shampoo van Kieffer wordt waarschijnlijk gewoon bij unilever gemaakt. ofzo.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:47

Dat ben ik met je eens en dat zei ik ook al in mijn vorige stukje. Maar ik geloof niet zo in die middeltjes van zelf vet maken, lederolie is gewoon geschikt voor dat doel en dat kun ej et beste gebruiken voor je een vieze plakbende krijgt (al valt dat met sla-olie wel mee)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:03

Ik heb zo'n fles van Kieffer. Is idd erg vet en na een nacht intrekken, moet je het echt goed uitpoetsen, anders is je hele kont nat een zwart Haha! . Ik ga persoonlijk toch voor ledervet.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:18

Dat is grappig, ik vroeg me zondag hetzelfde af. De leren uiteinden van mijn slofteugel zijn (door hem nauwelijks te gebruiken Knipoog ) helemaal hard geworden.
Deze heb ik een nachtje in de zonnebloemolie laten hangen om toch maar weer soepel te worden. Daarna heb ik ze helemaal "afgedroogd" en ingevet met lederolie.
Ze zijn weer helemaal soepel geworden.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:36

1 liter olie en daar al 8 jaar mee doen? Ik smeer hem in 3 paar tuigen helemaal weg. Frusty Hoe doe je dat?

Verder vind ik bijenwas veel beter dan gewone olie of was (je hebt olie op basis van bijenwas etc). Trekt goed in, maar wat nog belangrijker is: het effect is m.i. langer merkbaar. Bovendien ruikt het zo lekker. Dus voor mij alleen nog maar B&E! Haha!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:40

Natuurlijk wordt er beweerd dat je beter echte lederolie kan gebruiken, maar aangezien het een 'paarden'product is, is het dus heel duur. Waarom zou je niet gewoon olijfolie gebruiken bijv. als dat ook super werkt en zelfs nog beter voor je leer is ook?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:57

Hmmm, kan ik ook wel eens gaan proberen.... Aan dat spul van mij is weinig meer te verpesten Tong uitsteken . Maar 8 jaar met 1 liter doen???? Leer mij dat ook even!!!! Knipoog
Enneuh over het week worden van stiksels??? Dat schijnt vet juist te doen... Mijn beugelriemen van mij oude zadel begaven het, omdat er geen stksel meer inzat... gevolg van teveel invetten... Schijnheilig

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

inderdaad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:04

helemaal mee eens dat veel fabrikanten ons ruiters lekker maken met zgn. speciale middeltjes.
Appelazijn bv is bij reform ook veel goedkoper en net zo goed, ik gebruik gewone shampoo en ook met lekker veel antiklitcreme blijdt de staart heel lang doorkambaar.
In vroeger tijden bestonden deze zgn "speciale"spullen niet eens, dus ook in de ruitersport slaat de consumenten beinvloeding toe en reken maar dat er ERG veel omzet wordt gemaakt. (wat te denken van Equiral met zijn nieuwe PR voor hun zo Verward Verward Verward speciale voerlijn)
Ik smeer mijn laarzen alleen in met zwarte gewone schoenpoets ipv van olie anders gaan de naden weken en het leer gaat vreselijk uitlopen, het wordt te zacht. Nylonkous erover wrijven en ze glimmen als spiegels....
nee, helemaal mee eens dat het raadzaam is om als consument verder te kijken dan je neus lang is (hoewel ik het heeeeerlijk vind om in een ruitersportzaak rond te snuffelen Knipoog )

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:07

Ik heb ooit eens omdat ik chemie gestudeerd heb van mijn vriend een heel oud boek gekregen, mengen en roeren heet het. Daarin staan allerlei tips en recepten om zelf allerlei middeltjes te maken, Ook ledervet en olie staat erin. Ik zal eens kijken hoe je dat moet doen.
Vroeger was het heel gewoon dat je alles zelf ging maken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers