Paard werkt niet echt mee!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Paard werkt niet echt mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 21:36

Vandaag zou ik voor het eerst gaan rijden met de parelli methode. (ik rijd een 20 jarig engels volbloed) Dus eerst wat grondbeginselen, ging allemaal redelijk. Paard gezadeld, etc. Ik wil opstappen (ging al wat moeizaam met een spijkerbroek!) begon al met zijn oren plat in zijn nek, maar toch verder opgestegen. Nou ja.. voor zover ik kwam dan. Hij dacht daar namelijk heeel anders over! Hij bokte me er al af voordat ik goed en wel in het zadel zat!

Echt een rodeo! Haha! Stuiter stuiter, hang, hang, stuiter BOEM. Gelukkig nog net niet in de modder met al die regen van de afgelopen dagen!

Was wel vrij pissed dat hij dit deed en liep ook ontzettend kwaad op hem af.... totdat ik zag dat hij nogal 'angstig" (denk zomaar dat paarden toch echt niet zo snel bang zijn voor mij Haha! )en ik me realiseerde dat ik hem vooral niet op zijn donder moest geven. Dus probeerde mezelf rustig te krijgen, zachte woordjes fluisteren Knipoog toen was het wel weer goed, al stond ik nog steeds te shaken, omdat ik nog steeds wel een beetje kwaad was en ook wel verrast door deze actie! (doettie anders nooit hoor! Haha! )
En was al helemaal niet blij dat mijn pols toch wel een klap kreeg en deze nog niet geheel genezen is. (paar weken geleden gebroken)
( en niet zeggen dat dat zo onverstandig is etc. Ik ken dit paard en zou gewoon rustig in de bak gaan rijden)

Maar nu komt dus het probleem.. Wat is de reden dat hij zo bokte.. Want dat dit niet zonder reden is ben ik wel van overtuigd. We lopen al langere tijd te zeuren met hem, wat rijden betreft. Buiten gaat namelijk altijd perfect, maar in de bak begint ie vaak te protesteren zodra je wat van hem vraagt..
Maar goed.. Wat moet je daar nou toch mee! Als ze nou toch eens konden praten! Dan kon ie zeggen wat hij mankeert! Ik weet t namelijk niet...

NJa.. that;s it! Haha!

Onderschriftloos :Y)


Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:47

Misschien ligt het aan het zadel ???
je kan alles misschien toch maar (laten) controleren
maybe helpt t

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:58

Moeilijk te zeggen he, vanachter mijn pc... Heeft hij misschien overgewicht en worden zijn pezen daardoor te zwaar belast of is de ondergrond te zwaar voor zijn pezen? Dat kan ook leiden tot protestacties.

Parelli zegt trouwens:"...and look him in the eye so you can read his mental and emotional state before you proceed. If he's wide-eyed and scared-looking, don't get on!" Dus, Grote Smurf/Spelende Vrouw? Wat heb je hievan geleerd? *wink*

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 11:33

Ikheb echt geen flauw idee.. Maar het maakt het vooral moeilijk dat hij buiten wel gewoon goed te rijden is en ik baal er heel erg van dat mijn pols nog niet helemaal genezen is, want nu durf ik er niet zomaar op te springen. (zonder zadel om te zien of dat problemen geeft)
Overgewicht heeft hij absoluut niet en voor zover ik weet is ook de ondergrond niet te zwaar. De bak is nu juist ideaal met al dat water dat er gevallen is.
En verder protesteerde hij al toe ik mijn voet in de beugel plaatste.. Dus tsja.. het is gewoon erg moeilijk!

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 11:38

Ow kleiner kon je het zeker niet maken? Haha! Weet niet precies hoe je t bedoeld, neem aan dat je doelt op mijn toch opstappen terwijl hij zijn oren in zijn nek had? ja wat moet ik dan? het is nou eenmaal een paard dat ook duidelijk laat blijken wanneer hij ergens geen zin in heeft. Bij hem weet je nooit zo goed of hij iets nou doet, omdat hij er geen zin in heeft of dat hij het doet om een andere reden. Je kan t namelijk ook vergeten om tussen zijn oren te zitten tijdens het rijden, altijd al gehad. Het is gewoon moeilijk bij hem!

EN Ik ben er ook niet weer opgegaan? Ik ben gaan nadenken over waarom hij het deed, ik ben niet naar hem toe gegaan, hem flink op zijn donder gegeven en hem gedwongen mij op zijn rug te laten. (niet dat je een paard kan dwingen met zijn 500 kilo Haha! ) Dus als ik heel eerlijk ben, vind ik niet dat ik verkeerd gehandeld heb.
_________________

Onderschriftloos :Y)

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:22

houdt iemand je paard vast?
longeer je hem voor opstappen?
wees duidelijk,opstappen is opstappen (dus niet als je pols nog niet goed is en dus moet afhaken)
waar stap je op als je naar buiten gaat,ook in de bak of op het erf?
als hij braaf is buiten en niet in de bak denk ik niet dat het aan het zadel/rug ligt,ik denk wel aan nare ervaringen in de bak.
engels volbloeden zijn gevoelig,straffen wekt angst,dus veel belonen en praten is beter.
geef eens wat lekkers tijdens rijden uit de hand.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 15:06

thx casanva voor de tips, maar weet je wat t probleem is? Hij heeft dit werkelijknog nooit gedaan! (niet sinds ik hem rijd iig, mssn wel in zijn hengstjaren, maar die liggen al ver achter hem!)
En het is niet nodig om eerst te longeren... Paard vasthouden? Nope. Wat ik zal zei: dit is echt nog nooit gebeurt..
Dit keer stapte ik in de bak op. Ik wil t vandaag weer proberen, neem even zo'n skeeler pols ding mee zodat ik toch wát bescherming heb..

Nare ervaringen in de bak kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen.. Ik ben op dit moment de enige die hem rijd, mijn zusje heeft in de vakantie gereden, maar haar vertrouw ik wel en verder reed de eigenaresse hem uiteraard en ook van haar weet ik dat ze niet onredelijk is.

Straffen heb k idd niet gedaan, gelukkig door zijn reactie!

Maar ik ga t nog eens proberen!

Onderschriftloos :Y)

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:16

hoe lang doet het ie? miss heeft ie rugproblemen?probeer ook maar wat te gissen. toch wel raar dat ie zo doet :S

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana


SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 19:36

nou ja wat ik al zei, hij heeft dit nog nooit gedaan... Maar vandaag weer geprobeerd en vandaag nergens last van gehad. Al protesteert hij nog steeds wel licht als je wilt aandraven, maar ook dit weer alleen in de bak, zodra je buiten rijd is het ineens allemaal prima en wil hij het liefst zo snel mogelijk..

Maar joke, daar heb ik ook al over gedacht iid. Toen hij zo bokte dacht ik in eerste instantie ook dat het rugproblemen moesten zijn, maar waarom doet ie dan niet iedere keer zo??

Onderschriftloos :Y)

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:18

ik weet het echt niet waarom ie zo doet, miss probeert ie je wel uit? zodat het niet wezen?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 22:27

nou dat lijkt me een beetje vreemd na ruim een jaar.. Hij heeft me idd wel uitgeprobeert, maar dat is bijna anderhalf jaar geleden! Geloof dat we elkaar nu wel kennen lijkt mij. Maar ik heb ook echt geen idee...

Onderschriftloos :Y)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:28

Citaat:
Ow kleiner kon je het zeker niet maken? Weet niet precies hoe je t bedoeld, neem aan dat je doelt op mijn toch opstappen terwijl hij zijn oren in zijn nek had? ja wat moet ik dan?


Kleiner kon niet Tong uitsteken
Soms helpt het om eerst nog wat grondoefeningen te doen. Er kan vanalles aan de hand zijn, het is moeilijk te zeggen van achter een pc. Wel kan ik een paar mogelijkheden opschrijven. Jij kunt dan zelf nagaan wat de oorzaak van zijn gedrag kan zijn. Misschien kom je zelf ook nog op mogelijke oorzaken.

Leg je wel eens je zadel op de houten rand van de bak? Het kan zijn dat er een houtsplinter in het shabrak is gekomen waar hij last van krijgt als je op het zadel drukt (dus al tijdens het opstijgen).
Misschien heeft hij lopen spelen met andere paarden en heeft een ander paard in zijn rug gebeten waardoor hij een pijnlijke plek ergens heeft. Heeft hij een zware training gehad en heeft hij misschien spierpijn (gehad)? Lag het zadel te ver naar voren en drukte de singel op een gevoelige plek achter het voorbeen? Misschien is een rugspier in de kramp geschoten.

Zelf heb ik al meerdere malen meegemaakt dat mijn pony ineens vreemd reageerde of staakte. Achteraf bleek dan een duidelijke reden aanwezig te zijn geweest. Zo wilde hij een keer absoluut niet de bak in (moest natuurlijk toch van mij). Na het werk poetste ik hem nogmaals en toen bleek dat hij heel erg mok had en zijn hele kootholte vol met gevoelige korsten had. Ik begrijp niet hoe ik het in eerste instantie over het hoofd heb kunnen zien, maar ja. Zo zijn er nog wat dingen gebeurd en ik vertrouw er nu wel op dat mijn pony zich niet aanstelt als hij iets dat hij normaal wel wil, ineens weigert te doen. Helaas kom je er soms niet achter en is er de volgende keer niets (meer) aan de hand.

Heb je nog gereden en hoe reageerde hij?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 11:11

Ik was al begonnen met grondoefeningen. HAd de eerste games van parelli al gedaan, behalve dan de laatste, daar ben ik nog niet aan begonnen.

En zelfs met jouw mogelijkheden kan ik niets bedenken wat er aan de hand kan zijn geweest.. Maar misschien was het wel een soort van kramp, ik weet t echt niet. Maar het moeilijke vind ik nu dat hij al een paar maanden niet helemaal is zoals hij vroeger was. Er is een kraker bij geweest en ellen immink heeft m meerdere keren behandeld. Hij heeft iets voor zijn spieren gehad, maar eigenlijk gewoon niets gevonden. Behalve dan bij de kraker, die kraakte zijn nek en toen scheen hij wel heel opgelucht te zijn geweest.

Zware trainingen heeft hij sowieso niet meer, aangezien hij al 20 is en ik dat dus niet meer van hem vraag.

Nog steeds denk ik wel dat er een oorzaak moet zijn geweest, geloof echt niet dat een paard zomaar uit t niets zo reageert, maar tot nog toe weet ik die reden echt niet..

En ja, ik heb gister gereden en hij reageerde tijdens opstijgen wat geergerd, maar dat is hij altijd. Verder kon ik gewoon opstijgen en deed hij zijn oortjes naar voren toen hij wegstapte. Wel nog steeds het protesteren tijdens het draven. Maar ook hier weer: zou je hem erdoorheen rijden is alles weer goed. Aleen voel ik me niet zo prettig bij het 'erdoorheen rijden'...

Onderschriftloos :Y)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:45

Dat kan ik me voorstellen. Ik hou daar zelf ook niet van. Tja soms zul je nooit weten waardoor hij reageert zoals hij doet. Het enige dat rest is: oplettend blijven. Wel lastig idd.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 13:40

ja vrees dat ik er verder idd niet zo veel aan kan doen.. Als iemand ooit nog eens een pilletje uitvind zodat dieren kunnen praten, hou ik me aanbevolen! Haha!

Onderschriftloos :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mooney, Vagabondo en 105 bezoekers