verkeersmak maken

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lunalover
Berichten: 39
Geregistreerd: 24-08-04

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 17:38

heey

hoe maak je in hemels naam een pony verkeers mak?
want om bv langzaam laten wennen aan t verkeer kan wel maar is dat niet heel gevaarlijk? Verward

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:39

Toch is dat de enige manier. Vraag iemand bij in de buurt die ervaring heeft en natuurlijk overwicht op het paard en bouw het langzaam op.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:40

Tja, niet iedereen kan dit. Je moet zelf erg 'koel' in je hoofd zijn en je moet gevaar aan zien komen. Je moet van te voren al berekenen waar je pony van gaat schrikken. Ik zou zeggen, neem een ervaren iemand mee, of een ander paardje die 100% verkeersmak is. Hier leren jongere paarden erg veel van.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:40

het is toch voor een groot deel ervaring opdoen
Je kan hem bijv. in een landje zetten dat aan een drukke weg grenst om hem zo te laten wennen aan auto's e.d.
Of aan de hand stappen en iemand met een auto langs laten rijden om hem aan de dingen te laten wennen. gewoon rustig beginnen en niet te veel doen in het begin

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:41

ow ja en wat ik even vergat: het is natuurlijk handig om het door een ervaren persoon te laten doen!

lunalover
Berichten: 39
Geregistreerd: 24-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 17:46

aha, de pony waar het omgaat staat nu al langs eeen drukke weg en ze is niet van boor tractors en vrachtwagens. Dat is dus wel al een voordeel.
Maar ik ben benieuwd hoe ze reageert op het echte verkeer zeg maar.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:50

Tulandro schreef:
Tja, niet iedereen kan dit. Je moet zelf erg 'koel' in je hoofd zijn en je moet gevaar aan zien komen. Je moet van te voren al berekenen waar je pony van gaat schrikken. Ik zou zeggen, neem een ervaren iemand mee, of een ander paardje die 100% verkeersmak is. Hier leren jongere paarden erg veel van.



maar dit absoluut niet laten merken aan je paardje ...
als jij laat merken dat jij denkt dat ze hier van gaat schrikken heb je pech want dan worden ze vaak ook bang ze merken dit vaak feilloos...
Dus inderdaad KOEL in de kop blijven...

Ik zou sowieso een longeerlijn eraan klikken dan heb je al iets meer tijd om te reageren dan met een halster touw ...

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:51

lunalover schreef:
heey

hoe maak je in hemels naam een pony verkeers mak?
want om bv langzaam laten wennen aan t verkeer kan wel maar is dat niet heel gevaarlijk? Verward



je kan ook vooraf wat dingen laten wennen!
*op de wei waar de pony staat*
~Laat eens soms een auto paseren die trompt of de motor laat draaien en ga er voorbij met je pony
~vele paarden zijn bang van waterplassen op straat: neem een plastiek en doe er water op en probeer er met je pony over te gaan...
~beetje lawaai maken met een groep kinderen langs de wei paseren zo leert ie de geluiden kennen..
~er zijn nog honderden dingen... die je zelf kan uitvinden om je pony al een beetje voor te bereiden Knipoog

hopelijk heb je hier iets aan Lachen ....

groetjes en veel suc6 er mee !!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:12

Het beste is om een ervaren leermeester (paard wat nergens bang voor is) mee te nemen en voorop te laten lopen of als jullie samen zijn dat dat paard aan de verkeerskant loopt. Sowieso handig om niet met een frisse pony op stap te gaan maar zorgen dat hij zijn energie al kwijt is. Langzaam aan een stukje gaan en dit steeds verder uitbouwen. Zorgen dat je er zelf niet verkrampt onder bent; als je merkt dat je verstijft helpt het om zachtjes te zingen dan verstijf je nl. niet. Ook word je pony daar meestal rustiger van. Blijf ook zelf goed ademhalen!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:42

Ex is nu bijna 2,5 jaar en ook verkeersmak. Nam hem heel veel mee naar buiten met zn moeder. en nu loop ik ook wel eens met hem alleen langs de weg en gaat toppie.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:43

al doende leert men zeggen ze ltijd..e n denk toch dat dat wle opgaat..

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:06

Ik ben zelf ook bezig met mijn paardje verkeersmak te maken,
We rijden dan een stukje langs de weg, en als er een auto langsrijd of iets anders, gewoon goed belonen..
En idd een ervaren iemand meenemen die een halstertouwtje / longeerlijntje aan het hoofdstel heeft vastgemaakt.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:14

Ga met een groepje ervaren paarden naar buiten. Zodat jij er tussen in loopt. Je zegt dat ze gewend is om langs een drukke weg te staan. Maar wat paarden ook eng vinden is de zuiging van vrachtwagens als ze voorbij rijden.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:02

Vertrouw het paard en wees zelf niet bang.
Want als het paard al voelt dat jij bang bent dan gaat het zeker niet goed....
Je kan bijv. eerst gewoon een stilstaande auto in/naast de bak zetten en daar langs rijden, dan zet je de motor aan en bromt ie dus en er dan weer langs rijden.
En dan kan je proberen de weg op te gaan. Maar met iemand ernaast of met een ander paard......

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:35

Is ze dan niet al verkeersmak? Een tractor lijkt me toch erger dan een auto.

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:19

Je moet hem aan een longeerlijn laten lopen buiten en wanneer er autos passeren, en hij schrikt, kan hij een stukje rennen, en houd je hem aan het eind van het touw vast. En als jij ook schrikt, kun je hem makkelijk los laten en achter hem aan rennen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:58

TINKYgipsy schreef:
Je moet hem aan een longeerlijn laten lopen buiten en wanneer er autos passeren, en hij schrikt, kan hij een stukje rennen, en houd je hem aan het eind van het touw vast. En als jij ook schrikt, kun je hem makkelijk los laten en achter hem aan rennen.

Je pony langs de weg ajb nooit los laten !!!!
Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd als ´ie so-wie-so al van een auto oid schrikt en er vandoor gaat en hij dan ook nog eens de longeerlijn tussen z´n benen krijgt Scheve mond , dikke paniek voorgeprogameerd ....

Doe je pony liever een touwhalster om, zodat je in geval van nood, toch meer invloed op hem hebt dan met een gewoon halster!
De eerste keren buiten, zou ik iemand met een ervaren paard mee laten lopen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:36

Sterre schreef:
De eerste keren buiten, zou ik iemand met een ervaren paard mee laten lopen.

Daar kan ik in mee gaan!
En over het er achter aan rennen (dat lees ik boven ergens) ook NOOIT doen.
Hoe jaag je een pony op?
Juist ja, er achter aan gaan rennen............

BoOo

Berichten: 1061
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:51

ik ben ook bezig mijn paardje verkeersmak te maken. het gaat echt heel goed OK dan! ! de eerste keer zijn we in de berm gaan lopen (overigens een hele brede berm) maar wel langs de weg. het is niet zo'n heel drukke weg want het is buiten de bebouwde kom. van auto's schrok ze eigenlijk helemaal niet ze moest alleen wel even rustig kijken wat het waren. van de legerauto's en motors schrok ze wel een beetje maar dat is logisch voor de 1e keer lijkt mij. het ging echt heel goed en ik ben heel trots op mijn paardje Bloos ik weet niet hoe het nou gaat en of ze er nog mee naar buiten zijn geweest als ik er niet was want Holly staat bij mijn vader en ik woon bij mijn moeder. en het is een uur fietsen (soms minder maar met tegenwind meer)...daarom lukt het niet om daar elke dag heen te gaan veel succes met het verkeersmak maken! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:53

veel wandelen met hoofdstel in

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:54

idd hoofdstel om, en neem iemand mee die genoeg ervaring heeft en niet een vriendinnetje ofzo.
ga dan telkens een stukje langs de weg, wel in de berm oid als dat er is, en laat hem gewoon rustig aan alles wennen.
ga dus niet in je eentje op stap.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:27

Heel veel oefenen, ook in de wei en zo, of langs de bak als je rijd. En als je voor het eerst de weg op gaat een ervaren iemand meenemen, en een ervaren paard Knipoog

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:45

Talietjuh schreef:
veel wandelen met hoofdstel in

jaah indd met je hoofdstel om veel met hem gaan wandelen en zzet hem in een weiland waar vaak autos langsrijden dan kan hij wennen..!

hrappur

Berichten: 1778
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:17

gewoon gaan wandelen .. je zeg dat ze langs een drukke weg staat ? de mijne ook ... en ik ging ook voor het eerst wandelen .. maar als ze langs een drukke weg staan zijn ze veel geweld .. mijne kijkt van geen auto op of om ... .hij vind aleen ramen (die weerkaatsen) en lantaren palen enzz... verkeersdrempes raar . maar als een een beetje een rustige pony heb moet het lukken zeker als hij al langs een drukke weg staat

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:00

Citaat:
Je moet hem aan een longeerlijn laten lopen buiten en wanneer er autos passeren, en hij schrikt, kan hij een stukje rennen, en houd je hem aan het eind van het touw vast. En als jij ook schrikt, kun je hem makkelijk los laten en achter hem aan rennen.


Eerlijk gezegd vind ik dit geen goed idee. Ten eerste moet je hem niet zomaar los laten(tenzij het echt niet anders kan) , en ik denk ook dat het niet zo'n goed idee is om achter hem aan te gaan rennen. Dan raakt hij toch alleen maar in paniek, of zie ik dat nou verkeerd? Bloos