Klapperen met het bit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Klapperen met het bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 20:12

Mijn paard gaat dus als ie in een ontspannen stap loopt (los-of uitstappen) of tijdens het halthouden wat klapperen met het bit. Het is niet echt kauwen maar klapperen zeg maar.
De een vind het geen probleem maar mn instructeur vind toch wel dat ik t hem moet afleren.
Omdat ie dan zeg maar niet van mn been naar mn teugel loopt maar zich een beetje naar achteren verstopt.
Hij zegt dat ie dan ahw achter de teugel gaat lopen, dat hij dan als het ware naar achteren blijft denken.
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen.
Hij heeft mij dus als huiswerk meegegeven dat ik tijdens die stap en het halthouden zelf naar voren moet blijven denken en daar licht de hulpen voor moet geven. (maar niet te veel dat ie dus een overgang oid maakt)

Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat vinden jullie ervan? Storend of niet erg?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:50

Ik snap precies wat je bedoeld *LOL*
Ik vind het zelf erg irritant omdat je op dat moment gewoon een 'slechte' verbinding met de mond hebt en dat is toch niet waar je naar toe werkt. Mijn paard doet het soms ook met in- en uitstappen en halthouden, dat zijn toch de momenten dat hij minder geconcentreerd is en zich sneller verveelt...Haha!
De oplossing van je instructeur gebruik ik zelf ook(eigenlijk letterlijk hetzelfde, daarom snap ik het ook zo goed *LOL* ), gewoon naar voren blijven denken.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 22:00

Thanx!
Weet ik ook ff dat ik geen heel apart paard heb Haha! en dat er dus meerdere zijn met dat 'probleempje'.
Ik ga gewoon lekker door met 'naar voren denken' en dan hopen dat t goed komt.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:02

Medelotgenoten! *LOL* Lovers

Iig succes! Bij mij helpt dat 'naar voren denken' echt heel goed. Hij blijft dan veel meer op mij letten en vergeet gewoon te klepperen Haha!

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:11

Mijn merrie deed dit in het begin vanaf het moment dat ik het hoofdstel om deed. Probeer inderdaad het paard meer naar de hand toe te rijden in de verschillende gangen. Steeds weer met het been voorwaarts drukken totdat ze de mond stil gesloten houdt. Ook in de stap en het halthouden voorwaarts blijven denken en voldoende met het been bij blijven drijven. Eventueel in de stap steeds een beetje laten aandribbelen om haar naar het bit toe te laten lopen. Tempowisselingen in de 3 gangen wil ook wel helpen om het paard meer naar voren te laten denken. Probeer je problemen altijd voorwaarts op te lossen met een stille hand.