Te jong?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 18:35

Is mijn merrie te jong om de bevalling aan te kunnen?
Ze is 3 jaar, maar is veel volwassener (zowel lichamelijk dan geestelijk)
De afgelopen paar dagen zijn er toch een paar geweest die vroegen of ik me daar niet druk om maakte?
Ik heb zelf altijd gedacht dat fokmerrie's rond dezelfde leeftijd hun eerste veulen kregen.
Ik heb me er dus niet druk om gemaakt, nu nog steeds niet echt maar ik dacht ik vraag het maar eventjes. Lachen


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:49

kan toch niet zoveel kwaad... genoeg merries krijgen op hun 3e het eerste veulentje!!
wel leuk hoor veullie!! ik ben ook helemaal in love met onze!
wanneer komt ie??

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 19:09

Weten we nog niet. Het is ook nog niet helemaal zeker, maar wel bijna.. Het kan bijna niet anders. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:17

Ik zou eerst zeker willen weten of ze drachtig is en als de sodemieter voer aanpassen en belasting! En ik vind het inderdaad wel jong om al een veulen te krijgen, maar dat is mijn mening. Ik zou er trouwens ook helemaal niet blij mee zijn, je hebt de hengst niet zelf uitgezocht maarmoet wel een hoop kosten maken. Zou toch eens proberen dat te verhalen op de handelaar of vorige eigenaar!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 19:21

Sorry maar wat reageer je nou geflipt zeg? Waar maak je je druk om??
De handelaar zegt dat het best kan omdat ze bij hengsten in de wei gestaan heeft.. Duh.

En tja, jij zou er niet blij mee zijn. Maar zolang mijn merrie er niet onder lijdt, ben ik er wel blij mee. Anders had ik zelf een veulentje van haar gefokt.. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:27

Ik reageer niet geflipt ik zeg iets dat jij niet wilt horen. Ik vind jouw pony te jong en maak me zorgen omdat er wellicht een veulen uitkomt die niet aan jouw wensen voldoet en dat dan verkocht moet worden en geen papieren heeft. Dat soort veulens belanden vaak op de slacht. of heb je een geldboompje zodat dat veulen nu altijd bij jou blijft of zo? En nogmaals, ik zou er maar haast mee maken om bevestiging te krijgen want dan valt er nogal wat te doen en te organiseren voor je. Verder moet je het zelf weten natuurlijk, ik zeg alleen dat ik er helemaal niet blij mee zou zijn.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 19:36

Jezus zeg!!!!
Ik houd het veulen, en het word toevallig wel ingeschreven bij het New Forest stamboek.
Toevallig is het wel bijna zeker dat hij aan mn eisen voldoet, want die heb ik bijna geen.
Lips are sealed

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:46

Heb je de pony al op laten voelen?
Mijn collega had ook een haflinger gekocht, met een flinke puntbuik, had bij een hengst gelopen en zou drachtig zijn. Er waren zelfs al verschillende mensen die op het veulen geboden hadden, Ze heeft hem laten opvoelen, maar er zat geen veulen in. Dus voor je allerlei plannen en kosten maakt, zou ik haar eerst laten opvoelen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:49

Nathalie schreef:
Jezus zeg!!!!
Ik houd het veulen, en het word toevallig wel ingeschreven bij het New Forest stamboek.
Toevallig is het wel bijna zeker dat hij aan mn eisen voldoet, want die heb ik bijna geen.
Lips are sealed


Geen eisen? Maar wat wil je met dat veulen gaan doen dan als het ouder is? Verward

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:56

3 jaar kan op zich wel, maar ik zou haar dan nu niet te hard laten werken. Het is toch wel zwaar voor zo'n jong dier Haha!

Wat hotdog zegt dacht ik trouwens eerst ook hoor *LOL* Ik zou er ook niet zo blij mee zijn...een kruising haf(?)xnew forest is niet echt waar je normaal gesproken voor zou kiezen denk ik. Maar wie weet wat een leuk veulen eruit komt als alles goed gaat en als je de mogelijkheid hebt om het te onderhouden is er geen probleem Haha!
(voor mij zou het dat wel zijn en om zo'n veulen te verkopen is vaak wel lastiger)

Iig succes *LOL*


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:59

hotdog, dat is denk ik jouw probleem niet?? Als Nathalie blij is met het veulen lijkt het me al lang goed. En al is ze er niet blij mee en verkoopt ze t veulen, daar hoef jij je toch niet druk om te maken??


on topic -> Ik vind 3 wel wat aan de jonge kant maar 2 van mijn verz pony's hebben ook met 3 hun eerste veulen gehad. De ene is inmiddels bijna 22 en de ander is nu 5. Ze hebben er niet onder geleden en konden het geestelijk en lichamelijk aan. Tenminste, die van 5 wel, die van 22 kan ik t niet van zeggen die kende ik toen nog niet. Maar die ziet er nou nog steeds goed uit (na 18/19 veulens!?!??!!) voor haar leeftijd. tuurlijk zie je dat ze ouder wordt maar dat is ook niet zo vreemd toch?

Ben benieuwd wat er voor een ukkie uit camilla komt Lovers

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:00

Nee Maaike daar heb je gelijk in, maar ja dan moet je wel kunnen verkopen he? En de combinatie met een haf is wel moeilijker, ik denk dat een raszuiver veulen een stuk beter verkoopt of niet dan?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 20:15

Het veulen kan gewoon ingeschreven worden bij het New Forest stamboek.
Maar ik houd hem zelf, dus over verkopen hoef ik me niet druk te maken.
De DA komt zo snel mogelijk om haar op te voelen, dat is uiteraard het eerste waar we voor gezorgt hebben. Knipoog
En tja, ikzelf heb er uiteraard niet voor gekozen dat ze gedekt is door een haf, dus mijn schuld is het toch niet?
Verder kruisen haffie's errug mooi. Zie bijv. de Welsh x Haf, en de Arab x Haf..
En verder, wat ik ermee ga doen? Uit laten brengen door een talentvol ruitertje/amazone. Het word iig een veulen met voskleur.
En ach, net zoals Maaike zegt, ik ben er blij mee, dat is toch genoeg?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 20:21

En trouwens, wat dan als ik er niet blij mee was? Dan zat ik met een veulen opgescheept waar ik niet blij mee was.. Dat is een pretje.. Frusty Lips are sealed

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:42

En als Nathalie het veulen echt per se niet wil/kan houden, kan het misschien terug naar de handelaar waar Camilla vandaan komt? Vaak doen handelaren dat wel dacht ik, maar daar weet ik verder ook niet veel vanaf hoor dat zeg ik er even bij.

Tuurlijk verkoopt een raszuiver veulen wat gemakkelijker, maar ook kruisingen zijn best geliefd hoor. niet iedereen wil voor zijn/haar kind een paard met super papier, wat ook betekent dat het paard duur is meestal. Ik denk dat een kruising haf/NF nog best te verkopen is bij liefhebbers

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:57

Ik ben geen expert, maar ik ben het wel gedeeltelijk eens met Hotdog. Is het niet zo dat je het voer dan moet aanpassen? Verder kan een kruising ook heel leuk zijn Lovers

Galactica Wadim X Gemini

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:04

uiteraard zal het voer en de belasting aangepast moeten worden. Lijkt me logisch. Het klopt dat het een nadeel is dat Nath niet weet door wat voor een hengst Camilla gedekt is (ja een haf... Knipoog ). Maar wie weet was het een haf die niet superbreed is enzo. En daarbij komt dat het veulen zich aanpast aan de ruimte in de baarmoeder, dus veel problemen hoef je wat dat betreft denk ik niet te verwachten. En elke bevalling kan natuurlijk fout gaan en kan de merrie dood gaan maar daar ga je uiteraard niet van uit he Lachen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 07:04

Jezus, lekker zijn jullie zeg. Jullie maken me bang dat mn merrie dood kan gaan, maar wat moet ik dan? T veulen laten weghalen terwijl t er al minstens 9 maanden in zit??!! Frusty Lips are sealed
En netzoals Maaike zegt, ze passen zich aan aan de baarmoeder.
En mijn vraag was alleen of ze te jong was, klaar. Niet of ik de kosten op de vorige eigenaar moet afschuiven.. Lips are sealed
En tuurlijk pas ik het voer aan, tuurlijk! En ook het werkschema. Maar dat was toch niet mijn vraag!?!?!!?!?!? Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 07:32

mijn hemel, wat een lange tenen!!!!
nathalie, antwoord op je vraag: JA Camilla is te jong

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 07:48

Nee helemaal niet.
Maar hoe zou jij het vinden als je merrie drachtig is en iedereen gaat je bang maken dat dadelijk je merrie overlijd!
Leuk hoor!!! Frusty Lips are sealed Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 07:51

Nou Nathalie je regaeerde gelijk al enorm beledigd op mijn eerste antwoord en bovendien heb ik het nergens over overlijden gehad. Zou ik ook nooit doen. Het was goed bedoelde raad die jij blijkbaar niet wilt horen. geeft niet, het is allemaal niet mijn probleem, wel het jouwe! Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 07:54

Nou sorry hoor maar lees je reactie nou eens. Denk je nou echt dat ik zo stom ben om t voer niet aan te passen? Frusty Lips are sealed En denk je nou ook dat ik er geen DA bij haal? Ik heb hem uiteraard als eerste opgebelt, dat is natuurlijk het eerste wat je doet.. Lips are sealed Lips are sealed
Nou, jij hebt t misschien niet over overlijden gehad, maar die Jaap wel..
Net of t mijn schuld is dat ze drachtig is.. Lips are sealed Kun je mij niet kwalijk nemen.. jezus.. Frusty

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 07:55

Ik vind 3 ook vel te jong je hoort wel eens dat ze er lichamelijke schade aan kunnen overhouden omdat ze eigenlijk met 4 pas volgroeid zijn.
Je pony loopt geestelijk wel voor maar zal ze dit ook geestelijk aan kunnen?

In de natuur worden merrie's gedekt zodra ze hengstig zijn nog dat is tegen de 1.5 jaar soms nog wat eerder. maar het is ook een feit dat die paarden nooit zo oud worden als de onze en dat er meer fout gaat.

Je kunt er niets aan doen in dit geval dus duimen en hopen dat alles goed gaat.
Is ze zeker weten drachtig?
Bakker laat idd alles bij elkaar lopen hengsten/veulens en merrie's niet verstandig maar als alles goed gaat heb je er wel 2 voor de prijs van 1 toch?

zelf laten we de merrie's pas met 3 dekken
succes er iig mee en tot zondag Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 07:56

Gezien al jouw vragen twijfel ik er inderdaad aan of je wel weet wat je moet doen en waarom. Nogmaals nathalie dit is het laatste wat ik erover zeg: Grow up! Het is jouw probleem het zal mij verder worst wezen. Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MelissaV, Ubermetrics en 51 bezoekers