Mijn pony steigert als ik van huis weg wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodera

Berichten: 5302
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Mijn pony steigert als ik van huis weg wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 11:06

Ik heb sinds juli mijn KWPN-merrie, maar als ik van huis weg wil om in de bak te gaan rijden gaat ze na ong 50 meter stilstaan, dan geef ik been om haar naar voren te rijden, maar daar reageert ze niet op. dan geef ik haar een tik met de zweep, en dan begint ze te bokken, steigeren of met 4 benen de lucht in te springen, als ik met iemand anders met een pony ben is er niets aan de hand, laatst was ik bij ons voor op het zandpad aan het rijden( wij hebben voor het huis een oude spoorlijn, daarna krijg ik een fietspad en dan ben ik bij de bak, dat is 5 min rijden) en toen ik een kwartiertje aan het rijden gaat ze ook rustig alleen verder terwijl de anderen achter blijven, maar voordat ik haar dan zover had dat ze de oude spoorlijn op wou was dat heel moeilijk, ik hing zowat in de draad, Scheve mond een klap tussen de oren heeft niet echt zin, dat helpt voor deze keer wel, maar voor de volgende keer helpt het echt niet. Als er iemand achter mij fietst met een dressuurzweep oid en als ze omhoog komt haar een klap op de kont verkoopt gaat het ook goed, aan de hand doet ze ook niks en als ik het fietspad op ben( dat is na ong 150 meter) is er ook niks meer aan de hand. Ik ben niet bang ervoor, maar vooral nu de winter er aan begint te komen wil ik graag van het probleem af zijn, anders ben ik heel erg afhankelijk van anderen en daar baal ik een beetje van. Bij de vorige eigenaren deed ze dit niet, k heb haar via de buren gekocht, die heeft haar bij de fokker vandaan en daar is ze goed verder aangereden en wou ze wel gewoon weg. Wie weet een goede, paardvriendelijke manier voor dit probleem( ik vind een klap tussen de oren oid niet echt een leuke manier )!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:17

Wat doet ze als je haar gewoon laat staan als ze stopt?
Gewoon niets doen en stil blijven zitten.
Als ze omdraait gewoon weer terug draaien en met haar neus de kant opzetten waar jij heen wil.
Kans is groot dat ze snel ongeduldig wordt en dan maar naar de bak loopt, omdat stilstaan ook niets oplevert.
Belonen als ze weer doorloopt.
Dit kan best veel tijd en geduld kosten, neem er de tijd voor.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:15

die van mij doet dit ook
ik heb er eerst even een andere pony voor gezet.
Dat ging heel goed. Daarna liep ik er zelf een keertje naast.
Je moet het gewoon heel rustig oplossen en niet met geweld doen.
Het heeft tog met een soort verlatingsangst te maken.
Ik los het altijd ''lief'' op. Met de zweep valt er niets te bereiken bij mijn paard en reageert ze precies zoals jij beschrijft.
Als je paard zo doet stap dan anders even af en loop er een stukje naast, probeer gewoon van alles en neem ook wat lkkrs mee.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:21

Je maakt het gevaarlijk door op een verkeerde manier te willen dorozetten. Zoals al gezegt het paard gewoon leten staan en hem maar 1 rigting geven en dat is naar voren. Gaat zo ook maar iets naar voren leunen direct belonen. De eerste keren zou je heel veel geduld moeten hebben en er veel tijd voor uitstrekken. Daarna zou het steeds korter worden.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:46

niet gaan slaan tussend e oren dit is ene fabeltje wat alleen maar verkeerd zal gaan werken.
neem de tijd en doe wat anderen hier ook al zeggen. lekker blijven staan, ze wordt het vanzelf zat en dan stapt ze wel verder.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:09

ik heb echt precies, precies hetzelfde probleem gekost, en het heeft veel tijd en moeite gekost om dit op te lossen. Vooral omdat ze zo eigenwijs is, toegeven nooit!

Wat ik heb gedaan is, steeds iemand erachter laten lopen met een logeerzweep. Telkens als ze inhoud, steigert of wat dan ook een flinke klap verkopen. Het kost zeker veel tijd.. Maar het werkt op den duur wel

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:11

ellepel schreef:
niet gaan slaan tussend e oren dit is ene fabeltje wat alleen maar verkeerd zal gaan werken.
neem de tijd en doe wat anderen hier ook al zeggen. lekker blijven staan, ze wordt het vanzelf zat en dan stapt ze wel verder.

Wat bij mij dus absoluut niet werkte. Ze ging gewoon achteruit lopen, of bleef staan, al duurde het 3 uur lang. Maar vooruit, alles behalve dat!

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:12

lijkt wel of ze last heeft van verlatingsangst ze hecht aan haar huis en voelt zich niet fijn als ze daar alleen vandaan op pad moet is niet leuk en met veel geduld gaat het wel over probeer haar eerst op haar gemak te maken door met een andere pony te gaan dan leert ze dat ze altijd weer terug komt op stalen goed belonen ga eens met haar wandelen en steeds een stukje verder misschien helpt het als het mogelijk is eerst daar te rijden dat ze stal nog kan zien en ruiken maar dit is niet altijd mogelijk sucses

Sodera

Berichten: 5302
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 14:01

het heeft idd btje met verlatingsangst te maken, :S wat iemand vroeg, als ik haar laat staan, blijft ze heel rilext staan, en ze denkt er echt niet over om verder te gaan, met een andere pony doet ze niks, aan de hand kan ik alles met haar doen! de longeerzweep erachter helpt ook, maar ik vind het heel eritant om van anderen afhankelijk te zijn, ik heb haar niet thuis staan maar n eindje van ons af(5 min fietsen) en mijn moeder durft er ook nie achter aan te gaan met bijv een longeerzweep. ALs ze een maal door heeft dat er iemand achter haar fietst die een zweep heeft draaft ze braaf door.... maar ik ga t verder proberen, ik was er wel achter dat het veel tijd koste! Pling

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:17

mijn pony heeft het ook vrij lang gedaan.. een tik met de zweep maakte het nog erger, dan werd ie boos met als gevolg dat we nog langer stilstonden.

ik schold hem zijn huid vol!! daar kan hij niet tegen en dan liep ie wel door. sinds we op een andere stalling staan is het probleem ineens over..

misschien ook nog proberen: ga met je paard wandelen en laat haar gras eten. dan associeert ze van het erf gaan met lekker eten....

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:18

...misschien heb je er wat aan!...als ik buitenrijd en hij heeft de kolder in zn koppie..zet zn kont in de richting waar je naar toe wil en doe gewoon weet ik hoeveel passen achteruit...net zolang totdat ie het zat is..draai hem om en vervolg je richting...een paard is vrij goed te controleren als die achterwaards gaat..misschien helpt het!..bij mij was het in ieder geval een uitkomst!