Schimmels grote kans op kanker , palomino's ook ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Schimmels grote kans op kanker , palomino's ook ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 10:13

Ik heb vaak gehoord dat een schimmel een verhoogd risico loopt
op het ontwikkelen van (kanker) gezwellen ,
en ik heb er ook eentje meegemaakt die net 20 is geworden en helemaal vol zat Huilen ....

Nu vraag ik me af of dat verhoogde risico ook voor palomino's geldt ?
Als iemand het weet .....


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 11:34

Nee.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 16:54

Nee ?

Enige toelichting misschien Verward

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 18:03

Jaja.. uitgebreid antwoord *LOL* *LOL*
Ik hoorde dit ook over witte katten.. Maar of het waar is weet ik niet..
Het lijkt me stug, zou me er niet teveel zorgen over maken..
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 19:00

Oeps , foutje !! Bloos Frusty

(is al verwijderd)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-04-02 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 22:56

Nou, het antwoord is gewoon nee. Alleen schimmels of paarden met veel wit (appies en bonten) hebben een verhoogte kans op kanker. Een palomino (of vos, bruine, zwarte, enz...) veel minder. Een palomino (of wat anders) met veel witte aftekingen heeft weer iets meer kans op kanker, maar dat valt wel mee.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 10:42

Weet je ook waar dat door komt dan ?

Is de witte haar/huid gevoeliger daarvoor omdat het bepaalde (beschermende) stoffen niet aanmaakt ofzo Verward

Van bonten en veel wit dat wist ik ook niet Party!!
ben toch wel heel erg nieuwsgierig wat daarvan nou precies de oorzaak dat deze paarden meer risico lopen .....

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 17:03

hey er zijn ook gerust wel zwarte paarden die kanker kunnen krijgen.. een paardje bij mij op stal(zwart) heeft 3 x kankerbulten in zijn lip gehad en weggehaald nl. nu heeft hetzelfde paardje.. kanker in haar rechteroog gehad en hebben ze het hele oog er uit moeten halen...

maar goed.... ik heb dus ook wel gehoord dat veel schimmels dit kunnen krijgen.. maar waar door dit komt? Verward goeie vraag!

keep calm, I'm engaged!!! <3

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 17:15

Er is verschil tussen een wit paard (schimmel) of een paard met veel wit.

Bij de één is de onderhuid gewoon zwart en wordt de haarkleur met de jaren lichter door een genetisch 'defect' waardoor ook deze paarden gevoeliger zijn voor huidkanker.

Bij paarden met veel wit is ook de onderhuid wit, hierin zitten dus geen kleurgenen en is dus ook de genmutatie niet aanwezig.
Wel zijn deze paarden gevoeliger voor zonneschijn en kunnen makkelijker verbranden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:11

Ik denk niet dat Schimmels verhoogde kans hebben op kanker. Het is wel zo dat een bepaalde tumor, en dan bedoelen ze melanomen, alleen bij schimmels voorkomt. En niet bij palomino's voor zover ik weet. Melanomen zijn tumoren, gevuld met melanine (of zoiets heet die stof) en dat is een pigment/kleurstof die het lichaam zelf aanmaakt. Ze verschijnen onder de huid en manifesteren zich als een bult. MAar ze komen ook aan de binnenkant van het paard voor. Hierdoor kan zich een onsteking gaan vormen, maar als ze lek raken kunnen ze het paard ook vergiftigen.

De hond is de betere mens


michor

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-04-02
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:10

ja een schimmel heeft een grootere kans op kanker .en dat zijn melonomen .een melanoom is te vergelijken met een moeder vlek! bij mensen en dat is ook niet altijd goed ! mijn paard is toevalig 3 weken geleden aan een melonoom onder zijn staart wortel geopereerd .en die was ook ontstoken en was gaan bloeden ! de wond was erg groot want het zat dieper dan ze dachten .en was gevuld met pigment. ik moet het erg goed schoon houden om dat het tegenover zijn anus is. maar het ziet er nu erg mooi uit en het is al bijna dicht . en moet het nog maar een keer per dag in smeren met zalf. maar dat zegt niet dat hij ze niet ergens anders heeft . dus dat blijft spannend he!!! Verward Verward en mijn paard is een vliegenschimmel en bij die witte paarden komt het veel voor gr:renee & michor....

it`s nice to be inportant
but it`s more inportant to be nice.......

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:24

Goh Michor wat rot zeg, ik hoop voor je dat er niet meer zitten... Geef hem maar een lik van zijn vroegere bijna buurvrouw...

Ik wist niet dat schimmels een verhoogde kans op kanker hadden, ik heb wel eens gehoord dat blanke hoeven zwakker zijn.. maar dit. Nou ben ik helemaal blij dat ik geen schimmel heb...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:49

Desiree schreef:
Ik denk niet dat Schimmels verhoogde kans hebben op kanker. Het is wel zo dat een bepaalde tumor, en dan bedoelen ze melanomen, alleen bij schimmels voorkomt.


Desiree ander woord voor melanomen is kanker ?? Helaas heb ik zo´n paard gehad Huilen . De moeder loopt nog steeds rond en heeft niets en Jolly moest helaas weg op 7 jarige leeftijd ivm atrose en de melanomen. Ze kreeg ze namelijk in haar keel en dat is de plek waar de kwaadaardig zijn. We hebben 2 bulten op de buik laten weghalen die waren goed. De andere waren dus niet goed.

Voor de DA toen komt melanomen bij 1 op de 10 schimmels voor wil niet zeggen dat andere kleuren het niet hebben. MAAR er is een verhoogt risico bij schimmels.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:35

Prisca, er zijn verschillende vormen van kanker en de melanomen zijn daar één van. Ik denk dat Desiree dat bedoelt.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:25

klopt, het is niet ieder vorm van kanker waar schimmels meer kans op hebben. Kanker is een verzamelnaam maar het gaat hier om een bepaald soort, en dat zijn dus de melanomen. En die komen inderdaad voornamelijk bij schimmels door. Het heeft Didi van Biebel de das omgedaan een paar maanden terug. Ook een ontsteking in de buurt van de anus. En de anus was helemaal volgewoekerd met melanomen. HEt begint met een paar en het worden er steeds meer. Je kunt ze wel verwijderen maar ze komen terug. MAar als je ze verwijdert kun je ze misschien wel indammen.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benazir, GrapeshotBot, mvermeulen1, Vagabondo en 28 bezoekers