Wie heeft z`n paard/pony op rubber matten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Wie heeft z`n paard/pony op rubber matten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 10:16

Wie heeft zijn/haar paard op rubber matten staan en dan bedoel ik die vochtdoorlatende "tegels".
Ik zou hierover graag wat meer informatie willen hebben omdat ik erover denk om Nagoya hierop te zetten. Ik heb haar nu op vlas staan, maar ze eet hier vrij veel van. Ik weet niet hoe slecht dit is, de een zegt dat het niet zoveel kwaad kan, de ander zegt dat het gevaarlijk is. Een muilkorf omdoen heb ik een tijdje geprobeerd, maar ook daar kan ze nu goed (en veel) mee eten, bovendien krijgt ze schuurplekken op haar hoofd van het halster. Ik voel me niet gerust omdat ik niet weet hoe slecht dat eten van vlas is en ik wil eigenlijk niet afwachten tot het misschien een keer mis gaat.

De volgende dingen zou ik graag willen weten:
- hoe heb je de afvoer geregeld?
- hoe houd je het schoon (bijv. 1x per week schoonspuiten?)
- is het goed schoon te houden?
- stinkt het naar ammoniak in de stal?
Meer info is natuurlijk altijd welkom Knipoog
Oja, een alternatief voor vlas zou ik ook wel willen weten Lachen . Stro i.i.g. niet, want dat vreet ze ook en dat wordt moeilijk met de mestafvoer....

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:49

ik was van de week in marienheem op een wedstrijd, waar een stand was die allemaal poedertjes enz had. en die vertelde ook dat vlas link was met veel eten. vlas schijnt nl 500 keer uit te zetten als het nat word.

ik heb er zelf ook 1 die echt alles vreet. en ook geprobeerd met vlas, wat ze dus ook erg lekker vond. die heb ik nu op gewone rubbermatten staan. maar ik moet erbij zeggen dat ik geen betonnen vloer in de stal heb maar zand. de kieren in de matten zorgen ervoor dat het vocht weg kan. het enigste wat er aan schoon te maken is is de mest, die ik gelukkig kwijt kan op het land van de buren. ik ben supersnel klaar met die stal. en nee je ruikt geen ammoniak.

maar goed ik dwaal helemaal af, die man van die stand vertelde mij dat er weer iets nieuws is, het is een soort korrel van geperst hout. en een kennis van hem had het geprobeerd bij een paard wat broncitus had en alles vrat. die was er heel tevreden over. ik weet niet of je die kattebak korrel van geperst hout kent, maar naar horen zeggen lijkt het daarop.
als je meer info daarover wilt moet ik kijken of ik aan zijn tel nr. kan komen.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:54

mn paardje heeft er op gestaan toen ze in Utrecht geopereert was aan koliek..

Ik vond het super.. ze konden niet uitgeleiden, het is goed schoon te houden door gewoon uit te vegen (in utrecht werd het wel 2x per dag schoon gespoten omdat het echt schoon moet zijn natuurlijk)..

In Utrecht stonk het helemaal niet, maar dat was een grote hoge ruimte en werd het ook vaak schoon gemaakt.

Waar je het kan krijgen weet ike cht niet maar ik dnek dat als je gewoon een stallebouwer of iets beld dat die je wel verder kan helpen..

Wat ik wel een nadeel vind is dat je paardje niets te doen heeft op stal. De mijne staat gewoon op stro en krijgt 3x biks, 2x hooi en dan tussen door nog wat.. als mijn paardje nu dus enkel op matte zou staan zou dit echt TE weinig zijn en gaat ze lopen etere.. daar moet je dus cker wel rekening mee houden!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:27

Wij hebben de paarden op matten staan.
Onder de stallen is een gierput, dus de urine loopt door de matten heen en blijven dus super droog. (heel goed voor de hoeven)
We mesten uit als ze naar buiten gaan, dat is zo gebeurd.
1x per jaar spuiten we de hele stal schoon met de hoge druk reiniger, want heel langzaam wordt het toch wat vies onder de matten en om goede doorloop te houden doen we dat.
Doordat we een goed geventileerde stal hebben, ruikt het absoluut niet naar paarden of amoniak.
Als je het wat lijkt, kom je toch gewoon een keertje langs om te kijken!
Het bevalt ons prima!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:36

ik heb een paar maanden gewerkt bij een friese fokkerij en daar hadden ze bij ongeveer de helft van alle boxen rubber in zitten.
hewoon van die grote platen aanelkaar gelijmd ofzo.
het werkt heel goed, wij hadden er gewoon stro op liggen.
deze boxen waren voor de sportpaarden en pony's waar wedstrijden mee werd gereden en sommige fokmerrie's.
ik haalde gewoon elke dag de poep en de plas eruit en 1 keer in de week helemaal uitmesten.
en je ruikt de amoniax geur helemaal niet.

bij de stal waar ik nu werk hebben ze zand op de boden, dat is ook wel erg goed, maar je moet wel haast elke week wat nieuw zand eroverheen gooien.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 18:41

M3isSi3j schreef:
Wat ik wel een nadeel vind is dat je paardje niets te doen heeft op stal. De mijne staat gewoon op stro en krijgt 3x biks, 2x hooi en dan tussen door nog wat.. als mijn paardje nu dus enkel op matte zou staan zou dit echt TE weinig zijn en gaat ze lopen etere.. daar moet je dus cker wel rekening mee houden!


Daar had ik ook al aan gedacht i.d.d.
Nagoya staat overdag op wei (hele jaar) en krijgt 3 x per dag voer en 2 x per dag hooi. Ik zou eventueel een speelbal kunnen kopen..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 18:45

fresco schreef:
Als je het wat lijkt, kom je toch gewoon een keertje langs om te kijken!
Het bevalt ons prima!


Bedankt OK dan! , misschien doe ik dat wel `n keertje..
Ik ga eerst eens overleggen met m`n da, wat hij ervan denkt en met de staleigenaar.
Als ik besluit om Nagoya op die matten ga zetten, is `t erg handig als ik ze een keer in gebruik kan zien..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bianca_v_s en 133 bezoekers