Vliegangst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Vliegangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 00:58

Even snel een organisatorische vraag...

We vertrekken zondagmiddag naar Spanje, er gaat een vriendin mee die nog nooit gevlogen heeft; hoofdzakelijk vanwege haar vliegangst. Ze heeft ooit eens eerder een vakantie geboekt, maar 2 dagen voor vertrek besloot ze haar koffer niet in te pakken, ze durfde niet.

Wonder boven wonder heeft ze toch gezegt dat ze mee wilde. Ik krijg het idee dat ze er ook enorm veel zin in heeft, ze is al jaren niet meer op vakantie geweest. Ze ziet alleen enorm op tegen 't vliegen. Enerzijds denk ik dat 't allemaal meevalt, anderzijds heb ik aan mijn vriend gevraagt haar ook een beetje in de gaten te houden.

Mijn vragen:

Ik kan me enigzins een voorstelling maken van vliegangst, hetgeen er kan gebeuren is me inmiddels ook enigzins duidelijk (via pb te horen gekregen). Maar wat kan een reisgenoot in een dergelijke situatie doen? Zo wie zo op voorhand rustig proberen te houden lijkt me, maar wat kun je doen als iemand helemaal doorslaat?

Is het idd zo dat de terugreis wsn minder erg zal zijn dan de heenreis? Mijn redenatie: ze heeft dan al eens gevlogen... En ze zal toch terug naar huis moeten.

Ik ben serieus aan het overwegen haar een reisziektetablet te laten slikken waar je (ik iig) onwijs slaperig van wordt. Maar ik kan haar natuurlijk niet dwingen, wil ik ook niet. Van de andere kant denk ik dan weer 'ze zal er toch doorheen moeten'...

Iemand tips?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 01:14

De terugreis zal minder erg zijn dan de heenreis...mits het weer meespeelt. Voor de rest weet ik niet of de persoon van achtbanen houdt want de start kan voor iemand die nog nooit heeft gevlogen best wel spectaculair zijn. Voor de rest heb je het gevoel alsof je in een bus zit, en dat kun je haar gewoon vertellen.
En probeer er met haar van tevoren over te praten: waarom is ze in hemelsnaam bang om te vliegen als ze het nog nooit heeft gedaan? Waar is ze bang voor?

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:13

Ik zelf heb dit jaar ook voor het eerst gevolgen.
Vond het meer dat je in een achtbaan zat met het opstijgen, keren en dalen.
Een aanrader is wel om oorpluggen in te doen en evt kauwgom te kauwen.
Prettige vakantie.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 09:14

Foetsie, ik vlieg zelf al mijn hele leven Lachen 't gaat me er puur om wat we in geval van nood kunnen doen Scheve mond

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:36

Misschien kun je een stewardess inlichten van te voren, die zal vast weten wat ze moet doen als er paniek uitbreekt.
Ik ken ook iemand die in het vliegtuig een slaaptablet nam en pas weer wakker werd op de plaats van bestemming, misschien is dat een idee? Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 09:43

Ik ben geen fan van slaaptabletten en al helemaal niet op een vlucht, ik wil d'r zo clean mogelijk houden Haha! Daarbij raadt men aan om minimaal 8 uur rust te nemen wanneer je een slaappil inneemt, en we vliegen maar 3/3,5 uur.

Dat van die stewardess is misschien wel een idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:51

Zijn valeriaanpillen geen idee?
En neem van te voren ruim de tijd op schiphol, zodat ze alles rustig op zich in kan laten werken.
Wie weet kan ze daar nog met cabinepersoneel spreken voor de vlucht?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 09:53

Dusseldorf Haha! We zijn er 2 uur voor vertrek, lekker op ons gemakje inchecken (veel te vroeg, hoeft pas anderhalf uur van tevoren) maar ik wil niet 't risico lopen dat we apart komen te zitten. 3 man is wat moeilijker dan 2.

Probleem met die pillen is dat zij ze niet wilt nemen (geloof ik iig). Ik kan haar moeilijk dwingen die zooi te nemen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:57

Hier eentje met vliegangst. De combi hoogtevrees en claustrofobie doen mij geen goed:

Ik ben al dagen/weken voordat we vertrekken ermee bezig. Bv hoe het weer is, wat er allemaal niet gedaan moet worden.
Vliegangst is erg vervelend: je gaat je hele enge/gekke dingen voorstellen, zoals een vleugel die afbreekt ofzo en je ziet dan al helemaal voor je hoe je neerstort, met alle angst van dien. Leuk = anders Scheve mond

De terugreis vind ik zelfs nog een beetje enger dan de heenreis, mede omdat je op zo'n klein touristisch vliegveld vertrekt. dan stel ik me helemaal voor dat de vertrekbaan te kort is, etc.

Als je er geen last van hebt, dan klinken bovenstaande verhalen erg onzinnig. Maar het is gewoon erg lastig en je schaamt je voor je medereizigers, omdat je erg gespannen zit, hyperventileert en bijna moet huilen. De stewardessen hebben mij iig nog nooit geholpen of getroost Boos!

Ik wil echter mijn vakantie niet missen, dus heb een kalmeringsmiddel aan de HA gevraagd. Bovendien wil ik ooit een cursus bij V.A.L.K. volgen http://www.valk.org/

Zorg voor je vriendin dat ze iig iets rustgevends slikt, zoals valeriaan. Koop boekjes en neem muziek mee, zodat ze een beetje afleiding heeft. En praat maar een hoop met haar. Je kunt ook het raampje dichtdoen.

Succes!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 11:30

Ze gaat nog steeds mee Lachen Ze heeft me alleen gisteren goed over de zeik getrokken Bloos Had haar al een paar keer gebeld, zowel thuis als mobiel, omdat ik niets meer van d'r gehoord had. Geen antwoord. Sms gestuurd, geen antwoord. Nog een sms een paar uur later: geen antwoord Nagelbijten / Gniffelen

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:34

misschien een idee om rescue remedie van dr bach te gebruiken!! die nam ik ook in als ik onwijs zenugwachtig was voor een examen osso... tis puur natuur en niet verslavend!! heel veel succes en alvast een hele fijne vakantie!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:45

Eh..die rescueremedie moet je dan wel in huis hebben.

Veel plezier op vakantie, en we horen wel hoe het verlopen is...

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:46

Echte vliegangst heb ik niet, maar ik haat het omdat ik geen controle heb ik zie niks, weet niks en ben helemaal op een ander aangewezen die ik niet zie. En ik kan niet zomaar uitstappen wanneer ik dat wil Haha!

Bij mij helpt mij aan de praat houden over van alles en nog wat (behalve het vliegen) heel goed, zodat mijn gedachten maar zijn afgeleid. Op een boek kan ik me toch nooit goed concentreren, (als ik lees kan ik niet meer na vertellen wat ik heb gelezen in het vliegtuig Bloos ) kan dan bijna beter een stripboek meenemen, wat makkelijker te volgen *LOL*

En misschien is idd iets slikken wel goed omdat je dan wat relaxter blijft.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:52

Het is denk ik ook belangrijk om te weten waar ze bang voor is.

Ik ben zelf enorm claustrofobisch. Ik ben dus niet bang dat de motor uitvalt of een vleugel afbreekt etc.

Ik heb afgelopen jaar voor het eerst gevlogen en het viel me honderd procent mee. Wat ik zelf heel vervelend vond is dat iedereen tijdens het instappen door het hele vliegtuig heenliep. Op dt moment voel ik me opgesloten omdat ik er niet uit kan.

Wat ik heb gedaan is in het midden zitten (we waren ook met z'n drieen) en ik ben heel bewust een boekje gaan lezen en heb niet om me heen gekeken.

Eenmaal in de lucht was voor mij de angst eigenlijk wel voorbij.

Veel succes ermee in ieder geval en inderdaad de stewardess inlichten is wel aan te raden. Ik geloof zelfs dat als je vantevoren aangeeft dat je bang bent dat je dan als eerste mag instappen en dat ze je tijdens de vlucht extra in de gaten houden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:54

Gisterenavond lag ik bij het slapen gaan weer te denken aan het opstijgen: ik vlieg heel mijn leven al, dus ik weet precies hoe dit in werking gaat. Ik stelde me dan voor hoe we gingen taxiën, een aanloop namen en de lucht in gingen. En met alle angsten weer van dien Boos!

Het is ZOOOO irritant dat ik dit heb. Ik krijg gewoon weer kleffe handjes als ik eraan denk.

Mijn hoop is echt gevestigd op die kalmeringspilletjes... Scheve mond

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:56

Het klinkt misschien stom en overbodig, maar: verbied jezelf er nog langer aan te denken... Elke keer dat je jezelf erop betrapt dat je erover piekert, ga je heel bewust aan iets anders denken.

En voor de rest, lang leve de valium Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:57

Tja, het is ook een stukje gewoonte. Net zoals je standaard nerveus wordt als je bij de tandarts komt en die lucht ruikt.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:03

ik heb ook vliegangst, ik heb nog nooit gevlogen en zal dat ook nooit gaan doen. Ik stap overigens ook niet in een bus of trein en lang niet bij iedereen in de auto.

Bij mij is het dus iets met controle, als ik er zelf geen controle over heb, stap ik niet in....... alleen bij mensen waar ik vertrouwen in heb en dan alleen nog in een auto.

Ik ga nog een zware strijd voeren tegen mijn baas: ik ben mentor van 3 3e klassen die in april naar Barcelona gaan, met de bus... no way dus dat ik meega, maar ik ben mentor, dus ik moet mee....... ik heb dit van tevoren meegedeeld toen ik mentor werd, maar dat werd toen van tafel geveegd, maar ze zullen me nog tegen gaan komen, vrees ik.... Clown

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 12:13

Smurf, kun je zelf niet rijden? Dat deden er bij ons op school ook een aantal (docenten), die reden achter de bus aan in hun eigen auto.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:15

naar Barcelona zelf rijden???? dat haalt mijn auto niet eens en dan zou ik 24 uur aan 1 stuk moeten rijden... nee hoor, no way......

ik moest vorige week voor m'n werk naar Tilburg, daar heb ik al voor lopen flippen Haha!
Laatst bijgewerkt door Morrie op 26-09-04 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:18

Ja, desnoods vertel je ze dat je wagenziek wordt in een bus.
Ik vind vliegen niet geweldig maar rationeel bekeken is het minder gevaarlijk dat enige andere vorm van transport. Buitendat zal de piloot echt proberen zijn leven te behouden dus die kijkt echt wel uit met verongelukken. Maar ja, ik kan dit wel zo makkelijk zeggen maar ik durf sinds een aantal jaren ook niet meer in een achtbaan, terwijl ik daar vroeger echt geen problemen mee had. En die angst is eigenlijk ook nergens op gebaseerd.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:46

Nog iemand met vliegangst meld zich. (en niet zo'n beetje ook Scheve mond ) Als ik een vliegtuig zie opstijgen krijg ik al maagpijn. Terwijl ik weet dat het het veiligste, snelste en vaak ook nog goedkoopste vervoermiddel is. Maar om meerdere redens vind ik het zo eng: hoogtevrees, het is zo klein allemaal, je stuurt niet zelf etc.
Dit jaar zijn we naar Kreta op vakantie geweest, ik had mn zenuwen nog best onder controle (voor mn doen he Schijnheilig ) totdat we door die slurf gingen, ik was bijna alweer naar huis gegaan. De vlucht opzich was erg rustig, maar leuk is anders Knipoog. En terug hebben we onwijze turbulentie gehad we mochten maar een kwartiertje!! onze riemen af verder niet. Dus ik heb het nu helemaal gehad met vliegen en ik ga volgend jaar wel een paar dagen in de trein ofzo zitten Haha!!!!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:37

Ik had ook vliegangst en ik ben dit jaar voor het eerst gaan vliegen.
Het zweet stond in me handen en ik moet eerlijk bekennen dat ik op de terug weg nog steeds bang was.

Ik was ook bang voor turbulentie, heenreis weinig tot niets, trug weg wat minder.
Ik heb voor alle zekerheid reis pilletjes genomen en veel te lezen mee, puzzelboekjes, eigen muziek etc.

Op de terug reis zat ik bij de nooduitgang (niet omgevraagd hoor) dit beviel me beter, hoorde het geluid niet zo van de moter. meer beenruimte en gaf me een beter gevoel.

Je kan het ook door geven aan het personeel en dan stellen ze je vriendin gerust tijdens het landen en opstijgen enzo, niet van er gebeurt niks, maar heel veel praten over leuke dingen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 17:46

We hebben 't allemaal overleeft Bedankt voor de tips! Ze was op de heenreis erg licht in haar hoofd en heeft aardig wat moeite moeten doen om niet flauw te vallen, ze voelde zich iig niet prettig. We hebben gewoon wat zitten kleppen, over thuis, over de vakantie, maar ook over het vliegen an sich. Heb d'r ook precies verteld wat er gebeurde, bv het in- en uitklappen van de wielen (geeft een aardige klap als je er net boven zit >;)). Terugreis verliep beter, geloof dat ze helemaal geen last meer heeft gehad van duizeligheid of zo.

Ik daarentegen wel op de terugreis... *zucht*

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:33

Knock-out slaan Slapen en pas in Spanje weer tot leven proberen te brengen Haha!