Stelling: Toegeven aan eisen van gijzelnemers (?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Er moet toegegeven worden aan de eisen van gijzelnemers

Poll eindigt op

Ja, altijd!
2 (4%)
Nee, nooit!
20 (43%)
Dat hangt af van de situatie...
24 (52%)

Totaal aantal stemmen: 46


Holiday123

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Stelling: Toegeven aan eisen van gijzelnemers (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 11:37

Hey!

Ik moet binnenkort op school een debat houden voor Nederlands. We hebben als stelling gekozen: "Er moet toegegeven worden aan de eisen van gijzelnemers". Het moest namelijk een recent onderwerp zijn en je hoort de laatste tijd zoveel over gijzelingen.. Beslan, Irak..

Nu ben ik op internet en in kranten aan het zoeken naar artikelen die ik hierbij zou kunnen gebruiken. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie hier over denken? Vinden jullie dat er moet worden toegegeven aan eisen van gijzelnemers, of juist niet? En waarom?

(Misschien zitten er wel argumenten tussen die ik zou kunnen gebruiken Knipoog)

Holiday-ay... Celebra-ate... !!! Knipoog



Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:45

Moeilijk hoor...ik heb als antwoord dat het van de situatie afhangt, maar eigenlijk vind ik dat er niet aan toegegeven zou moeten worden. Maar daar denk je dan weer heel anders over als het je eigen familie betreft, of kinderen...

Neem nou Irak, als je je eigen zoon daar ziet zitten, dan zou je hemel en aarde willen bewegen om de regering toe te laten geven aan de gijzelnemers, terwijl waarschijnlijk de gijzelaar toch vermoord zal worden.

Maar als je toe gaat geven, dan is de hel los, dan wordt het pas écht hard tegen hard, en zal er bij het minste of geringste al dreiging en moord worden toegepast om bepaalde partijen "in het gareel te laten lopen".

Hier is dus geen zwart/witte oplossing voor, meestal is er toch een soort van patstelling die door één van de partijen doorbroken wordt. Soms de ene, en soms de andere partij...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:51

Ik vind het ook moeilijk... Hoe schat je zoiets in? Hoe weet je wanneer het gebakken lucht is, en wanneer menes? En bijvoorbeeld in Frankrijk, over de wet tegen hoofddoekjes op school (die ik overigens belachelijk vind, maar dat even terzijde)? Moet de Franse regering dan maar die hele wet omgooien vanwege een stelletje terroristen? En wat dan als er weer een keer een wet wordt ingevoerd die iemand niet bevalt?

Ik geloof niet dat hier een pasklaar antwoord op is...

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:53

Ik kan niet stemmen, ik heb het nooit ervaren (dan ook nooit!) en ik weet niet wat ik zou doen in zulk situatie. Ik weet van mezelf dat ik erg koppig ben en niet graag toegeef aan andere mensen.

Ik weet het niet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:58

Nee. Toegeven aan gijzelnemers vind ik vragen om nog meer gijzelingen. Vaak zijn de gebieden waar mensen gegijzeld worden als gevaarlijk bestempeld, dus ik vind het enigzins ook een risico dat je zelf neemt. Let wel: ik zeg vaak, niet altijd.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:46

Ik heb ook gestemt dat het afhangt van de situatie. Als je kind ontvoerd word bv vind ik wel dat je moet toegeven. maar zoals in irak is de situatie toch moeilijker. misschien zouden ze het een tijdje moeten proberen om toe te geven om te kijken wat er dan gebeurd, maarja of dat meer oplost weet ik ook niet.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:48

Nee hoor. Als je daar aan begint is het hek van de dam. Snap heel goed dat als je familie bent van iemand die gegijzeld is je op dat moment misschien er anders over denkt maar je moet zoiets in het grote geheel bekijken en dan kun je niet toegeven.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:38

toscana schreef:
Nee hoor. Als je daar aan begint is het hek van de dam. Snap heel goed dat als je familie bent van iemand die gegijzeld is je op dat moment misschien er anders over denkt maar je moet zoiets in het grote geheel bekijken en dan kun je niet toegeven.

Hier ben ik het mee eens... Lachen

Als je daar aan toe gaat geven, wordt de wereld straks geregeerd door de gijzelnemers zelf... Dan hebben die de macht in handen...

*Edit: Stomme fout verbeterd, bedankt Sanna... Bloos *
Laatst bijgewerkt door Nadir op 26-09-04 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:39

Ik denk dat je de gijzelnemers bedoeld Kim? Haha!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:44

Justy schreef:
Ik denk dat je de gijzelnemers bedoeld Kim? Haha!


Afbeelding


Bloos! oops, sorry

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:47

Het is mij een keer overkomen. Overval op mijn toenmalige werk. Ze hadden een pistool tegen mijn hoofd, dan doe je wel wat er 'gevraagd' wordt.

Ik zie dat er veel mensen op de tweede optie (nooit!) hebben gestemd...hebben jullie zoiets al meegemaakt dan??

Maargoed, misschien zien zij het in een ander verband, zoals terroristische acties. Dat is inderdaad anders denk ik, in dat geval zou ik het niet weten. Wordt er echter ooit een pistool tegen je hoofd gehouden, gewoon doen wat ze zeggen...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:50

XoNo schreef:
Wordt er echter ooit een pistool tegen je hoofd gehouden, gewoon doen wat ze zeggen...


In principe mee eens, maar er zijn ook situaties dat de gijzelnemer compleet stoned, en/of wanhopig en/of suïcidaal is. In zo'n situatie is het wel belangrijk om het hoofd koel te houden en je kans af te wachten om de gijzelnemer te overmeesteren.

Als het alleen om geld gaat is het wel duidelijk; dat is nooit belangrijk genoeg om voor te sterven...

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:50

Ik heb op de nooit optie gestemd. Het is keihard maar ik denk dat er op die manier het minste slachtoffers vallen.
Natuurlijk zou ik het er helemaal niet mee eens zijn als ik er persoonlijk bij betrokken was.
Maar als ik het gewoon verstandelijk bekijk is dat de beste keuze.

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:56

Als we het hebben over een gijzelingsactie wat draait om geld, is het in princiepe natuurlijk pure chantage...
Als jij hun het geld geeft, is het klaar. Geef je echter niet toe, zullen ze dan werkelijk schieten? Mits ze bij het volle verstand zijn dan... In zo'n geval zou ik dus niet toegeven aan de eisen...

Gaat het om een situatie zoals in Rusland e.d., dan zou ik er toch even nog een keer over nadenken... Scheve mond

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:10

twister, ik had ook nee kunnen zeggen, maar ik vind het risico dat ik door mijn kop geschoten wordt iets te groot. Of het nu een doorgewinterde overvaller is, of een dronkenkop die het voor het eerst doet. Bovendien was het niet mijn eigen geld Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:14

XoNo schreef:
twister, ik had ook nee kunnen zeggen, maar ik vind het risico dat ik door mijn kop geschoten wordt iets te groot. Of het nu een doorgewinterde overvaller is, of een dronkenkop die het voor het eerst doet. Bovendien was het niet mijn eigen geld Haha!

Dat begrijp ik, in zo'n situate zou ik denk ik precies het zelfde doen... Lachen Maar ik dacht dat het meer ging om de regering, of die toe moeten geven aan de gijzelnemers...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:15

toscana schreef:
Nee hoor. Als je daar aan begint is het hek van de dam. Snap heel goed dat als je familie bent van iemand die gegijzeld is je op dat moment misschien er anders over denkt maar je moet zoiets in het grote geheel bekijken en dan kun je niet toegeven.

Niets aan toe te voegen Lachen

V: Is Tommie een hond of een beer?
A: Tommie is een fantasiebeest, waar er maar één van is.
Bron: Sesamstraat FAQ

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:18

XoNo schreef:
Het is mij een keer overkomen. Overval op mijn toenmalige werk. Ze hadden een pistool tegen mijn hoofd, dan doe je wel wat er 'gevraagd' wordt.

Ik zie dat er veel mensen op de tweede optie (nooit!) hebben gestemd...hebben jullie zoiets al meegemaakt dan??

Maargoed, misschien zien zij het in een ander verband, zoals terroristische acties. Dat is inderdaad anders denk ik, in dat geval zou ik het niet weten. Wordt er echter ooit een pistool tegen je hoofd gehouden, gewoon doen wat ze zeggen...


Volgens mij gaat het hier om de recente gijzelingsacties.

Wat jij zegt klopt ook helemaal. Wanneer je bij een overval betrokken wordt, moet je altijd meewerken. Het zal mij op dat moment ook niets uitmaken. Als ik bij een bank zou werken, kregen ze van mij de sleutels van de kluis wel mee...

Zo belangrijk vind ik het geld ook weer niet Knipoog

V: Is Tommie een hond of een beer?
A: Tommie is een fantasiebeest, waar er maar één van is.
Bron: Sesamstraat FAQ

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:23

Je hebt helemaal gelijk menno, het gaat inderdaad om de gijzelingsacties Haha! Had het hele topic niet helemaal goed gelezen. Mijn nekharen gaan altijd al overeind staan bij het woord gijzelaar of gijzeling Scheve mond

Ik denk dat het dan inderdaad aan de situatie ligt. In Rusland hadden ze de hele boel vol met bommen gezet. Sja, die mensen hebben er ook niet om gevraagd die gegijzeld worden. Ik denk dat je het dan gewoon heel slim moet gaan spelen...zoals ze in films doen enzo Schijnheilig Haha! Eerst toegeven en dan oppakken zeg maar Tong uitsteken

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:27

Ik heb gestemd op de optie, nee, nooit.
Ik weet dat het heel moeilijk wordt als het je persoonlijk treft.
Maar toch ben ik van meing dat je nooit of te nimmer toe mag geven aan terroristen.
Ik wil namelijk niet dat mijn leven wordt bepaald door zulke mensen.
Mijn vriend is militair, hij zit op dit moment in Irak.
Als hij ontvoer zou worden zou ik denk ik compleet gek worden.
Maar we hebben het er al een paar keer over gehad.
Hij wil onder geen enkele omstandigheid toegegeven aan druk van zulke mensen, zelfs niet als hij zelf gegijzeld wordt.
Ik hoop nooit in die situatie terecht te komen, want ik weet niet wat ik dan zou doen, maar op dit moment blijf ik erbij dat je nooit of te nimmer dit soort mensen hun zin mag geven.

Jaike, wat ben je toch een topper!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:53

ik heb ook voor nee nooit gekozen.
als je niet toegeeft zal het na verloop van tijd minder worden (hoop ik) of krijgen mensen in elk geval niet hun zin zodat het misschien vaker word gedaan.

als je 1 keer toegeeft gaan meer gekken zoiets doen, je moet je grensen stellen (al klinkt dit heel hard)
het blijft natuurlijk altijd moeilijk, vooral voor de mensen die persoonlijk erbij betrokken zijn is het erg moeilijk, maar ik denk wel dat het het beste is

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:12

Iedereen stemt nu nooit. Maar op het moment dat het een familielid of partner betreft dan piept iedereen anders.

Je kan hierover pas je mening geven als je het meegemaakt hebt vind ik...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:15

Sorane schreef:
Iedereen stemt nu nooit. Maar op het moment dat het een familielid of partner betreft dan piept iedereen anders.

Je kan hierover pas je mening geven als je het meegemaakt hebt vind ik...


Volgens mij zeg ik dat ook. Knipoog

Jaike, wat ben je toch een topper!

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:00

Sorane schreef:
Iedereen stemt nu nooit. Maar op het moment dat het een familielid of partner betreft dan piept iedereen anders.

Je kan hierover pas je mening geven als je het meegemaakt hebt vind ik...

Ja daar ben ik het mee eens..

If happy ever afters did exist
I would still be holding you like this

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:01

[edit] ik kom er zo op terug Lachen [/edit]
Laatst bijgewerkt door Menno op 26-09-04 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

V: Is Tommie een hond of een beer?
A: Tommie is een fantasiebeest, waar er maar één van is.
Bron: Sesamstraat FAQ


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, amy495, Danseresje, Facebook, kimmetje26, Lielle, ManonGrr, Sandyislief, Tazzey en 114 bezoekers