jullie paarden (24/7 buiten) ook zo chagerijnig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

jullie paarden (24/7 buiten) ook zo chagerijnig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 21:05

Mijn paard (merrie, 3 jr) staat tot 1 oktober nog 24/7 buiten. Nu het weer zo slecht is heeft ze wel een regendeken op. Sinds een paar dagen valt het me echter op dat ze ontzettend chagerijnig is.
Je maakt haar momenteel nergens blij mee en ze is heel lichtgeraakt. Ze is altijd nogal dominant maar als er nu een paard iets te dichtbij komt is die meteen de pineut!
Hebben jullie paarden dit ook? Iemand enig idee waar dit aan ligt? Is het gewoon het weer of kan het ook iets anders zijn. Ze is de hele zomer niet bijgevoerd, er staat ook nog gewoon gras op het land. Zal ze misschien honger hebben? Of is ze gewoon zo chagerijnig door "slaapgebrek".

Ben benieuwd of jullie paardjes nog met plezier buiten staan.


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:14

Mijn paardje is niet chagerijnig hoor, en die staat ook 24/7 buiten! Hij heeft genoeg te eten. Alleen als het heel hard regent/waait staat ie er een beetje zielig bij. Althans dat vind ik. Maar het is voor de rest een erg tevreden paardje tot nu toe. Ik wil hem ook 1 oktober binnen doen, in ieder geval snachts.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:30

Mijn pony is ook niet vervelend hoor.

Is nog lekker happy buiten. Hij heeft geen regendeken op maar ik voer wel bij al. Een klein bodempje ponybrok/muesli en flink wat hooi.
De brok is gewoon een handje of twee voor het lekker en als hij gewerkt heeft wat extra's maar het hooi geef ik wel al minimaal twee balen per week.

In het gras zit niet echt veel voedingswaarde meer dus vandaar dat ik wel bijvoer.
Maar het weiland waar mijn pony staat is dan ook pas nog afgegraasd door koeien (daarvoor mag mijn pony er niet op omdat hij gevoelig is voor hoefbevangenheid).

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 21:39

Hebben jullie paarden een schuilstalletje of zo iets? Mijn paard is pas 3 en gaat 's nachts graag liggend slapen. Nu het zo koud is kan dit niet. Ze hebben geen schuilstal of bomen in het land staan waar ze kunnen schuilen. Toen ik haar gisteravond naar het land bracht stonden alle andere paardjes voor de uitgang te drammen om er uit te mogen. Scheve mond

Nou nog een paar nachtjes en dan kan het "kind" weer naar binnen voor de nachtjes, kan ze lekker een beetje bijslapen. Ach gut

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:50

Mijn pony kan inderdaad naar binnen als hij dit wil.
Of hij dit ook doet is een tweede Haha!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:52

ik merk dat mij pony en ezelhengst het nu echt zat zijn buiten in het natte/stormachtige weer.de grond is nat en koud en ze staan te dringen bij het hek.

nog 5 daagjes en dan gaan ze naar stal..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:55

mij paardje is nooit chagie buiten, juist blij Haha!

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 21:57

casanova schreef:
ik merk dat mij pony en ezelhengst het nu echt zat zijn buiten in het natte/stormachtige weer.de grond is nat en koud en ze staan te dringen bij het hek.

nog 5 daagjes en dan gaan ze naar stal..


Pfff......... gelukkig herkenning!! Lachen

Sam22
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:15

die van mij wil niks liever dan naar binnen ook al staat ie niet 24/7 buiten hahahahahahahaha... al staat ie maar een¨paar uurtjes buiten staat ie al te drammen.....zeurtje... Haha!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:18

Mijn paarden zijn zeker niet chagerijnig buiten, maar als het zo regent willen ze wel met rust gelaten worden Lachen Dus met dit weer zit er weinig knuffelen in. Zodra het weer droog is en zij ook weer wat droger zijn is dat gedrag ook gelijk weer over

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:32

Waarom wachten tot precies 1 oktober??
Misschien een stomme vraag hoor, maar als je merkt dat je paard het hélemaal niet leuk vind buiten, haal je hem toch naar binnen Verward
Ik wil niemand beledigen ofzo, gewoon ff een vraagje Haha!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:43

ik heb nog rekening te houden met de andere twee (loge)pony's die ook nog op het land staan....

er gaat er 1 de 28ste weg en de andere 3 de 29ste.
ik wil geen pony alleen achterlaten omdat ze van mij een paar dagen eerder naar stal mogen.ze moeten allemaal per trailer naar de winterstalling gebracht worden.

vandaar..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:46

Onze paarden (Trekpaarden en 1 Shet) staan ook voorlopig nog 24/7 buiten hoor.. En ze zijn niet chago ofzoiets.. Verward

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:48

Par hinnikte vandaag naar me toen ik aan kwam, kwam naar het hek lopen en liep er heel gewillig mee uit.

Dat doet ze dus normaal allemaal nooit.

Dus geloof dat ze wel blij is dat ze vanaf morgen weer snachts haar stal in mag.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:05

Bij ons zijn ze het ook een beetje beu,vandaag stonden ze aan het hek te kijken en gisteren kwamen ze zelfs in galop op ons af.
Op stal staan ze dan heerlijk te dutten.
Nu is Mo ook nog extra chagerijnig doordat er een nieuw paard bij is, en ze is drachtig.
Nu heeft ze het helemaal gehad, buikpijn, nieuwe paarden Stoom uit je oren
En met rijden werkt ze tien keer zo hard, vreemd neveneffect.

And then she realized nothing would change...


nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:23

wij hebben een loopstal en 6 paarden in de minibak

moet eerlijk zeggen dat ze de laatste dagen een beetje sikkeneurig zijn
je voelt en ziet aan de paardjes dat het winter word (oke dan herfst)
de regen en wind zijn ze meer dan zat!!!

ze vechten nu ook om het beste plekkie om hooi te eten (verdeel het over 4 plekken )

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:28

Ik merk geen verschil met mijn pony's, behalve dan dat er 1 wat vaker in de loopstal gaat staan.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:33

Mijn paard is juist chagerijnig als hij 24/7 binnen moet staan en helaas is dat moment weer gekomen....
Ik denk dat hij een stuk beter van humeur zou zijn als hij 24/7 het hele jaar buiten zou kunnen staan.

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:49

mijn pony heeft ook altijd buiten gestaan en was nooit echt chagrijnig, nu staat ze op stal al een week Verward en is ze wel wat chagrijniger Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:48

Mijn paard is nog niet chagrijnig en wordt ook nauwelijks bijgevoerd. Wel begint ze een behoorlijke vacht te ontwikkelen. De wei is trouwens wel erg nat en haar voeten beginnen te verweken. Toch zie ik weer ernstig tegen de stalperiode op die 1 oktober begint.

Ze loopt ook zonder mokken de wei in als ik haar terug breng en dat heb ik wel eens anders meegemaakt toen ze op een nog kalere wei stond.

Maar ja, misschien is ze wel vergeten dat ze ook nog een stal heeft Haha!

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 09:42

gillian schreef:
Waarom wachten tot precies 1 oktober??
Misschien een stomme vraag hoor, maar als je merkt dat je paard het hélemaal niet leuk vind buiten, haal je hem toch naar binnen Verward
Ik wil niemand beledigen ofzo, gewoon ff een vraagje Haha!


Omdat ik geloof dat er deze week toch nog wat mooie droge dagen zullen komen. Ik denk ook dat als ze straks op stal staat ze het daar ook snel weer heeft gezien. Gelukkig mag ze overdag dan nog wel gewoon naar buiten. Daarnaast moet de staleigenaar nog een kleine reparatie aan het dak van haar stalletje uitvoeren. Dat gebeurd een dezer dagen en dan kan ze dus naar binnen.

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:24

op zich hoort een paard gewoon buiten kunnen te staan zonder chargerijnig te worden

Calice

Berichten: 9814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:30

is ze misschien niet een beetje hengstig??
daar kunnen ze ook saggerijnig van worden....

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:05

Onze paarden (gewone KWPN-ers) staan ook nog gewoon buiten, en de jonge beesten (2 en 1 jaar) komen deze winter ook niet binnen. Ze hebben nog nooit een winter binnen gestaan, zijn keihard op de benen, en komen altijd in draf op me af als ik de wei inga. Het is het gezondste voor ze, en volgens mij voelen ze zich buiten ook het gelukkigst! Ze zijn veel minder vervelend doordat ze hun energie kwijt kunnen. Van kou heeft een paard veel minder last dan wij. Een paard voelt zich het prettigst als de temperatuur onder de 15 graden is. Met vorst hebben ze helemaal geen moeite. Nattigheid en tegelijkertijd rond het vriespunt is het enige moment waarop ze het koud zouden kunnen krijgen. Maar dan nog zijn ze niet vervelend. Ik zou de gedragsproblemen ergens anders in zoeken.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 13:30

Nou nou gedragsproblemen vind ik wel een beetje een groot woord voor deze situatie hoor... Tong uitsteken

Dat van die hengstigheid dat zou inderdaad nog weleens kunnen kloppen. Daar wordt ze vaak ook wel een beetje chaggie van. Al is ze nog niet zo heel lang geleden hengstig geweest.

Vandaag was er overigens niets aan de hand. Maar het is nu ook lekker weer. Ze kwam alsnog aandraven toen ze mij zag en wilde wel graag het land uit maar dit doet ze bijna altijd. Ze draafde vandaag ook net zo vrolijk het land weer in en dat doet ze dus niet als het zo regent.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, SemrushBot, xDaylight en 109 bezoekers