ruiterpaden bij jullie ook zo slecht onderhouden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

ruiterpaden bij jullie ook zo slecht onderhouden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 21:41

Bij ons in het bos worden de ruiterpaden heeel slecht onderhouden. Als er bomen of takken overheen liggen blijft het zo 2 maanden (of langer) liggen Scheve mond ,ook zijn sommige paden helemaal verpest omdat er tractors ofzo doorheen rijden (en dan is het pad al blubberig maar dan nog erger).Echt heel irri Frusty . bij wie is het nog meer zo???

Wie zijn ballen krabt met een riek eindigt snel in de kliniek Haha!


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 21:48

Bij ons (Spaarnwoude) vind ik het altijd wel meevallen. Ja, het is vaak een blubberzooi, maar ik verwacht niet dat ze drainage aan gaan leggen. Takken liggen er ook wel even, maar het mooie van ruiterpaden is dat er geen auto's over kunnen rijden, dus ze zullen ook wel minder vaak gecheckt worden. Ik ben er dus erg blij mee, onderhouden of niet!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 02:22

Bij ons in de buurt zijn eigenlijk heel weinig ruiterpaden. Wij moeten de weg dus delen met wandelaars, fietsers, brommers e.d. En ik wordt maar al te vaak toegeroepen dat ik niet daar mag rijden. Maar ja, er is geen ander pad dus ik moet wel Frusty

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 06:30

Ruiterpaden? Wat zijn dat voor dingen? *LOL* *LOL* *LOL*
Geintje, bij ons in het bos zijn ruiterpaden, niemand weet ze echter te vinden, dus rijden we gewoon overal. De boswachter vindt het best, zolang we geen andere gebruikers pesten. Ook motorcrossers zijn zeer opgevoed in ons bos. Ze stoppen, zetten hun motor af en wensen je een fijne rit. Kijk dit soort crossers gun ik hun lol hoor, ik mijn lol, zij hun lol.
Ik vindt dit eigenlijk wel heel prima zo.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:06

Bij ons is er heel veel bosbouw bezig. Dit vernield de grote zandpaden. Grote tractoren en grote trucks die het bos in moeten om het hout op te halen. De ruiterpaden zijn inderdaad ook slecht onderhouden. De nieuwe paden zijn wel goed, de oude paden zijn vaak erg drassig. Dit verschilt wel per stuk bos, lees hier per eigenaar van het bos. Er zijn geloof ik al minimaal 3 eigenaren en als ik richting Soestduinen ga komen er nog eens 2 eigenaren bij.
Desondanks rijden wij met veel plezier in het bos en kom ik eigenlijk maar weinig van de ruiterpaden af. De Hollandse Sloot is bijna altijd goed te rijden. Ik ben blij met dit bos. Vroeger, in Diemen, had ik weinig, alleen de gaasperplas. Ondanks alles ben ik tevreden en rij ik met plezier.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:08

Tja, ik zit echt super hier midden op de veluwe. Vanaf m'n huis kan ik makkelijk zo'n 400 km ruiterpad vinden, dus ik vermaak me wel in dit bosje! Haha! De ruiterpaden zijn allemaal super onderhouden, mooi breed meestal, en door de Veluwse zandgrond ook totaal niet modderig ofzo. En een takje is toch leuk? Lekker springen...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:19

Jive, wees blij dat je ruiterpaden hebt....hier (Hoorn) moeten we gewoon op de weg rijden, bos o.i.d. is er niet, en als je een parkje tegenkomt is het verboden om er met een paard doorheen te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:26

Hier doen ze zelfs een poging om ze op te knappen in het recreatiegebiedje. Maar ja, hoe doe je dat, als je zelf alleen achter een tekentafel zit en nog nooit een paard van dichtbij gezien hebt.... Haha! Dan geef je opdracht voor het afgraven van een ruiterpad, breedte 60 cm, diepte 60 cm, en dan stort je dat vol met mul zand. Tadaaaaaaaa! En dan noem je dat gewoon ruiterpad! Haha! Als je je paard echt aan gort wilt rijden dan neem je dus het ruiterpad, en anders rij je er gewoon naast!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 08:49

Bij mij in de buurt ligt een ruiterpad waarvan niemand weet waar het heen gaat Verward
Serieus, het gaat van A naar B, maar is zo lang, dat geen paard de hele route kan afleggen in een middagje....en het is geen rodnje ofzo, nee een lange rechte paardenweg.
Gek genoeg, niemand weet wie de route heeft aangelegd terwijl er toch mooie anbw-achtige bordjes bij staan. en niemand weet dus hoe de route loopt....zelfs de gemeente wist niets af van de route....

Het mysterie van hippisch friesland.... Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:02

We hebben hier maar weinig aparte ruiterpaden. De meeste zijn gewoon paden door het bos die zowel door fietsers, wandelaars en soms auto's gebruikt worden.
Hier en daar hebben ze wel een apart paadje aangelegd maar die zijn zo smal dat je daar niet overheen kan tenzij je het risico wil lopen dat je paard zich steeds verstapt.

Bomen blijven hier ook vaak over de weg liggen en meestal niet op zo'n manier dat je er overheen kan springen. Dat is wel vervelend want dan moet je soms op een heel smal pad zien te keren.
Maar verder heb ik qua uitrijmogelijkheden weinig te klagen, het is stukken beter dan de modderpaden in de polder van Den Haag waar soms niet doorheen te komen was.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:08

Tsja, ik moet hier tevreden zijn met ongeveer 1 km ruiterpad, misschien is het 2, maar daar moet ik het mee doen. Anders door de nieuwebouwwijk of tussen de flats door Boos! Verder laten mensen nogal graag hun honden los lopen en weten de meesten niet hoe zich t.o.v. een paard moeten gedragen. Erg jammer dus. Maar de paden die er zijn zijn keurig, vorig jaar allemaal nieuw zand opgekomen, ziet er netjes uit.

Over 2 weekjes gaat mijn paard weer naar Drachten, daar kun je iets beter rijden dan hier, maar het onderhoud was daar wel altijd om te Huilen
Hoog gras, lage takken etc. En nu hebben ze ook nog een hele zooi ruiterpaden afgenomen, bij het oude Fries Paarden Centrum, aangezien ze daar zo nodig moeten gaan bouwen Boos!

Dees schreef:
Bij mij in de buurt ligt een ruiterpad waarvan niemand weet waar het heen gaat Verward
Serieus, het gaat van A naar B, maar is zo lang, dat geen paard de hele route kan afleggen in een middagje....en het is geen rodnje ofzo, nee een lange rechte paardenweg.
Gek genoeg, niemand weet wie de route heeft aangelegd terwijl er toch mooie anbw-achtige bordjes bij staan. en niemand weet dus hoe de route loopt....zelfs de gemeente wist niets af van de route....

Het mysterie van hippisch friesland.... Haha!


Dees, zijn dit blauwe bordjes? Dan is de kans groot dat je bij het oude FPC uit komt, die er niet meer staat Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:17

Blijkt ook dat staatsbosbeheer bij de maneges een boekje heeft liggen, waar de klachten mbt het bos-onderhoud gemeldt kunnen worden. Eens in de twee maanden worden deze boekjes ingezien. Ook zijn er half-jaarlijks bijeenkomsten van pensionhouders en de gemeente, hier kunnen ook de klachten besproken worden.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:07

vlieg schreef:
Jive, wees blij dat je ruiterpaden hebt....hier (Hoorn) moeten we gewoon op de weg rijden, bos o.i.d. is er niet, en als je een parkje tegenkomt is het verboden om er met een paard doorheen te rijden...


haha, maar aan onze paden heb je niks (woon ook waar jive woont Haha! ), omdat er allemaal takken en zooi over liggen waar je niet langs kan..

er zijn maar een paar een beetje begaanbare paden.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:45

Bij ons zijn ze ook vreselijk. In de winter blubberzooi (met takken) in de zomer zo hard met allemaal kuilen (met takken). Een verzorgpony van mij is zelf een keer kreupel geraakt door het ruiterpad. Verder stopt het op een gegeven moment en kun je omdraaien.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:49

Bij ons is een bos, zonder ruiterpaden, je mag er eigenlijk niet eens met paard komen, dus wees blij dat jullie in een bos kunne rijden. Ik ga altijd over de weg.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:48

Toen ik nog in Breda woonde ging ik ook regelmatig naar het bos en daar waren de ruiterpaden om te huilen. Soms gewoon afgesloten omdat er bomen gekapt werden. Toen kreeg ik zelfs een proces verbaal omdat ik via de wandelpaden het bos uit wilde rijden, want dat mocht niet. Ik moest maar dezelfde weg terug vanwaar ik gekomen was.
Ook was er een pad dat gewoon niet begaanbaar was. Een en al drek. Klagen bij Staatsbosbeheer hielp niet.

Hier in de omgeving van Nuenen heb ik nog geen problemen gehad.

* To Belg, or not to Belg *

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:52

Sonja, een tip:
Bel de gemeente Alphen (afdeling woonomgeving Heidi Snoek of Piet (ehhhm achternaam kwijt) en vertel hoe ze het wel moeten doen. Bij hun heb ik stagelopen, die doen ook het beheer van de zegerplas e.d. Of anders weten ze wie je moet hebben. Ze willen daar wel naar je luisteren!

:evaw:


Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:58

Leuk dat je hier een topic over bent gestart!

Sinds 2 jaar zijn hier in ons bos ook ruiterpaden aangelegd. Nou ja, ze noemen het ruiterpaden, maar volgens mij zijn het gewoon kabouterpaden! Koe
De paden zijn voor het grootste deel niet breder dan 1,5 meter en geen een pad loopt recht. Je paard zou er dronken van worden als ie op zo'n pad moet lopen.
Je kunt er niet op draven en galopperen doordat het zo kronkelig is en de bodem bestaat uit boomstronken die de grond uitsteken.
Levensgevaarlijk dus!!! Boos!

Zoals je nu wel kunt raden rijd ik NOOIT op zulke paden.
In de krant heeft vaak genoeg een artikel gestaan dat je een boete kunt verwachten als je niet op de ruiterpaden rijdt, maar heb liever een boete dan een paard met 4 gebroken benen.

Ik kom heel vaak mensen tegen die me even terecht gaan staan wijzen dat ik niet op een ruiterpad rijd en dat ik de paden kapot maak.
Mijn antwoord is dan dat ze zelf eens voor de lol over zo'n ruiterpad moeten gaan lopen en dan moeten kijken of ze er zonder verzwikte enkels uitkomen! Knipoog
Meestal hoor ik dan nog wat gemompel en hebben ze niks meer te zeggen.

Of nog een opmerking tegen mensen die hun hond niet aangelijnd hebben in het bos (is verplicht hier). Als zulke mensen mij af gaan staan bekken dat ik niet op een ruiterpad rijd, zeg ik ze dat het ook verboden is om een hond niet aangelijnd te hebben! Haha!

Ach, ik rij gewoon op paden waar te rijden valt (niet op die stomme ruiterpaden hier dus) en dan moet ik maar eens een boete betalen. Dat tien keer liever dan een paard met een blessure!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 14:52

ik rij ook heel vaak over de fietspaden ,als de ruiterpaden weereens niet
te rijden zijn .ook ik krijg veel commentaar van"je maakt het pad kapot "dit is een fietspad hoor" bla bla bla Slapen .dat is echt zo irri. ikdenk dan altijd mens houd toch je mond!!! maar zeg gewoon :dat weet ik *kijk wijs*.En de boswachter die doet ook niets aan de ruiterpaden,hij rijd vaak genoeg in het bos rond ,maar vind het blijkbaar niet nodig om de ruiterpaden te onderhouden Frusty
en dat terwijl er toch veel mensen rijden in dat bos Scheve mond

Wie zijn ballen krabt met een riek eindigt snel in de kliniek Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:14

Het is hier wel in orde eigenlijk.
Ja er zijn slechte paden, blubber, met takken en bomen e.d., maar er zijn zoveel mogelijkheden dat je die paden heel makkelijk kunt ontwijken en toch prima buiten kunt rijden. In de winter is het slechter dan in de zomer, maar dat vind ik niet zo gek eigenlijk.
Het enige waar ik een beetje van baal is dat je een (vrij dure) vergunning moet kopen en dat het geld daarvan dus niet specifiek in de ruiterpaden gestoken wordt, maar gewoon verdwijnt in de algemene middelen van het Goois Natuur Reservaat. Je betaalt dus ook mee aan bijvoorbeeld de aanleg van fietspaden waar je zelf helemaal niets aan hebt en waar die fietsers niet voor hoeven te betalen.

Nulla tenaci invia est via

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:34

Bij ons is eigenlijk maar een 'ruiterpadje' en die is niet langer dan een meter of 500. Wij gebruiken die alleen als 'uitstappad'. Verder zijn er in de duinen wel wat ruiterpaden. Hoewel ze vaak goed onderhouden zijn vind ik ze erg zwaar. Bij heel warm weer gaan we daar ook niet naartoe en als het even kan blijven we gewoon op het strand rijden.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:40

Dees schreef:
Bij mij in de buurt ligt een ruiterpad waarvan niemand weet waar het heen gaat Verward
Serieus, het gaat van A naar B, maar is zo lang, dat geen paard de hele route kan afleggen in een middagje....en het is geen rodnje ofzo, nee een lange rechte paardenweg.
Gek genoeg, niemand weet wie de route heeft aangelegd terwijl er toch mooie anbw-achtige bordjes bij staan. en niemand weet dus hoe de route loopt....zelfs de gemeente wist niets af van de route....

Het mysterie van hippisch friesland.... Haha!


Jahaaaa!!!! Ik weet het wel!!!! DAt is indertijd aangelegd voor het friese vierspan en het FPC, ze wilden een netwerk van paden aan gaan leggen. Het loopt helemaal naar wijnjewoude/bakkeveen, tot aan siegerswoude kom ik de bordjes tegen. Het is inderdaad meer een lange afstandspad. Je kan heen en terug of je moet illegaal over het hemrikerpaad en door het Beetsterzwagse bos, dan kom je uit bij de Poostweg voor bekenden Knipoog
Het begint trouwens bij het oude FPC in Drachten! en is nu omgelegd naar het nieuwe FPC. De route is erg slecht, gedeeltelijk verhard met rotsteentjes voor de auto's tegen kuilen en modder (wat nu ruiterroute Extreme duivel ) En zondag bemerkte ik dat er een boom over het pad was gevallen waar ik niet overheenkon (sprong dan de bosjes in richting sloot Frusty ) dus kon het door grote trekkers etc. kapotgereden pad terug naar een verboden pad Schijnheilig Rampzalig dus, maar ze zijn ermee bezig!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:26

carola schreef:
Tja, ik zit echt super hier midden op de veluwe. Vanaf m'n huis kan ik makkelijk zo'n 400 km ruiterpad vinden


aaaaaaaaah.. ik ben niet jaloerss hoor Schijnheilig Haha!
woon ik hier.. lekker tussen den haag en rotterdam Lips are sealed en er is geen bos te bekennen (nee alleen de delftse hout maar daar ziet het zwart van de paarden/wandelaars/fietsers en dat is ook nog eens eerst een uur langs de weg rijden voor mij)
Ze hebben pas een heel nieuw recreatiepark aangelegd, heel dichtbij maar aan de ene kant is 1 ruiterpad en dat is echt 10 x niks. Het is heel erg modderig en halverwege zit een greppel waar je pony ook nog eens overheen moet willen (mijne niet dus Frusty ) en omdat niemand over dat blubberpad rijd is het nu bijna allemaal gras geworden.

aan de andere kant van de weg is ook een ruiterpad aangelegd, die is wat beter en breder dus daar valt wel te rijden. dat pad kan ik trouwens vanuit mijn raam zien, af en toe zie je dan ineens een paardje voorbij galopperen.. leuk!!! Party!!

vroeger ging ik ook altijd naar de zandvlakte, dat is wel leuk maar daar kan ik in het weekend niet eens meer naartoe, of ik mnoet heel vroeg gaan want anders zijn ze er altijd aan het crossen met crossmotoren Verdrietig

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:37

Het mooiste ruiterpad wat ik ooit gezien heb was lang en recht, heerlijk pad. Maar het mooiste was nog dat er halverwege ineens een kanaal was, zonder brug. Aan de overkant ging het ruiterpad vrolijk verder Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:20

batje schreef:
Het mooiste ruiterpad wat ik ooit gezien heb was lang en recht, heerlijk pad. Maar het mooiste was nog dat er halverwege ineens een kanaal was, zonder brug. Aan de overkant ging het ruiterpad vrolijk verder Knipoog


en dan kom je aan in volle galop.. Haha!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, hanne2001 en 46 bezoekers